Hjälp mig resonera om hösilage!

trofé

Trådstartare
Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat grovfoder.

Jag har två stora hästar och en shettis, förra vintern åt de tillsammans ca 20 kg torrt hö per dygn tillsammans (om jag minns rätt). Fri tillgång till rundbal i hage med SMHN över. Har en häst med EMS, så måste ha lågt sockerinnehåll. Alternativen är nu:

Hö i 200 kg fyrkantsbal, kvot ca 3,8, ok socker nivå, finns 4-5 mil hemifrån. Har inte möjlighet att lagra mer än ca 3 balar hemma, det jag får med i en transport alltså.

Hösilage, 89% ts enligt analys, alltså plastat hö kan man väl säga. Kvot ca 6,6, ok socker. Finns ca 5 mil hemifrån.

Hö hos en bonde i närheten, har ett parti med superlågt socker, men också superlåg kvot, 2.3. Väntar på ytterligare en analys från den personen.

Hösilage 70% ts, 200/260 kg bal. Ca 4 i kvot, ok socker. Får skickas med lastbil längre ifrån.

Hösilage 63% ts, 260 kg bal, drygt 6 i kvot, ok socker. Får skickas med lastbil.

Hur länge håller sig en öppnad ensilagebal på ca 200 kg? Fryser hösilage med ts på ca 65%? Botulismvaccinera har jag tänkt göra om det blir hösilage.
Går det att få till vettigt med fyrkantsbal i vanlig häck för rundbal, alltså med fyrkantig botten där tänkt ställa rundbal på kortänden annars?

Andra tips och tankar? Är mest rädd att hösilaget ska bli dåligt och jag får kasta mkt och att det fryser till en isklump på vintern. Fodrar allt ute och måste lagra allt ute.
 
Försök få tag i småbal, du kommer få slänga typ halva balen. 3-4 dagar håller sig väl silage i plusgrader. Upp mot en vecka i rejäla minusgrader. Så det blir ju att slänga en hel del. Småbal silage brukar väl komma i ca 40 kg balar. Prefekt ju!
 
De "ensilage" med så höga ts som 89 % hade jag inte vågat köpa.
Tror också att mindre balar låter lämpligt om det går att få tag i :)
 
Nu ska vi se. Förra året fick hästarna runt 20 kg torrhö sade du. Det betyder ju att om du tar ensilaget med 63% ts så kommer det gå åt ca 24 kilo istället per dag. 260-kilos-balen kommer gå åt på ca 10 dagar (man får ju räkna med lite spill också). Det fungerar bra när det är kallt ute. Du skulle kunna göra så att du tar hem de där höbalarna och använder det tills det blir kallare och sedan går du över till ensilaget istället. Visst kan det frysa lite, men inte så det stör :)
 
Försök få tag i småbal, du kommer få slänga typ halva balen. 3-4 dagar håller sig väl silage i plusgrader. Upp mot en vecka i rejäla minusgrader. Så det blir ju att slänga en hel del. Småbal silage brukar väl komma i ca 40 kg balar. Prefekt ju!
Blir det verkligen dåligt SÅ fort! Har en kompis i närheten som fodrar med hösilage, frågade henne och de hinner göra av med en bal innan de blir dåligt, de konsumerar något mer än oss. Men som sagt, är ju lurigt på hösten också när det kan vara ganska varmt på dagarna. Gissar att kg priset för 40 kg balar blir betydligt dyrare dessvärre...
 
De "ensilage" med så höga ts som 89 % hade jag inte vågat köpa.
Tror också att mindre balar låter lämpligt om det går att få tag i :)
Hur tänker du ang det? Man kan ju plasta torr hö för att det inte ska återfukta. Möjligen att jag har chans att titta på fodret innan jag ev köper det. Väldigt bra värden i övrigt...
 
Nu ska vi se. Förra året fick hästarna runt 20 kg torrhö sade du. Det betyder ju att om du tar ensilaget med 63% ts så kommer det gå åt ca 24 kilo istället per dag. 260-kilos-balen kommer gå åt på ca 10 dagar (man får ju räkna med lite spill också). Det fungerar bra när det är kallt ute. Du skulle kunna göra så att du tar hem de där höbalarna och använder det tills det blir kallare och sedan går du över till ensilaget istället. Visst kan det frysa lite, men inte så det stör :)
Det är ju faktiskt ett alternativ! Om det fryser, är det någon fara att fodra med då? Vill helst i alla fall hitta ett foder med så pass vettig kvot att det räcker att fodra med något proteinrikt en gång per dag, hästarna går på lösdrift så är mest praktiskt görligt om det går att fodra kraftfoder vid ett tillfälle.
 
Hur tänker du ang det? Man kan ju plasta torr hö för att det inte ska återfukta. Möjligen att jag har chans att titta på fodret innan jag ev köper det. Väldigt bra värden i övrigt...

Aldrig hört talas om :confused:

Men vid så högt ts är det i alla fall inget enilage, eftersom ingen ensileringsprocess kan ha ägt rum. Plastar hö låter vågat ur hygiensynpunkt.
 
Aldrig hört talas om :confused:

Men vid så högt ts är det i alla fall inget enilage, eftersom ingen ensileringsprocess kan ha ägt rum. Plastar hö låter vågat ur hygiensynpunkt.
Det är ju tyvärr torr hö utan plast också (vågat ur hygiensynpunkt)... Jag blir inte klok på dessa val. Än finns ju bete, men ingen evighet till.
 
Det är ju tyvärr torr hö utan plast också (vågat ur hygiensynpunkt)... Jag blir inte klok på dessa val. Än finns ju bete, men ingen evighet till.

Är tyvärr för trött för att leta men fanns rn tråd om det här med hygien i grovfoder nyligen, den var bra :)
 
Plastat hö/torrt hösilage hade jag inte heller vågat köpa.

Jag tänker som någon annan skrev att en silagebal håller 3-4 dagar i plusgrader och 6-7 dagar i minusgrader.
 
Det är ju faktiskt ett alternativ! Om det fryser, är det någon fara att fodra med då? Vill helst i alla fall hitta ett foder med så pass vettig kvot att det räcker att fodra med något proteinrikt en gång per dag, hästarna går på lösdrift så är mest praktiskt görligt om det går att fodra kraftfoder vid ett tillfälle.
Nej, det är ingen fara att fodra med om det är lite fruset. Mest är det bara lite jobbigt att hantera om man t ex. Ska fylla höpåsar och så, men det kommer du ju inte göra så hemskt ofta. Eftersom socker bryts ner i ensileringsprocessen så är ju en ordentlig ensilering positivt för dig med tanke på sockerkänslig häst. Därför tänkte jag att det lite blötare ensilaget vore att föredra (om du undrar varför jag förstod just det ensilaget)
 
Nej, det är ingen fara att fodra med om det är lite fruset. Mest är det bara lite jobbigt att hantera om man t ex. Ska fylla höpåsar och så, men det kommer du ju inte göra så hemskt ofta. Eftersom socker bryts ner i ensileringsprocessen så är ju en ordentlig ensilering positivt för dig med tanke på sockerkänslig häst. Därför tänkte jag att det lite blötare ensilaget vore att föredra (om du undrar varför jag förstod just det ensilaget)
Ja, det är verkligen på plussidan med mindre socker!
 
Jag har tre.
Köper 40kgs bal.
Ja det är dyrt men mellanskillnaden täcker typ ett veterinärbesök för kolik på jourtid.
Absolut kan det vara värt några kronor mer för ett bra foder! Det som får mig att tveka mest just nu är dels att det ska hinna bli dåligt (vilket producenten hävdar att det inte kommer bli, utan kommer hålla minst 10 dagar, längre på vintern), och att jag behöver botulismvaccinera hästarna. Å andra sidan om jag vaccinerar dem i år så är det ju bara att revaccinera kommande år och möjlighet att ge hösilage då med.

Hösilaget med ca 63% ts har bra kvot, och är därför mer intressant så slipper man tillskott av proteinfoder i alla fall.
 
För mig är den en icke-fråga med självklart svar, silaget med 63% k, både pga TS och kvot. TS över 65% är ett oskick och det använder jag inte, höet ditt har för låg kvot för att vara funktionellt.

Men skulle inte ha storbal oavsett, det tar slut alldeles för långsamt sett till hållbarhet. Har 40 kg:s bal på två hästar som äter tillsammans cirka 25 kg/dygn vid full vinter.

Skulle ALDRIG ha silage öppet 10 dagar eller än värre längre på vintern. På vintern ska det ta slut på 4-5 dagar max, helst färre. Vår och höst 2 - 3 dagar max. Sommartid på en dag - det gör det inte för mig så därför fryser jag och 4-5 dagar voila.

Om du ska botulismvaccinera så är det mer än hög tid. Tre sprutor med en månads mellanrum, skydd uppstår 1 v efter tredje sprutan. Dvs börjar du på måndag har du skydd från jul ungefär.
 
För mig är den en icke-fråga med självklart svar, silaget med 63% k, både pga TS och kvot. TS över 65% är ett oskick och det använder jag inte, höet ditt har för låg kvot för att vara funktionellt.

Men skulle inte ha storbal oavsett, det tar slut alldeles för långsamt sett till hållbarhet. Har 40 kg:s bal på två hästar som äter tillsammans cirka 25 kg/dygn vid full vinter.

Skulle ALDRIG ha silage öppet 10 dagar eller än värre längre på vintern. På vintern ska det ta slut på 4-5 dagar max, helst färre. Vår och höst 2 - 3 dagar max. Sommartid på en dag - det gör det inte för mig så därför fryser jag och 4-5 dagar voila.

Om du ska botulismvaccinera så är det mer än hög tid. Tre sprutor med en månads mellanrum, skydd uppstår 1 v efter tredje sprutan. Dvs börjar du på måndag har du skydd från jul ungefär.

Vad har du för ts halt på ditt foder?

Fick i dag veta att jag har möjlighet att köpa storbal torrt hö med kvot 5,5, ej analyserat för socker och mineraler, men det gör jag själv i så fall. Var väldigt lågt i socker från samma leverantör förra året.
 
Vad har du för ts halt på ditt foder?

Fick i dag veta att jag har möjlighet att köpa storbal torrt hö med kvot 5,5, ej analyserat för socker och mineraler, men det gör jag själv i så fall. Var väldigt lågt i socker från samma leverantör förra året.

Det är lite olika, mitt mål är max 55% TS, gärna neråt 50%, men det är lite pyssligt för producenten få in det alla gånger, liksom om det är 50% när de börjar plasta är det inte det när de slutar plasta.
Så genom åren har det legat mellan 45% och 60%. Men 9 av 10 år hamnar det kring 55%
 
Plastat hö blir dåligt direkt. Det är inget foder jag skulle lägga några pengar på. Ett plastat grovfoder i bal ska hålla en Ts-halt mellan 40-60 för att vara optimalt.

I övrigt hänvisar jag till http://www.ensilagenytt.se/index.htm där finns all information man behöver för att göra ett vettigt val.

Äkta plastat hö är fantastiskt. Men då ska det ha torkats till hö först och sen plastats. Det är dyrt.

Vanligare då en misslyckad helskärm plastas och den blir dålig direkt ja :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 167
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp