Hjälp mig bolla och reda ut lite saker *långt*

Mirre

Trådstartare
Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite hjälp att reda ut saker och sätta ord på det så att jag kan lägga fram det på ett bra sätt för läkare. Har fruktansvärt svårt att prata om mig själv, oavsett om det är rent ytliga samtal eller djupare ämnen. Gå till psykolog till exempel kommer aldrig hända, även om jag kanske skulle behöva det egentligen.

Men det jag tänkte att jag skulle ta tag i nu och faktiskt söka vård för är smärtproblematik. Enda sedan jag var i fyraårsåldern har jag haft värk i lederna, då var det mest i handlederna och benen vilket avfärdades som växtvärk. Hade problem att springa som liten eftersom ena fotleden låste sig och det "ilade" (fel ord egentligen men vet inte hur jag ska beskriva det) i handlederna.
Under tonåren lugnade det ner sig lite för att sedan slå till med full kraft igen i 20 års åldern. Då med värk i både leder och muskler som sedan har förvärrats med åren. Nu är jag 34 och har mer eller mindre konstant värk överallt. Kan vakna på nätterna tom av att det värker i benen. Vissa dagar är bättre, andra sämre och det går i perioder. Just nu är det en bra period där jag nästan gå en hel dag utan värk. När det är sämre värker leder och muskler konstant och det svider i huden framförallt på underarmarna. Det kan tom göra ont att ha kläder på sig ibland, mest där det kommer åt där huden är öm. Det tär något enormt psykiskt och jag går mest och är på dåligt humör, trött hur mycket eller lite jag än sover och bara allmänt less och nere. Vissa dagar är jag bara "off" och känner mig allmänt avtrubbad. Som att jag inte är riktigt närvarande och "med". Skitjobbigt verkligen, speciellt när jag jobbar och måste vara alert och social hela tiden.

Var hos osteopat nyligen vilket var helt underbart, det hjälpte mycket och fick ordning på min nacke som krånglat länge. Det var även osteopaten som uppmuntrade mig att ta tag i det hela.

Tappar ofta saker, är fumlig och klumpig, slår till exempel in glasen i hyllan när jag ska ställa in det i skåpet och tappar ofta balansen.

Men känns inte som att jag kan få vården att lyssna (jag har försökt) och som att jag bara är tramsig och inbillar mig allting. Jag vet inte, det känns bara svårt att få någon att ta det på allvar eftersom det inte syns något på utsidan så att säga.
 
Fast det är ju få sjukdomar som syns på utsidan. Varken HIV, cancer eller MS syns från utsidan.

Det du beskriver kan vara en hel del sjukdomar. Boka tid hos vårdcentralen och påbörja en utredning.
Ja visst är det så, är nog mest mina egna hjärnspöken som gör att jag tänker så.
 
Jag brukar tycka att det hjälper att skriva ned saker inför ett läkarsamtal. En gång fick en läkare läsa lappen då jag tyckte det var får jobbigt att berätta själv.
Du kanske kan punkta ner utifrån det du skrev här?
Jag vet att jag tex ofta uppfattas som gladare än jag är och jag är van att ha smärta dagligen (fibro) vilket gör att det är lätt att dölja och förminska det men har märkt att det är bra att säga konkreta saker tex att för mig är det jobbigt ibland att duscha eller att ha kläder på mig. Ibland känns det som någon slår mig när personen bara nuddar mig. Såna saker brukar jag ta som exempel istället för att bara säga att be har ont.
 
Jag brukar tycka att det hjälper att skriva ned saker inför ett läkarsamtal. En gång fick en läkare läsa lappen då jag tyckte det var får jobbigt att berätta själv.
Du kanske kan punkta ner utifrån det du skrev här?
Jag vet att jag tex ofta uppfattas som gladare än jag är och jag är van att ha smärta dagligen (fibro) vilket gör att det är lätt att dölja och förminska det men har märkt att det är bra att säga konkreta saker tex att för mig är det jobbigt ibland att duscha eller att ha kläder på mig. Ibland känns det som någon slår mig när personen bara nuddar mig. Såna saker brukar jag ta som exempel istället för att bara säga att be har ont.
Att punkta ner det var smart 👍
Känner igen det där med att uppfattas som gladare än vad man är för att man är så van att ha smärta så man visar det inte utåt.
 
Jag har psoriasisartrit och kronisk migrän. Allt detta har eägett mig allodyni (alltså allt gör ont på huden så som du beskriver) eftersom kroppen är i konstant smärtlägenoch blir överkänslig.

Psoriasisartriten låter precis som du beskriver, men det kan ju vara fibro eller vad som helst.

Jag berättade kort mina besvär och fick träffa reumatolog och göra en hel massa test innan vi konstaterade artrit. Be om remiss till en sådan!
 
Jag har psoriasisartrit och kronisk migrän. Allt detta har eägett mig allodyni (alltså allt gör ont på huden så som du beskriver) eftersom kroppen är i konstant smärtlägenoch blir överkänslig.

Psoriasisartriten låter precis som du beskriver, men det kan ju vara fibro eller vad som helst.

Jag berättade kort mina besvär och fick träffa reumatolog och göra en hel massa test innan vi konstaterade artrit. Be om remiss till en sådan!
Oki, ja jag får prata med vården helt enkelt och se vad de säger. Idag ska jag alla fall iväg och ta ett ledvärkstest så får vi se vad det visar. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan man får svar på ett sådant när man tar det privat?
 
Oki, ja jag får prata med vården helt enkelt och se vad de säger. Idag ska jag alla fall iväg och ta ett ledvärkstest så får vi se vad det visar. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan man får svar på ett sådant när man tar det privat?
Du får ofta svar inom 24 timmar (iaf när jag gjort test via Werlabs). Bara att logga in och titta.
 
Har en kompis med EDS, tycker det du beskriver låter väldigt likt hennes besvär.

Ehler-danlos-syndrom
Jag är benägen att hålla med. Jag fick diagnosen när jag var över 30 men har haft besvären sedan barnsben. Problemet är ofta att innan lederna börjar subluxera/luxera så att man behöver söka vård för det så får man ingen diagnos och även då är det svårt. Kunskapen om EDS är minimal inom vården tyvärr och man ska ha tur om man får träffa någon som ens vet vad det är.
 
Du får ofta svar inom 24 timmar (iaf när jag gjort test via Werlabs). Bara att logga in och titta.
Ok 👍
Sitter och väntar på att få komma in och ta prov nu. Lyckades otroligt nog ta mig hit utan att köra totalt vilse, det är fasen skickligt för att vara jag. Har lokalsinne som en dement guldfisk och hittar verkligen inte i Örebro. Tack och lov för gps
 
Jag är benägen att hålla med. Jag fick diagnosen när jag var över 30 men har haft besvären sedan barnsben. Problemet är ofta att innan lederna börjar subluxera/luxera så att man behöver söka vård för det så får man ingen diagnos och även då är det svårt. Kunskapen om EDS är minimal inom vården tyvärr och man ska ha tur om man får träffa någon som ens vet vad det är.
Låter snarlikt absolut, det som talar emot är väl att jag inte är överrörlig i lederna. Tycker jag inte själv alla fall
 
Låter snarlikt absolut, det som talar emot är väl att jag inte är överrörlig i lederna. Tycker jag inte själv alla fall
Är du kanske stelare än "normalpersonen"? Många är väldigt stela eftersom musklerna jobbar för högtryck hela tiden för om/när musklerna slappnar av blir lederna än ledsnare.
 
Är du kanske stelare än "normalpersonen"? Många är väldigt stela eftersom musklerna jobbar för högtryck hela tiden för om/när musklerna slappnar av blir lederna än ledsnare.
Njae det tror jag väl inte, men känner igen det där med att känna av det mer när jag slappnar av.
 
Det värsta är att jag får för mig att ingen kommer tro mig så det är ingen idé att jag säger nåt om det. Oavsett om det är vården, min chef eller en vän. Vilket såklart är helt befängt men ändå finns tankarna där att det är jag som inbillar mig, överdriver och bara är lat. Fast jag egentligen vet att det inte är så
 
Det värsta är att jag får för mig att ingen kommer tro mig så det är ingen idé att jag säger nåt om det. Oavsett om det är vården, min chef eller en vän. Vilket såklart är helt befängt men ändå finns tankarna där att det är jag som inbillar mig, överdriver och bara är lat. Fast jag egentligen vet att det inte är så
Du är inte ensam om att tänka så och många gånger är det tyvärr också bemötandet man får från vården men ge inte upp utan sök dig isåfall vidare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 035
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 066
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min diskmaskin
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp