Hjälp mig resonera!

Laa

Trådstartare
Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja!

Jag har erbjudande om att få köpa en tikvalp (1v igår) från min favvotik och Tassas pappa. Valpen har helsyskon som är fina och trevliga. All potential att bli en utställningsstjärna och fantastisk kompis.

Jag planerar dessutom en egen kull nu i vinter, går bara och väntar på att Tassa ska börja löpa. Om parningen går bra, det blir några valpar, det blir någon tikvalp, det blir en lovande tikvalp, vill jag behålla en.

Köper jag "valp 1" och det blir en "valp 2" står jag med två valpar med ca 4mån emellan.
Utöver detta har jag tre andra hundar hemma, 9, 6 och 3år.
Ytterligare utöver detta står jag på kö på en valp från Lettland, om den tiken inte går tom, det blir en fin tikvalp osv. Den skulle mest troligt dyka upp i vår isf.
Ännu utöver detta har jag och mentorn planer på att gå ihop och köpa fryst sperma från en kanonhane och lägga på någon av tikarna. Om det blir en kull och en fin tikvälp är den min. Detta aktuellt inom ett år.
Om det faktiskt blir valpar i alla kullar så står jag om 1,5år med 7 hundar, varav 4 yngre än 2.
Känns inte riktigt rimligt. "Fryst sperma"-valpen har jag lösa planer på att placera hos en fodervärd. Men då står jag fortfarande med 3 hundar under 2år. GAAAAAAAAH!
Vill inte omplacera någon av mina äldre vovvar (förslag från mentorn), och känner bara en person tillräckligt väl för att tycka att hon är lämplig som fodervärd. Jag kanske behöver skaffa fler vänner? :D

Hur ska jag göra?!
Har en obehaglig känsla av att om jag inte köper "valp 1" så kommer ingen av de andra valparna ens att finnas till. Och då står jag valplös. Igen.
Å andra sidan, köper jag "valp 1" så kanske jag står med för många hundar.
Och jag behöver bestämma mig om "valp 1" inom några veckor så att hon kan säljas till någon annan om jag inte tar henne. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.
Jag skulle vilja vara societetsfru i England i början av 1900-talet, inget jobb, inga större pengaproblem och plats för hur många hundar som helst :D

Massiv vägg av text. Tack för att du läst. Hjälp? :)
 
Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja!

Jag har erbjudande om att få köpa en tikvalp (1v igår) från min favvotik och Tassas pappa. Valpen har helsyskon som är fina och trevliga. All potential att bli en utställningsstjärna och fantastisk kompis.

Jag planerar dessutom en egen kull nu i vinter, går bara och väntar på att Tassa ska börja löpa. Om parningen går bra, det blir några valpar, det blir någon tikvalp, det blir en lovande tikvalp, vill jag behålla en.

Köper jag "valp 1" och det blir en "valp 2" står jag med två valpar med ca 4mån emellan.
Utöver detta har jag tre andra hundar hemma, 9, 6 och 3år.
Ytterligare utöver detta står jag på kö på en valp från Lettland, om den tiken inte går tom, det blir en fin tikvalp osv. Den skulle mest troligt dyka upp i vår isf.
Ännu utöver detta har jag och mentorn planer på att gå ihop och köpa fryst sperma från en kanonhane och lägga på någon av tikarna. Om det blir en kull och en fin tikvälp är den min. Detta aktuellt inom ett år.
Om det faktiskt blir valpar i alla kullar så står jag om 1,5år med 7 hundar, varav 4 yngre än 2.
Känns inte riktigt rimligt. "Fryst sperma"-valpen har jag lösa planer på att placera hos en fodervärd. Men då står jag fortfarande med 3 hundar under 2år. GAAAAAAAAH!
Vill inte omplacera någon av mina äldre vovvar (förslag från mentorn), och känner bara en person tillräckligt väl för att tycka att hon är lämplig som fodervärd. Jag kanske behöver skaffa fler vänner? :D

Hur ska jag göra?!
Har en obehaglig känsla av att om jag inte köper "valp 1" så kommer ingen av de andra valparna ens att finnas till. Och då står jag valplös. Igen.
Å andra sidan, köper jag "valp 1" så kanske jag står med för många hundar.
Och jag behöver bestämma mig om "valp 1" inom några veckor så att hon kan säljas till någon annan om jag inte tar henne. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.
Jag skulle vilja vara societetsfru i England i början av 1900-talet, inget jobb, inga större pengaproblem och plats för hur många hundar som helst :D

Massiv vägg av text. Tack för att du läst. Hjälp? :)

Jag avstod "valp 1" i förhoppningen om att ta en parningsvalp efter mig egen hane samma höst. Slutade i 0 valpar (och en i första kullen gick och blev världsmästare nu i somras...).

Vid ett annat tillfälle avstod jag att köpa en två valpar som jag gillade skarpt och köpte bara den ena - för att sen köpa in den andra som ettåring och behöva lägga massor av tid på att reparera det "förlorade" året.

Nu har jag bestämt mig för att om jag nu har hittat en valp jag tror på, så köper jag den. Det praktiska löser sig. Om du nu blir stående med tre superfina unghundar om ett år så kanske det då är lättare att bestämma sig för om det är nån som du kan tänka dig att sälja, istället för att riskera att sitta helt utan?
 
Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja!

Jag har erbjudande om att få köpa en tikvalp (1v igår) från min favvotik och Tassas pappa. Valpen har helsyskon som är fina och trevliga. All potential att bli en utställningsstjärna och fantastisk kompis.

Jag planerar dessutom en egen kull nu i vinter, går bara och väntar på att Tassa ska börja löpa. Om parningen går bra, det blir några valpar, det blir någon tikvalp, det blir en lovande tikvalp, vill jag behålla en.

Köper jag "valp 1" och det blir en "valp 2" står jag med två valpar med ca 4mån emellan.
Utöver detta har jag tre andra hundar hemma, 9, 6 och 3år.
Ytterligare utöver detta står jag på kö på en valp från Lettland, om den tiken inte går tom, det blir en fin tikvalp osv. Den skulle mest troligt dyka upp i vår isf.
Ännu utöver detta har jag och mentorn planer på att gå ihop och köpa fryst sperma från en kanonhane och lägga på någon av tikarna. Om det blir en kull och en fin tikvälp är den min. Detta aktuellt inom ett år.
Om det faktiskt blir valpar i alla kullar så står jag om 1,5år med 7 hundar, varav 4 yngre än 2.
Känns inte riktigt rimligt. "Fryst sperma"-valpen har jag lösa planer på att placera hos en fodervärd. Men då står jag fortfarande med 3 hundar under 2år. GAAAAAAAAH!
Vill inte omplacera någon av mina äldre vovvar (förslag från mentorn), och känner bara en person tillräckligt väl för att tycka att hon är lämplig som fodervärd. Jag kanske behöver skaffa fler vänner? :D

Hur ska jag göra?!
Har en obehaglig känsla av att om jag inte köper "valp 1" så kommer ingen av de andra valparna ens att finnas till. Och då står jag valplös. Igen.
Å andra sidan, köper jag "valp 1" så kanske jag står med för många hundar.
Och jag behöver bestämma mig om "valp 1" inom några veckor så att hon kan säljas till någon annan om jag inte tar henne. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.
Jag skulle vilja vara societetsfru i England i början av 1900-talet, inget jobb, inga större pengaproblem och plats för hur många hundar som helst :D

Massiv vägg av text. Tack för att du läst. Hjälp? :)
Det blir alltid lite svinn på vägen så jag hade bokat.Som @Migo säger det går att bestämma senare vad man ska göra med överflödet.
 
Jag avundas dig inte. Min hund som skulle bli tjänstehund håller inte ihop för det så nu står jag med två "sällskapshundar" och så valpen såklart. :laugh: Funderar på om man skulle köpa en ny hund för tjänst, men jag har ju redan valpis hemma.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Det blir alltid lite svinn på vägen så jag hade bokat.Som @Migo säger det går att bestämma senare vad man ska göra med överflödet.
Det blir alltid MASSA svinn längs vägen, är ju bara att se hur det har gått för min uppfödargärning såhär långt.
Kull 1: 2 valpar, tik+hane. Behöll tik, dåliga höfter, struken från avel.
Kull 2: tiken gick tom
Kull 3: tiken gick tom
Börja om på ny kula med ny tik (som jag på nåder fick bli delägare i)
Kull 4 (6år efter Kull 1): tiken gick tom.
Nu är det dags för kull 5... :)

Till alla:
Jag uppskattar er input, det ger perspektiv som kommer att behövas, om inte annat när jag ska övertyga sambon om att vi behöver fler hundar :D
Om någon annan har fler åsikter så uppskattas de definitivt :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 192
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 253
Senast: Targa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 657
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp