Hjälp mig med en häst som är speciell...

Cut3Leo

Trådstartare
Hej!
Känner till en häst med följande problem:

Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler överallt. Den har fri tillgång på grovfoder, olika grovfoder dessutom, ifall den inte skulle gilla någon variant. Det är analyserat någon gång för några år sedan och då hade det normala värden. Det är sånt här fint ängshö. På dagarna fri tillgång på hösilage.
På natten har den hönät med fint, grönt och knaprigt hö, som den knappt rör på hela natten, kanske äter 2 kg. Hästen älskar morötter, kraftfoder, äpplen osv, men är alltid skeptisk om det kommer något nytt kraft eller grovfoder. Just nu äter den 2 kg aktiv musli om dagen, nyligen har den i ca 3 månader även ätit 3 kg havre på det för att se om den vart piggare och rundare. Tidigare har den även ätit lucern, men blev väldigt svullen vid ganascherna av det så det slutade ägaren med. Ett problem med att ge mkt kraftfoder är att den har lätt för att utveckla beteendestörningar vid utfodring och verkar vänta hela tiden på att kraften ska komma... dvs äter inte grovfodret.
Ute i hagen har den som sagt också fri tillgång på hösilage, dock är den väldigt ivrig på gräs. nästan som en ponny på morgonen vid utsläpp och nästan släpar ägaren till gräset. Går också gärna iväg själv och äter gräs i en stor hage medan kompisarna äter på balen.
Mask har kollats, även tänder, dock ska detta göras igen.

Vid träning kan även tilläggas är den känslig och lite orolig. Vid sadling m.m är den också orolig, nästan lite flyktbenägen, observera lite! När den var yngre hade den lite sadeltvång.

Kan också tillägga att den går relativt lite just pga att spara på hullet, ca 3-4 dgr i veckan. Dock är det en häst med mycket go, tror den behöver gå mkt för att må bra mentalt. För tillfället tömkörs den bara pga att den just nu är väldigt tunn, då tömkörs den kanske 5-6 dagar i veckan.
Mina funderingar kring denna häst går till:
- Byta foder? Till tex Krafft groove eller dyl + olja mm.
- Magsår?
- Saknar selen, b-vit eller e-vit?

hästen har även haft föl när den var 4 år och blev inte bättre av det. dvs gick upp i vikt som faktiskt vissa kan göra.

Funderingar någon???
Allt nedskrivet är också "framtivingat" eller vad vi ska kalla det. Hästägaren är nojig och har ganska bra koll på sin häst men om vi säger att den skulle gå i flock i det vilda så mår den nog ganska bra! Men i träningssammanhang så saknar den ngt för att kunna utvecklas!
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Min första reaktion är att du skriver att höet är analyserat för några år sedan med bra värden då. Är höet flera år gammalt? En analys är bara användbar om den gäller det aktuella höet. Att utgå från en analys som gjordes på det hö som slogs på åkern för 3 år sedan går inte. Möjligen kan man få en fingervisning ifall åkern ger liknande resultat år efter år efter år, men det blir aldrig mer än en svag fingervisning. Vill du ha en vettig analys måste den göras på det aktuella höet du har just nu.

Hästen mår inte bra, det hör man direkt. Du skriver att den är nästan mager och saknar muskler, men ändå tömkörs den 6 dagar i veckan? Tycker du ska fokusera på att få upp hästen i hull innan du börjar tänka på träningen. För att hästen ska få en vettig chans att få muskler måste den först och främst ha ett vettigt hull att jobba med, annars börjar man i fel ende och då kan man inte förvänta sig några resultat.

Tycker hästen borde tas till en veterinär där man gör en total genomgång av den, allt ifrån hältor och annat till magsåg och andra inre besvär, blodprov t.ex.
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Hej! Ang. höet. Höet är givetvis inte gammalt. Den får nytt hö varje år, såklart. Höet är analyserat för några år sedan, med bra värden. Därefter är den ännu mer omhändertagen, gödslad med eget gödsel, klippt osv, dvs om det är ett normalt år blir det ett normalt hö. Så höet är inga problem då de andra hästarna i stallet blir mer än fylliga! :D

SJälvklart skulle mer hull vara önskvärt innan arbete, dock har ju såklart flera metoder hunnit prövats under 5 års tid.... bergochdalbana med uppgång i hull och nedgång i hull, dock aldrig fyllig som de andra hästarna. Tömkörningen just nu är för att den ska få jobba som vanligt och att fodret den äter inte ska orsaka några problem utan det "jobbar" på fodret. Den har som sagt mycket energi men dåligt med styrka/bärighet.

Veterinär är såklart alltid en trygg väg att gå... men först vill jag se om några andra hade erfarenheter! Tack för din medverkan ;)
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Jag som hade en otroligt mager häst i april och ett par månader framåt fokuserade ENBART på att få upp hull, INGEN motion, förutom den rörelse hon fick i hagen lösdriften, enligt veterinärs inrådan.

I augusti/september när hullet var godtagbart, men ännu inte fullt godtagbart - revbenen syntes åtminstone inte... :P och vi promenerade i närområdet en kvart tjugo minuter, alternativt tömkörde eller skrittade 5 minuter uppsuttet 2-3 dagar/v. Då plockade jag in equiterapeut och kiropraktor, för att få hjälp att få igång damen på rätt sätt. Det visade sig att hon var ofräsch lite här och där, dels pga ålder och dels pga att hon varit helt avställd, vilket var fel (trots att det var kunniga hästägare och fd stallkamrater som sagt åt mig att jag skulle ställa av henne). Veterinär skrev ut butta och vi började med långpromenader 2-5 km 5-7 dagar i veckan. Promenader vid hand och lite "lek" i repgrimma när min kropp inte varit OK men ABSOLUT ingen tömkörning.

Nu härom veckan var kiropraktorn ute igen och nu har en markant skillnad på hull och muskler börjat synas och det börjar bli dags att utöka arbetet.

Så jag tycker helt klart att ni ska backa i träningsintensitet och sikta in er på att få upp hull på hästen så att den ORKAR sätta muskler och hålla värmen, om ni vill att den ska må bra över vintern.

Olja på müslin, kan vara ett tips och om inte lucern funkar, skulle jag nog överväga att lägga till soja i foderstaten.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Jag hade kollat fästingsjukdomar, finns exempel där hästar visat liknande symptom.
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Grovfodret är viktigast, så jag hade tagit bort det mesta av krafft fodret tills den äter bättre. Prova med lusern igen?
Kan det vara så att den äter dåligt pga stress? Pressad?
Mask? Tänder? Ont ngnstans?
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Att analysen varit bra och att man börjat sköta betet bättre är inte lika med att det är bra nu. Hade det varit så enkelt hade det inte varit så svårt att hitta rätt foder. Tid för slagning, hur vädret är, ålder på vallen m m är saker som spelar in så du bör nog göra analys på fodret igen om hästen inte äter och inte går upp i vikt. Det kan vara helt fel värden på det för den här hästen.

Sedan är det så att många hästar inte tycker om ängshö. Är det riktigt ängshö du har så kan det helt enkelt innehålla växter som inte smakar gott. Då har du förklaringen till det lilla intaget där. Nästa bit är att vissa hästar helt enkelt gillar ensilage bättre än hö och äter inte hö om de får ensilage som i ditt fall i hagen. Jag har flera hästar här som skulle gjort likadant om jag fodrade med bägge typerna.
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Det saknas protein, energifoder,dvs aktiv foder är förmodligen helt fel, havre likaså. Krafft groov 125 eller liknande foder är väl att rekommendera samt lusern stråhack. Lusern är inte ett kraftfoder, det är ett grovfoder. Betfor kan hjälpa magen att ta upp maten bättre. Gammalt ängshö brukar vara fattigt på protein, ett grönt hö betyder inte att värdena är bra. Analysera. Men som sagt, beskrivningen är en solklar proteinbrist. Du kan även ge linfröolja.
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Veterinärbesök torde vara första åtgärd då du skriver att det varit berg och dalbana i 5 år !

Grovfoderbiten (hö/hösilage) har andra svarat bra på så den lämnar jag.

Jag funderar lite kring att du säger att hästen blev svullen kring ganascherna av lucern, det är inte ovanligt att hästar med för litet grovfoderintag saknar "tuggmuskler" och vid ökat intag så får de lätt en svullnad vid ganascherna.

Detsamma gäller många hästar, som på våren när de kommer ut på längre betesstunder, får en svullnad vid ganaschen. Får de bara fortsätta att tugga mkt så återgår det så småningom, inte farligt alltså.

Men om detta stör ägaren mkt så finns även lucern i pelletsform och blötlägges detta i lite extra rikligt med vatten så är det inte mer svårtuggat än betfor. Kom dock ihåg att mkt tuggande tillgodoser många av hästens grundbehov.

Du skriver att hästen har mkt energi, kanske då ni fodrar med mkt energi, havremängden tex. konsentrera på protein och fett, färdiga proteinfoder innehåller viss del energi de med så att det ej behöver tillsättas för att optimera upptaget av proteinet. Groov 125 är bra att ge som komplement, följ dock inte anvisningen på paketet utan börja med mindre mängd och öka långsamt till uppnådd effekt.

Har ni provat krossad korn (denna är bäst om den blötlägges i lite kokande vatten dagen innan). Olja är bra det med, öka sakta mängden bara.

Men åter... varför vänta med att kolla hos veterinär, det kan i långa loppet spara er mkt pengar och tid!!!

Lycka till !
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Men...bara för att de andra hästarna i stallet är fina i hullet betyder de ju inte automatiskt att värdena på höet är bra. Alla hästar har ju olika behov, så att gå på att de andra är fina i hull så är höet bra är ju lite konstigt tanke sätt.
Denna häst har kanske ett annat behov än de övriga i stallet.
Du skriver att mask och tänder har kollats så detta ska ju va ok, den kan ju ha ont någon annanstans. Det leder till stress och då går ej hästen upp i vikt hur man än gör.

Jag skulle själv gjort förljande:
*analysera höet som den fårr av nu, så man har en aktuell analys.
*be veterinären kolla upp hästen så den ej har ont någonstans och att allt verkar bra.
*räkna ut en balanserad foderstat- baserat på bra grovfoder

Har själv en häst som ej är lätt att hålla fin i hull och muskler, men med rätt förutsättningar så går det. När det gäller vilket behov hästen har så skiljer det sig från häsy till häst. Min tex har ett mycket större behov (ca 40% enl. det program jag har) än standard hästen i ex. foderstatsprogrammen.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

du kan ju inte gå på att en analys togs för tidigare år och tro att det därmed innehåller samma detta år, det skiljer sig ju otroligt mycket från år till år beroende på väder och skördetid osv osv.

ängshö som flera skrivit brukar sällan vara särskilt mycket drag i innehållsmässigt. om det dessutom är tex ekologiskt odlat dvs inte gödslats så blir det mest bukfylla för en svårfödd häst.
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Håller inte alls med om att ängshö skulle vara dåligt! Det har jag haft i stort sett alla år och aldrig haft problem med hull. Hästar är inte kor, de skall inte äta hö av rajgräs och klöver... Som TS skriver så äter hästen knapt något hö, dvs det är inte höet det är fel på utan mängden denna häst får.

Men ni måste ta en ny analys av höet, och där skall ni även kolla alla mineraler! Värdena kan variera mkt från år till år, beroende på väder osv. Förmodligen är det som du säger normalt eftersom alla andra hästar klarar sig fint på det, men kan vara bra att ha något att utgå från, ifalll du skulle ha något värde som är udda.

Tänk på att en häst som äter 5 kg kraftfoder blir MÄTT! Inte konstigt att den inte orkar hö. Och då är det inte heller konstigt att den ej lägger på sig, en foderstat som du beskriver är katastrof för matsmältningen

Föutsatt att hästen verkligen är frisk så skulle jag göra följande:

-analysera höet
-ta bort allt kraftfoder
-fri tillgång på hö
-låt den äta så mkt gräs som möjligt
-ge något som balanserar magen tex jäst
-en kur med magsårsmedicin vore inte dumt
-ge betfor, det har ca samma energivärde som havre men energin kommer enbart från nyttiga fiber! 3-4 kg är inga problem att ge, se bara till att vänja in och välj helst en omelasserad variant
-ge linfröpellets plus linfröolja, nyttigt fett (omega 3) i oljan och högt proteinvärde samt fett i pelletsen
-ingen träning, endast motion tills hullet blir bättre
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

det är väl ingen som sagt att ängshö är dåligt? däremot att det ofta har mindre näringsinnehåll än odlad vall (som i övrigt inte består av klöver när det är ämnat för häst ;))
 
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Tack alla för bra synpunkter och engagemang!
Jag har lite saker som jag ska be ägaren prova med henne, bland annat blodprov

Ägaren har ändrat lite i foderstaten igen och bytt ut mot lucern, hon gillar det faktiskt och hittills inga svullnader! Håller tummarna...

tackar återigen!
:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med en häst som är speciell...

Tänk på att en häst som äter 5 kg kraftfoder blir MÄTT! Inte konstigt att den inte orkar hö. Och då är det inte heller konstigt att den ej lägger på sig, en foderstat som du beskriver är katastrof för matsmältningen

Ang 5 kg kraftfoder. Ägaren är själv emot det, MEN! Man försöker väl alltid prova allt med sina älsklingar.... De 5 kg hon fått har legat utspritt över hela dagen, bara för att skona magen så gott det går. Dock har ju detta alternativ visat sig inte fungera, vilket ju är bra att man konstaterat, i ett tidigt skede.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp