Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Joggi skrev:
Hej!


Vissa av svaren du fått på ditt inlägg är direkt olämpliga i min mening, åtminstone om man utgår från strävan att förbättra hästens och din relation till varandra. Du fick rådet att inte bli rädd utan att bli arg, vilket är det dummaste man kan göra när man hanterar en häst. Blir man arg så tappar hästen omedelbart den eventuella respekt den har för en, och man äventyrar kraftigt sitt ledarskap/försök till att få ledarskap. Att dessutom säga att man inte ska bli rädd fungerar ju som bekant inte, eftersom rädslereaktionen inte kan styras medvetet.


Ja jag gav det rådet att bli arg. Vad jag menar är självklart inte att blir rasande tror inte du fattar riktigt??¨
Man ska inte visa hästen ilksan utan använda den till att bli beslutsam, och på så sätt öka självförtorndet. Såna svar som dina (du har INTE fel i allt:D ) är faktiskt många gånger bara dumma. NH-tränare???

Alltid detta standardsvar som för att folk tror att de inte kalrar något själva. Jävla tjafs, rent ut sagt. Inte nh, men detta förbannade standardsvar som om människor inte skulle klara att ta tillbaka relationen till en häst de haft i flera år????

Det är inte ens en ny häst för TS utan hon har haft den länge.
Jag kanske kallar det fel när jag säger bli arg, men jag menar att ta kontrollen över sin egen rädsla och inte acceptera situationen utan mentalt stärka sig själv i att det här är min lilla pålle, inte ett monster.
Såna svar som dina gör folk räddare, mer osäkra och att de tappar mer självförtoende. Visst ska man ta hjälp. Något annat har jag inte sagt. Men sin egen häst ska man själv kunna hantera.
Jag tror att stöd och mental träning i att tänka sig som ledare, räcker längre än att jaga runt efter nån nh.tränare som i bästa fall är seriös och i sämsta fall en idiot som läst lite böcker och tar betalt för det.

Till TS:
Hästen köper dig visst som ledare om du (med hjälp av bra personer om du behöver det) visar att du FORTFARANDE är det. Utsätt dig inte för risker, men dra dig inte för att markera vad som är oacceptablet, samt att även i små små situationer agera som den som står över honom. Kräv att han flyttar sig för dig (i gången om det är för tidigt att göra det i boxen nu) att han väntar på att ta sin mat tills du säger till, ha ett bet tnär du leder och kräv att han går bakom dej, att han låter dej gå före i dörrar, mm. Håll på med honom i vardagsituationer som ni känner igen. Och försök så att han får lära känna de andra snabbare genom tex sällskap i hagen. Jag skrev det förrut men tar det igen:
Hästar som kommer till ett nytt och kanske större stall vill lära känna de andra, åtminstone några kompisar närmare, de blir otrygga och agerar stressat (vilket gör att de inte lyssnar på ägaren och en ond cirkel startar) när de inte vet "var de har" de andra hästarna. De tär inget kosntigt. Vissa hästar reagerar på detta mer än andra. Vissa är coola var man än sätter dem, medan andra är känsligare. Stressbeteende hos en häst kan bli skärmmande om hästen har en tendens att bli "radiostyrd" när den är stressad. Den kan då köra över även matte eftersom stressen är starkare än den viljan att lyda människan. Behövs inga nh-tränare utan at thästen blir tryggare i sitt nya stall, samt att DU är en trygg ledare även under den proceduren. Försök komma ihåg att det inte handlar om dej utan om att hästen agerar utifrån stress på en ny okänd situation. Allt du beskriver tyder på det. Och ja, det går över. Det kan ta olika lång tid för olika hästar, men det går garanterat över.

Jag tror att du klarar det här, flytten mm har påverkat honom (som jag skrev tidigare) han är stressad av olika skäl, det har gjort att du backat undan pga att han betett sig annorlunda.Då är inte heller du en trygghet för honom. Men det är samma häst, glöm inte det.

Jobba på att hela tiden ha kontorll i relationen, att inte vara avvaktande utan bestämd. Ilskan jag pratade om ska inte riktas mot hästen utan samlas till belsutsamhet om att kalra det här och få dej och hästen att må bra ihop igen.
Jaga inte nh-tränare, ta kloka människor i din omgivning till hjälp. Du är redan på väg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Tack för ditt svar. Det hela har redan blivit bättre. Jag har inte låtit han äta förrän han lugnat sig. Första dagen han inte fick kasta sig på höet, utan jag stod ivägen och "jagade bort" honom så fort han kom för nära, blev han helt tokig. Gav sig inte på mig, men hade öronen bak och tog ut sin ilska på hästen bredvid. Hotade den. Mig blängde han på. Försökte skrämma mig, men han vågade inte riktigt. Han försökte göra mig rädd genom att gå runt i boxen och se jättearg ut, men så pass mycket kan jag läsa av honom att jag såg att han inte vågade göra något. Sedan dess har han lugnat sig med maten.
Jag har struntat i att longera, tömkör istället. Där har jag mer kontroll och han är mindre "fri". Vi har en kamp varje dag om nånting. Mest att han vill vända hem och inte gå förbi utgången i paddocken. Han stannar, tittar mot stallet och blir sedan frustrerad och bockar, stegrar smått och försöker kasta sig. Men jag har kommit på hur jag ska hantera det och han lyckas inte slita sig. Jag håller mig lugn och gör ingen affär av det, utan bara berömmer mycket när han sen tröttnar och går. Blir man arg blir det hela 100 ggr värre. Det är ju inte som han är dum egentligen, det är ju en instinkt och blir jag då arg kommer han ännu mindre att vilja vara kvar med mig i paddocken. Har jag rätt? Detta brukar han göra de första 5 min sedan går han jättefint och blir nästan stolt över sig själv för att han vågar vara lugn. Stannar och berömmer ofta när han är lugn, och efter ett tag sänker han huvudet, slickar sig om munnen och ser nöjd ut.
I stallet flyttar han alltid undan mig. men ute är det lite si o så. Där koncentrerar han sig på att ha koll på stallet, om något händer där. Och jag är inte så modig än att jag vågar mig på att flytta, låta han gå bak mig mm ute. Eftersom han ofta blir "rädd" för något och då springer på mig. Inte mycket jag hinner göra då. Men jag passar på att träna det lite när han lugnat sig i paddocken vid tömkörning. I stallet gör jag det varje dag.

Hinner inte skriva mer nu, återkommer senare.

Tack igen för all hjälp!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hej!
Jo det är typiskt att han är stressad över att han inte har koll på de andra och inte vet var han har dem. Han behöver dem men känner dem inte, han har inte koll, helt enkelt, vet inte om de finns där om han inte ser dem, vet inte vem han står över/under i rang, han är på nytt "revir" och vet inte riktig vad som gäller för just honom, och det stressar honom, osv. Just det tror jag tyder på att han inte ör ranghög, vilket kan vara bra för dej att veta. Ju lägre rang, ju större osäkerhet i nya situationer. Ju mer tar stressen över och blir viktigare än vad matte vill.

Jag köpte ett fullblodssto en gång som var likadan. Totalt otrygg och förvirrad den första tiden. Hon struntade i mej och alla andra allt som gällde var "Var finns kompisarna???" "Vad gör de nu??"
Hon gick i hagen med dem och va rlugn då, men totalt stressad så fort hon togs ut ensam på något sätt, För att inte tala om när hon blev lämna i stallet, dvs utsläppt sist. Mina inackorderingar vågade inte hantera henne. HOn var ändå en ranglåg, mycket genomsnäll häst i grunden. Efter några månader hade det släppt coh hon var lugn och trygg ridhäst som jag kunde använda när en inte så erfaren granne fick ridlektioner!! Hon blev så förtjust i hästen att hon tog över henne på halvfoder sen.
Men de tog några månader innan den hästen kände sig trygg i sin nya miljö. Ändå gick hon med de andra i hagen.

En ranghög, och psykiskt tuffare häst tror sig om att klara vilken situation som helst och tar förändringar mera med upphöjt lugn.
De lägre i rang är oftast lättare att hantera eftersom de lättare accepterar ledarskap, men å andra sidan har de en tendens att i osäkra situationer (som din är i nu) bli med okontaktbar pga stressen.

Hinner inte heller skriva mer nu, men fortsätt att göra som du gör, var inte rädd att i situationer när hästen är lugnare jobba med ledarskapet i det lilla, tex när den är i stallet och alla andra är inne i sina boxar. Försök tänk när den vill till utgången i padocken att den är bara osäker eftersom den inte vet vad de andra hästarna gör och riktigt vilka de är.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag tycker verkligen synd om dig i den här situationen! Jag tycker du ska , iallafall fråga en tränare om något som du kan göra. Tips som jag har är bara att försöka ta över ledarrollen igen så snabbt som möjligt, genom att bli lika arg tillbaka, men inte slå, och sedan bete dig så som hästar gör. Gör han något dumt så stampa hårt i marken eller markera genom att låtsaskicka precis som han gör. Han känner att han har övertaget över dig och det är inte bra. Detta kommer nog inte att lösa alla era problem men han behöver få känna att det är minsann du som bestämmer. När han stegrar sig måste du ryta till. Men det är inte så lätt när man är rädd. Ryter man till åt en häst när man är rädd så kan det ge motsatt effekt istället. Försök att skaffa hjälp fort! Det här kommer lösa sig, bara man har viljan! Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Joggi skrev:
Hej!

Jättebra att du lagt in en fråga här om hur du ska göra! Efter att ha läst dina inlägg så tycker jag att du helt klart ska ta hjälp av en duktig NH-tränare, INTE försöka ge dig på diverse övningar själv innan du vet exakt hur du ska göra för att få din häst att acceptera dig som ledare! Eftersom du blivit och är rädd för honom (inte ett dugg konstigt utan en fullt naturlig reaktion!) så kommer han inte att köpa dig som ledare, förrän du kan känna dig säker med honom igen. Jag blir väldigt imponerad av dig, som insett att du blivit rädd och vågar erkänna det för dig själv och andra! Det är mycket vunnet med det ska du veta.

Vissa av svaren du fått på ditt inlägg är direkt olämpliga i min mening, åtminstone om man utgår från strävan att förbättra hästens och din relation till varandra. Du fick rådet att inte bli rädd utan att bli arg, vilket är det dummaste man kan göra när man hanterar en häst. Blir man arg så tappar hästen omedelbart den eventuella respekt den har för en, och man äventyrar kraftigt sitt ledarskap/försök till att få ledarskap. Att dessutom säga att man inte ska bli rädd fungerar ju som bekant inte, eftersom rädslereaktionen inte kan styras medvetet.

Jag skickar ett privatmeddelande till dig med ett tips på en jättebra NH-tränare med stor erfarenhet av precis såna här situationer.
Under tiden du väntar på att en tränare kan komma ut och hjälpa dig så är mitt råd att inte själv hantera hästen mer än nödvändigt, dvs inte gå ut och gå eller longera/tömköra etc. Hästen mår inte dåligt av att vila från sådan träning ett tag, och det är bättre att låta det stanna vid gårdagens incident och inte förvärra varken hans beteende mot dig eller din rädsla för honom. Ett tips som du fick av nån annan och som är bra är att om möjligt låta hästen gå tillsammans med en eller ett par andra hästar, och gärna i en lite större hage. På så vis får han utlopp för sin överskottsenergi på ett naturligt sätt.

Det finns hjälp att få, och du kommer att få tillbaka din trevliga häst med lite tid och rätt hanteringssätt, var inte orolig! =)

H/Joggi

Förresten rocki, ett föls underlägsna tuggning ska inte blandas ihop med den slickning/tuggning som betyder att hästen visar att den inte utgör något hot för en själv/en annan häst och att den accepterar att denna andra individ bestämmer (åtminstone i just den situationen). Signalerna för föltuggning och den tuggning/slickning man strävar efter när man arbetar med ledarskap ser helt annorlunda ut och betyder alltså olika saker.


Vill bara säga att jag håller med dig fullständigt, aldrig bli arg, då är allt förlorat. Man kan visa dominans utan att visa sig arg.

Mkt bra skrivet.

Lycka till och mkt starkt av dig att du inser din rädsla. Nu är ju hälften vunnet du vet om problemen och du kommer att ta hjälp. Nu är det bara att se framåt.
När du är igenom denna jobbiga period så kommer era band att ha stärkts. Se det som en utmaning för er båda ni kommer att utvecklas enormt av detta.

Än en gång Lycka till och ta det lugnt.

Fatima
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästfrälst skrev:
Men jag ska nog åka till Ellen Ofstad som någon skrev om!

Tack för allas hjälp! Väldigt tacksam över det! :bow:

ja, åk till ellen ofstad!!! Min förra medryttarhästs ägare är med i filmen Hästar med problem, fast med hennes andra häst, pga av lastning. Rekomenderar henne starkt!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Ta hjälp av en tränare. Innan nån blir skadad.
Ang det som nån skrev att bli arg istället: En häst känner din rädsla på lukten. Alltså han känner lukten av det adrenalin man utsöndrar när man blir rädd. Det är samma lukt som vid ilska. Alltså, blir du arg på din häst, så kan den mycket väl tolka det som att det är fara på gång och dags att fly.

pmar dig om några bra tränare
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Zindy16 skrev:
Ta hjälp av en tränare. Innan nån blir skadad.
Ang det som nån skrev att bli arg istället: En häst känner din rädsla på lukten. Alltså han känner lukten av det adrenalin man utsöndrar när man blir rädd. Det är samma lukt som vid ilska. Alltså, blir du arg på din häst, så kan den mycket väl tolka det som att det är fara på gång och dags att fly.

pmar dig om några bra tränare


Uppenbarligen har du inte heller förstått vad jag menade. Läs en gång till. Handlar inte om att bli ARG utan att använda energi för att få självförtroende. Mental träning kallas det. (Tror inte någon seriös nh-människa skulle protestera mot det ingen har sagt att man ska ge sig på hästen i ilska utn skaffa en bättre mental grund för att vara en trygghet för hästen i den nya sitautionen)Måste ha förklarat väldigt dåligt...
Sen tycker jag återigen inte att det handlar lika mycket om brist på respekt som en stressad häst i en ny miljö. Skräm inte upp TS i onödan.
Alla dessa välmenta råd som jag undrar vad de grundar sig i egentligen? Vilken erfarenhet har du för att göra det uttalandet du gör tex?

Bara som exempel. Det gäller alla som ropar på tränare för alla hanteringsbekymmer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Det är väl klart hästen blir tokig om han inte får göra nånting? :confused:
När du longerar honom, varför spänner du inte in honom? Som det lät på dig låter du honom bara springa runt som han känner för, stanna när han vill, vända när han vill osv. Spänn in honom och se till att han går i bra tempo på spåret. Vill han vända sig, vända in eller liknande så visa honom vart han ska gå med pisken!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Nej, men han har inte blivit såhär innan av att stå. Har ju verkligen inte haft möjlighet att motionera honom. Men nu har jag ju börjat tömköra och förbereda inför inkörningen.
Jag tycker inte om att spänna in honom. Spänner jag in med gummisnodd eller inspänningstyglar knäcker han bara nacken. Det är isåfall chambon som jag kan tänka mig att använda. Och han är van vid att bli longerad utan att vara inspänd och innan har det inte varit några problem.
Och jag låter han inte gå som han själv vill. Det var ju när jag blev lite arg när han skulle vända mm som han reste sig.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Om han bara fortsätter utan att något av tipsen hjälper så sätt på honom ett kedjegrimmskaft. Din säkerhet kommer faktiskt i första hand!!! Dra kedjan genom en av "sidoringarna" på grimman och fäst den i sidoringen på andra sidan. Kedjan ska då kulla löpa genom ena ringen, över hästens nos... Hoppas du förstår:crazy:

Hade sj en häst som tog 2h att lasta, minst *suck*. Hon stegrade och kastade sig bakåt. Vi provade i princip allt, t.o.m en fd. VM-deltagare i hoppning... Det kändes verkligen hopplöst när inte ens han fick ordning på hästen. Sista hoppet var just detta med kedjan, så när hästen var uppe skulle man segt trycka ner den, eftersom hästens nosrygg kan brytas.. :crazy: krångligt, men nu går hästen in av sig själv:)
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Kan det betyda samma sak när hästen hänger extremt med underläppen? (förlåt mig trådskaparen, var bara tvungen att fråga!)

Joggi skrev:
Oj då! Well förra inlägget var ju förstås huvudsakligen tänkt till Hästfrälst.

Men visst tuggar och slickar sig hästarna jag tränar om munnen i situationer då jag utövar dominans (misstolka inte detta nu någon, jag hoppas att alla här vet vad det innebär) genom att ta initiativ, flytta hästen/delar av hästen, ledövningar etc. Fritt översatt betyder signalen "Jag är gräsätare, jag äter nu och utgör inget hot mot dig. Du får bestämma."
Det är denna signal som visar att hästen accepterar att man bestämmer över den. En grundförutsättning för att man ska kunna bli ledare för sin häst är ju att den accepterar att man är dominant och ranghög, och det visar den alltså att den gör när den tuggar och slickar sig om munnen.

Det är inte alltid en väldigt tydlig signal, hur mycket det syns varierar mellan olika individer. Men vet man vad man ska titta efter så ser man det. Lite svårt att förklara, det är lättare att visa på riktigt förstås. Hoppas du/ni förstår iaf.

Lite avvikande från det ursprungliga ämnet, sorry för det Hästfrälst.:(
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Varför är allt så krångligt?
Låna en sadel så att du kan motionera hästen.

Nh i sin ära men i S. kallar man det för hästvett.
Det finns nog ngn erfaren duktig männinska som kan hjälpa dig på stubben.
Tycker att du verkar vara inne på rätt spår.
En del löser dessa problem genom att ta av skorna o släppa den på lösdrift. Då blir hästen spak, men man har inte löst grundproblemet.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

skulle bara säga att min unghäst va/är lika dan ja va helt enkelt rädd för min och min mammas sökerhet, jag flyttade honom till ett stall med 20 andra hästar i varierande ålder där slutade han med sina dumheter och jag kunde bearbeta min rädsla för honom,2 veckor sen flyttade jag honom till ett annat stall där han blev högst i rang.då började han igen som tur var fick jag flytta tillbaks nu är han jätte snäll igen. Mitt råd är att flytta honom till ett stall dit han få gå med många hästar i varierad ålder och börja om från början med honom det funkade/funkar för mig
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Bry dig inte om gimlet. det är bara en användare som postar inlägg lite här och var för att provocera tycks det. ignorera.....
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

axel skrev:
En del löser dessa problem genom att ta av skorna o släppa den på lösdrift. Då blir hästen spak, men man har inte löst grundproblemet.


:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästfrälst skrev:
Hästen är kollad av equiterapeut och blev där friskförklarad från att ha haft snett bäcken. Kan säga rakt av att hade hästen haft ont hade han inte gjort såhär, på detta viset. Han verkar mest pigg och levnadsglad. Har väl inte kommit tillrätta än heller antar jag.. Han kan verkligen inte gå med andra förrän till betessläppet. Har tänkt på allt möjligt men hittar ingen lösning.
Han är valack. Men jag funderar ibland på om han är klapphingst för han är ovanligt intresserad av ston.. Men det kanske är individuellt.
Igår tömkörde jag. Både jag och hästen känner oss säkrare då. Precis som om han känner sig tryggare när man kan rama in honom. Han skrek och ville vända på gårdsplanen när han såg att inga hästar var ute. Studsade och protesterade lite, men gick sedan plötsligt med bestämda steg ner till paddocken! :confused: :) Var jätteduktig i paddocken! Inget krångel alls.
Idag tänkte jag göra samma sak. Idag skrek han inte på gårdsplanen, men var lite spänd. Gick ganska bra i paddocken, ville stanna ibland vid utgången (studsar, stegrar) men gick sedan fram när han märkte att jag inte gjorde någon affär av det. När jag sedan skulle gå tillbaka så gick jag utanför paddocken på den lilla vägen. Han fick gå i snön där det var lite tungt att gå. Det gillade han inte så han försökte sticka genom att bocka så stort han kunde och skena. Jag har nu lärt mig att när han gör så så tar jag tag i EN töm. Då stannar han. Gick o trippade efter det. Precis i svängen in till stallet slog han bakut och verkligen siktade på soptunnorna. Missade och jag kunde stoppa honom. Jag märker verkligen att detta är för att han inte klarar av situationen att inte ha andra med. Hade vii haft sällskap kunde han gått på lösa tömmar... Går detta över? Kan tillägga att jag inte är rädd vid tömkörning. Har bra koll på tömmarna.
Villl jättegärna ta hjälp av en NH tränare. Har ni tips på någon bra i skåne så säg gärna till mig.

Tack så jättemycket för era svar!! Skönt o ha någon som bryr sig.. Och förstår. :bow:

Du ska vara stolt över att detta gick så bra :)

Min häst hade stått på boxvila i 5 månader och inte varit utanför stallet pga skada och jag vet precis hur du känner.

När det var dax för promenad ca 3 minuter i en vecka och sedan succesivt upptrappning (kan tillägga att det var i början på våren) var det inte kul. Jag var helt slut för att jag var tvungen att vara så konsentrerad. Inte visa oro vara tydlig lugn ja ni vet hur man ska vara:smirk:
Många tårar blev det för att jag kände mig så urusel som inte ens kunde leda min häst......

Nu ca 8 månader senare så rider jag på honom löslognerar och han byter varv med att jag bara visar med att jag flyttar min axel. Så behåll lugnet det kommer att bli bra även för er.

Jag och min häst har blivit bästa vänner efter det vi har gått igenom så allt är ju inte bara negativt när det blir lite fel.

Min häst blev mkt hinstig efter sin boxvila enormt hinstig skrek och ropade till tjejerna, han betäckte även. Eftersom man inte kunde dela ston och valackar så blev jag tvungen att flytta.

Lycka till du är på rätt väg

Fatima
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hittade till denna tråd idag - skoj att det blivit bättre!

Jag kom direkt att tänka på en väns häst (sto) som helt plötsligt blev som hingstig och betedde sig på liknande sätt.
På den hästen var det hormonobalans (eget påhittat ord...:angel: ) Den fick homeopatmedel och är nu jättefin att hantera igen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 059
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp