Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Var inte försiktig och tyst när hästen gör fel, utan gör den något som är farligt för både dej och hästen så är det bättre att försöka göra det som skulle förvåna hästen mest. T.ex. backar den när du inte vill så tvingar du den att backa genom att veva med ett rep/grimmskaft framför den och säga högt och tydligt backa (fortsätt att backa tills hästen tycks kunna lägga sej på sina bara knän och be), när dan har backat så att du blir nöjd så ska du berömma den för att du lydde, du kan passa på att ge den godis då eftersom att den nafsar efter godis.

När den nafsar så ska du smätta till den på nosen (inte slå) så att den reagerar, vill du ge hästen godis så ska du göra det när den har gjort något för att få det. Lycka till
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Lite uppdatering..
Har försökt motionera hästen så gått det går. Har väl gått ganska bra, men det kan bero på att vi har haft sällskap i paddocken och då är han ju lugnare. Igår blev det katastrof. Först kom jag till stallet och fick höra hur han betedde sig dagen innan vid insläpp. Han hade sprungit omkull tjejen som skulle ta in honom, han rusade in i stallet och där gnistrade det om broddarna. Han skulle överallt utom in i boxen. Sprang runt och skule hälsa på alla och äta av maten. Helt toppad. Hon fick tag på honom och skulle le in honom i boxen då han precis i dörren kastade sig om igen och bort till ponnyerna... Suck.. I alla fall, jag skulle tömköra igår. Kom ner till ridbanan med en spänd häst som hela tiden kollade på stallet. (Hästarna höll på att tas in) Försökte få hans uppmärksamhet, gjorde halt (men han bara kollade mer mot stallet när han stannade), pratade med honom mm. Till sist blev han rädd (eller?) och kastade sig iväg i bocksprång. Jag tappade tömmarna och han for in i stallet. Fick tag på honom men sen skulle han inte ut igen. När jag lyckats övertala honom gick han i passage hela vägen till paddocken igen.På gårdsplanen låg hunden. Och min häst fick spel och siktade på att sparka hunden! Jag såg vad som var på väg att hända och lyckades svänga runt honom. Då siktar han på bilarna istället! VARFÖR GÖR HAN SÅ?? Han ser inte arg ut, utan öronen fram, stora ögon och visar lite ögonvita och kröker på nacken. Jag kände mig mer envis (men lugn) än nånsin. Tänkte att nu ska vi va här i paddocken tills han lugnat sig om det så ska ta timmar. Det gick ok ett tag, även om han inte koncentrerade sig ett dugg på mig utan bara på stallet. Låtsades sedan bli rädd för något igen och for iväg som en katapult. Jag reagerade lite fortare och lyckades få tag om 1 töm, det enda som funkar. Drog runt honom och han stannade. Försökte sedan sticka igen och snodde in sig i tömmarna. Plötsligt stannade han. Gjorden hade kommit på sned av hans studsande. Han lät mig sätta om den och stod lugn. Sen när vi skulle skritta igen var det likadant. Han studsar fram och ska inte gå förbi utgången. Längst ner i paddocken låtsas han bli rädd hela tiden. Efter kanske 20 min hade han lugnat sig och jag tänkte att det är ju bäst o sluta nu när det går bra. Så börjar han dansa igen. Och när vi vänder upp mot stallet siktar han på soptunnorna vid vägen!! Verkligen från ingenting sparkar bakut mot tunnorna! Och försöker sticka.. Men jag lyckades få stopp och han lyckades missa tunnorna. Han blev nästan besviken. Det är precis som om han vill skapa kalabalik för att kunna komma fortare hem!! Är så jävla trött på detta nu!!! Kan säga att igår stod det "TILL SALU!" i hela hans panna!

Jag vet att detta antagligen beror på att han är uttråkad, nyfiken på de andra mm. Men hur hanterar jag det? Jag har gjort allt för att förbättra situationen. Han har fått mer hö och kastar sig inte längre över maten när jag kommer. Vilket är skönt. Suck Någon som vill ha en häst??
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Ge inte upp! Ta kontakt med en NH tränare och ta hjälp av han/hon, berätta exakt hur hästen gör och lyssna på tränarens instruktioner. Om inte detta fungerar så kan du söka efter en tränare som kan komma till dej och visa dej (och hästen) hur man ska göra. Prova annars att läsa i böcker om Nautral Horsemanship, man lär sej på det. Lycka till
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Men vad ger du pållen för mat då?
Kan det ha något med saken att göra?
Det låter ju som "havreallregi" tycker jag.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästfrälst skrev:
Lite uppdatering..
. Suck Någon som vill ha en häst??
Monty Roberts Sverigeturné...söker "objekt"...kanske nåt?
Förlåt vill inte låta sarkastisk....men jag tycker verkligen synd om dig...ja, sök hjälp...
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Borkan skrev:
Men vad ger du pållen för mat då?
Kan det ha något med saken att göra?
Det låter ju som "havreallregi" tycker jag.
Han får just nu bara hö (13 kg) och lite lucern hackat strå.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

BonRaiz skrev:
Monty Roberts Sverigeturné...söker "objekt"...kanske nåt?
Förlåt vill inte låta sarkastisk....men jag tycker verkligen synd om dig...ja, sök hjälp...
Hmmm ja kanske skulle va nåt! Nej du låter inte sarkastisk, bara bra o få hjälp tycker jag. Och monty är ju inte vem som helst... Hur får man tag på honom?
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag tycker också väldigt synd om dig, har svarat dig tidigare i tråden.
det jag skulle säga nu efter dina senaste rapporter, som berättar att det inte verkar lösa sig:

jag tycker det verkar som ni kört fast du och hästen. I detta läge skulle jag sluta tömköra honom, dvs sluta med saker som ändå inte löser sig. avbryt den onda cirkeln. Hantera honom där det funkar. skit i resten - tills du bestämt dig för vad du vill göra, och tills ev. knuten löst upp sig (ibland gör den det automatiskt om man tar en paus och inte forcerar).

varmt lycka till. fortsätt berätta hur det går....
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Nehej fodret lär det ju inte vara då.

Jag instämmer helt i "mackan"s sista svar.

Du kan inte fortsätta utsätta dig (och din häst) för fara. Försök verkligen få praktisk hjälp.

Lycka till, jag hejar på dig! :banana:
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag känner verkligen med dig, det är så trist när det kör ihop sig med hästen. Jag tycker också att du ska ta hjälp. Det behöver inte vara någon stjärna, bara en lugn och hästvan vän som är med dig när ni handskas med honom. Det bästa vore om det alltid var ni två som hanterade honom tills denna "tonårsfas" är över. Bara det att vara två gör dig säkrare och det behövs nu. Under tiden kan du försöka få kontakt med någon duktig tränare som kan hjälpa er ännu mer. Men ta en hästmänniska med dig redan idag, vänta inte på ett "proffs"!

Sedan kan ni, i stället för tömkörning, löslongera honom i er paddock. I K F Hempflings bok "Dansar med hästar" finns beskrivet hur man gör. I paddocken kan du också bygga en bana med diverse hinder och klurigheter för hästen att ta sig runt, över och igenom, ihåligt ekande trädörrar, tunnor att runda, prasslande presenningar att gå över, labyrinter att slingra sig igenom osv. Lär honom lite cirkus-tricks, inspiration finns på denna sida http://www.trick-training.nu/ .

Han behöver aktivera sin hjärna inte bara motionera. Försök ta tid till sådana övningar två, tre gånger per dag nu när han är så energisk. Man behöver inte hålla på länge varje gång, övningar för hjärnan tröttar mer än ren motion. Hans kondis är säkert utmärkt, han behöver nog inte träna den, han behöver utmaningar som lugnar och stärker ditt ledarskap. Sådant kan du öva i boxen också, t ex inkallning, bugning o liknande tricks.

Men viktigast, ta en hästvänlig och trygg människa till hjälp redan idag! Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

FÅ HJÄLP ! Lämna hästen till någon som är duktig på nh. Hästen är FARLIG och känner att du är rädd.:(
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hästen var ju ny i stallet och gick ensam i hagen? Gör den det fortfarande? Går det inte att ordna så den får sällskap av kompisar vilket skulle (troligen) göra den lite tryggare.

Jag håller med om att du behöver hjälp av hästkunnig erfaren person. Har du ngågon som skulle klara att rida honom? Jag tror han behöver aktiveras, leka med kompisar i hagen (är ju en ung häst) få tryggt ledarskap i ridning och hantering. Alltså leva ett vanligt hästliv. Jag tror inte tömkörning räcker på långa vägar för en 5-åring som dessutom kanske inte får springa med kompisar dagtid i hagen.
Det byggs upp för mycket energi som inte får utlopp och då bildas en ond cirkel där det blir värre och värre.
Min 5-åring skulle också bli rätt jobbig om hon inte fick gå med de andra i hagen och om jag inte red. Hon är väldigt överaktiv bara av två dagars vila från ridningen. En frisk stark 5-åring behöver aktiveras för att må bra. Både i hjärnan och kroppen.
Din häst blockerar sig och lyssnar inte, vilket tyder på stress, bristande förtroende och ledarskap och att den kanske har ganska dåligt självförtroende, samt ev har brister i tidigare hantering och träning.

Du har jobbat på bra åt rätt håll, och allt är verkligen inte förlorat för att det strular till sig. Men om hästen är frisk behöver den ridas och arbetas också, så försk hitta någon som kan göra det, om du inte kan själv just nu.
När det har spårat ur så för er behöver hästen komma in i normala gängor på alla sätt. Du red väl förrut, innan ni bytte stall?

Kanske måste du betala någon som är tillräckligt erfaren för att sätta igång och rida till honom.

Jag håller med om att du inte ska fortsätta tömköra nu, som det är. Den behöver ändå mer än så.
Men skaffa hjälp till vardags av en klok person.
Tränare har du då och då, men nu behöver du hjälp i vardagshanteringen och hitta tillbaka till, eller ändra, din roll i förhållande till hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

:smirk:
Alma-Lena skrev:
Jag känner verkligen med dig, det är så trist när det kör ihop sig med hästen. Jag tycker också att du ska ta hjälp. Det behöver inte vara någon stjärna, bara en lugn och hästvan vän som är med dig när ni handskas med honom. Det bästa vore om det alltid var ni två som hanterade honom tills denna "tonårsfas" är över. Bara det att vara två gör dig säkrare och det behövs nu. Under tiden kan du försöka få kontakt med någon duktig tränare som kan hjälpa er ännu mer. Men ta en hästmänniska med dig redan idag, vänta inte på ett "proffs"!

Sedan kan ni, i stället för tömkörning, löslongera honom i er paddock. I K F Hempflings bok "Dansar med hästar" finns beskrivet hur man gör. I paddocken kan du också bygga en bana med diverse hinder och klurigheter för hästen att ta sig runt, över och igenom, ihåligt ekande trädörrar, tunnor att runda, prasslande presenningar att gå över, labyrinter att slingra sig igenom osv. Lär honom lite cirkus-tricks, inspiration finns på denna sida http://www.trick-training.nu/ .

Han behöver aktivera sin hjärna inte bara motionera. Försök ta tid till sådana övningar två, tre gånger per dag nu när han är så energisk. Man behöver inte hålla på länge varje gång, övningar för hjärnan tröttar mer än ren motion. Hans kondis är säkert utmärkt, han behöver nog inte träna den, han behöver utmaningar som lugnar och stärker ditt ledarskap. Sådant kan du öva i boxen också, t ex inkallning, bugning o liknande tricks.

Men viktigast, ta en hästvänlig och trygg människa till hjälp redan idag! Lycka till!

Vill bara kommentera att "tonårstrots" tror jag inte alls det handalr om. Se fö mitt andra inlägg om du vill veta vad jag tror det är.
Det här är inte något "trots" i vanlig mening. Det är mer komplicerat än, så, tror ajg, men jag gissar ju bara utifrån beskrivniongar som alla andra.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Han är jättesnäll att rida. problemet är bara att hästen har lätt kissing spines och får inte ridas om han inte har mycket ryggmuskler. eftersom jag inte har haft en sadel som passar så har jag inte kunnat rida, och eftersom han e så jobbig att tömköra och underlaget varit dåligt har han fått stå ganska mycket sen jag flyttade honom. Där han stod innan fanns det ridhus och jag löslongerade, löshoppade mm där. Så nu har han tappat ganska mycket av musklerna han hade innan och jag vill inte att han ska ridas innan han fått tillbaka dem. Så därför tömkörs han och planen är att köra in honom och köra tills musklerna börja komma igen.

ja, han går fortfarande själv. Det går inte att släppa ihop med någon förrän till sommaren då det kommer valack. Han hoppar på stona (de enda stora hästarna) och i ponnyhagen går det blandat, plus att de andra inte vill ha en stor häst i ponnyhagen där det springer små tjejer som ska ta in sin häst.

Hästen har nu lugnat ner sig. har inte tömkört pga att det inte går att vara i paddocken. Han har fått mer hö och kastar sig inte över det när han kommer in. Ha varit jättesnäl vid insläpp även om det gått in några före honom. Har viftar med något bakben mot mig när han är lös i boxen, men då har jag direkt flyttat honom hårt åt sidan, från mig och sagt FY! Mest gör han det när jag ska ta av täcket. han tycker inte om täcken.. Men som sagt hela hästen har fått ett lugnare humör och man ser i ögonen att det är skillnad. Dock har jag inte tömkört så jag vet inte hur det hade gått. Ska iväg på massage och avslappningsövningar och stresspunktterapi nästa vecka. Och så ska vi börja simma! :crazy: ;)

Kan det inte vara hormonerna som spökar? I och med att han skiftar så mycket.. ja jag vet inte, är bara så trött på allt nu!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Han kanske har börjat förstå hur stark han är ? Om ni stått i en dragkamp när du tex lett honom så vinner ALLTID hästen o i och med det så har han om d nu har vart så, förstått att han är starkare än dej . När en ung häst förstår d finns inga gränser .
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

_gimlet_ skrev:
Det är väl klart hästen blir tokig om han inte får göra nånting? :confused:
När du longerar honom, varför spänner du inte in honom? Som det lät på dig låter du honom bara springa runt som han känner för, stanna när han vill, vända när han vill osv. Spänn in honom och se till att han går i bra tempo på spåret. Vill han vända sig, vända in eller liknande så visa honom vart han ska gå med pisken!

Hjälp, jag fick ont i magen när jag läste detta... Varför spänna in en häst? och varför använda pisk överhuvudtaget? Jag förstår inte alls ditt resonemang... Är inte detta en nh tråd? Varför använda sig av mekaniska redskap för att tvinga hästen att göra det man vill? Fruktansvärt! Släng allt vad heter inspänningstyglar, spö osv... hitta en bra nh tränare och lös problemen tillsammans, tvinga inte honom att gör vad det är du vill. Man vill väl ha en häst som gör saker av samarbetsvilja och inte en häst som gör saker för att du tvingat den till det...
Nej snälla det förvärrar bara saken att använda sig av spö och inspänningstyglar, försök istället att lära dig läsa din häst och förstå varför han gör som han gör... Bygg upp en relation utan våld och tvång... Alla mekaniska hjälpmedel ser jag som att använda våld mot hästen, särskilt om de används på fel sätt...
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Jag har inte läst hela din tråd men jag har själv fått lära mig vad understimulering kan göra för en häst.. Jag har inte kunnat rida och träna ordentligt på bana utan mest ridit ut de senaste veckorna + att hagarna är jätteleriga så hästen står väl mest och hänger när hon är ute. När jag skulle åka iväg med henne igår var hon ett monster! Stegrade och hoppade omkring och blev riktigt farlig. Tillslut kom vi iväg till manege och där fick jag släppa henne så hon fick springa ca 10 min innan jag kunde sitta upp.

Nu letar jag efter ett bättre ställe att ha min häst på där hon kan få mer stimulering under dagarna.
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Att en häst tappar muskler osv. är sådant som händer ibland. Men jag tycker inte att du ska haka upp dig på det... Allt blir till ett stressmonent för både dig och hästen. Det tjatas aldeles för mycket att en häst ska gå i form osv. men en häst går inte i form om ni inte är samspelta.
Försök att glömma det med formen ett tag och jobba med att bara försöka hantera honom. Och ta hjälp av någon snarast möjligt, som du känner att det fungerar med. Ta inte hjälp av flera stycken olika. Alla gör olika och det förvirrar bara, du måste hitta ett sätt som du känner dig trygg med.
Det som var skrivet ovan om att han lärt sig att han är starkare än dig löser du inte med redskap. En häst på 500 kg är starkare än dig oavsett om du har bett eller repgrimma tex. vill han dra så gör han. Så varför inte använda dig av snälla hjälpmedel så ska du se att protesterna blir mindre. Ju mer du sätter emot desto mer sätter förmodligen han emot, det gör så av naturen annars skulle de inte överleva i det vilda.
Jag tycker att de sju lekarna kan vara en bra början för dig att bygga förtroende på. Så länge du inte får förtroende så kommer inget att bli bättre, så varför inte skynda långsamt och göra något som ger resultat... Gå in på www.parelli.se och jag lovar dig att det fungerar bara du håller dig till den metoden och inte hoppar mellan fler olika sätt... Hoppas du lyder mitt råd, ge det iallafall en chans, du kommer förmodligen inte komma någonstans annars ändå... Ni verkar ha försökt ett tag! Inget illa menat... Vill bara hjälpa, lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, jag klarar inte av min häst!

Hjälpmedel kan man väl använda om man gör det med förnuft...Och var går gränsen mellan hjälpmedel och utrustning i övrigt? Om det är så att longeringen är det som funkar, så kanske det är där man får jobba - sen håller jag med att man inte ska använda våld eller tvång.
Att longera utan inspänningstyglar är väl inte att rekommendera, blir inte hästen sned av det? Och de ska ju inte vara så lösa att inte hästen känner det som ett tvångsmedel, utan mer vara en gräns för den.
Håller också med om att det borde vara bra att ta dit en bra NH-tränare, kanske mest för att hitta nya aspekter på samvaron med hästen, som kan få en ur låsta positioner, hjälpa till att hitta övningar som båda tycker om, och på så sätt bygga upp ett kamratskap mellan varann.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 222
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp