Hjälp mig med alla kaninfrågor

Elanor

Trådstartare
Jag kommer att flytta till en egen lägenhet om några veckor, och har gått i tankar att skaffa en kanin som lite sällskap. Har haft kanin hela livet inom familjen, men nu var det några år sedan sist och jag vill veta säkert att jag kommer kunna ta hand om en kanin på bästa sätt innan jag skaffar en! Så, om någon har tid att svara på alla mina frågor vore jag evigt tacksam :bow:

- Jag jobbar heltid och har häst, vilket innebär att jag inte är hemma så många timmar på dagarna. Är det helt enkelt för lite tid? Hur många timmar kan man lämna en kanin ensam utan att det är "taskigt" mot den?

- Hane eller hona? Om man bara ska ha en ensam kanin.

- Hur stor bur ska man ha till sin kanin för att den ska kunna vara i den en längre tid utan att må dåligt?

- Luktar det mycket när de kissar och bajsar? (Vi hade våra kaniner i garaget så jag minns inte om det luktade :P )

De kaniner jag haft innan levde nog pretty much i paradiset. Dom hade en STOOOOOR bur inne i garaget med en liten ramp upp till en avsats och ett hål i väggen där dom kunde krypa ut, komma till en utebur på utsidan av väggen och även en stor hage att springa i. Jag vill verkligen ha en kanin, men vill INTE skaffa en och sedan inse att jag har för lite tid.

Tack för alla svar! :)
 
Sv: Hjälp mig med alla kaninfrågor

Om du vet att du kommer vara borta mycket på dagarna, varför inte skaffa två på en gång? Kaniner är aktiva morgon och kväll och vilar mycket dagtid, men heltid och stall låter iaf i mina öron som om du är borta ca 10-12 timmar om dan (beroende på arbetstider, hur mkt du är i stallet, resetider osv såklart).

Två omplaceringar som redan bor ihop kanske kunde funka för dig? Då vet man ju redan om de trivs ihop.

Bur - ju större desto bättre. Eller så kaninsejfar du ett rum (ex köket om nu buren ska stå där) och så har du luckan öppen och dörren stängd när du är borta. :)
 
Sv: Hjälp mig med alla kaninfrågor

en kanin kan vara ensam ett bra tag utan att den lider. men det allra bästa är ju om du skaffar två, så de får sällskap av varandra under de långa dagarna. att de är ensamma mer än 8 timmar/dag är inte att rekomendera...

om du bara ska ha en kanin, så spelar det inte så stor roll om det är hona eller hane, hanar brukar markera, skvätta urin runt om sig, någon större skillnad är det inte annars... (tycker jag)

som tidigare inlägg, ju större bur desto bättre, eller så gör du i ordning ett rum åt den, men se upp för eventuella el-kablar som den kan knaga på, möbler osv som du inte vill ha mer eller mindre "uppätna", ha inte heller din tv i samma rum som kaninen, när du kollar på tv:n så finns det högfrekvent ljud som en del människor även kan höra, och det är väldigt plågsamt för kaninen, ha inte heller kaninen i ett rum där det är mycket drag, där fönstret står öppet när det är kallt ute och blåser mycket...

de klart att det luktar, men så farligt är det inte, vad jag upplevt så luktar det mer av hanar än honor, får de korrekt föda så ska de inte lukta så mycket alls, avförings-kulorna skall vara kanska torra och bruna, då mår magen bra, är den svart och kletig får den antagligen för mycket varierad kost, rabbfor är en pellets som är väldigt bra att ge, fiberhalten ligger där på 16%, vilket brukar vara lagom...

men som sagt, finns det mat och vatten framme, alltid, så är de inga problem att lämna den ensam, men inte allt för längen, skaffa isåfall 2 st...
lycka till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 807
Senast: Sel
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 278
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp