Hjälp mig klura lite angående bett.

Nej inte provat det - ska kolla upp det!

För ögat tycker jag kurvningen är likadan som tex på ett baucherbett (three horses) som hon inte gillade. Men vem vet.

Har ju inte alla bett jag provat kvar. Men de här är de jag har hemma. Tv uppifrån och ner är de bett hon tyckt om. Th så eggbettet, D-ringsbettet och full cheek har varit okej men inte mer. Det raka tyckte hon inte alls om.

14089118_1056999537729352_4241625465976775525_n.jpg

Har du funderat på, även om det inte riktigt verkar vara så här, om mittendelens vinkling har med det hela att göra? Eller vad sjutton heter det.

Jag håller med någon här om att mittendelens storlek verkar ha betydelse. Men, sedan har du ju också hur mittendelen är i förhållande till sidodelarna. Den i mitten (vänster) har ju en vinkling av mittendelen som gör att den är den dominerande utbuktande delen i munnen medan de två andra, och de i högra spalten har en vinkling där sidodelarnas "ringar" som sitter i mittendelen är de dominerande utbuktande delarna i munnen.

Förstår du överhuvudtaget vad jag menar? Det är när man bönder bettet som om man tog i tyglarna.
 
Smart. Ska jag göra nästa år! Tandvet vill alltid se hästen tränsaf efter och kollar bett och nosgrimma och förklarar varför det är bra eller dåligt (vi fick förbud för Micklem). Men som du säger så man glömmer.
Varför fick ni förbud på micklem?

Jag är inte så bra på det här med bett men letat lite till min som har haft lite åsikter. Han plockar, precis som din gjort, upp bettet och håller fast vilket inte är nått bra. Det han fungerar bäst på är ett bett från stubben, ez control, det är 3delat men låser sig om man behöver ta tag i tyglarna. Det blir inte helt rakt utan en ganska snäll båge. Kanske att mittdelen är för lång för din Donna men vem vet. Jag tror jag ska prova det med mittdelen i koppar från hööks på min. Det vore bra att hitta något att byta med.
 
Varför fick ni förbud på micklem?

Jag är inte så bra på det här med bett men letat lite till min som har haft lite åsikter. Han plockar, precis som din gjort, upp bettet och håller fast vilket inte är nått bra. Det han fungerar bäst på är ett bett från stubben, ez control, det är 3delat men låser sig om man behöver ta tag i tyglarna. Det blir inte helt rakt utan en ganska snäll båge. Kanske att mittdelen är för lång för din Donna men vem vet. Jag tror jag ska prova det med mittdelen i koppar från hööks på min. Det vore bra att hitta något att byta med.

För att på henne - likt många andra hästar - hamnar nedre remmen precis under bettet och mot bettet och trycket bettet uppåt. Som på bilden nedan.
Och då trycks bettet upp mot tänderna. Och det vill man ju inte. Dock blir det lika för henne med nästan alla nosgrimmor med nedre rem utom tex PS high jump.

http://www.stromsbergsgard.se/shop/ws8/39908/art8/h4779/22334779-origpic-91ea0f.jpg
 
Har du funderat på, även om det inte riktigt verkar vara så här, om mittendelens vinkling har med det hela att göra? Eller vad sjutton heter det.

Jag håller med någon här om att mittendelens storlek verkar ha betydelse. Men, sedan har du ju också hur mittendelen är i förhållande till sidodelarna. Den i mitten (vänster) har ju en vinkling av mittendelen som gör att den är den dominerande utbuktande delen i munnen medan de två andra, och de i högra spalten har en vinkling där sidodelarnas "ringar" som sitter i mittendelen är de dominerande utbuktande delarna i munnen.

Förstår du överhuvudtaget vad jag menar? Det är när man bönder bettet som om man tog i tyglarna.

Japp jag förstår. Det är säkert en sak som kan spela in. Men ihop med andra eftersom alla bett på vänstra sidan är bett hon tycker om.
 
Läste bara slarvigt men om hästen gillade det från Hööks så borde väl bett med Billy Allen-mundel kunna fungera? Jag föredrar att känna på dem innan jag köper/använder då en del kan bli vassa i skarvarna så att säga. Det behöver inte alltid hänga ihop med priset heller har jag märkt.

Billy Allen finns i alla mögliga längder och modeller på skänklarna och som tränsbett också (tror att det fanns bild längre upp i tråden).
 
Läste bara slarvigt men om hästen gillade det från Hööks så borde väl bett med Billy Allen-mundel kunna fungera? Jag föredrar att känna på dem innan jag köper/använder då en del kan bli vassa i skarvarna så att säga. Det behöver inte alltid hänga ihop med priset heller har jag märkt.

Billy Allen finns i alla mögliga längder och modeller på skänklarna och som tränsbett också (tror att det fanns bild längre upp i tråden).

Det som var bild på är en kopia. Men hur är BA just i länkarna? Kollat på sådana men blir inte klok på om ledat eller om det är samma lösning som med rullen? De är ju ganska dyra att prova på vinst och förlust (har lagt en förmögenhet redan), så tror jag provar Hööks kopia först.
 
Det som var bild på är en kopia. Men hur är BA just i länkarna? Kollat på sådana men blir inte klok på om ledat eller om det är samma lösning som med rullen? De är ju ganska dyra att prova på vinst och förlust (har lagt en förmögenhet redan), så tror jag provar Hööks kopia först.

Jag skulle vilja säga att Hööks kopia (inte det som du hade utan det som fanns längre ner i tråden) ser ut som vilket Billy Allen som helst. De funkar alltså inte som ett vanligt tredelat bett, mer som ett rakt men ändå inte om du förstår :p
 
Jag skulle vilja säga att Hööks kopia (inte det som du hade utan det som fanns längre ner i tråden) ser ut som vilket Billy Allen som helst. De funkar alltså inte som ett vanligt tredelat bett, mer som ett rakt men ändå inte om du förstår :p

Ja jag förstår. Bra det är lika som BA. Är ju billigare prova hööks kopia ;)
 
Ja jag förstår. Bra det är lika som BA. Är ju billigare prova hööks kopia ;)
Mitt bomber barrel är liknande Billy Allen men ändå inte. En i stallet har hööks kopia. Några viktiga skillnader är att hööksbettet är rakt men roterar medan bomberbettet låser sig mjukt böjt och roterar. Min häst gillar inte för raka bett men uppskattar låsningen.

Jag har hört Billy Allen-fantaster som säger att riktiga såna bett är stabilare, att hööksbettet är "skramligare" vilket vissa hästar ogillar.

Summa summarum, vilken svindyr djungel. Jag är glad att jag hittat rätt.
 
Svårt med kinkiga hästar. Min har ochså tjock tunga men vill ha en helt annan typ av bett. Han får panik av att ha ett bett han inte gillar i munnen. En del med tjock tunga upplever 3 delade obehagliga.
Jag har det motsatta i bettväg, sprenger med rörliga ringar, 2 delat novocontact i sensogan och ett 2 delat pelham i gummi med metalkärna från kjellbergs. Rostfritt går bort, raka bett endast gummi, har hittat ett tunt som funkar. Har testat olika pelham både baby, raka mm. Med 2 delat gummipelham gillar han. Nu ska helst pelham vara oledat men det hatar han, det blir för låst. Lös nosgrimma så att han själv kan lägga bettet där han vill ha det. Mickelem har jag inte förstått mig på. Koppar tycker jag inte om men så finns det hästar som gillar det. Så man får vara lyhörd och växla mellan de bett hästen gillar. Något som blir allt vanligare är uppbetsling till skarpa bett. Följden blir att hästen knäcker nacken och då tror den orutinerade ryttaren att hästen går i en bra form. Bara en parantes när det gäller hästens gillande av bett.
 
Kollade på BA-kopian på Hööks. Men den är inte alls lik mekanismen i stångbettets mundel. Stångbettets mundel så dels är respektive sida rörlig oberoende av den andra och dels så låser det i ett U. BA-kopian var styvare i respektive sida och ffa så låste det "direkt" och rakt. Kändes som ett rakt bett helt enkelt?
 
Kollade på BA-kopian på Hööks. Men den är inte alls lik mekanismen i stångbettets mundel. Stångbettets mundel så dels är respektive sida rörlig oberoende av den andra och dels så låser det i ett U. BA-kopian var styvare i respektive sida och ffa så låste det "direkt" och rakt. Kändes som ett rakt bett helt enkelt?
Med den analysen viskar jag igen Bombers barrel. Var sida är rörlig oberoende av varandra och det låser sig som ett U. Men dyrt förstås.
 
Trivs din häst med bettet så kan du fortsätta att använda det ? :) huvudsaken är väll att hon tycker om det och att du tycker det känns bra:)
 
Kollade på BA-kopian på Hööks. Men den är inte alls lik mekanismen i stångbettets mundel. Stångbettets mundel så dels är respektive sida rörlig oberoende av den andra och dels så låser det i ett U. BA-kopian var styvare i respektive sida och ffa så låste det "direkt" och rakt. Kändes som ett rakt bett helt enkelt?

X blir tung på BA-kopian, händer inte på rakt. Det är intressant.
 
Jag hänger inte med nu. Du hade väl tre tränsbettsvarianter varav två godkända för dressyrtävling som hästen gillar?

Nej. Jag har ett bett hon gillar - stångbettet. Och tre tränsbett hon tycker är okej/accepterar men inte mer än så.

Skulle vilja hitta ett tränsbett hon gillar lika bra som stångbettet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från...
2
Svar
30
· Visningar
2 187
Senast: Equilina
·
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 119
Senast: Pancakes
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp