Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

nexxa

Trådstartare
Japp. Jag har en otroligt påhittig häst.Lite för påhittig i bland.
Jag vill ha övningar/saker man kan göra både i skog och paddock för att han ska behöva fundera på lite annat och lägga ner sin energi på det i stället för att trixa rundor.
Han är en fd travare som inte varit riden så mycket p g a alla hans skador, ska sättas i gång nu rätt så snart med lite tömkörning etc.
Någon med bra tips?
Kan väl säga att han inte kan galoppera än (mer än när han känner för det i hagen..) samt att han kan lite enklare saker.

:bow:
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Min häst är också väldigt påhittig och behöver att det händer saker när man rider. var noga med att variera övningarna hela tiden inte träna samma moment hela tiden utan varva in så att du tex varvar några övningar samtidigt osv. I terrängen är det så enkelt att jag hela tiden rider planerat. travar man på en väg lägger man in en halt här och där, ryggar, flyttar lite, byter tempo. så att det hela tiden händer något nytt för hästen och den lyssnar och blir uppmärksam och tycker det är kul.

ang. paddock arbete så är det samma sak, vad man än övar på så lägger man in flera olika övningar parallellt, så att man inte sitter varv efter varv och övar på samma saker.
Ibland lägger jag tex galopp bommar eller travbommar lite här och där på banan, även om jag rider markarbete så tar jag en sväng över bommarna då och då. det tycker han är kul, får honom glad och koncentrerad på att lyssna på vad som ska hända och vad jag säger. lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Lägg ut bommar o koner som ni ska snirkla imellan, framlänges o baklänges. Börja i skritt o öka till trav om det går.
Dröjer inte länge förrän hästen står o gäspar.
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

lägg ut ganska låga kryss och hoppa lite snett
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Tack för svaren :)

mackan: Min häst kan vara lite problematisk med att han gärna studsar på bakbenen och kickar med ena bakbenet eller slåt bakut. Har faktiskt inte gjort så mycket planerat i skogen men ska försöka göra det nu, hoppas det funkar ! :bump:

Westernryttare: Ja jag tror det går i trav också, han behöver tränas på att gå lite lugnare eftersom det är lätt att han hetsar fram !

Häst älskare: Ska göra det sedan när jag ridit honom ett tag, han har stått p g a skada nyligen vill vara lite försiktig även om det är lågt då han inte är så hopp van än. Bara lite löshoppad sedan en tid tillbaka
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Här e en jätte bra övning...

Ställ upp 1-4 hinder (30-50 cm högt) på en volt (20 metersvolt)
Hoppa dem i galopp...
Övningen går ut på att hålla SAMMA galopp hela tiden...
Hästen kommer å vilja byta... jag låvar... :D
De e inte lika lätt som de låter... :smirk:
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Jag hade ju inte fått honom att galoppera än ;)
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

.....Hennes häst har nyss varit skadad och galopperar ännu inte då hon håller på att jobba upp den som ridhäst travare.....
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Fröken_Skåne skrev:
Tack för svaren :)

mackan: Min häst kan vara lite problematisk med att han gärna studsar på bakbenen och kickar med ena bakbenet eller slåt bakut. Har faktiskt inte gjort så mycket planerat i skogen men ska försöka göra det nu, hoppas det funkar ! :bump:


Det låter som lite protest över att du kanske kräver saker/han tycker det är jobbigt? såvida han inte har känningar efter skadan men tycker inte det låter som du har några såna farhågor så förutsätter att så inte är fallet.
ang, planerad ridning i skogen så tycker jag det gör jätteskillnad både för hästen och ens egen drivkraft och motivation. Nyfiken på att höra om det funkar bättre för dig sen när du provat ett tag!
Har ni bra skogar/marker att rida i?
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

en övning som verkligen får min travare att lugna ner sig, tänka och slappna av är den här:
Rid på en fyrkant (eller rektangel :devil: ) på ca 15x30 m i skritt. På varje kortsida gör man en halt och på varje långsida en volt, storleken beror på vad hästen klarar i bra balans. I varje hörn ställer man igenom ordentligt, var noga med halvhalt strax innan hörnpasseringen. Sedan kan man lägga in framdelsvändingar i hörnen och rumpan in/ut på volten osv. På de raka spåren är man noga med att rakrikta osv. Eftersom fyrkanten är så liten så händer det hela tiden något.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Gå in på www.remont.se och sedan ridövningar-där står ´massor av bra tips!
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Ja han är rätt så tuff i mellanåt. Han klarar inte riktigt av att man kräver saker från honom då sätter han emot direkt. Han har varit så här innan skadan en tid.

Vi har jätte mycket bra skog att rida i! Man kan rida allt från 20 minuter till flera timmar på stigar eller på oändliga grus/gräsvägar ;) Man skulle kunna trava och galoppera hela tiden :p
Jag har en karta där vi märker ut gröna rundor som ridna och oranga som oridna, än sålänge har jag 9 perfekta rundor och mer finns! :bump: :)
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

När min gamla tränare kom ut gjorde vi alltid det :) Kul att du gör samma ;)
Fast vi har ju ingen paddock,om jag inte rider 0,5-2 km där det finns en att låna.
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Orkade inte läsa de andra svaren, så mitt kankse blir nästintill li8ka dant..men men

Testa med att göra mycket, så du itne rider omkring bara på volter, snett igenom och runt ridbanan. Då får hästen tid att tänka ut hyss och annat.

Försök istället att hela tiden hålla hästen sysselsatt, Koner bommar, snirkliga ridvägar och annat. Gör gärna upp en bana där du har med slalom mellan koner, skritta över bommar, trava över bommar (något längre avstånd då) lägg gärna upp flera cavaletti på ridbanan så du kan välja mellan korta och långa avstånd på bommar.

se till att du målar upp din väg så du hela tiden sysselsätter honom, när du kommer över cavaletti nr kanske du rider itne på serpentinbågar, när du är klar med de slalom mellan koner, efter de travbommar, en volt, skrittbommar, rid på en åtta osv..

Lite små tipps bara..lite luddig förklaring kanske men ja är lite trött såhär på morgonkvisten :rofl:
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

:rofl:
roligt, för det är något jag hittat på själv när jag suttit och ridit min häst. :D
 
Sv: Hjälp mig med övningar för en häst som behöver tänka !

Är det? :D
Inte illa!
Ibland ändrade vi lite och gjorde volt i hörnen, hade mer "samlad" skritt på kortsidan med en halt i mitten. Ökad/friare skritt på långsidan och ibland små serpentiner på spåret etc etc ! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 926
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Nordx
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 267
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp