hjälp mig med westernutrustning

martinique

Trådstartare
Hej !

Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil. Jag rider nu i min vanliga engelska utrustning och tränar hemma efter filmer och böcker och tips från nätet /youtube.
Till sommaren hoppas jag kunna fara iväg på nån kurs och hade tänkt inhandla lite rätta grejer :)
Men nu till min fråga vart kan man köpa bra grejer via nätet, hur ska man veta att träns tyglar osv är bra,vad ska man ha för padd ?
Hur väljer man sadel, vill ha bra grejer inget skräp. Vill kanske inte slänga ut 20 tusen men en 10 tusen på sadel ink. träns.
Finns ju mycke begagnat men då jag inte vet va som är bra/dåligt och hur man mäter westernsadlar så vill jag gärna ha tips.
Rider i 17 tums vanlig sadel och hästen har sadlar som är ca 110 grader i bomen, Han har en väldigt kort rygg som är svängd med mkt manke. Vad ska jag leta efter strl och märke ?
Det är grenen trail jag fastnat för.

Nu lite korkade frågor :o
Hur fäster man sadelgjorden på en westernsadel korekt ?
Vad ska man ha för tyglar? har ett par billiga hemma som e alldeles för långa på kort tygel släppar dom i backen, ska man skära av dom kanske eller hur långt ner ska dom hänga ?

Hoppas ni kan hjälpa mig, försöker suga åt mig så mycket info de går. Allt ni kan hjälpa mig me å alla tips e vällkommna. (speciellt vart man kan åka på kurs som e flera dagar när man måste åka lite längre )

Tack på förhand / martinique
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Beklagar men jag tycker att du först ska ta hjälp av tränare, sedan leta utrustning.
Träns kvittar väl helt: det är inte så mycket funktion som utseende. Plocka av nosgrimman, så kan du ha vilket träns som helst.

Tyglarna: välj en kvalitet som du själv tycker om. Personligen gillar jag tyglar med lite tyngd, inte dem som är för lätta.

Sadel: köp inte begagnat, osett. Åk någonstans och prova tillsammans med någon som kan det hela.

Den lokala hästsportaffären på travbanan hos oss, har också westernutrustning tillsammans med islandshästutrustningen, körutrustning, travutrustning. Kanske finns det någon affär med utrustning för alla discipliner i närheten av dig också?

Förresten.
Och du är inte ensam om det och jag menar inte att vara direkt elak men jag undrar.

Hur tänker du?
Du vill på egen hand börja träna western.
Är det utrustningen eller ridningen du egentligen vill åt?
För jag tror knappast att man själv av egen fantasi kan "börja rida western" utan tränare.

Man kan förstås titta på filmer och se hur en spinn ser ut - men man kanske inte kan bedöma och veta hur man tränar in den från grund på en häst som eventuellt inte är någon speciell spinn-talang.

Du skriver om trail.
Där kan man väl i och för sig träna själv med bommar, broar, grindar och upptäcka hur man tar sig igenom en trailbana. Men westernridning är väldigt mycket mer än trail.

Trail kan du rida i engelsk utrustning, lägga till lite andra sorters hinder och tävla i "bruksridning" som i mycket påminner om Trail.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Jag hitta den här video åt dig, den kan hjälpa dig att komma igång.
www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk

Så månge gånger ta det inte för hästen att lära sig.
Träna att gå runt barrles, kones, vad som helst i pädocken, utt i skågen gå runt trä och sånt.
Det är inte utrustning som gjöra dig till en wester rider, det är sättet du hantera hästen.

Här har du part 2:
www.youtube.com/watch?v=lGy0x2Xf1B0

Jag tro den har cowboy har ett par till videos.
Good Luck
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Ja hur tänker ja .
Om jag ska rida dressyr så vill jag ha en dressyrsadel eller hur, åker inte på dressyrkurs i en westernsadel eller ?
Visst förstår jag att man kan rida trail i vanlig utrustning de är ju de jag gör idag. Vill och ska åka till tränare så fort jag hittar nån inom rimligt avstånd vilket inte är så lätt. Jag försöker läsa på allt jag kan så länge, jag förstår ju givetviss att böcker och nätet inte på långa vägar e lika bra som en tränare.
Att åka nånstans för att pröva sadel med någon som kan ja gärna men inte ca 30-50mil enkel resa. Avstånden till affärer och westerntränare här uppe är stora. Känner desutom ingen expert.
Skulle de finns inom rimligt avstånd skulle jag fråga där eller hur ?
Jag letar allt jag kan efter ställen i min närhet tro mig.

Jag vet att westernridning är så mycke mer än bara trail, de finns mängder med grenar precis som i all ridsport, och ja jag vet att de liknar bruksridning villket heller inte finns några duktiga utövare här omkring vad jag vet.
Norrland e stort och westernvärlden här uppe liten.
Kanske bättre å ge upp på en gång då enligt dig ?
Vill ju som ha hela grejen tänket, träningen, utrustningen.

Jag har börjat me grunderna själv genom filmer på youtube. Då menar jag att jag kollat på trail tävlingar och träningar och gjort dom lätare övningarna dom gör med bommar i skritt och trav.
Slid stops, spinn och övriga svåra övningar skulle jag inte änns komma på att försöka göra hemma. Lika lite som jag skulle försöka piaffa en häst hemma utan att ha en tränare med .
Tycker ditt inlägg va ganska hårt och onödigt. Jag som många andra söker ju all info vi kan från alla håll vi kan .
Nu har jag dock genom buke och tack vare jag skrev här hittat en tjej som rider western i min närhet som i alla fall kan hjälpa mig lite i rätt riktning.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

tack så mycke :)
väldigt lärorikt, och såg de fanns fler videos med mer info :bow::bow:
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Om jag ska rida dressyr så vill jag ha en dressyrsadel eller hur, åker inte på dressyrkurs i en westernsadel eller ?
Visst förstår jag att man kan rida trail i vanlig utrustning de är ju de jag gör idag. Vill och ska åka till tränare så fort jag hittar nån inom rimligt avstånd vilket inte är så lätt. Jag försöker läsa på allt jag kan så länge, jag förstår ju givetviss att böcker och nätet inte på långa vägar e lika bra som en tränare.
Att åka nånstans för att pröva sadel med någon som kan ja gärna men inte ca 30-50mil enkel resa. Avstånden till affärer och westerntränare här uppe är stora.

Norrland e stort och westernvärlden här uppe liten.
Kanske bättre å ge upp på en gång då enligt dig ?
Vill ju som ha hela grejen tänket, träningen, utrustningen.

Tycker ditt inlägg va ganska hårt och onödigt. Jag som många andra söker ju all info vi kan från alla håll vi kan .
.

Jodå, man kan rida dressyr i en westernsadel om man vill. Fråga min dressyrtränare om det har hänt...
och jag har ridit western för proffs i dressyrsadel också - om det är den sadeln som passar bäst på hästen.

Det är betydligt bättre att träna exempelvis trail-övningar eller precision - för westernridning går i mina ögon ut på precision, lydnad, kontroll - i en passande dressyrsadel än att gå ut och köpa en westernsadel som man inte kan bedöma om den passar eller inte.

I mina ögon, och jag tror att många håller med, är det bättre med "fel" men passande utrustning, jämfört med "rätt" utrustning som inte passar hästen.

Jo, jag vet att avstånden är långa i Norra Sverige. Har själv bott i både Umeå och Luleå, och varit i Vittangi och Kiruna...
men det gör ju inte att det är oviktigt att utrustningen passar hästen.

Jo, det är svårare att hitta en bra tränare inom rimligt avstånd.
Men det gör inte att det är lättare att lära sig westernridning via böcker.
Det innebär att man får satsa mer tid och mer pengar på att åka på kurserna - eftersom det är dyrare att köra femton mil än att köra två mil, och eftersom det tar längre tid.

Du får rida vilken disciplin du vill i vilken utrustning du vill, men jag tycker att du har lite otur när du tänker, om utrustningsstilen gör att du inte passar in en sadel tillräckligt väl.

Sedan kanske det är hårt, visst.
Men inte hårt mot hästen.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

var nån stanns i mitt inlägg har jag sakt att jag kommer köpa utrustnig som inte passar min häst /hästar ?
Rider just nu utan sadel barbacka då dom jag har inte funkar. Vill ha tips å råd som jag kan anväda i mitt sökade efter sadel och om du nu är så kunnig hjälp mig med vart jag ska leta ? var finns de en bra westersadel utpassare ? Jag vet ingen letar ju som en galning, å lite råd kan man väll ändå få från nätet.
Vilka typer av märken är bra vilka e inte? Är de bäst med en bomsadel eller kan man kanske börja me bomlös. Självklart ska sadeln provas ut ordentligt, är sjukt petig med inpassningen så oroa dig inte för att dom ska få ont i ryggen.
Självklart e de bättre med fel utrustning en felanpassad utrustning men de betyder väll inte att jag inte får leta rätt utrustning som blir rätt utpassad ?
istället för att bara va negativ hjälp mig vart ska jag leta efter rätt hjälp? Vem ska jag vända mig till ? de är ju därför jag skrev tråden, för att få mer info inte för att lägga på vilket skräp som hels på min häst för då hade jag bestället en sadel från nätet för en 100o lapp vilket jag inte tänker göra
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Hejsan!
jag förstår precis hur du tänker, gjorde likadant själv när jag började.. Man vill söka lite information i taget och prova för att se om man fortfarande gillar grenen när man provar själv... -Välkommen!-

Om du tänker på det så hålls tyglarna i dubbe brygga när man rider på två händer. Man vänjer sig efter ett tag vid att anpassa längden, men släpar de i marken kan man skära an dem lite snyggt, gjorde jag med ett par (hästen är 142...) Billiga tyglarr duger alldeles utmärkt, tvätta med mycket tvål och fetta in tyglarna, låt verka över natten, torka av... då blir de mjukare och lättare att hantera..

Att hitta en passande westernsadel är ett helvete.. Om du redan nu planerar att åka iväg till clinic/kurs så tipsar jag om att planera in sadelprovning där / på vägen.. I övrigt är westernmänniskor oftast snälla, så vill du orientera dig kring sadelmodeller kan du alltid fråga runt bland övriga deltagare!:idea:

Lycka Till!
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Barbak gå fint, ett dressage sadel kan hjälpa dig i ditt sitting position som är nära western sitts, dugger tills du kan hitta en western sadel.

Vad har du för häst.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

var nån stanns i mitt inlägg har jag sakt att jag kommer köpa utrustnig som inte passar min häst /hästar ?

Eftersom du skrev specifika frågor om lämplig modell (märke, storlek) men inte hade för avsikt att åka och prova (vilket jag föreslog men du förkastade utifrån att det inte finns återförsäljare på nära håll) tolkade jag det som att du inte avsåg att prova ut sadeln, ja.

Beklagar om jag missförstod dig där.
Jag anser dock fortfarande att bästa hjälpen när det gäller att hitta sadel, är att ta praktisk hjälp av någon som kan. Inte att ställa teoretiska frågor på ett forum och få en massa välmenande svar som ändå inte kommer att ge konkret hjälp i att hitta en passande sadel till din unika häst.

Bästa sättet att komma igång torde väl egentligen vara att kontakta den lokala klubben, gå med och se till att lära känna folk. Det borde ju finnas några i Umeå som håller på med westernridning. Försök lära känna dem, åk och titta när de tränar, fråga om konkreta råd.
Hör om du kan ta med din häst till något slags gemensam träning, be om konkreta tips i den aktuella situationen.

Men för att utveckla min tankegång:
om jag vill lära mig westernridning, bör jag rida för en kunnig instruktör.

Tio mil från min förra bostad fanns en westernridskola. Dit körde jag varannan helg med min häst och red två lektioner, åkte sedan hem.
Tio mil är inte så mycket i ett Norrlandsperspektiv, det vet jag, men ändå. Varannan vecka i ett par års tid.
Då lärde jag mig något slags grunder.

Red också parallellt för ytterligare en westerntränare som är oerhört noggrann med grundtekniken, och för en tredje som tog lite mer genvägar men som nog får anses vara en av de mer noggranna.

Jag vet inte om jag riktigt rider western, även om det är den disciplin som jag tävlat (mest) i.
Men jag skulle aldrig ha fått för mig att kopiera något från filmer eller böcker och försöka påstå att det är den disciplinen jag håller på med.

Jag läser också böcker - bland annat har jag läst Kyras böcker om dressyr - och försöker ta till mig på fler sätt.
Men inte tror jag att jag kan lära mig att rida dressyr ur en bok tillsammans med youtube-filmer.
Youtubefilmer på Totilas har gett mig ett annat sätt att se dressyr - men jag tror inte att jag själv kan uppfinna vägen dit.

"Hur rider jag en spinn?"
"Jo, du ska få hästen att stå på inre pivotbenet och springa runt, ytter fram ska passera framför inner fram".
"Jaha, och hur ska jag ha min tyngdpunkt, när jag inte får till det?"
"Det går inte att säga utan att se hur du gör, för man kan ha många sitsfel".

Förstår du hur jag tänker när jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som kan prova sadeln och som kan ge dig instruktioner?

Själv är jag högst medioker och kommer antagligen aldrig att komma längre än så.
Men det finns de som är duktiga.
Ta hjälp så kommer du att lära dig och förhoppningsvis inte lära in riktigt lika många missar längs vägen som du sedan behöver träna bort.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Om du inte har en häst som är hyfsat smal över ryggen, kan det komma att bli svårt att hitta en begagnad westernsadel. Särskilt som den gärna får finnas på någorlunda lämpligt avstånd, så att du kan titta på den i verkligheten, prova på hästen och provrida i den. Sadeln ska passa både häst, ryttare och ändamål, och om du inte redan provat ut en sadel av ett märke och en modell och vet precis vad du ska köpa, är det en ren chansning att köpa osett. Westernsadlar är ju som sadlar i allmänhet, när det gäller att handla begagnat - många av de som säljs, säljs just för att de är för smala.
Angående prislappen. Dakota och Simco är sadlar i den lite lägre prisklassen (begagnat) som jag tycker är trevliga. Men det finns också mycket som faktiskt är rent skräp, och en riktigt bra kvalitétssadel kostar en hacka, även om den är begagnad. Om jag var du skulle jag räkna med 10.000:- i sadelbudget, inte inkl träns. Och ja, då för enbart sadeln. En bra pad och en sadelgjord ska ju också till. En liten fingervisning: jag ska i sommar göra en måttsydd westernsadel åt mig och min häst. Bommen beställs från en erfaren, väldigt skicklig tillverkare i USA. Bara bommen kommer att gå loss på 600$ (plus moms, tull och frakt). En fördel med att köpa en begagnad kvalitétssadel är att den håller ett högre andrahandsvärde, om du senare skulle sälja den vidare.

Vidare vill jag råda dig att ta hjälp för att hitta en sadel som passar. Ta hjälp av en erfaren och sadelkunnig person, allra helst en sadelmakare eller liknande.

//Liten, som under våren/sommaren tänker starta i trail (klass E) i dressyrsadel :D
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Tack !

De är just såna här tips jag är ute efter, Smart de där med att fråga andra deltagare på kurser om deras sadlar, då kan man ju kanske få prova/titta på fler på samma helg. Ska helt klart använda tipset om att ta sadelutprovning och kurs på samma gång då spar man ju in resor när de e så långt. Vet du om de finns speciella nybörjar kurser eller brukar de va väldigt blandade deltagare på kurserna ?
Tack än en gång för bra tips :bow:
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

tack för ett bra svar.
De är just såna här svar jag e ute efter.
Ja jag vill ju självklart känna klämma och prova den på hästen innan köp.
Anledningen till att jag frågar är just för att jag är mån om mina hästar och inte vill köpa första bästa billigaste.
Finns ju så få sadelutprovare och de finns ju så många som kanske inte ska kalla sig sadelutprovare.
därför vill jag gärna ha lite kött på benen så jag inte står där som en total nolla utan faktiskt kan se att nä den här sadel passar inte alls. Sen är de ju fruktansvärt lätt att bli lurad om man inte vet vilka märken som är kvalite och vad som är budget. Kan ju se en sadel ute för en 10.000 tro att den är fin bara för den är dyr å så blir man lurad. Hästen jag letar sadel till är bred och kort över ryggen (kallblodstravare) Du får mer än gärna PM om du har tips på en bra westersadelutprovare eller tränare som har helg/vecko kurser. :bow::bow:
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

dl kl

Jag tror jag förstår vart kryddelydd vill komma.

Om jag bestämmer mig för att sadla om till ex. trav så räcker dte ju inte med att köpa sulky.
Jag måste lära mig, och för att inte göra fel behöver jag en tränare.

Samma sak med akademiskt. Skulle aldrig ge mig på det utan kunnig person då jag är rädd att göra fel och förstöra allt. Även förstöra hästen.

Många tror western är ngn sort lattjo lekridstil som alla kan hålla på med!
Det krävs lika mkt noggrann grundutbildning hos häst och ryttare som i dressyr.

Hur många har jag inte stött på som tror att dom "rider western" bara för dom har westernsadel och delade tyglar och rider mellan koner:grin:

Är din häst utbildad inom westernridning? Annars måste du ju dessutom lära hästen oxå. Det är inte bara slänga på en w-sadel
Vågar du verkligen trixa runt med ny utrustning och ny ridstil utan tränare?
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Jo, jag håller med er båda om tränare och hjälp och var nån stanns har jag sakt att jag inte ska ta hjälp ? De är långa avstånd och jag är inte miljonär. Om jag vill suga åt mig så mycke info de går under tiden jag letar kurser/ sadel kan jag inte få de utan att vissa ska tro jag ska förstöra mina hästar som ni desutom inte vet nått om.
Jag är på riktigt väldigt intresserad av just grenen Trail, komunikationen och sättet att rida.
Sen om man vill ha en westersadel å träns å lulla på i skogen så ska man väll få de eller?
Nu är ju min tanke att rida för tränare när jag väll hittat en. Varför inte hjälpa mig om tips på tränare, vart jag ska leta istället för att bara såga mina frågor och säga att de e så många som bla bla bla....
Om man inte frågar får man inget veta eller hur, jag skrev faktiskt att jag ville börja med western och ha tips inte att jag skulle rida sönder mina hästar.
Desutom så förstår jag inte va lite bom övningar ska va så farligt för? Ni har ju ingen anning o hur jag rider, va mina hästar gjort förut osv...
Att klaga hjälper mig inte. Att ge mig info vart jag ska vända mig gör .
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Finns ju så få sadelutprovare och de finns ju så många som kanske inte ska kalla sig sadelutprovare.

Just därför rekommenderar jag alltid sadelmakare (med gesällbrev och sadelkunskap) i första hand. Tyvärr känner jag inte till någon i Norrland, och det är än färre som har kunskap om westernsadlar. Du får nog dessvärre räkna med att åka en rätt bra bit.
Ner åt Stockholmstrakten finns det en stor utprovare inom western, som har många märken, men då är det nya sadlar och jag skulle isf räkna på 15-17 tusen kr, iaf. Jag är rätt säker på att du finner hemsidan om du googlar.

Personligen hade jag nog valt att börja skola om först. Då märker man om det "bara" är ett ytligt intresse, eller om man vill sadla om helt och hållet. Och även hur hästen trivs med det, etc. Sadlar är ju inte gratis, så jag hade velat känna efter med iaf ett par kurser först. Men det är inte min plånbok i det här fallet ;) Du gör förstås som du vill.

Hur man mäter en westensadel är svårt att säga. Det är precis som med alla sadlar; bomvidder etc varierar mellan tillverkarna. Om du googlar fram Rod Nikkels hemsida (bomtillverkare i USA), finns där en hel del läsvärt. Men notera att en hel del av de måtten inte går att mäta på en färdig sadel (vilket också står där), utan avser i första hand måttbeställning av bommen.

Jag förstår mycket väl vart de andra i tråden vill komma, faktiskt. Man kan läsa en del för att få ett hum om vad det handlar om, men för att komma igång med omskolning behöver man hjälpen i praktiken i första hand. När man kommit en bit, kan man börja prova lite övningar etc och då ha nytta av böcker. Framför allt måste hästen förstås utbildas, så att den förstår vad ryttaren vill. Jag studerar själv till sadelmakare, vilket ju är ett hantverk och lite samma sak - det finns en hel del läsvärt. Men först måste man skaffa sig grunderna och behärska dem i praktiken, med hjälp av någon som redan kan, för annars vet man inte om man verkligen gör rätt. Det är ingen som försöker hoppa på dig. Men det dyker inte sällan upp trådar av det här slaget. Här på Buke får man heller inte annonsera i forumen efter tränare etc, då det räknas som just annonsering. Googla och leta upp den westernklubb som finns närmast dig. De kan säkert hjälpa dig med tränare etc.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Jo, jag håller med er båda om tränare och hjälp och var nån stanns har jag sakt att jag inte ska ta hjälp ? De är långa avstånd och jag är inte miljonär. Om jag vill suga åt mig så mycke info de går under tiden jag letar kurser/ sadel kan jag inte få de utan att vissa ska tro jag ska förstöra mina hästar som ni desutom inte vet nått om.
Jag är på riktigt väldigt intresserad av just grenen Trail, komunikationen och sättet att rida.
Sen om man vill ha en westersadel å träns å lulla på i skogen så ska man väll få de eller?
Nu är ju min tanke att rida för tränare när jag väll hittat en. Varför inte hjälpa mig om tips på tränare, vart jag ska leta istället för att bara såga mina frågor och säga att de e så många som bla bla bla....
Om man inte frågar får man inget veta eller hur, jag skrev faktiskt att jag ville börja med western och ha tips inte att jag skulle rida sönder mina hästar.
Desutom så förstår jag inte va lite bom övningar ska va så farligt för? Ni har ju ingen anning o hur jag rider, va mina hästar gjort förut osv...
Att klaga hjälper mig inte. Att ge mig info vart jag ska vända mig gör .

Ett problem är att du inte tar till dig råden.
Råd: ta hjälp att prova ut sadel.
Råd: beställ inte sadel osedd och utan att prova på hästen på internet.
Råd: ta hjälp av tränare för att lära dig westernridning.
Råd: skit i om det är en engelsk sadel eller amerikans, träna hästen i passande utrustning.
Råd: kolla efter närmsta westernklubb och ta kontakt med dem.

Men de råden önskar du inte utan skriver att de råden är att "såga dina frågor".
De råden är ett slags svar på dina frågor.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Välkommen till westernvärlden! :laugh:

Jag håller med de övriga om att det bästa är att hitta en duktig person som kan hjälpa dej hitta en passande sadel, eller om du kan åka iväg till ett ställe som har mycket att välja på. Jag lastade min pålla en blåsig, snöig och isig decemberdag och gjorde en lång resa till stället där jag provade ut min. Jag är supernöjd och det är pålla också..:laugh:

Vad gäller träns så kan du använda vilket som, jag använde mina engelska (utan nosgrimma) med ett par billiga westerntyglar innan jag köpte mitt första riktiga westernträns. Det viktiga är att det passar hästen.

Jag gjorde så att jag fortsatte rida på som vanligt, har alltid ridit på "alldeles-för-långa-tyglar-viset" enligt mina tränare.. Så jag körde på så, tog råd av andra, tog några träningar och kämpade på. Jag har ingen jättestor ambition att tävla så hur vi gör det skiter jag i. Det viktiga för mej är att hästen min förstår, mår bra och vi har roligt tillsammans. Utifrån ser det ju ialla fall ut som westernridning..;)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: ildiko
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp