Hjälp mig köpa häst!

Omega

Trådstartare
Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så här :)

Det är i alla fall så att jag verkligen behöver hjälp. Kanske bolla lite idéer, få lite tips och råd, för jag har fastnat lite.

Jag är inne på att köpa häst/ponny (bara där är jag osäker på vilket..). Kan börja med att säga att jag är 168 cm lång och väger 65 kg. Läser igenom hästannonser på hästnet dagligen och visst finns det en del intressant men jag har kommit fram till att jag nog behöver strukturera upp vad jag faktiskt vill ha innan jag börjar ringa runt och boka in provridningar. Här tar jag gärna emot lite hjälp av er bukefalister :) Jag har i dagsläget en genomsnäll 16-årig valack som är välutbildad inom dressyren men på grund av ryggproblem (och riktigt dålig teknik) fått pensioneras från hoppning. Mitt intresse för dressyr har verkligen växt på grund av denna häst, han är helt enkelt så himla rolig där och kan lära mig mycket. Jag har dock alltid varit mer intresserad av hoppning själv och vill nu gärna ha en häst jag kan ägna mig åt detta med. Vill dock verkligen även fortsätta utvecklas inom dressyren. Tilläggas bör också att min nuvarande häst, på grund av sina ryggproblem, inte håller särskilt bra överlag och risken finns att han helt enkelt kommer att bli promenadhäst/sällskapshäst framöver. Den häst/ponny jag eventuellt köper behöver alltså vilja träna både hoppning och dressyr :)

Så långt är väl allt lugnt. Men vad ska jag köpa för häst/ponny då?! Det finns ju så många raser och annat att välja på! Det allra viktigaste för mig är att ha en häst som är trygg och stabil. Jag har inte ridit jättelänge och är inte ute efter en unghäst eller en häst som är het. Jag har en del rädslor i bagaget som jag jobbar jättemycket med och det går framåt, men trygghet är A och O för mig, jag har absolut inga krav på att hästen ska hoppa 1.50 eller vara på någon jättehög nivå inom dressyren. Det gör ingenting om den har några år på nacken, en läromästare är kanske vad jag främst behöver. I andra avseenden också. Tänker mycket på hoppningen där, behöver en häst som är lite schysst, eller hur man nu ska lägga fram det. Jag är inte jätteduktig och vill ha en häst som är något förlåtande, om man kan förklara det så? Anledningen till att jag har funderat på ponny är väl för att det storleksmässigt lockar mig. Min nuvarande häst är 167 cm och det skulle vara "bekvämt" med något mindre..

Jag har i dagsläget en god vän som jag delar stall med och det har vi tänkt fortsätta med. Hon är mycket duktig både som ryttare och tränare och hjälper mig extremt mycket, och har många fler års kunskap bakom sig än mig, vilket är en trygghet för min del. Det ordnas regelbundet träningar inom akademisk ridkonst och klassisk dressyr hos oss och där är jag gärna med med min häst. Inom hoppningen planerar jag också att hitta en duktig tränare som vi kan träna för regelbundet, men i dagsläget har jag ingen sådan. Detta är vad jag kan erbjuda min framtida häst/ponny (utöver det, för mig, självklara som mycket utevistelse med kompisar, vi har både lösdrift och box som alternativ).

Kan någon hjälpa mig lite med hur jag kan tänka inför hästköp? Jag har verkligen fastnat och skulle gärna få tips och idéer!

Mycket tacksam för svar!
 
Ska du tävla hoppning så kan det ju vara fördelaktigt med en häst som räcker över storhäst avstånden.

Det bästa tipset är nog att leta efter en läromästare och provrida lite av varje, även ponnyer och storhästar är som kanske inte riktigt är av modellen du tänkt dig. Känns hästen perfekt så spelar det ju ingen roll om den är 20cm för hög eller av en lite för grov ras ;).
Var öppen och provrida lite av varje som verkar det minsta intressant :).
 
Varför skulle du köpa en ponny?
Den kan du inte tävla. Plus att du längdmässigt enligt mig skulle passa bättre på en häst. Det finns många runt 155-160.

En trygg läromästare.
 
Ska du tävla hoppning så kan det ju vara fördelaktigt med en häst som räcker över storhäst avstånden.

Det bästa tipset är nog att leta efter en läromästare och provrida lite av varje, även ponnyer och storhästar är som kanske inte riktigt är av modellen du tänkt dig. Känns hästen perfekt så spelar det ju ingen roll om den är 20cm för hög eller av en lite för grov ras ;).
Var öppen och provrida lite av varje som verkar det minsta intressant :).

Tack för dina tips! :) Jag ska försöka vara öppen (och det är jag nog också), bara det att det är lite svårt att veta vilka annonser man ska svara på när man är så öppen! ;)
 
Varför skulle du köpa en ponny?
Den kan du inte tävla. Plus att du längdmässigt enligt mig skulle passa bättre på en häst. Det finns många runt 155-160.

En trygg läromästare.

En trygg läromästare är nog det jag ska ha, ja. Jag har väl tänkt i ponnybanorna för att jag blivit tipsad om det av vänner, jag upplevs nog som ganska liten (lite konstig förklaring, jag vet, men svårt att riktigt säga på annat sätt) och fler än en person har sagt till mig att det kanske skulle vara bättre med en stor ponny. Att jag skulle ha lite mer att "sätta emot", missförstå mig rätt.. Men du har absolut rätt i det med tävlandet! Även om jag inte vill tävla mycket så vill jag göra det några gånger om året.
 
En trygg läromästare är nog det jag ska ha, ja. Jag har väl tänkt i ponnybanorna för att jag blivit tipsad om det av vänner, jag upplevs nog som ganska liten (lite konstig förklaring, jag vet, men svårt att riktigt säga på annat sätt) och fler än en person har sagt till mig att det kanske skulle vara bättre med en stor ponny. Att jag skulle ha lite mer att "sätta emot", missförstå mig rätt.. Men du har absolut rätt i det med tävlandet! Även om jag inte vill tävla mycket så vill jag göra det några gånger om året.
Ok då skulle jag satsat på liten häst ca 150. Eller en häst som är nätt, dvs som inte känns så stor.
Hästar strax över ponnymåttet brukar också vara bra ekonomiskt att köpa. Dvs de blir inte lika dyra.
 
Ok då skulle jag satsat på liten häst ca 150. Eller en häst som är nätt, dvs som inte känns så stor.
Hästar strax över ponnymåttet brukar också vara bra ekonomiskt att köpa. Dvs de blir inte lika dyra.

Tack för det tipset, tror att det är en smart idé faktiskt! Återstår bara att hitta en liten häst nu då.. de verkar inte växa på träd ;)
 
Jag tycker att du är helt rätt ute när du går i funderingar på en mindre häst/ponny. om du upplever din nuvarande häst som stor - men som ändå inte är så stor i "dressyrhästmått mätt" :) Själv rider jag B-ponny (160cm) och även om en C-ponny hade varit mer idealiskt för min längd så är det så kul att rida ponny!

Det låter som individen är viktigare än rasen - med tanke på att det du beskriver :) Men det känns ändå som att du har ganska bra koll på vad du vill ha :) Det är lätt att förhasta sig in i ett köp och förälska sig i helt "fel" häst som inte alls uppfyller det man från början tänkt ut. Men ofta blir det bra i slutändan ;)

Mitt råd är - ta tid på dig när du letar och köp inte första bästa!
 
Som flera redan nämnt - individen är viktigare än rasen.
När det kommer till storleken skulle jag tittat på en lite mindre storhäst. Med det menar jag dock inte nödvändigtvis någon 154 cm förväxt ponny. Utan en häst som är 160-162 cm kan också kännas bra mycket mindre än 167 cm. Då jag själv bara är 162 cm/ca. 55 kg har jag alltid gillat de lite mindre storhästarna, helst kring 157-162 cm. Har idag en 162 cm grov, vit ponny :p Visserligen känns han som ett 175 cm cementblock i dressyren ibland, men när man väl får till det så! :love:
(Undermening: Han kanske är lite överkant för mig egentligen, men det ger ju om inte annat bra rutin för framtiden!)
 
Låter som du ska ha en liten häst, att köpa en liten häst är det bästa jag gjort är själv 171cm och väger runt 65kg. Behändigt format och ändå en riktig häst!
 
Tycker inte du måste välja antingen eller vad gäller ponny eller häst innan du börjar leta. Passar en ponny till det du vill ha, köp! Dyker det upp en på 160 som är perfekt är det ju samma där. Spelar ju ingen roll om den är 148 eller 150 i mitt tycke så stirra dig inte blind på att den måste vara övervuxen. Jag har köpt en blivande d-ponny till mina 170 cm, känns lagom!
 
Jag tycker inte du ska stirra dig blind på en viss storlek.
Leta istället efter hästar och ponnyer som stämmer in på dina önskemål, alltså schyssta läromästare som är ganska allround och förlåtande, trygga att rida och hantera o.s.v. Kika på allt mellan 145 och 160, eller så, och gå på känsla mer än antalet centimetrar och vad det är för ras.
En stor ponny eller en liten storhäst spelar inte så stor roll, men det låter ju iallafall inte som om du ska ha någon "jätte" utan en lite mindre modell passar nog bra!
 
Welsh Cob låter ju perfekt för dig ;) Opartisk som man är.. :D De är ju (som) en ponny men finns en hel del som ligger runt 150-155. Nästan alltid bra på att hoppa och är inte fy skam på dressyrbanan heller. Och fantastiskt kul att rida ut på. Personliga och roliga hästar!
 
Tycker du ska börja titta på hästar i din närhet (eller tja, det är ju enklast att åka ut ju närmre de är) och sen börja provrida de som verkar "vettiga". Ju mer du provrider, ju mer kommer du märka vad du inte vill ha eller vad som passar dig perfekt. Det är inte alltid lätt att lista ut alla detaljer förrän man sitter där på en häst som inte riktigt passar av olika anledningar. :)

Angående storlek, jag är själv 167 cm lång (ibland 167,5 och ibland 168, beroende på vem du frågar...Men senast jag mätte mig var jag 167) och alla tyckte jag skulle skaffa storhäst så att jag kan tävla. Men jag har alltid gillat ponnyer bättre än de större "ordentliga" hästarna. Så det slutade med att jag köpte en häst som då var 152 cm hög, nu är han väl 153-154 och perfekt storlek. :D Fast jag når inte ens ner till magen på honom när jag rider med benen hängande så långt det går. Man ser nästan för liten ut när man rider med sadel har jag märkt... haha. Så om du känner för det så tycker jag absolut att du ska skaffa en ponny eller en mindre storhäst om det känns bäst för dig. Det är ju stor skillnad på en nättare häst och en med lite mer mage (tycker det nästan gör mer skillnad än just mankhöjden...). :)
 
Stirra dig inte blind på storlek och ras, gå efter individen och att hästen/ponnyn matchar dina önskemål.
Dock slår även jag ett slag för connemaror, otroligt trevliga hästar och ofta bra hoppare. Men var inte rädd för att åka och titta på olika hästar, även de som kanske inte känns helt 100% från början
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp