Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Ireland

Trådstartare
Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på NH ("Varför gör min häst såhär?). Valde att starta en ny tråd för att det verkligen är kris nu, och jag vill få så mycket råd som möjligt. Det hela började efter att jag flyttade hästen till ett nytt stall för 1 månad sen. Hästen kunde inte gå i samma hage som de andra och fick gå själv. Har dock kompisar bredvid på 2 sidor. Efter att ha varit en helt vanlig snäll unghäst, dock lite busig och barnslig, till detta:
*Biter i jackan för att få godis.
*Hotar en när man kommer med mat.
*Stegrat sig mot en annan tjej i stallet vid insläpp och stuckit.
*Viftat med bakben när jag kommer in i boxen och han har mat.
*Överdriviet beskyddande för sin mat. Hotar till och md hundarna om dom tittar på hans hö!
*Tränger sig förbi folk.
Och mycket mer. Allmännt nafsig. Har nu stått ett tag pga att jag ej har sadel och inte vågar tömköra honom ute nu när han är så knäpp. Men idag bestämde jag mig för att longera lite i paddocken. Göra av med lite energi. Det började med att så fort han såg att hästarna inte var i hagen utanför stallet och han märkte att vi var påväg från stallet, började han skrika och kastade sig sen runt och hade nästan omkull mig. Jag lyckades få kontroll och vi fortsatte. 10 meter till så såg han att där var en häst i paddocken och han slutade skrika och gick med på att gå. Kan tillägga att paddocken ligger ca 40 m från stallet.. Väl inne i paddocken sprang han som en galning i slängtrav. Kom sen på att han inte skulle gå på den delen av volten där han gick ifrån stallet. Där stannade han, körde upp huvudet och skulle vända håll. Tar tag i long.linan och byter varv. Jag var envis och ville att han skulle gå varvet ut. Försökte schasa bort honom åt det hållet. Då vänder han röven till och slänger ut ett bakben. Jag blev arg och började snurra grimskaftet för att få honom att backa undan mig. (har vi tränat innan utan problem). Då RESER han sig rakt upp och siktar frambenet på mitt huvud. Jag drar ner honom och han reser sig igen. Så höll han på tills han tröttnade, försökte ge mig en spark och fortsatte sen slängtrava varv efter varv. Låtsas bli rädd för saker och ska sticka, gärna rakt över mig.

Jag ställde in honom med gråten i halsen. Vad har hänt? Och jag har blivit rädd. Vågar inte ens leda honom knappt. han höll på att springa över mig när han skulle in för att han blev "rädd" för nåt.
Han lägger öronen bak i boxen ibland o så och jag har även blivit rädd för att gå bak honom när han är i boxen. Fattar inte, detta är min gullegris, min bebis som jag har haft sen han var 1 år. Aldrig lagt bak ett öra innan..
Han verkar snarare livsglad och överenergisk, understimulerad, än att han har ont. Är inte så hemskt grinig, förutom när jag försöker bestämma.

Snälla hjälp mig! Jag har blivit rädd nu och kommer inte att våga ta ut och longera honom. Bara att leda honom till paddocken är farligt. Suck.. Jag som har planer att köra in honom nu till våren och använda honom som körhäst. Kommer jag att få sälja honom? Avliva? Usch alla tankar bara flyger runt i mig.
Jag vill ha en häst som man kan göra saker med. Jag kan inte ens leda min från hagen utan att vara rädd. Kan inte gå/tömköra/rida själv i skogen, han sticker hem, gärna efter att ha gett mig en knuff eller en spark. Kan inte ens gå med han 100 m på vägen utanför stallet. Inte ens i paddocken där han till och med ser de andra hästarna från om de e i hagen. Han kan inte vara ifrån dom. Skiter i mig... Snälla vad ska jag göra?? Ta hjälp av NH tränare? Tips?
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag förstår att det är jobbigt för dig...men hästen kanske behöver lite mer tid att klimatisera sig...lite lugn och ro.........
Det är ju inte bra att du blivit rädd för honom, det känner ju hästen, och kan tyvärr fortsätta så om ingen hjälper dig...måste finnas någon duktig hästfantast i närheten som kan ge dig råd!:smirk:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Som jag ser det så har du en understimulerad häst, du skriver att han fått stå för att du inte vågar göra saker med honom....

En tränare är kanske lösningen för dig, men du kan börja så smått själv...
Jag har själv ett fullblod som max kan stå i 2 dar, om man bortser från sommarbete, innan hon börjar "spåra ur"...
Gör ingen stor affär av att ni ska göra nåt. Använd repgrimma och långt grimskaft eller longerlina, ha hjälm! Ut och lek lite med honom, ställ upp hinderstöd i slalombana och gå emellan, kliv över bommar. ...Du först och han sedan, det roliga är att titta på hästen när man gör det, gör du höga knälyft, lyfter de ofta högt på benen själva.Sätt upp "prasselsaker" som ni går och tittar på, sätt fast en skiva på en lastpall så man kan stå på den och få honom med dig upp på den.... Få honom att följa dig, var noga med att säga till ordentligt med rösten (sträng basröst) när du är missnöjd, mycket beröm med glad röst när han gör rätt...Ta lite i taget, sätt upp små, små delmål...Om han inte vill följa med dig prova att vänta ut honom, vänd dig mot det håll du vill gå och titta ditåt, titta överhuvudtaget inte på honom förrän han blir tillräckligt nyfiken för att gå framåt...Det kan ta vääääääldigt lång tid första, andra, tredje gången, men sedan har du faktiskt vunnit.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Det låter absolut som om du behöver hjälp. Försök hitta en bra tränare och satsa på en kurs för dig och hästen. Jag har många gånger sett hur "hopplösa" fall har utvecklats fantastiskt fint när de väl får hjälp.
Din häst låter som en helt normal , överenergisk unghäst som tar chansen att dominera när han får den. Får du bara lära dig hur du skall hantera situationen kommer det att gå bra!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag har inte varit rädd slls förrän igår. När han reste sig rakt upp och siktade på mig. Det har han aldrig gjort innan. Han har inte stått för att jag varit rädd utan för att jag inte har sadel och han är omöjlig att tömköra ut själv (de andra i stallet rider inte när jag är ledig från jobbet..).
Problemet är med att det funkar inte ens att vara i paddocken, fast att han ser de andra hästarna. Han kastar sig iväg och sparkar bakut mm för att komma till stallet. Det jag är mest rädd för är inte stegringen egentligen utan att han springer på mig. Särskilt när han blir rädd för nåt, så kastar han sig gärna på mig. Stegringen kan jag ju hantera genom att göra så han kommer i obalans.
Har inga bommar mm i paddocken, den är inte ens inhägnad.

Hur ska jag göra när han beter sig såhär? När han reser sig, nonchalerar mig och sparkar efter mig? Rent praktiskt alltså, hur ska jag göra? Känns som att han snart kommer gå till attack mot mig med.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jo det är precis det han är. Men vad kan man gör förutom att longera i paddocken? Kan ju som sagt inte ut själv med honom.. Bara att leda in honom från stallet eller bara gå 3 steg i "fel" riktning från stallet får honom att bli tokig och okontaktbar.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Du menar ringa och höra vad jag ska göra med honom eller att jag ska rida för honom? För rida kan jag inte på ett bra tag.. Dock tömköra.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästfrälst skrev:
Du menar ringa och höra vad jag ska göra med honom eller att jag ska rida för honom? För rida kan jag inte på ett bra tag.. Dock tömköra.

Jaa, menar att du kan ringa till honom och höra om han har ngt bra tips, han kan ge dig....Vet du vem han är? Han kör ända hit och håller lektioner....;)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Oj då! Nej jag vet inte vem han är!Är inte från K-stad egentligen. Men det är ju en bra idé...
Jag undrar så var det började gå snett. Har jag uppträtt annorlunda eller är det bara understimulans? Han har aldrig gjort såhär innan fast han gått själv. Blivit lite mer leksen bara men det är ju normalt för en unghäst.. Funderar på om jag ska försöka tömköra lite i paddocken idag. Känner mig säkrare då eftersom jag inte har honom så nära inpå mig och jag har bra koll på tömmarna även om han börjar krångla. Men det känns som om jag bara tråkar ut honom mer när jag låter han gå runt i paddocken.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag tycker du ska kolla upp hästen så att den inte är sjuk på något sätt, tex ehrlichias kan ge hummörsvängningar.

Om hästen är ok så tycker jag du ska flytta. Det låter som om du har kommit in i en ond cirkel, det blir bara värre och värre låter det som. För att ta sig ur detta måste man ibland byta omgivning helt, byta rutiner osv. En sak som kan vara väldigt stressande för en häst är att stå själv tex, vissa hästar klarar det andra inte.

Försök få tag på en utomstående som kan titta lite närma på saken, dessa kan oftast ge en en bra bild på hur detegentligen är, jag kan se till mig själv ibland att man lever i en helt annan värld vad gälelr hästen för man funderar ihjäl sig, då missar man de mest uppenbara sakerna.

Till sisst så är det ju så att ibland passar man inte ihop med sin häst bara. Samma sak som med människor. Isåfall kan det kanske vara en ide att sälja?

Annars hoppas jag att det löser sig för det är inget roligt närdet inte funkar!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Tro att det är väldigt svårt att säga vad det igentligen beror på, man måste nog träffa både hästen och dig......bästa rådet jag har, är att någon duktig NH tränare kommer ut till dig......;)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jo jag har funderat på NH tränare. Särskilt som med det att jag inte kan rida ut själv. Är väldigt jobbigt. Hur får man tag i bra tränare inom NH?
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Han blev behandlad för erlichios i höstas. Men hade inte humörsvängningar då. Är kollad av equiterapeut för ca 1,5 månad sen. Jag vill verkligen inte sälja. Har haft honom sedan 1 års ålder och vi har kommit så bra överrens hela tiden innan. Har aldrig kännt såhär för en häst innan. Isåfall hade han varit såld för länge sen! Om problemet bara är dominansproblem känns det ju dummt att sälja..
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Nu har jag läst alla svaren här, och jag tycker precis som många andra att du måste ha hjälp - direkt! Så länge du känner dig minsta lilla osäker så kommer hästen att fortsätta testa dig. Och du kommer att fortsätta att var rädd och osäker.

Läs här vad jag skrev i en annan tråd om rädsla:

Jag som har ridit ända sedan 60-talet, ägt ett antal hästar själv och råkat ut för massvis med olyckor, mer eller mindre allvarliga, jag trodde inte att jag kunde bli rädd mer.

Men -
för några år sedan blev jag sparkad av mitt då 2 år gamla halvblodssto. Hon var väldigt brallig och studsig som unghäst, och vid ett tillfälle när jag skulle longera henne, så kickade hon bakut och träffade min vänsterarm så att den bröts.
Jag gick gipsad i åtta veckor, och sedan skulle jag börja jobba med henne igen. Inga problem - trodde jag. Jag tog ut hästen från stallet - allt var lugnt - ledde ut henne på ridbanan - allt var lugnt - vände mig om för att stänga grinden bakom mig (inhägnad ridbana) - och då, då kände jag hur hästen fullständigt exploderade bakom ryggen på mig.

I den stunden blev jag rädd, fruktansvärt rädd. Då kom chocken som jag troligen gått och burit på i åtta veckor. Mitt hjärta bankade som en stånghammare, jag trodde jag skulle svimma. Och samtidigt så blev jag otroligt förvånad över att jag reagerade som jag gjorde - jag hade ingen aning om att jag skulle bli så rädd.

Hjälpen den gången blev en kompis som tog sig an hästen och jobbade med henne några veckor. Under den tiden jobbade jag enbart med att komma över min rädsla. Andra hästar var jag inte rädd för, men så fort jag närmade mig min unghäst så började hjärtat banka. Jag skämdes för att jag inte kunde klara av min egen häst, men min kompis klandrade mig inte en enda gång, utan lät mig komma tillbaka först när jag kände mig redo.
Sakta, sakta släppte rädslan, men det tog flera månader innan jag kunde känna mig lugn igen.
Ett år senare red jag själv in hästen - gissa om jag var glad och stolt då!


Mitt råd är alltså - ta hjälp så fort du kan! Leta efter en bra tränare på den hemsidan som Gizza skrev om. Det kostar en slant - men det är det värt för att få sin "vanliga" häst tillbaka!
Titta även på hemsidan www.ellenofstad.com - hon är mycket duktig
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Har inte läst dina andra trådar och har inte sett att du fått det här rådet innan men skaffa honom en hagkompis!

Nu kommer det säkerligen inte lösa ERA problem, så för den skull håller jag med de andra som svarat: leta efter nån som kan hjälpa dej.

Jag tror ju att din häst verkar ha mycket livslust och måste ha utlopp för sitt bus! Det får han inte utan en hagkompis! Även om han har en på båda sidor i hagen, det räcker inte!
Får han en som han kan leka med som HÄSTAR, så kanske kanske lugnar han sej med det värsta buset mot dej/de som hanterar honom.

Har själv en sån häst, har han en hagkompis som inte alls vill leka provar han gärna om nån människa kan busa med honom..Likaså om han inte rids/aktiveras, gärna dagligen.
Skillnaden är att han vet att ett nej är ett nej och han accepterar det, men alla vet inte att säga till honom och då beter han sej som hästar gör mot varann när det är bus på gång, och det kan bli farligt för en människa till slut..
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jo jag vet men det finns bara ston och dom betäcker han.. En valack men den måste gå i liten hage med högt staket pga att han rymmer. Vid betessläppet ska han dock gå i flock med minst 3 hästar. Så jag trodde att han kunde vänta tills dess..
Jag har varken råd eller plats att köpa en till. Tyvärr. Hoppas det blir bättre till sommaren! :smirk:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästfrälst skrev:
Jag har inte varit rädd slls förrän igår. När han reste sig rakt upp och siktade på mig. Det har han aldrig gjort innan. Han har inte stått för att jag varit rädd utan för att jag inte har sadel och han är omöjlig att tömköra ut själv (de andra i stallet rider inte när jag är ledig från jobbet..).
Problemet är med att det funkar inte ens att vara i paddocken, fast att han ser de andra hästarna. Han kastar sig iväg och sparkar bakut mm för att komma till stallet. Det jag är mest rädd för är inte stegringen egentligen utan att han springer på mig. Särskilt när han blir rädd för nåt, så kastar han sig gärna på mig. Stegringen kan jag ju hantera genom att göra så han kommer i obalans.
Har inga bommar mm i paddocken, den är inte ens inhägnad.

Hur ska jag göra när han beter sig såhär? När han reser sig, nonchalerar mig och sparkar efter mig? Rent praktiskt alltså, hur ska jag göra? Känns som att han snart kommer gå till attack mot mig med.


Du ska inte bli rädd utan arg, om du kan. Han behöver känna att du är samma säkra, tryga matte som innan. Sätt honom på plats och talaom att du fortfarande står över honom. Behöver inte vara med hugg och slag utan mer i din attityd. Knuffa undan, gärna hårt, när han går över dej osv.

Sen låter han understimulerad, och behöver sysselsättas både i kropp och hjärna. Sen är han nog otrygg i nya stallet eftersom han är så beroende av var de andra är. Kan ha att göra med att han inte fått lära känna de andra än. Ävne om de ser varandra har de inte lärt känna varandra. Ha lite förståelse för det.

Men framförallt, se honom som din bebis och bli inte rädd. Hantera honom därefter. Ta hjälp av tränare och börja jobba honom snarast. Går han emot dig så igen på bakbenen så klipp till. Med spö. I det läget är det befogat. Led honom i träns, om det inte räcker så ta hingstbett. Var lugn och visa att du är trygg.

Samla ilskan i magen och gör om till beslutsamhet.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

det går att få hästen att respektera människan. vet sj ett "hopplöst" fall som blivit duktig tack vare mig och min kompis!

jag brukar: (led hästen i långt grimskaft)
*vända bakdelen
gå mot bakdelen och den vänder i från dig. blicken på baken
* stanna
vänd dej hastigt mot hästen när du går framför den och skrik el gör något annat ljud som fångar dens uppmärksamhet + hastiga rörelser
* backa
skaka på grimskaftet och håll blicken på ögonen (samma som när du ska stanna hästen) om den ej backar ta i grimman och putta den lite bakåt el ta i grimskaftet (kan läggas över mulen)
kom i håg att:
*du måste se hästen i ögonen när du stannar/går mot den när du ska backa den
*du är ledaren. bete dej som en. blås upp dig. upp men blicken
*scanna av området ibland för att hästen ska känna att du är ledaren och tar på dig den rollen. hästen är ett fluktdjur men kännner sig trygg när den märker att du har koll!

beröm hästen direkt när den backar el stannar:
*prata uppmuntrande
*ge ej godis
*gå framåt (om du backat den och står framför den vänd dej om)

om hästen "tuggar"
*visar underkastelse har du kommit på rätt väg! små föl gör detta till större hästar för att visa att de är ynkliga och inte utgör hot..
* sluta flytta och beröm den.

jag tycker att din häst verkar tro att den är ledaren helt och kan göra som den vill. (maten) men träna detta och se om detta även blir bättre då.
kom i håg att alla(!) hästar kan tyda kroppsspråket. det är så de pratar med varandra!

du kan kolla in dessa sidor:
http://www.horsetrading.artiklar/14.asp
http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/23.asp
http://www.horsetrading.se/?sida=artiklar&id=25
http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/28.asp
http://www.horsetrading.se/?sida=artiklar&id=29

skriv gärna till mig om du undrar nåt!!:)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

:smirk: Att föl / unghästar tuggar när de visar underkastelse det vet jag, har jag själv sett.... men att en häst har gjort det mot mig eller mot någon människa har jag aldrig upplevt eller hört, är det någon här som har det? tycker jag låter hemskt.......skulle jag nog inte vilja vara med om, skulle inte vilja att mina hästar skulle vara rädd för mig.....jag som är deras trygghet´......;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp