Hjälp mig förstå hur folk tänker

Vad jag ofta klurar på är ju riktigt hur det ska gå ihop. Vi vet att det mest effektiva medlet för att bromsa befolkningstillväxten är välstånd, men välstånd är idag mångt och mycket förknippad med ökade koldioxidutsläpp. För att inte tala om klassklyftor som då också blir en del i ekvationen. Det är skitsvårt, verkligen. Men svårt är inte omöjligt!
En liten mikropromilles minskning kanske kan komma från att vissa inte törs skaffa barn till den framtid man kan se framför sig. Jag skulle inte våga i dagsläget. Men det är kanske en rätt provocerande sak att säga...
 
Ja precis, Covid är ju bland annat ett symptom på våra miljöproblem.
Dummaste jag hört, Covid-19 har ingenting med miljöproblemen att göra.
Det är ett virus som har muterat och kan därefter smitta en annan art, det är inget nytt, sånt har förekommit i miljoner år, det är så nya sjukdomar och smittor kommer till och sprids, det har absolut 0 med klimatet och miljön att göra.
 
Fast det hör ju till mänskliga rättigheter att slippa bo i eller dö av miljöförstöringen som väst dumpar i ens land.

Vi häller ju alltså inte längre ut de här ämnena i Östersjön i samma omfattning utan vi häller ut dem i Indien. Där folk bor och leker i dem.

Svenska läkemedel förgiftar indiska vatten | SvD

Och det är ju inte vi som bor såhär.
Visa bifogad fil 62458
”Som att bo i helvetet” - Indiens städer producerar 1 500 lastbilsflak med plastavfall varje dag och indierna bokstavligen drunknar i det | Utrikes | svenska.yle.fi

Här tillverkas de giftiga jeansen - Fokus


Miljoner dödsfall på grund av ökande luftföroreningar (nyteknik.se)
Den där bilden är en anledning att visa i Sverige inte orkar bry sig, vi kan sopsortera och plast banta, och undvika att resa och cykla över allt bäst vi vill, men när andra länder dumpar sina ton med sopor i floder som sedan leder ut allt skräp i havet eller i naturen, då är det vi gör här hemma i Sverige en droppe i havet, och hjälper ingen, vi i Sverige har det redan bra, vi kan resa kollektivt, vi kan sopsortera, återvinna, osv, jag tror vi skulle tjäna mer om vi hjälpte andra länder att göra samma sak, så dem slutar kastar skräp i floder/hav/naturen.
 
Fast jag har inte sagt att du inte bryr dig, jag bemötte bara kommentaren

"Jag bryr mig om miljön och tycker det är viktigt. Men klimatet är inte något vi enskilt i lilla landet Sverige kan påverka"

Och argumenterade för varför jag tycker det är ett svagt argument - vet inte riktigt vad det var jag sa som var att "ta i lite väl"?
Du får tycka att det är ett svagt argument om du vill, vi måste inte hålla med varandra.

Jag anser att det är hur verkligheten ser ut som räknas. Vad du och jag enskilt gör i vårat privatliv spelar ingen som helst roll även om folk gärna vill tro det. Kina håller just nu på att utöka sin kolkraft. Det som just nu är planerat samt under konstruktion där är mer än den totala kolkraften i världen idag. DET har klimatpåverkan.

Om vi ändå ska brinna för att ingen sätter ner foten mot Kina så tänker jag att jag lika gärna kan ha det så bekvämt som möjligt här i Sverige tills dess. Det vi kan påverka i Sverige är miljön. Nedskräpning, skövling av urskog, hantering av avfall och så vidare, det är något jag bryr mig om och välkomnar debatter kring. Inrikes klimatpåverkan bryr jag mig inte speciellt mycket om för som sagt, det är irrelevant.
 
Den där bilden är en anledning att visa i Sverige inte orkar bry sig, vi kan sopsortera och plast banta, och undvika att resa och cykla över allt bäst vi vill, men när andra länder dumpar sina ton med sopor i floder som sedan leder ut allt skräp i havet eller i naturen, då är det vi gör här hemma i Sverige en droppe i havet, och hjälper ingen, vi i Sverige har det redan bra, vi kan resa kollektivt, vi kan sopsortera, återvinna, osv, jag tror vi skulle tjäna mer om vi hjälpte andra länder att göra samma sak, så dem slutar kastar skräp i floder/hav/naturen.
Det där är helt fel, även om det vi gör kanske inte har så stor betydelse globalt så har det mycket stor betydelse för miljön i Sverige.
 
En liten mikropromilles minskning kanske kan komma från att vissa inte törs skaffa barn till den framtid man kan se framför sig. Jag skulle inte våga i dagsläget. Men det är kanske en rätt provocerande sak att säga...
Den absolut största anledningen till att jag inte vill ha barn är att jag inte kan med att sätta ett barn till världen bara så att barnet ska se hur allt som är underbart med livet på jorden förstörs. Och ja, jag har konfronterat mina föräldrar med hur de tänkte när de skaffade mig egentligen; svaret är att de inte tänkte så mycket alls. Sorgligt, tycker jag.
 
Den absolut största anledningen till att jag inte vill ha barn är att jag inte kan med att sätta ett barn till världen bara så att barnet ska se hur allt som är underbart med livet på jorden förstörs. Och ja, jag har konfronterat mina föräldrar med hur de tänkte när de skaffade mig egentligen; svaret är att de inte tänkte så mycket alls. Sorgligt, tycker jag.

Jag har "skaffat" fem barn. Och tänkt. Jag tycker att det är en något märklig observation som nog gjorts av människor de senaste 100.000 åren. Däremot har jag absolut ingen åsikt om vad som skulle vara rätt eller fel. Mest en åsikt om att akopalypsförespråkare existerat genom alla civilisationer. Det brukar liksom inte "förstöras" utan snarare "förändras".
 
Jag har "skaffat" fem barn. Och tänkt. Jag tycker att det är en något märklig observation som nog gjorts av människor de senaste 100.000 åren. Däremot har jag absolut ingen åsikt om vad som skulle vara rätt eller fel. Mest en åsikt om att akopalypsförespråkare existerat genom alla civilisationer. Det brukar liksom inte "förstöras" utan snarare "förändras".
Jag skulle nog säga att den rovdrift som människan för på planeten nu inte är att likställa med t.ex. de som ansåg att maskiner skulle förstöra livet för alla arbetare framöver (1700-tal/1800-tal syftar jag då på). Det är inte så mycket en förändring i hur människor lever som det är en förändring i tillgången på lycka. Vetenskapen visar att människor behöver natur både direkt och indirekt för att vara lyckliga, mer natur är i princip mer lycka. Och vad gör vi? Förstör det som vi är en del av, som är en del av oss, och som gör livet värt att leva.
 
Jag har "skaffat" fem barn. Och tänkt. Jag tycker att det är en något märklig observation som nog gjorts av människor de senaste 100.000 åren. Däremot har jag absolut ingen åsikt om vad som skulle vara rätt eller fel. Mest en åsikt om att akopalypsförespråkare existerat genom alla civilisationer. Det brukar liksom inte "förstöras" utan snarare "förändras".
Fart jag tror att den här "apokalypsen" är den första som är global och har vetenskaplig grund?
 
Fart jag tror att den här "apokalypsen" är den första som är global och har vetenskaplig grund?

Njae. Alltid lite tveksam till påståenden om komplett vetenskap a la "nu vet vi perfekt, nyss var det blaha". Men min invändning är nog mest mot att beskylla någon som skaffat barn för att ha gjort det mot bättre vetande i efterhand.
 
Jag skulle nog säga att den rovdrift som människan för på planeten nu inte är att likställa med t.ex. de som ansåg att maskiner skulle förstöra livet för alla arbetare framöver (1700-tal/1800-tal syftar jag då på). Det är inte så mycket en förändring i hur människor lever som det är en förändring i tillgången på lycka. Vetenskapen visar att människor behöver natur både direkt och indirekt för att vara lyckliga, mer natur är i princip mer lycka. Och vad gör vi? Förstör det som vi är en del av, som är en del av oss, och som gör livet värt att leva.
Det är ju för övrigt så att barn nu är deprimerade i en större grad än någonsin innan, och väldigt många barn anger också just klimatkrisen och miljöförstöring som en anledning. Vi lär ut i skolorna att allt går åt helvete, och sen rycker vi på axlarna och säger "ni klarar er nog ändå". Tack liksom.
 
Njae. Alltid lite tveksam till påståenden om komplett vetenskap a la "nu vet vi bättre än tidigare". Men min invändning är nog mest mot att beskylla någon som skaffat barn för att ha gjort det mot bättre vetande i efterhand.
Jag har också barn.

Edit: Menar alltså att jag skulle inte våga nu, några år senare.
 
Jag har "skaffat" fem barn. Och tänkt. Jag tycker att det är en något märklig observation som nog gjorts av människor de senaste 100.000 åren. Däremot har jag absolut ingen åsikt om vad som skulle vara rätt eller fel. Mest en åsikt om att akopalypsförespråkare existerat genom alla civilisationer. Det brukar liksom inte "förstöras" utan snarare "förändras".
Alltså apokalypsförespråkare har funnits genom alla civilisationer men fakta är att vi nu är 7 miljarder människor på den här planeten och att Afrikas befolkning beräknas dubbleras de närmaste 20-30 åren. Alla dessa människor vill ha en ökad levnadsstandard jämfört med sina förfäder. Varifrån ska den marken komma som behövs för gruvbrytning, matproduktion, energiproduktion osv osv. Det finns trots allt bara ett visst antal m2 land på den här planeten. Det enda vi kan ta av är de redan hårt åtgångna naturområden som finns kvar vilket medför artutrotning och kraschade ekosystem vilket leder till att hela systemet kollapsar och även om vi vägrar erkänna det så är vi en del av systemet.
Det här är som @Hittarinte säger en vetenskapligt förutsedd apokalyps och den kommer inte typ år 2830 utan den sker här och nu. Vi lever mitt i den.
 
Alltså apokalypsförespråkare har funnits genom alla civilisationer men fakta är att vi nu är 7 miljarder människor på den här planeten och att Afrikas befolkning beräknas dubbleras de närmaste 20-30 åren. Alla dessa människor vill ha en ökad levnadsstandard jämfört med sina förfäder. Varifrån ska den marken komma som behövs för gruvbrytning, matproduktion, energiproduktion osv osv. Det finns trots allt bara ett visst antal m2 land på den här planeten. Det enda vi kan ta av är de redan hårt åtgångna naturområden som finns kvar vilket medför artutrotning och kraschade ekosystem vilket leder till att hela systemet kollapsar och även om vi vägrar erkänna det så är vi en del av systemet.
Det här är som @Hittarinte säger en vetenskapligt förutsedd apokalyps och den kommer inte typ år 2830 utan den sker här och nu. Vi lever mitt i den.

Yes, de 50 kommande åren är en stor utmaning och en minskad befolkning skulle göra den mindre. Men att påstå att det är första gången i mänsklighetens historia som den funnits är lite för magstarkt för mig.
 
Yes, de 50 kommande åren är en stor utmaning och en minskad befolkning skulle göra den mindre. Men att påstå att det är första gången i mänsklighetens historia som den funnits är lite för magstarkt för mig.
Vad menar du är en kris i historien att likställa med klimatkrisen?
 
Yes, de 50 kommande åren är en stor utmaning och en minskad befolkning skulle göra den mindre. Men att påstå att det är första gången i mänsklighetens historia som den funnits är lite för magstarkt för mig.
Jag menar att vi haft massor av stora katastrofer med stor dödlighet, men ingen har hittills hotat hela jordens "beboerlighet" (om det är ett ord).
 
För övrigt så är ju en stor skillnad nu mot hur det sett ut genom historien att vi inte behöver skaffa barn för våran egen överlevnad. Fram till för sådär 200 år sedan var de allra flesta tvungna att skaffa barn för att ha pengar när de själva blev gamla, hjälp på gården m.m. De som skaffar barn idag gör det inte för att de måste, utan för att de vill - och då tycker jag att en ska ha jädrigt bra anledning till att axla det ansvaret och ta det enorma beslutet det innebär att sätta ett nytt liv till världen, samt tänka på vad det innebär för livet en skapar.
 
Och det gör inte ens klimatkrisen. En liten andel av planetens yta blir till och med mer beboelig.
Nej, det där stämmer inte. Alla jordens ekosystem påverkas och det påverkar alla jordens människor. De effekter som vi idag bevittnar är ett litet smakprov. I Sverige har vi redan vattenbrist, torkan 2018 har fortfarande sina efterdyningar, de varma vintrarna påverkar matproduktionen och skogen, i norr tinar permafrosten, rennäringen går under, Östersjön är tömd på fisk och mer eller mindre i sina dödsryckningar; detta är endast några få exempel i vårt lilla hörn av världen. Vi kan göra något åt detta och att inte göra det är rent ut sagt idiotiskt, särskilt med nån tanke om att "allt har alltid löst sig" vilket i sin tur är en tanke som är helt felaktig; samhällen har gått under förut på mer eller mindre dramatiska och smärtsamma sätt, massutdöenden har skett innan, och oavsett hur en ser på att 'livet på jorden överlever alltid' så är det så fruktansvärt hemskt att inte sätta något värde alls på de liv som nu förstörs och den skönhet som finns just här och inte någon annanstans i universums miljarder av galaxer. De livsformer som finns på jorden nu är unika i hela universum och vi är en del av detta stora allt, en liten fläck av universums oändlighet som blivit självmedvetet, och vad gör vi om inte förstör för oss själva och skapar lidande för alla livsformer runt om oss? Nej, skäms mänskligheten! Och skäms ni som inte ser den totala hybrisen och ondskan i att rycka på axlarna inför vad som är oss förunnat att uppleva under de få år vi lever. Jag är helt med på rubriken för denna tråd. Jag förstår inte all denna hjärtlöshet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 593
Senast: Hedinn
·
Fritid Hejsan! Tänker mig att det finns fler än jag själv här som i den ljuva ungdomen var djupt förälskade i Fullblodsserien😍😉. Er kunskap...
2
Svar
30
· Visningar
2 328
Senast: Nytant
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 250
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp