Hjälp mig hur jag gör en dekal

Nominous

Trådstartare
Jag vill göra en personlig egen dekal till min transport. Min bästa vän var tillsammans med en kille som var grym på PS och han sa att det var superlätt att göra en bra dekal om man hade en bra bild. Han skulle fixa en sådan åt mig. Men det hände en hel del saker som gör att jag inte vill kontakta honom så nu känner jag ingen som ens kan PS. Så jag må försöka lära mig det själv.. :crazy:

Jag har tänkt mig dethär stuket
http://h24-original.s3.amazonaws.com/50641/7227933-Q3e9J.jpg?name=B%C3%B6ckmann_Equipe_S.jpg
men lite mindre av hästen, eller bara hals och huvud typ såhär fast snyggare (därför jag vill göra en egen)
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/50641/13740171-MdxM3.jpg?name=B%C3%B6ckmann_XL_fr%C3%A5n_113000kr%21.jpg

Så det är mest bara konturerna jag vill kunna återskapa på ett snyggt sätt. Tips på hur man gör? Lämna in på reklamfirma för att göra det lär ju kosta sjukt mycket!?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Att göra konturer av en bild är plättlätt. Det svåra ligger i det konstnärliga - vilka linjer som ska behållas.

Det du behöver är ett någorlunda bra foto att utgå från. Finns sen en massa instruktionsvideor på nätet hur du tar fram konturer i PS. (det är ett enkelt filter och två skjutreglage. Alla kan)
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Det låter ju bra! Men ja, det är ju det konstnärliga.. Haha.. men försöka går ju alltid :) Ska se om jag hittar någon video hur man gör :)
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

För att jag helt enkelt inte hittar någon snygg. Vill inte ha en stor blaffa, utan en tunn kontur enbart. Stilrent. Det ska vara som en stripning och inte dekal i den bemärkelsen. :)

Firman jag anlitar trycker ut dekalerna för en billig peng och monterar, bara jag har med en bild som de trycker ifrån. :)
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Firman jag anlitar trycker ut dekalerna för en billig peng och monterar, bara jag har med en bild som de trycker ifrån. :)
Fast har de inget program full med dekaler? Det brukar de ju ha och sen har de fasta priser per dm.

På den tiden jag höll på med tryckerigrejer kunde man visa en bild och så fixade vi det eftersom vi och alla andra som höll på med "vinyl cut lettering" och dekaler hade programvara fylld med bilder. Typ flera hundratusen bilder.

Visar du vad du är ute efter så lovar jag att de hittar någonting bland sina arkiv.
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Jag har kollat på deras dekaler innan i annat ärende och det jag såg då var dekaler på hela hästar eller huvuden och de var ''blaffiga'', som på sidorna du länkade till. Då såg jag inga med bara någon enstaka kontur. Och de trycker enbart ut färdig bild.

Det är dekaler liknande dessa http://www.vedbylund.se/ovrigt_dekaler.html jag är ute efter. Fast de är jäkligt dyra och ingen är riktigt som jag vill ha dem, och det vore roligare med en personlig om jag skulle lyckas få till det. Antingen vill jag ha en kontur på bara överlinjen på framdelen eller typ kontur på en hopphäst med framben huvud och överlinje. Hittar inger som ser ut som jag vill ha det. Alla konturer på huvud med enbart övre linjen tycker jag inte är snygga.
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

En fråga till, om jag misslyckas med konturlinje, fånns det någon smart funktion på PS som gör att man kan gör en siluett av hästen istället? Vill helst inte ha det men om jag inte lyckas så lär det vara snyggare med en siluett, för den kan man ju inte misslyckas med konstnärligt iafl ;)
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Då får du rita din egna och komma in med så förstorar de upp den och trycker ut.
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Ja precis, och därför tänkte jag försöka med det i PS så det blir digitalt :)
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Fixar du inte PS så gör det i Paint. Det blir ju ungefär samma grej i slutändan, men Paint är mycket enklare att ha med att göra. Om det ska vara en dekal ska det väl inte vara bilder/foton ändå, utan mest bara en siluett.
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

En fråga till, om jag misslyckas med konturlinje, fånns det någon smart funktion på PS som gör att man kan gör en siluett av hästen istället? Vill helst inte ha det men om jag inte lyckas så lär det vara snyggare med en siluett, för den kan man ju inte misslyckas med konstnärligt iafl ;)

Illustrator är din vän :angel:
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Illustrator är din vän :angel:

Eller det program dekalfirman använder. När jag skär så räcker det med ett foto eller en fil i valfritt format och sen gör programmet resten med bara några musklick. Skitenkelt och tar max 5 minuter.
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Eller det program dekalfirman använder. När jag skär så räcker det med ett foto eller en fil i valfritt format och sen gör programmet resten med bara några musklick. Skitenkelt och tar max 5 minuter.

Vad är det för program? Nåt som ven som helst får tag på?
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Vad är det för program? Aldrig hört talas om!

En del av Adobe-sviten. Till skillnad från Photoshop som arbetar med pixlar så arbetar Illustrator med vektorgrafik. Det gör att en bild som är liten i yta kan förstoras nästan hur mycket som helst utan att man tappar kvalité eftersom den är baserad på matematik (geometri), inte en mängd pixlar (extremt enkelt beskrivet).
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Coolt. Är den lätt att använda? Kan du ge tips på hur man på enkelt sätt gör konturer?
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Jag använde programmet under en period för ca 2år sedan men bara man kommer in i tänket är det inte så svårt att använda. Man kan ta en bild (tex ett hästhuvud) och markera konturerna i Illustrator (för hand...) och sedan använda det originalet för att finputsa hur man vill ha det. Det finns säkert massor av "how to" online.
 
Sv: Hjälp mig hur jag gör en dekal

Vektor är nog att föredra framför pixelbaserad grafik om du vill ha en stor dekal på en transport eller liknande. Ett alternativ kan kanske vara att skapa konturen med något filter/etc i PS och därefter göra om den till vektor i Illustrator. Det tar nog omkring 5 minuter allt som allt :p
 

Liknande trådar

Avel Finns det någon gemensam sida där man kan söka hingstar som står på semin eller är det grovt detektivarbete som gäller med att gå in på...
2
Svar
35
· Visningar
5 376
Senast: jennyjenny
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: videnlis
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: Alexandra_W
·
Avel Ska betäcka vårt KWPN sto förhoppningsvis på nästa brunst. Problemet är att vi ännu inte valt någon hingst, eller jo, det har vi gjort...
2
Svar
21
· Visningar
2 131
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp