Hjälp mig! Erfarna avel folk.

Jag tyckte att jag skrev att vi finns tillgängliga 24/7 och svarar på frågor samt förklarar för alla, mer eller mindre okunnkiga djurägare. Förstagångsbesökare eller ej!
Det är dock otroligt ledsamt när man lagt ner sin själ i att få ett sto dräktigt, lagt otaliga timmar på att vara tillgänglig och behjälplig för oroliga ägare (vilket vi gärna är) och sen får läsa på nätet att man borde gjort si eller så.

Ser man ett fysiskt fel på stoet vid första brunsten så tror jag det är självklart för alla att informera ägare om att det inte är någon idé att försöka. Man önskar liksom inte hålla på en hel säsgong med ett sto som ej går att få dräktigt.

Men om denna personen inte är kund till dig så varför ta åt sig? Upplever absolut inte det är vanligt att ”folk” skriver inlägg om detta och klagar? Men semistationer kan också göra fel och om ts upplever att det av någon anledning blivit fel och vill ta reda på varför så förstår jag inte hur det kan gå till inlägg som att ”detta är därför folk inte vill ha semistationer” osv. Alla kan missa saker och givetvis är det extra tråkigt när man lagt mkt pengar på något. Tycker som sagt det är väldigt tråkigt att läsa att sånt här inlägg skulle bero på att folk inte vill driva station. Man kan tycka vad man vill privat men jobbar man på/driver station så är det väl inget trevligt bemötande? Säger ni såhär till kunder irl också eller det är bara när det är ”anonymt” man skriver av sig?
 
Fast man kan förmoda att det ingår i jobbet att vissa kunder upplevs som otacksamma.

Jag kan förstå att det kan vara frustrerande för er som jobbar för att allt skall gå bra, och att stoägaren skall bli nöjd.

Men, jag tänker som så, att ni har ett stort ansvar att bemöta besvikelser och frustration och det är ni som skall vara proffsiga och stabila.

Sedan kan man säkert irritera sig då och då och önska att man kunde säga sitt hjärtas mening.

Vad gäller TS så ser jag en person som försöker förstå om något kunde gjorts annorlunda, nu när det blev som det blev.

Att vilja ta reda på det är naturligtvis inget fel, och seminstationen och den personal som hanterat stoet borde kunna besvara alla frågor.

Sedan är det också så, att naturen har sin gång, och vi kan inte veta allt.

Alla människor lyckas inte heller bli gravida, och det är inte alltid det finns förklarliga skäl. Fortplantning är en process där vi vet mycket, men inte allt.

🥺

Återigen, vi besvarar mer än gärna frågor. Vilket vi också gör hela säsongen igenom och vi bemöter en hel del kritik (ibland befogat, ibland inte) också vilket såklart är ok.
Det jag (som sagt ovan) tycker är fel är jakten på en syndabock och framför allt när den bedrivs över internet. Om man tror att en station medvetet skulle mörka ett fel på ett sto för att sedan glatt kämpa med att få henne dräktig brunst efter brunst, då tror jag man saknar både förståelse för processen och kunskap nog att uttala sig i frågan.
Det är som tidigare sagts inte önskvärt och inte lönsamt alls att kämpa förgäves med ett sto en hel säsong. Dessutom vill vi stonas allra bästa och om hon inte lämpar sig för avel är det ju vårt ansvar att påtala det❤️

Jag tolkar det iallafall som att det är det som försöker påvisas, att någon borde ha upptäckt något som någon inte upptäckt och om någon inte missat det så har någon själv orsakat det (genom insemination med fryst sperma vilket ganska sällan leder till permanenta fysiska men i en livmoder).

Jag har försökt både i denna tråden och tidigare att förklara tydligt och i förhållandevis trevlig ton hur processen går till. Upplever som sagt inte att denna tråden enbart kommit att handla om att undra vad som möjligen gått snett. Kanske tolkar jag allt helt fel🤷‍♀️
 
Men om denna personen inte är kund till dig så varför ta åt sig? Upplever absolut inte det är vanligt att ”folk” skriver inlägg om detta och klagar? Men semistationer kan också göra fel och om ts upplever att det av någon anledning blivit fel och vill ta reda på varför så förstår jag inte hur det kan gå till inlägg som att ”detta är därför folk inte vill ha semistationer” osv. Alla kan missa saker och givetvis är det extra tråkigt när man lagt mkt pengar på något. Tycker som sagt det är väldigt tråkigt att läsa att sånt här inlägg skulle bero på att folk inte vill driva station. Man kan tycka vad man vill privat men jobbar man på/driver station så är det väl inget trevligt bemötande? Säger ni såhär till kunder irl också eller det är bara när det är ”anonymt” man skriver av sig?

Hur vi bemöter kunder som kommer med kritik till oss har faktiskt noll och ingenting att göra med vad jag tycker om att man vänder sig till internet för att som jag ser det, leta en syndabock.
Blanda helst inte ihop de två sakerna😊

Varför jag svarar (tar åt mig) tycker jag nog att mina tidigare inlägg besvarat😊
 
Hur vi bemöter kunder som kommer med kritik till oss har faktiskt noll och ingenting att göra med vad jag tycker om att man vänder sig till internet för att som jag ser det, leta en syndabock.
Blanda helst inte ihop de två sakerna😊

Varför jag svarar (tar åt mig) tycker jag nog att mina tidigare inlägg besvarat😊

Som sagt var det för att jag var nyfiken som jag frågade det. Vi upplever tydligen ts inlägg helt olika och det är bara ts som får all info om just sin häst. Upplever inte att h*n letar syndabock utan försöker förstå varför det blev såhär.
Vad jag reagerade på var inlägget om att såna här trådar gjorde att folk inte vill ha semistation.
 
Återigen, vi besvarar mer än gärna frågor. Vilket vi också gör hela säsongen igenom och vi bemöter en hel del kritik (ibland befogat, ibland inte) också vilket såklart är ok.
Det jag (som sagt ovan) tycker är fel är jakten på en syndabock och framför allt när den bedrivs över internet. Om man tror att en station medvetet skulle mörka ett fel på ett sto för att sedan glatt kämpa med att få henne dräktig brunst efter brunst, då tror jag man saknar både förståelse för processen och kunskap nog att uttala sig i frågan.
Det är som tidigare sagts inte önskvärt och inte lönsamt alls att kämpa förgäves med ett sto en hel säsong. Dessutom vill vi stonas allra bästa och om hon inte lämpar sig för avel är det ju vårt ansvar att påtala det❤

Jag tolkar det iallafall som att det är det som försöker påvisas, att någon borde ha upptäckt något som någon inte upptäckt och om någon inte missat det så har någon själv orsakat det (genom insemination med fryst sperma vilket ganska sällan leder till permanenta fysiska men i en livmoder).

Jag har försökt både i denna tråden och tidigare att förklara tydligt och i förhållandevis trevlig ton hur processen går till. Upplever som sagt inte att denna tråden enbart kommit att handla om att undra vad som möjligen gått snett. Kanske tolkar jag allt helt fel🤷‍♀️

Då läser vi ts inlägg olika. Jag tolkar det som om ts undrar om något fel gjorts eftersom en veterinär säger att det kunde upptäckts tidigare.

Hade jag varit i ts sits, så hade jag förmodligen funderat i samma banor.

Det är trots allt ett utlåtande från en veterinär, vilket för mig hade varit en tillräckligt säker källa.

Det kostar väl inget att ta reda på mer?

Tyvärr tycker jag att du dömer ts funderingar hårt och visar lite förståelse för hur stoägaren kan uppleva det hela.
 
Då läser vi ts inlägg olika. Jag tolkar det som om ts undrar om något fel gjorts eftersom en veterinär säger att det kunde upptäckts tidigare.

Hade jag varit i ts sits, så hade jag förmodligen funderat i samma banor.

Det är trots allt ett utlåtande från en veterinär, vilket för mig hade varit en tillräckligt säker källa.

Det kostar väl inget att ta reda på mer?

Tyvärr tycker jag att du dömer ts funderingar hårt och visar lite förståelse för hur stoägaren kan uppleva det hela.

Men alltså, är jag så otydlig? Jag dömer inte funderingarna, inte att man har frågor eller vill se journaler osv.
Jag dömer att man vänder sig till internet istället för att vända sig dit kritiken hör hemma (iallafall först och främst reder ut det med berörda parter).
Nu orkar jag nog inte förklara det fler ggr.
Tro mig, har relativt god insyn i hur en stoägare kan känna sig😊
 
Men alltså, är jag så otydlig? Jag dömer inte funderingarna, inte att man har frågor eller vill se journaler osv.
Jag dömer att man vänder sig till internet istället för att vända sig dit kritiken hör hemma (iallafall först och främst reder ut det med berörda parter).
Nu orkar jag nog inte förklara det fler ggr.
Tro mig, har relativt god insyn i hur en stoägare kan känna sig😊
Det är väl bra att samla på sig kunskap oavsett vart den kommer ifrån. Förr läste man böcker idag slår man på nätet och diskuterar på forum eller i appar.

Trådskaparen var ju dessutom väldigt tydlig med att han/hon sökte hjälp/info från erfarna uppfödare.
 
Men alltså, är jag så otydlig? Jag dömer inte funderingarna, inte att man har frågor eller vill se journaler osv.
Jag dömer att man vänder sig till internet istället för att vända sig dit kritiken hör hemma (iallafall först och främst reder ut det med berörda parter).
Nu orkar jag nog inte förklara det fler ggr.
Tro mig, har relativt god insyn i hur en stoägare kan känna sig😊
Fast nog kan man ställa frågor på ett diskussionsforum?

Varför skulle man inte det?

Du skriver mycket riktigt att ni är behjälpliga och gör allt ni kan, men jag tycker att du uttrycker en tråkig ton gentemot ts.

Nu förstår jag att det beror på att h*n ställer frågan i ett diskussionsforum för avel. Det förstod jag inte innan.

Enligt min mening så är frågorna passande för både forumet och rubriken.

Jag hade kunnat dryfta frågeställningar här själv innan jag tog kontakt med seminstationen.

Vem vet, man kanske hade fått nya insikter om vad som är rimligt att fråga om?

Vi är säkert alla olika på den punkten. Jag ser dock inga fel att fråga runt lite.
 
Fast nog kan man ställa frågor på ett diskussionsforum?

Varför skulle man inte det?

Du skriver mycket riktigt att ni är behjälpliga och gör allt ni kan, men jag tycker att du uttrycker en tråkig ton gentemot ts.

Nu förstår jag att det beror på att h*n ställer frågan i ett diskussionsforum för avel. Det förstod jag inte innan.

Enligt min mening så är frågorna passande för både forumet och rubriken.

Jag hade kunnat dryfta frågeställningar här själv innan jag tog kontakt med seminstationen.

Vem vet, man kanske hade fått nya insikter om vad som är rimligt att fråga om?

Vi är säkert alla olika på den punkten. Jag ser dock inga fel att fråga runt lite.

Nu har jag upprepade ggr försökt säga att jag uppfattar (och flera med mig) att man letar en syndabock vilket jag tycker känns tråkigt innan berörda parter har fått säga sitt och det är utrett. Har läst igen och det är fortfarande min åsikt men vi läser som sagt tråden olika.

Man får givetvis ställa frågor och jag brukar försöka svara så gott jag kan, vilket jag också gjort när TS stllt frågor tidigare.

Nu lämnar jag denna diskussionen!
 
Nu har jag upprepade ggr försökt säga att jag uppfattar (och flera med mig) att man letar en syndabock vilket jag tycker känns tråkigt innan berörda parter har fått säga sitt och det är utrett. Har läst igen och det är fortfarande min åsikt men vi läser som sagt tråden olika.

Man får givetvis ställa frågor och jag brukar försöka svara så gott jag kan, vilket jag också gjort när TS stllt frågor tidigare.

Nu lämnar jag denna diskussionen!
Jag förstår din frustration. Min seminveterinär var helt fantastisk i somras. Jag bor ju nära så körde dit henne själv men det var morgon o kväll, vardag och helg. Han la ner sin själ i att få henne dräktig. ( Hade bakterier och vätska efter andra semineringen) Tog sig sen direkt när han hade gjort en jätteinsats för att få livmodern fräsch. Nu har hon gått 65 dygn och allt verkar bra.
Men skulle hon förlora fölet nu så skulle jag aldrig lägga det på min veterinär.
 
Sökte hjälp ja. Och det har h*n ju fått. Och helt förkastat.
Hur vet du att det är så? När folk lugnat ner sig lite å börjar tänka igen så kan de faktiskt ofta se och läsa svar från en helt annan vinkel.

Dessutom skulle nog de flesta normala människor stressa ut rätt rejält om de fått räkningar på runt 70.000SEK för en betäckning.

Framförallt om de inte riktigt hängt med på hur det landade där. Så för mig känns det väldigt oförvånande att trådskaparen är frustrerad.

Jag är faktiskt mer förvånad över reaktionerna från de som säger sig tillhöra insidan av seminverksamhet. Snacka om att missa ett gyllene tillfälle att dela med sig av sin förmodade kunskap och eventuellt fånga upp nya kunder..
 
Pga hur du skrev. Kan du inte utveckla ditt inlägg?

Jag tycker många har gett bra svar redan.

Det är väl jättebra att ställa frågor i det här forumet tycker jag. Det är ganska mycket liknande frågor både på andra forum och på t ex FB. Jag engagerar mig ibland men i den här tråden gjorde flera andra det, och så långt allt väl. Det JAG reagerar på är att man inte (som jag upplever det, återigen) som frågeställare faktiskt läser och försöker förstå vad man fått förklarat för sig utan fortsätter att leta efter en syndabock. Jag upplever i min egen verksamhet att det ganska ofta finns kunder som tror att man alltid har svar. Man har inte alltid svar. Man har till och med ganska sällan svar. Personligen har jag generellt sett sämre förtroende för folk som är tvärsäkra och i synnerhet när vi pratar om biologiska processer.

Hur jag upplevs som stationsägare ska jag inte svara på utan mina kunder. Jag skulle dock bli ganska ledsen om någon av dem var så missnöjd och inte kunde ta till sig de förklaringar den fått av kompetenta personer så som skett i den här tråden.

En sak som jag tror alla stationer är överens om är att man alltid vill ha stoet dräktigt och allra helst på första brunsten. Det finns inget för någon att vinna på att inte göra allt man kan för det, det gäller både stoägaren, hästen, veterinären, mig och min personal. Uppfattningen jag tycker mig se här ibland är att det nästan skulle vara medvetet från någons sida att krångla till det vilket är helt obegripligt för mig. Om det som exemplet i tråden skulle röra sig om ett sto med synliga förändringar på livmodern (hur man nu kan se det med ultraljud) finns det ingen som skulle "hemlighålla" det och fortsätta på ren jäkelskap. Det förekommer öht inte.
 
Jag har också jobbat på seminstationer dock i första hand travhäststationer och jag blir förundrad över den här tråden som även jag läser mest som att hitta en syndabock på en oturlig och väldigt tråkig situation. Jag tror som många andra i tråden att man inte väljer att mörka eller utnyttja stoägare, självklart vill man ha stona dräktiga, man får ju inga kunder om man har en stor del ston som inte blir det.

När det kommer till fryst blir jag också förvånad, stoägaren borde ju rimligen veta om att det är mindre chans till dräktighet och dessutom är betydligt dyrare att seminera med fryst? Det är ju ingen hemlighet. Åldern låter jag bli att kommentera, jag har varit med om många travston som seminerats med fryst som varit 8-12 år, även förstagångsston, och blivit dräktiga, några som inte har blivit det, men som sagt, de ägarna vet också om vad som gäller när det kommer till chanserna kontra riskerna.

Som stoägare har jag varit med om att ett par inte blivit dräktiga, och så är det ju, allt blir ju inte dräktigt liksom. Det är levande djur vi pratar om och även om det handlar om mycket pengar ska man kanske inte ta dyrare hingst än vad man faktiskt har råd att förlora om oturen skulle vara framme.

Har svårt att se att seminstationerna kan belastas för detta eftersom stoet blivit behandlat också, vad skulle framkomma i journalen? Att man ser att hon har problem men skiter i det? Tror ingen seminstation eller seminveterinär tänker så, åtminstone inte utan att låta ägaren ta beslutet att fortsätta insemineringen.
 
Hur vet du att det är så? När folk lugnat ner sig lite å börjar tänka igen så kan de faktiskt ofta se och läsa svar från en helt annan vinkel.

Dessutom skulle nog de flesta normala människor stressa ut rätt rejält om de fått räkningar på runt 70.000SEK för en betäckning.

Framförallt om de inte riktigt hängt med på hur det landade där. Så för mig känns det väldigt oförvånande att trådskaparen är frustrerad.

Jag är faktiskt mer förvånad över reaktionerna från de som säger sig tillhöra insidan av seminverksamhet. Snacka om att missa ett gyllene tillfälle att dela med sig av sin förmodade kunskap och eventuellt fånga upp nya kunder..

Ja, varken du eller jag vet hur TS kommer förhålla sig till detta om några månader. I tråden har TS inte tagit till sig nått alls, utan hela tiden hållt hårt i sin åsikt. TS kan absolut efter ett tag förstå situationen, lika mycket som h*n kan vara en sån som aldrig tar åt sig utan alltid är den som har rätt. Jag tycker TS fått bra svar från kunniga. Vi får hoppas att fler folk läser på innan man gör sånt här, snarare än efter.
 
Hur vet du att det är så? När folk lugnat ner sig lite å börjar tänka igen så kan de faktiskt ofta se och läsa svar från en helt annan vinkel.

Dessutom skulle nog de flesta normala människor stressa ut rätt rejält om de fått räkningar på runt 70.000SEK för en betäckning.

Framförallt om de inte riktigt hängt med på hur det landade där. Så för mig känns det väldigt oförvånande att trådskaparen är frustrerad.

Jag är faktiskt mer förvånad över reaktionerna från de som säger sig tillhöra insidan av seminverksamhet. Snacka om att missa ett gyllene tillfälle att dela med sig av sin förmodade kunskap och eventuellt fånga upp nya kunder..

Fast förvånad, uppgiven, ledsen, besviken mm är ju fullt förståeliga känslor. Men därifrån leta syndabock som man ska vidta åtgärder emot, hävda att seminstationen "lurat" en osv. Det är väl den glidningen folk reagerat på - allrahelst som att flera stationer och veterinärer varit inblandade.
 
@Cambrie sa något viktigt tycker jag. Att inte lägga mer pengar än man "har råd att förlora" på att försöka få ett sto dräktigt. Jag ser betäckning som en förfinad variant av lotto. Dvs har du tur får du ett föl för pengarna. Har du otur får du "ingenting" för pengarna.

Vill man skydda pengarna lite mer kan man ju försäkra fostret från 40 dygn, om man kommit så långt. Det finns ju 11 månader det kan gå fel på tyvärr.

Jag personligen har betäckt en gång och tänkt betäcka en gång men det fick strykas. I båda fallen har jag innan satt ett tak för vad det får kosta. Dvs var jag skulle sluta försöka, se pengarna som förlorade och ge upp. Valet av hingst har naturligtvis varit en aspekt i det, då dyr hingst ger färre försök innan taket. Fryst har jag aldrig vågat prova.
 
Jag har också jobbat på station och kan bara instämma med de som redan påpekat att det är väldigt komplext att få ston dräktiga och inte på något vis givet. Det är mycket pengar och extremt mycket jobb inblandat och varför någon skulle vilja stå med armen i ett sto ett antal gånger och undersöka, behandla och seminera utan avsikt att få stona dräktiga är ganska magstarkt. Jag har nog aldrig sett några slita så jäkla hårt och mycket under flera månader som mina arbetsgivare gjorde och fortfarande gör. Som exempel kör de sista koll på frysstona vid midnatt, sen upp igen och kolla vid 06, sen rullar det igång med alla TAI-ston innan det är dags för FAI-stona igen... Dag ut och dag in hela säsongen.
Jag hade aldrig klandrat dem för att jag inte fick dräktigt men är väldigt tacksam när det går vägen.
 
Jag tycker många har gett bra svar redan.

Det är väl jättebra att ställa frågor i det här forumet tycker jag. Det är ganska mycket liknande frågor både på andra forum och på t ex FB. Jag engagerar mig ibland men i den här tråden gjorde flera andra det, och så långt allt väl. Det JAG reagerar på är att man inte (som jag upplever det, återigen) som frågeställare faktiskt läser och försöker förstå vad man fått förklarat för sig utan fortsätter att leta efter en syndabock. Jag upplever i min egen verksamhet att det ganska ofta finns kunder som tror att man alltid har svar. Man har inte alltid svar. Man har till och med ganska sällan svar. Personligen har jag generellt sett sämre förtroende för folk som är tvärsäkra och i synnerhet när vi pratar om biologiska processer.

Hur jag upplevs som stationsägare ska jag inte svara på utan mina kunder. Jag skulle dock bli ganska ledsen om någon av dem var så missnöjd och inte kunde ta till sig de förklaringar den fått av kompetenta personer så som skett i den här tråden.

En sak som jag tror alla stationer är överens om är att man alltid vill ha stoet dräktigt och allra helst på första brunsten. Det finns inget för någon att vinna på att inte göra allt man kan för det, det gäller både stoägaren, hästen, veterinären, mig och min personal. Uppfattningen jag tycker mig se här ibland är att det nästan skulle vara medvetet från någons sida att krångla till det vilket är helt obegripligt för mig. Om det som exemplet i tråden skulle röra sig om ett sto med synliga förändringar på livmodern (hur man nu kan se det med ultraljud) finns det ingen som skulle "hemlighålla" det och fortsätta på ren jäkelskap. Det förekommer öht inte.
Undrar om det kan handla om cystor🤔 Fast kanske ändå inte på ett såpass ungt sto. Min har ganska många men hon är 18. Min veterinär var tydlig att det kan påverka chansen att få henne dräktig men behöver inte göra det.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
13 865
Senast: unoannis
·
Avel Hejsan, Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp