Hjälp mig murra till mitt hem!

Derivata

Trådstartare
När vi flyttade in för 11 år sedan snabbrenoverade vi genom att måla allt vitt, jag gillar fortsatt vita hem men har drabbats av en ”murra till det feber”
Förra hösten blev vardagsrummet blått (Sundborn från Beckers) och nu kliar det i fingrarna att smälla upp en riktigt mönstrad tapet i matrumsdelen. Men frågan är vilken och kommer det att bli bra?

Tanken är att enbart det gamla matrummet ska tapetseras, matrummet har kvar sin stora öppning mot vardagsrummet vilket gör att tapeten måste rimma med blåfärgen där. Matrummet är även helt öppet mot köket åt andra sidan.

Hur skulle ni ha gjort?

Den gröna tapeten över köksbänken ska bytas ut mot vitt kakel hela vägen upp, då tapeten tyvärr fick sig lite törnar efter ett fläktbyte.

På bilden nedan sitter jag vid matbordet och blickar in i köket
 

Bifogade filer

  • 9BEDD08F-C958-4986-A83F-848D746BA8AE.jpeg
    9BEDD08F-C958-4986-A83F-848D746BA8AE.jpeg
    235 KB · Visningar: 478
Här sitter jag vid köksön och tittar mot matrumsdelen och vardagsrummet
 

Bifogade filer

  • 8593B217-9343-40F5-8766-54C5E3A4C964.jpeg
    8593B217-9343-40F5-8766-54C5E3A4C964.jpeg
    218,9 KB · Visningar: 486
Här sitter jag i soffan och tittar mot matrummet
 

Bifogade filer

  • 221CD6C9-4098-4E40-89DD-7006B9939689.jpeg
    221CD6C9-4098-4E40-89DD-7006B9939689.jpeg
    188,8 KB · Visningar: 400
När vi flyttade in för 11 år sedan snabbrenoverade vi genom att måla allt vitt, jag gillar fortsatt vita hem men har drabbats av en ”murra till det feber”
Förra hösten blev vardagsrummet blått (Sundborn från Beckers) och nu kliar det i fingrarna att smälla upp en riktigt mönstrad tapet i matrumsdelen. Men frågan är vilken och kommer det att bli bra?

Tanken är att enbart det gamla matrummet ska tapetseras, matrummet har kvar sin stora öppning mot vardagsrummet vilket gör att tapeten måste rimma med blåfärgen där. Matrummet är även helt öppet mot köket åt andra sidan.

Hur skulle ni ha gjort?

Den gröna tapeten över köksbänken ska bytas ut mot vitt kakel hela vägen upp, då tapeten tyvärr fick sig lite törnar efter ett fläktbyte.

På bilden nedan sitter jag vid matbordet och blickar in i köket
Du ska inte ha ett buteljgrönt kakel istället 😇. https://www.kakelhornan.se/kakel/gront-kakel
 
När jag flyttade till min lgh 1978 började jag med att tapetsera om till vita/ljusa tapeter då jag var spyless på alla mönstrade tapeter som fanns i mitt föräldrahem. Så mycket vitt innan det blev riktigt modernt. Jag gillar inte mönstrade o färgade . Hellre möbler som färger. När vi stamrenoverar snart blir det nog nån färg i badrummet i alla fall.
Jag kanske ångrar mig och smäller upp nån rolig tapet nånstans. 🤪
 
Ja! Mönster!

Vi bor förvisso i ett något ombyggt torp men vi har endast mönstrade tapeter. Tycker det ger en härlig känsla.

Favoriter finns hos Boråstapeter och Duro om det ska vara en rimlig prisklass. Många gillar Morris - jag har blivit lite anti pga den stora hypen...

Går alldeles utmärkt att hitta fina mönstrade tapeter som funkar med den blå färgen, om de går ton i ton eller rent av nästan samma färg tror jag det harmoniserar fint. Nu gillar jag mer sekelskiftestapeter så jag kan inte tipsa om någon modern variant.
 
Vi har en tapet som heter ester marias kammare. Tycker den är såååå fin! Men kanske för ”glad”?
 
När vi flyttade in för 11 år sedan snabbrenoverade vi genom att måla allt vitt, jag gillar fortsatt vita hem men har drabbats av en ”murra till det feber”
Förra hösten blev vardagsrummet blått (Sundborn från Beckers) och nu kliar det i fingrarna att smälla upp en riktigt mönstrad tapet i matrumsdelen. Men frågan är vilken och kommer det att bli bra?

Tanken är att enbart det gamla matrummet ska tapetseras, matrummet har kvar sin stora öppning mot vardagsrummet vilket gör att tapeten måste rimma med blåfärgen där. Matrummet är även helt öppet mot köket åt andra sidan.

Hur skulle ni ha gjort?

Den gröna tapeten över köksbänken ska bytas ut mot vitt kakel hela vägen upp, då tapeten tyvärr fick sig lite törnar efter ett fläktbyte.

På bilden nedan sitter jag vid matbordet och blickar in i köket
Tyckte det var lite kul med den här som verkar gifta sig färgmässigt med både köksväggstapeten och vardagsrumsfärgen (lite osäker på det blå i vardagsrummet dock) men som samtidigt bryter helt i stil och mönster (William Morris)
(ok ser inte bra ut ihop med vardagsrumsfärgen)
 

Bifogade filer

  • 1572976043598.png
    1572976043598.png
    126,5 KB · Visningar: 294
Jag hade nog gjort en fondvägg på väggen med bisontavlan som funkar med det blåa. Så slipper man allt pill runt fönstren och det är lätt att förändra om man tröttnar.
Vi har en rejäl fondvägg med en intrade tapet i vårt stora rum och sen har vi plockat upp grundfärgen i den på en annan vägg. Bild från när vi byggde.
20171216_110944.jpg
 
Brunt läder! :love:

Edit: Möbler alltså :angel: Jag vet, inte alls det råd du bett om men det är vad jag hade gjort. Möbler med mörkt läder eller mörkt trä.
 
Jag tapetserade min hall i ockrarött. Det blev härligt mysigt. Passar nog inte där men kanske någon annanstans om du vill murra till mer
 
Mattor murrar upp lite!
Ja, mattor, textilier, kuddar, tavlor, växter, olika material och andra ting som är trevliga att ha framme. Jag är en total bohochic nörd (typ mycket bråte många färger). Men det finns ju mer stilfulla varianter. https://www.pinterest.se/pin/753297475148569007/?nic=1a&sender=439523382292161605
https://www.pinterest.se/pin/777293216919053756/?nic=1a&sender=439523382292161605
https://www.pinterest.se/pin/639651953309777761/?nic=1a&sender=439523382292161605
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: Tjôta
·
Hemmet Har köpt en liten etta på 40 kvm som nu ska renoveras. I vardagsrummet är det stavparkett i Ek som ska slipas och oljas. I hall/kök så...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp