Hjälp mig! Erfarna avel folk.

Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃
Oj, det var ett märklig inlägg. Jag har inte läst att någon här har skrivit att du är dum i huvudet. Flera har däremot försökt lyfta olika perspektiv och förklaringar på det som hänt. Och flera av de som har delat med sig har stor kunskap i ämnet.

Jag tillhör inte dem så jag har bara läst tråden men jag kan bli lite förvånad när ngn efterfrågar erfarenhet och råd men sedan förkastar dem. Jag hoppas ändå att andra som läser inläggen kan ta till sig av den kunskap som andra generöst delar med sig.
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Fast det är väl ingen som skrivit du är dum i huvudet??
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Ett otroligt vuxet och välformulerat inlägg som bara bekräftar den känsla jag hade tidigare gällande att det nog inte bara handlade om att vänligt undra vad som möjligen gått snett...
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Förresten. Gäller det båda de seminstationer som seminerat, att de borde upptäckt? Tänker då du skriver du pratat med bara en av dem
 
@Cambrie sa något viktigt tycker jag. Att inte lägga mer pengar än man "har råd att förlora" på att försöka få ett sto dräktigt. Jag ser betäckning som en förfinad variant av lotto. Dvs har du tur får du ett föl för pengarna. Har du otur får du "ingenting" för pengarna.

Vill man skydda pengarna lite mer kan man ju försäkra fostret från 40 dygn, om man kommit så långt. Det finns ju 11 månader det kan gå fel på tyvärr.

Jag personligen har betäckt en gång och tänkt betäcka en gång men det fick strykas. I båda fallen har jag innan satt ett tak för vad det får kosta. Dvs var jag skulle sluta försöka, se pengarna som förlorade och ge upp. Valet av hingst har naturligtvis varit en aspekt i det, då dyr hingst ger färre försök innan taket. Fryst har jag aldrig vågat prova.
Har man riktig otur så kan man ju dessutom få dräktigt efter lång process, men sedan är fölis sjuk och kanske kräver massor vård och så slutar det med avlivning ändå i slutändan. Det är verkligen inte lätt med avel. Lotteri är bara förnamnet. Jag vet inga lotter som är så dyra.
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃
Oj hjälp. Det här fick ju hela tråden att faktiskt bli en trolltråd skriven av en dramaqueen. Jisses vilket påhopp på i övrigt människor led otroligt mycket kunskap.... Blir otroligt svårt att ta detta nick på allvar igen.
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃
Jag häpnar!

Hur kan du säga att folk har sagt att du är dum i huvudet?

Väldigt magstarkt faktiskt, när så många engagerat sig. 😳

För övrigt är det kanske bra om journalerna kan vara ett argument för att något misstag begåtts. Kanske kan du få någon reducering på alla dina kostnader.

Tyvärr är ditt inlägg så otroligt otrevligt att jag inte ids önska dig lycka till.
 
@unoannis det skulle vara av högsta vikt att du delger de andra i tråden vad ni hittade. Nu sitter du på information som kan vara viktig i framtiden för de som själv föder upp hästar.

Jag förstår inte riktigt varför du inte vill berätta? Du kanske kan hjälpa en annan storägare i samma sits? Eller vill du inte det? Kom ihåg att det inte bara är de som skriver i tråden som läser.

Jag fattar att du blev sur, men det hjälper inte att bete dig som du gör. Du ger inte direkt någon trevlig bild av dig själv
 
Uppdatering!
Har nu fått journaler mm och min veterinär har läst dessa. Jag tänker inte tillge er mer av den information. Men vi har pratat med seminstationen och hittar en lösning eftersom det är klart tydligt att seminstationen BÖR ha upptäckt detta! Så till alla er som skrivit att jag är dum i huvudet, tillbaka-pannkaka 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Herregud så otrevligt. Jag tror du kommer att få problem att hitta seminstationer i framtiden om din identitet kommer fram... kom ihåg att det är inte bara de som svarar som läser här.
 
@unoannis det skulle vara av högsta vikt att du delger de andra i tråden vad ni hittade. Nu sitter du på information som kan vara viktig i framtiden för de som själv föder upp hästar.

Jag förstår inte riktigt varför du inte vill berätta? Du kanske kan hjälpa en annan storägare i samma sits? Eller vill du inte det? Kom ihåg att det inte bara är de som skriver i tråden som läser.

Jag fattar att du blev sur, men det hjälper inte att bete dig som du gör. Du ger inte direkt någon trevlig bild av dig själv
Det är nog troligen så att ingenting har framkommit, ts behövde väl bara få rätt liksom eftersom folk varit väldigt tveksamma :angel:
 
Det är nog troligen så att ingenting har framkommit, ts behövde väl bara få rätt liksom eftersom folk varit väldigt tveksamma :angel:

Ja alltså det är inte utan att man undrar lite vad för problem stoet har med sin livmoder,
som det är så uppenbart att seminstationen missat att de ger ekonomisk kompensation men ändå är såpass svårt att hitta att den första veterinären (som nu också är den som är med och driver frågan emot den första stationen) inte såg det när denne undersökte stoet innan hon kördes till station...
 
Har man riktig otur så kan man ju dessutom få dräktigt efter lång process, men sedan är fölis sjuk och kanske kräver massor vård och så slutar det med avlivning ändå i slutändan. Det är verkligen inte lätt med avel. Lotteri är bara förnamnet. Jag vet inga lotter som är så dyra.
Ja. Eller att man förlorar både sto och föl. Bokstavligt talat allt kan gå fel. Och att inte få dräktigt eller att stoet resorberar tidigt är ju ändå de "mildaste" och även tidigaste sätten det kan gå fel. Även om det är lika sorgligt och ledsamt såklart.

Ja alltså det är inte utan att man undrar lite vad för problem stoet har med sin livmoder,
som det är så uppenbart att seminstationen missat att de ger ekonomisk kompensation men ändå är såpass svårt att hitta att den första veterinären (som nu också är den som är med och driver frågan emot den första stationen) inte såg det när denne undersökte stoet innan hon kördes till station...

Ja och det av journalerna framgår att det skulle upptäckts? Ändå har tre vet initialt missat det. Första vet hemma, andra vet på seminstation ett och tredje vet på seminstation två. Först efter en hel säsong och ett sto som blivit dräktigt men resorberas så hittas det av vet 1.

Jag skulle också jättegärna vilja vet vad det är för problem som nu upptäckts och varför "bara" seminstation ett ska stå till svars för det?
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
13 785
Senast: unoannis
·
Avel Hejsan, Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp