Hjälp mig förklara gåtan!

Men det står ej att kvinnans mor är din mor?
Det står att kvinnans mor är din mors dotter =du. Du är kvinnas mor. Kvinnan är din dotter!

:)
Hon betraktar någon och det är här man blir förvirrad.
När hon säger ... den kvinnans mor ... leds vi att tro att det är någon annan hon ser.
Den kvinnan = jag själv = hennes mor = min mor
min mors dotter = jag själv
 
Stinas dotter.

Den som refererar till ”min dotters mamma” refererar till sig själv, dvs, ”jag”.
”Stinas dotter” är ”jag”.
”Jag är Stinas dotter”.
Jag fick lite hjärnsläpp på den och tänkte att det var mamman men när jag läste om står det ju klart att det är dottern :p Så kort gåta och ändå helt snurrigt
 
3/10 av totala mängden pizza, 3/5 av en pizza. Så det går inte bara att svara med ett bråktal utan att specificera delar av vad.
I frågan har de använt "en pizza" som enhet. Jag tycker det är självklart att svara med samma enhet om det inte framgår av sammanhanget att det är något annat som det frågas efter.
När de frågar hur mycket som var kvar (absolut mängd) svarar jag 3/5 "pizzaenhet". Hade frågan uttryckt att det var andelen av vad som fanns från början man frågade efter så svarar jag 3/10. Men i detta fallet är det inget som indikerar att det är den relativa jämförelsen man frågar efter.
 
Kvinnans mor är min mors dotter.
Hennes mor har ju inga andra barn än hon själv.
Alltså måste det vara hon själv på fotot... för hon har inga syskon!
 
Det är såklart hennes dotter på bilden! Fotomodellens mamma är Bildhållerskans mammas barn.
Alltså:
Bildhållerskan har inga syskon
Bildhållerskans mamma har bara ett barn
Det barnet är Bildhållerskan
Bildhållerskans barn är Fotomodellen
Fotomodellens mormor är Bildhållerskans mamma

untitled-2.png


(Ja, jag gjorde bilden med 90-talets paint :D)
 
Vet ni? Jag tycker att det blir så himla lätt om man byter ut "mor" mot "mamma."

"Den kvinnans mor är min mors dotter."
[Hennes] mamma är min mammas dotter.

Är det bara inbillning från min sida, eller blir det mycket tydligare med modernare språk? :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 347
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en bekant som delar massa rasistisk, inskränkt, klimatförnekande smörja på Facebook. Jag skulle kunna göra det enkelt för mig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 435
Senast: sthu
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 965
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp