Hjälp mig bygga stall

Sv: Hjälp mig bygga stall

maromer1.jpg
[/IMG]
maromer2.jpg
[/IMG]

lite bilder, hoppas det var så här du menade ^_^, annars kan jag rita om det :D

Wow vilket program använder du? :) För att göra en sådan här bild. :D
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

*kl*
Nu när jag kollar på Bucks snygga ritningar igen så kom jag på att det kanske kan vara smart att ha fölboxen vägg i vägg med sadelkammaren och med ett fönster i väggen? Då kan man sitta i sadelkammaren om man måste övervaka fölningen närmre men inte vill störa :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

*kl*
Nu när jag kollar på Bucks snygga ritningar igen så kom jag på att det kanske kan vara smart att ha fölboxen vägg i vägg med sadelkammaren och med ett fönster i väggen? Då kan man sitta i sadelkammaren om man måste övervaka fölningen närmre men inte vill störa :)

För min del vill jag har fölboxen åtskiljd från de andra boxarna och jag vill inte ha 3 eller 4 boxar på rad. Och sen har jag i nuläget inget intresse av att avla (har bara hingst hemma) Men det är en princip sak att jag vill ha avelsbox för behov i framtiden:D

Och om det kommer bli föl som kommer det sättas upp en kamera så jag kan snusa i min egna säng eller framför soffan:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jo, det är ju bra att ha den åtskiljd också :) Och bor man såpass nära att kamera funkar så är ju saken biff :D På Flyinge har de ett litet rum inrett med sängar och tv som i sin tur är kopplad till kamerorna i fölboxarna. Det är urmysigt att fölvaka där! :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jo, det är ju bra att ha den åtskiljd också :) Och bor man såpass nära att kamera funkar så är ju saken biff :D På Flyinge har de ett litet rum inrett med sängar och tv som i sin tur är kopplad till kamerorna i fölboxarna. Det är urmysigt att fölvaka där! :)

Ja det kommer vara max 50 m mellan stall och hus. Min sambo är IT-tekniker så han fixar trådlös förbindelse den dagen som det blir dax hehe.

MEn just nu har vi ju ingen mark att sätta stallet på så det får vänta. Men drömma får man göra:D
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Puttar upp trådenigen!

Funderar lite till. Ge mig ett stall med 1fölbox, 2 stora boxar, 1 spilta godkänd för 170 häst,men som kan användas som box till en mini på 74 i mkh, spolspilta, sadelkammare, foderkammare och ev täckesrum. Har kommit fram till att jag vill ha en spilta för att unghästarna ska lära sig att stå uppbundna en längre tid. Och som kan användas som box till min lille hingst. Känns faktiskt lite "onödigt" att ha ska stå i en box på 16 kvm ;)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

om man byter ut ordet spilta, till mini shettis box där man kan öppna upp hela front väggen, och använda som skötsel plats. så får man det är :p. antar att maromer inte kommer använda den som spilla i annat än träning för ung hästar att stå uppbundna i. gör man den 2*3 så är den ju användbar även för större ponny och fullt användbar som skötselplats.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

om man byter ut ordet spilta, till mini shettis box där man kan öppna upp hela front väggen, och använda som skötsel plats. så får man det är :p. antar att maromer inte kommer använda den som spilla i annat än träning för ung hästar att stå uppbundna i. gör man den 2*3 så är den ju användbar även för större ponny och fullt användbar som skötselplats.

Precis! Det är tänkt som träning för unghästen. Är perfekt så de inte får panik när de står upobundna "trångt"
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Vad fint det blir! :) En tanke slog mig, akta att boxarna inte är för stora (4x4 som du hade på ritningen), om hästarna rullar sig kan de fastna, har varit i ett stall där boxarna var för stora och det hände alltför ofta :crazy: jag har eget stall, vi har 3x3m boxar som fungerar bra till en islandshäst och ett halvblod (138 och 160 cm mkh). Men jag kan ha fel? Fölboxen måste förstås vara stor. :)
Kommer inte ihåg om du sagt att du kommer att ha det, men jag kan även tipsa om att ha en stor platta utanför stallet vid dörren (vi har 3x3m stor), det gör att det inte bildas en enda stor lerpöl vid stalldörren när hästarna kommer in och ut med strö och lera i hovarna, och det hålls snyggt och prydligt. :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

har såklart ritat lite :rofl: har inte ritat stall på jätte länge men fick återfall nu :p.


till vänster är det foderkammare, bara att köra in hö/halm där får plats många fodertunnor :p. eller så gör man ett mindre rum i ena hörnet och har kraftfodret i.. vad man nu vill.
sen är det i övre vänstra hörnet en fölbox, 4*4kvm, 3m stallgång, och sen shettis box på 2*3kvm och spolspilta på 2,5 *3.
2,m stallgång mellan föl och övriga boxar som är på 3*4kvm. sen är det en yta på 3*8kvm för täckes rum och sadelkammare.

vad tycks?
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Älskar dina ritningar!!! Det blev ju super bra. Höet kommer förhoppningsvis vara plastat och stå ute, förutom den bal som är öppnad. Dock funderar v i på att "bygga in" gaage till trailen ihop med stallet:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Att kunna köra in även inplastad hö är värkligen guld värt, vi kör upp en ensilage bal eller två åt gången på loftet, och har resten utomhus. Otroligt härligt att ha höet i direkt anslutning till stallet :D.

Och smart att planera in garage till släpet också, sen kan du ju t ex ha så man kan köra rätt igenom med ekipaget, så slipper man backa in :p. (Ngt jag länge velat ha :p, tyvärr så tycker övriga i familjen att det är perfekt att stapla upp massa bråte vid ena porten i ladan :rofl:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ny uppgift till dig;) samma mått på boxarna som i förra ritningen. Men nu blir det ingen sadelkammare och täckesrum. Ev ingen foderkammare heller. Hur ser det ut då?

Vi håller på att förhandla om mark med 2 befintliga byggnader, därav många funderingar!
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Du får en utmaning till;) 4 boxar, varav 2 full stora, 1 fölbox och 1 mindre box. Spolspilta och om det får pkars sadelkammare och fodekammare. Byggnaden är ca 5*14 m
 
Sv: Hjälp mig bygga stall


5*14 byggnaden, blev ingen sadel eller foderkamare tyvärr i denna, blandade ihop dem lite.


den som inte behövde foder eller sadelkammare fick ett rum och en extra box dock..
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 457
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 752
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 164
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp