Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

rocki skrev:
:smirk: Att föl / unghästar tuggar när de visar underkastelse det vet jag, har jag själv sett.... men att en häst har gjort det mot mig eller mot någon människa har jag aldrig upplevt eller hört, är det någon här som har det? tycker jag låter hemskt.......skulle jag nog inte vilja vara med om, skulle inte vilja att mina hästar skulle vara rädd för mig.....jag som är deras trygghet´......;)

de blir inte rädd för en, de visar bara att de vet att det är människan som bestämmer. min förra häst gjorde så. och jag vet flera hästar som gör det mot människor.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Nu har jag inte läst alla trådar o.s.v. men jag tycker du ska skaffa dig en tränare eller annan duktig person som hjälper dig när du är med hästen, ge han tid mkt tid och ta de lugnt. Försök att inte visa någon rädsla, var konsekvent och bestämd.

t.ex. du ska in i boxen för att ge han mat och han hotar med att kicka eller nafsa.. då tycker jag att du ska ha me dig ett grimmskaft in i boxen som en förlängd arm om han skulle vilja tränga in dig i boxväggen, prata lugnande med han och strunta i att han gåller på att fjanta sig och gör de du ska göra, om han nu testar och försöker med något så bl arg ev. smäll med grimmskafftet i marken och visa de där tycker jag inte om. Sen går du och gör de du ska göra beröm hästen så fort han slutat med fjanterierna och visar lite respekt.
För jag tror de ä de som saknas respekt, ta med dig någon kunnig person och träna nh enklas saker som backa mm, kanske ev ta med någon fler häst dit? om han inte blir ännu dummare då.

JAg har vart med om något liknande, min fd. d-ponny blev enhelt annan häst när jag flyttade honom till ett annat stall. Den snälla kloka ponnyn, skrek och slet och trängdes, jag förstod inte varför, så jag tog hjälp och började om från början med ledarskapet och försökte få honom att lite på mig igen. Jag gav honom mkt tid, de blev likadant nästa gång jag flyttade, men nu märks de aldrig nu är han sitt "vanliga" jag överallt! :)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Såg att tråden startades i mars. Hur har det gått, såhör ett halvår eller mer, senare? Är han inkörd? Lugnade han sig efter betet? Vore kul att höra hr du löste det hela!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 222
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp