Hjälp mig förklara gåtan!

Och så här fungerar min hjärna: Älskare? Alltså var det inte en Bukefalist som hade vars grannhus användes för skumma möten? Och vi spånade om vad dom hade för sig. Hur gick det med det egentligen?
Jag vill också veta vad som hände!
 
Nån som vill ha en till gåta?

Du hittar en skjorta som kostar 97 kr men du har inga pengar.
Du lånar 50 kr från din mor och 50 kr från din far. 50+50=100
Du köper skjortan och får 3 kronor tillbaka. Du ger en till far, en till mor och behåller den sista själv. Du är nu skyldig dina föräldrar 49 kr var. 49+49=98 och har en krona själv=99.
Var är den sista kronan?
 
Nån som vill ha en till gåta?

Du hittar en skjorta som kostar 97 kr men du har inga pengar.
Du lånar 50 kr från din mor och 50 kr från din far. 50+50=100
Du köper skjortan och får 3 kronor tillbaka. Du ger en till far, en till mor och behåller den sista själv. Du är nu skyldig dina föräldrar 49 kr var. 49+49=98 och har en krona själv=99.
Var är den sista kronan?

Ja men det där känns väl igen varje gång man kollar sitt eget bankkonto. Var fan är resten av pengarna :laugh::banghead:
Har hört den där gåtan många gånger och fått den förklarad för mig men det fastnar icke!
Den kronan är på samma ställe som alla saknade strumpor och matlådelock
 
Ja men det där känns väl igen varje gång man kollar sitt eget bankkonto. Var fan är resten av pengarna :laugh::banghead:
Har hört den där gåtan många gånger och fått den förklarad för mig men det fastnar icke!
Den kronan är på samma ställe som alla saknade strumpor och matlådelock
:laugh:
Jag brukar vara rätt bra på sånt här men den där fattar jag inte.
 
49+49=1+97 (skuld=98=det jag har kvar och det jag har förbrukat)

Eller om du vill utgå från de hundra kronorna
100-97-(1+1)=1 (en krona kvar efter att jag köpt skjorta och gjort återbetalning)

Inget saknas i redovisningen, det är bara den som ställer frågan som gör ett tankefel.
Vilken "sista krona"? Varifrån kommer antagandet att summan av dina skulder och tillgångar ska bli 100kr?
 
Vi fick en gåta på jobbet idag som skapat osämja ;)
Hjälp mig med svaret och en bra förklaring!

Visa bifogad fil 24361

Jag och några till säger : hennes dotter är på bilden
Medans en stoooor majoritet säger att det är hon själv.

Jag ger mig inte innan bukegenierna sagt sitt! :D

Hjälp :nailbiting::nailbiting: Nu tycker jag att det glasklart är hon själv igen. Måste läsa klart i tråden och sedan tänka igenom det hela igen. Jag som var så säker efter att jag ändrat mig första gången.

Edit: har ändrat mig tillbaka igen till att det är hennes dotter på bilden
 
Senast ändrad:
Jag läste ett matematiskt problem på fb och hittade inte igen det för att se rätt svar. Får se om Bukeexpertisen kan hjälpa mig!
En storasyster och en lillebror skulle äta pizza. Lillebroren blev försenad och när han kom hem hade stoasystern ätit 4/5-delar av en pizza och 3/5-delar av den andra. Hur mycket pizza var kvar till lillebror? Svara i bråkform.
3/5 eller 3/10?
 
Instämmer med dem som säger att hon har ett foto på sig själv:
den kvinnans mor = min mor
min mors dotter = jag
Men det står ej att kvinnans mor är din mor?
Det står att kvinnans mor är din mors dotter =du. Du är kvinnas mor. Kvinnan är din dotter!

:)
 
Jag läste ett matematiskt problem på fb och hittade inte igen det för att se rätt svar. Får se om Bukeexpertisen kan hjälpa mig!
En storasyster och en lillebror skulle äta pizza. Lillebroren blev försenad och när han kom hem hade stoasystern ätit 4/5-delar av en pizza och 3/5-delar av den andra. Hur mycket pizza var kvar till lillebror? Svara i bråkform.
3/5 eller 3/10?
Av vad? 3/5 av en pizza är kvar.
 
Jag tyckte också det men många svarade 3/10 med tanke på att det skulle finnas 10 delar från början. Har också hört 6/10 ( 3/5 av 10/10) och känner mig nu helt förvirrad. Det kan ju inte rimligtvis vara så att lillebror ska äta större delen av pizzorna, storasyster var ju rätt glupsk!
 
Jag tyckte också det men många svarade 3/10 med tanke på att det skulle finnas 10 delar från början. Har också hört 6/10 ( 3/5 av 10/10) och känner mig nu helt förvirrad. Det kan ju inte rimligtvis vara så att lillebror ska äta större delen av pizzorna, storasyster var ju rätt glupsk!
3/10 av totala mängden pizza, 3/5 av en pizza. Så det går inte bara att svara med ett bråktal utan att specificera delar av vad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en bekant som delar massa rasistisk, inskränkt, klimatförnekande smörja på Facebook. Jag skulle kunna göra det enkelt för mig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 371
Senast: sthu
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp