Hjälp mig med hjälm!!

Hetla

Trådstartare
Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa.
Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för ny hjälm?! Sitter på hästshoppar på internet, googlar och söker och finner massor av snyggt men som jag inte kan prova! Jag vill inte riskera att lägga ca 1000kr på en hjälm nu när jag bara rider sporadiskt som jag inte passar i!
Tänkte kolla i den lokala ridsportaffären i helgen men utbudet där är inte så stort och eftersom jag bor på gotland är tyvärr den affären enda alternativet just nu.

Jag har ett rätt runt/fyrkantigt huvud, litet är det också, minns inte min hjälmstorlek nu men den är nog inte över 55. Så jag har tendens att se ut som en svamp i det flesta hjälmar. Inte så snyggt i min mening :p.
har kollat på hjälmen CRW Flashline från H***s. Tycker den är riktigt snygg faktiskt och priset är ju minst sagt bra - men jag vet ju inte hur den ser ut på eller framifrån. Finns bara också i storlekarna SM/ML och hur kan en sån sitta bra på? Någon som har den? Charles Owen Ayr8 tycker jag också är snygg som få, men misstänker att jag kommer få svampeffekten där. Fiona är ju också riktigt fin och är nog best modell på för mitt huvud.

Som sagt tänkt mig runt tusenlappen, kan absolut gå några hundringar mer om det behövs för att få drömhjälmen. Jag har heller inget emot att köpa begagnat för ungefär 1400kr så lite högre i prisklass kan jag gå på så sett. Söker en hjälm som tål lite, gillar att rida ut och den ska ju klara av en blöt gren då och då.

Så ni med runda huvuden, vad föredrar ni för hjälmar och vad har ni?
Mvh/ Förvirrad hästtjej :yuck:
 
Hej! Ett svamphuvud till här :D Här är huvudet dock långt på längden panna-bakhuvud och i övrigt ganska smalt, men hjälmarna har en tendens att hamna högt upp på mig också. Skitfult... Just nu har jag en gammal klassisk John Whitaker-sammetshjälm och en GPA tone on tone.

GPA sitter egentligen uruselt på mig (svamp deluxe om jag inte drar ner den i pannan), men den är väldigt sval och skön på sommaren. Tycker att samtliga CRW-/Eurolite-hjälmar jag lånat ibland suttit lite på samma sätt, tyvärr. JW- och Charles Owen-hjälmarna tycker jag däremot sitter grymt bra, ingen svampeffekt alls för min del och JW har jag nog aldrig sett någon som ser "rolig" ut i. Dock är den jättevarm... JW har ju även lite nyare och sportigare (+billigare) modeller men de tycker jag hamnar högt upp på huvudet.

Bäst av allt sitter dock Samshield, men det är ju en annan prisklass också...
 
Du kan ju skicka tillbaka om den inte blir bra.
CO hjälmarna är för ovala huvud och kommer inte bli bra till dig.

Har du kollat JW, victory?
Den är säker och ligger bra i pris.
CO sitter perfekt på mig men inte jws egna så det är mycket möjligt att den kommer passa dig.
 
Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa.
Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för ny hjälm?! Sitter på hästshoppar på internet, googlar och söker och finner massor av snyggt men som jag inte kan prova! Jag vill inte riskera att lägga ca 1000kr på en hjälm nu när jag bara rider sporadiskt som jag inte passar i!
Tänkte kolla i den lokala ridsportaffären i helgen men utbudet där är inte så stort och eftersom jag bor på gotland är tyvärr den affären enda alternativet just nu.

Jag har ett rätt runt/fyrkantigt huvud, litet är det också, minns inte min hjälmstorlek nu men den är nog inte över 55. Så jag har tendens att se ut som en svamp i det flesta hjälmar. Inte så snyggt i min mening :p.
har kollat på hjälmen CRW Flashline från H***s. Tycker den är riktigt snygg faktiskt och priset är ju minst sagt bra - men jag vet ju inte hur den ser ut på eller framifrån. Finns bara också i storlekarna SM/ML och hur kan en sån sitta bra på? Någon som har den? Charles Owen Ayr8 tycker jag också är snygg som få, men misstänker att jag kommer få svampeffekten där. Fiona är ju också riktigt fin och är nog best modell på för mitt huvud.

Som sagt tänkt mig runt tusenlappen, kan absolut gå några hundringar mer om det behövs för att få drömhjälmen. Jag har heller inget emot att köpa begagnat för ungefär 1400kr så lite högre i prisklass kan jag gå på så sett. Söker en hjälm som tål lite, gillar att rida ut och den ska ju klara av en blöt gren då och då.

Så ni med runda huvuden, vad föredrar ni för hjälmar och vad har ni?
Mvh/ Förvirrad hästtjej :yuck:

Jag har betydligt större huvud än dig (59-60) och ett ovalt, vilket gör att hjälmarna har en tendens att klämma och även ge blåmärken i pannan. Så sen 10 år tillbaka så använder jag bara hjälm med "ratt" i, gissar att höökshjälmarna du funderar på har ratt då de är i S/M/L-storlekar. Har aldrig varit med om att en sådan hjälm inte sitter bra då ratten gör att du ställer in den efter ditt huvud. Känns som en sådan hjälm sitter säkrare också :)
 
Typ alla Hööks hjälmar borde passa dig. Jag själv har extremt ovalt huvud, och de sitter milt uttryckt "sådär" på mig...:p
Annars om du vill ha något mer klassiskt så har ju Eurolite både en sammets och en ventilationshjälm, även dessa funkar garanterat på någon med runt huvud! :)
 
Har även jag problemet som en ovan att hjälmar klämmer i pannan, så jag kör också bara
med hjälmar med "ratt" som man kan ställa in helt efter mig, super bra och det skönt att slippa huvudvärken efter en hjälm som sitter dåligt :) Så det är ett tips, superbra också på vintern om man vill ha något värmande under hjälmen då är det bara att ställa ut den lite :) Finns många snygga att välja på med ratt med :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags för mig att hitta en ny hjälm då trotjänaren är min 7år. Har idag en euro-lite (ej ställbar) som suttit perfekt...
2
Svar
20
· Visningar
2 820
Senast: Wonderwoman
·
Utrustning Har ni några produkter som ni gillar lite sådär extra mycket? Som ni inte skulle klara er utan? Vad i sådana fall? :) Eller är det bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Efwa
·
C
Utrustning Har ägnat hela kvällen att surfa runt på internetshopar... Nu behöver jag råd! Det är alltså dags för mig att inhandla en ny ridhjälm då...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Ponylove
·
Utrustning Finns det fler av Charles Owen hjälmarna, eller helt andra hjälmar som har passform ungefär som CO ayr8? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 944
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp