Hjälp mig hitta dunparkas ❄️

Bison

Trådstartare
Har under de senaste dagarnas kyla insett att min gamla dunparkas från 2005 har gjort sitt. Dunet är inte riktigt där det ska vara och dragkedjan börjar bråka.

Men vad ska köpa? Krav är att den finns i fysisk butik, vill kunna prova.
Parkaslängd, ska täcka rumpan och en bit på låren, absolut inte längre.
Bra fickor, stooor luva, tjock, fluffig och varm. Certifierat dun, bra kvalité. Gärna reflexer.
Har svårt med passform. Har mycket muskelmassa och breda axlar, om de sitter bra över axlarna brukar de bli stora runt kroppen och sitter de bra över kroppen kan jag inte röra axlarna 😑

Vilka märken ska jag titta efter?
Provade Fjällräven idag och deras modeller fungerar inte alls, försvann i jackan eller så blev det för trångt upptill 😅
 
Jag har en Sail Racing dunkappa som jag är väldigt nöjd med. Tror min heter Race Coat eller någonting liknande men fanns även motsvarande parkasmodell när jag köpte min. Det var ett par år sedan men googlar jag så verkar de finnas samma modeller fortfarande. Är lite elastiskt i innertyget på ett sätt som jag gillar och samtidigt varm och rätt bra vattentäthet, tror inte det är några reflexer dock. Nackdelen är väl att den är ”assembled in China” så det förtar lite av det positiva med alla certifieringar men det är å andra sidan fjällräven också nuförtiden.
 
Jag har en Sail Racing dunkappa som jag är väldigt nöjd med. Tror min heter Race Coat eller någonting liknande men fanns även motsvarande parkasmodell när jag köpte min. Det var ett par år sedan men googlar jag så verkar de finnas samma modeller fortfarande. Är lite elastiskt i innertyget på ett sätt som jag gillar och samtidigt varm och rätt bra vattentäthet, tror inte det är några reflexer dock. Nackdelen är väl att den är ”assembled in China” så det förtar lite av det positiva med alla certifieringar men det är å andra sidan fjällräven också nuförtiden.

Hittade när jag googlade.
Gillar tyvärr inte alls de blaffiga fickorna på parkasen och luvan såg liten ut.
Vill ha sån luva som Canada goose hade back in the days, sådär så man kan gömma sig luvan 😍
 
Min förra dunjacka var från Mountain works. Den var helt underbar, tjock och varm och har hållit i 12 år nu. Har visserligen köpt en ny dunjacka denna säsong men det främst för att jag ville ha en längre modell. Gillar verkligen min nya jacka men kommer inte ihåg märket (köpte även den på secondhandbutiken Arkivet så vet inte om den finns i butik)

Mountain works ska vara ett svenskt bolag och dunen som används ska vara certifierade. Men var jackorna tillverkad vet jag inte.

Finns i lite olika längder. Jag köpte min jacka i butik (12 år sen dock) och har sett jackor av detta märke i olika butiker men har inte helt koll vilka butiker som säljer dom.
https://mountainworks.se/collections/women?filter.p.product_type=Coats+&+Jackets
 
Nu vet jag ju inte vad som finns i Sverige, men Jag kopte en halv lang dun parkas fran Columbia Sportswear i hostas. Jag var i butik och provade 6 olika jackor ... som alla verkade passa bra enligt storlek, men den jag valde har skarp sa jag kan dra till den i midjan och slipper se ut som om Jag gar omkring i ett talt. (Ja, jag ar kort :cautious: 😋)
 
Hittade när jag googlade.
Gillar tyvärr inte alls de blaffiga fickorna på parkasen och luvan såg liten ut.
Vill ha sån luva som Canada goose hade back in the days, sådär så man kan gömma sig luvan 😍
Blaffiga fickor? Kollar du på herrmodellen kanske? På den jag menar är det diagonala dragkedjor i samma färg som jackan så de syns knappt. Jag tycker huvan är precis lagom stor men jag gillar att faktiskt kunna se ut när jag använder den :)
 
Blaffiga fickor? Kollar du på herrmodellen kanske? På den jag menar är det diagonala dragkedjor i samma färg som jackan så de syns knappt. Jag tycker huvan är precis lagom stor men jag gillar att faktiskt kunna se ut när jag använder den :)

Tror den hette dam.
De andra modellerna var alldeles för långa och mer som kappor än parkas dessvärre.
Jag vill också kunna se ut 😆
Men det blåser ordentligt här på slätten, därav önskas mer rejäl luva med fluff 😍
 
Min förra dunjacka var från Mountain works. Den var helt underbar, tjock och varm och har hållit i 12 år nu. Har visserligen köpt en ny dunjacka denna säsong men det främst för att jag ville ha en längre modell. Gillar verkligen min nya jacka men kommer inte ihåg märket (köpte även den på secondhandbutiken Arkivet så vet inte om den finns i butik)

Mountain works ska vara ett svenskt bolag och dunen som används ska vara certifierade. Men var jackorna tillverkad vet jag inte.

Finns i lite olika längder. Jag köpte min jacka i butik (12 år sen dock) och har sett jackor av detta märke i olika butiker men har inte helt koll vilka butiker som säljer dom.
https://mountainworks.se/collections/women?filter.p.product_type=Coats+&+Jackets

Tyvärr fel modeller för mig. För kort, för lång eller tält 😅
Behöver något lite figursytt eller med justerbar midja för att inte se ut som ett mumintroll 😆
 
Jag har en Didrikson dunparkas. Minns tyvärr inte modell, köpte den för ett par år sen. Jag är jättenöjd med den och den har perfekt längd för mig som är strax över 160. Jag hatar när det sitter tajt upptill och provade flera olika innan jag hittade den här.
 
Jag slår också ett slag för Boomerangs Alexandra! Den är varm och fluffig och huvan i exakt rätt storlek. Tillräckligt stor för att ”försvinna” i, men ändå inte så stor att man måste hålla upp den för att se något.

Jag har använt min flitigt i elva
vintrar nu och jackan ser absolut inte sliten ut, tvärtom.

Jag tyckte den var superdyr när jag köpte den som student, men har verkligen fått valuta för pengarna. Kollade på hemsidan och kan konstatera att trots inflation, allmän prisökning och ja, 10 år så är priset exakt detsamma som hösten 2011 😮
 
Jag slår också ett slag för Boomerangs Alexandra! Den är varm och fluffig och huvan i exakt rätt storlek. Tillräckligt stor för att ”försvinna” i, men ändå inte så stor att man måste hålla upp den för att se något.

Jag har använt min flitigt i elva
vintrar nu och jackan ser absolut inte sliten ut, tvärtom.

Jag tyckte den var superdyr när jag köpte den som student, men har verkligen fått valuta för pengarna. Kollade på hemsidan och kan konstatera att trots inflation, allmän prisökning och ja, 10 år så är priset exakt detsamma som hösten 2011 😮

Det låter ju super!
Klart det är mycket pengar men förhoppningsvis håller den många år, är inte den som byter varje år utan vill ha något för många år framåt. Det blir både billigare och bättre för miljön 😊
Den gamla har ju hängt med väldigt länge nu och jag har inte känt något behov alls av att byta ut den innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp