Hjälp mig bygga stall

Sv: Hjälp mig bygga stall

vet detta, därför kommer den stå under tak:) (med 3 väggar) Tänkte inte stå å hacka foder i snöstorm:D

Det har jag gjort en vinter i Åre, då saknade jag verkligen tre väggar och tak!! Så länge den står fritt från vind och nederbörd så lär du inte ha problem alls :D
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Det kommer troligtvis inte bli något tak över gödselplattan då det kommer bli dyrt nog som det är;) Känns som onödigt lyx för oss människor, inget som gynnar hästarna precis hehe.

Tak över gödselstacken är dock inte bara för människans bekvämlighet, utan även av miljöskäl. Om gödsestacken ligger "öppen" hamnar regnvatten i den, vilket ökar risken för näringsämnesläckage.

Vad har du tänkt dig för ventilation i stallet?
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Tak över gödselstacken är dock inte bara för människans bekvämlighet, utan även av miljöskäl. Om gödsestacken ligger "öppen" hamnar regnvatten i den, vilket ökar risken för näringsämnesläckage.

Vad har du tänkt dig för ventilation i stallet?

Ja jag har faktiskt inte tänkt på det innan :o men utan tak försvinner ju hela syftet med plattan kan jag tycka. :confused:

Men jag förstår fullt ut om man inte vill slå upp tak över sin gödselstack när man har litet stall när det inte är lagkrav på det.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Tak över gödselstacken är dock inte bara för människans bekvämlighet, utan även av miljöskäl. Om gödsestacken ligger "öppen" hamnar regnvatten i den, vilket ökar risken för näringsämnesläckage.

Vad har du tänkt dig för ventilation i stallet?

Ventilation kommer vara självdrag. Öppna fönster och dörrar och om det behövs kommer fläkt och mer ventilation sättas in.

Gjuter jag en platta så räknar jag mer att det ska räcka för att hålla gödsel inne.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jag stod i nybyggt stall med ordentligt högt i tak där dörr ut till oisolerad ladudel stod helt öppen eller på glänt om det någon gång var under 25 minus och dörren på baksidan likaså.

Det var installerat både AC-fläkt och värmefläkt i stallet och jag kan inte minnas att vi hade igång dom någon gång alls under de åren jag stod där, faktiskt :)

Så jag skulle, som du redan skrivit, rekommendera att i så fall förbereda för det men inte köpa och installera förrän man ser om det behövs :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jag stod i nybyggt stall med ordentligt högt i tak där dörr ut till oisolerad ladudel stod helt öppen eller på glänt om det någon gång var under 25 minus och dörren på baksidan likaså.

Det var installerat både AC-fläkt och värmefläkt i stallet och jag kan inte minnas att vi hade igång dom någon gång alls under de åren jag stod där, faktiskt :)

Så jag skulle, som du redan skrivit, rekommendera att i så fall förbereda för det men inte köpa och installera förrän man ser om det behövs :)


Jag har alltid stått i stall med självdrag genom dörrar och fönster och det har fungerat ypperligt! Enda har varit att det ev fryser på vintern :D
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

då är det ju bra att ha självdrag på sommar/höst/vår,och stängda dörrar och fläkt på vintern för att minska risken för fruset vatten, blir nog lagom roligt när alla ledningar till vattenhinkarna fryser.(du skulle väll ha kranar vid alla hinkarna också :p?)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

då är det ju bra att ha självdrag på sommar/höst/vår,och stängda dörrar och fläkt på vintern för att minska risken för fruset vatten, blir nog lagom roligt när alla ledningar till vattenhinkarna fryser.(du skulle väll ha kranar vid alla hinkarna också :p?)

Japp blir 1 kran/2 boxar. Men kommer kunna stänga av de ledningarna via en huvudkran så vattnet ej fryser på vintern:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

I ett av stallen jag rider i har de kranar till vattenhinken vid varje box. Sitter på utsidan med en kort gummislang som man hänger in i hinken när man fyller på. Vattnet är i ledningar som cirkulerar så det inte fryser... Kan ta kort när jag är i stallet idag om du vill.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

I ett av stallen jag rider i har de kranar till vattenhinken vid varje box. Sitter på utsidan med en kort gummislang som man hänger in i hinken när man fyller på. Vattnet är i ledningar som cirkulerar så det inte fryser... Kan ta kort när jag är i stallet idag om du vill.

Det är så jag kommer ha det, fast jag vill egentligen inte ha något på ursidan. Men ta gärna kort!
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jösses vilka bra idéer! :) Det som jag vill slå ett slag för är att se till att fönster eller andra "hål" finns för vädring. Många missar detta och tror att det räcker med att ha två dörrar. Men det är väldigt bra att ha fönster öppna eller annan ventilation, speciellt vid våtutrymme :) Annars kan det bli fasligt mycket fukt... Hoppas du får ditt drömstall snart :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Såhär ser kranarna ut i det stallet, slangen är precis så lång att man håller den innanför gallret för att fylla på hinken som hänger i hörnet. När de inte används så hänger de oftast bara utanför då vissa av hästarna vill tugga på änden om den är kvar i boxen

740A729A-A607-431E-A227-CEA15BE9EDFF-2593-0000052E4829D730.jpg
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jösses vilka bra idéer! :) Det som jag vill slå ett slag för är att se till att fönster eller andra "hål" finns för vädring. Många missar detta och tror att det räcker med att ha två dörrar. Men det är väldigt bra att ha fönster öppna eller annan ventilation, speciellt vid våtutrymme :) Annars kan det bli fasligt mycket fukt... Hoppas du får ditt drömstall snart :)

Alla fönster kommer vara öppningsbara utom i sadelkammare, foderrum och täckesrum. SJälvdrag är den bästa luften så länge det funkar:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Fast hästar ska inte stå i drag, vilket det blir om du använder fönster som ventilation.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ska de inte? Varför har Strömsholm då halva boxdörren öppen dagtid på Kungsgårdsstallet? :angel:
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Fast hästar ska inte stå i drag, vilket det blir om du använder fönster som ventilation.

Jag har inte haft en sjuk eller förkyld häst i något av de stall jag stått i. Alla med självdrag. Här är det otroligt sällsynt med någon annan ventilation.

Men det var inte det denna tråd skulle handla om.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jag har inte haft en sjuk eller förkyld häst i något av de stall jag stått i. Alla med självdrag. Här är det otroligt sällsynt med någon annan ventilation.

Men det var inte det denna tråd skulle handla om.

Det är skillnad på drag och självdrag! Om du vill veta mer finns det bra info i foldern 'bra att veta om mindre häststallar' som finns på nätet. På s.27 står det om ventilation och fönster.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ska de inte? Varför har Strömsholm då halva boxdörren öppen dagtid på Kungsgårdsstallet? :angel:

Jag tror inte de har det som enda ventilationskälla. Åk dit en dag när det är snöstorm så tror jag nog att de har stängt dörrarna och då måste det finnas ngn annan ventilation.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ja det är öppen nock också (som inte går att stänga så vid snöstorm snöar det in).

Oavsett så är drag inte skadligt för en häst, speciellt inte om den är täckad.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Det är skillnad på drag och självdrag! Om du vill veta mer finns det bra info i foldern 'bra att veta om mindre häststallar' som finns på nätet. På s.27 står det om ventilation och fönster.

Som sagt, jag har haft ventilation genom öppna fönster och dörrar i över 10 år och har aldrig haft en sjuk häst pga det. Tvärt om har vet tyckt att jag haft bra luft i mina stall. Och det är inget jag tänker diskutera vidare i denna tråd. Det står även i tidigare inlägg att det kommer finnas fläkt om detta behövs.

Ska läsa folden.

Lägger till att vi har haft "skorssten" i stallet, vet inte vad det heter egentligen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 759
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 174
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp