Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jo, vi var inne igår.
Han är ohalt runt om, men har en böjprovsreaktion både högt och lågt hb. Vet tror att det är sekundärt, ev beroende på instabilitet pga taskig muskulatur i bak.
Hon kollade rygg/länd/rumpa + resten förståss, han verkade besvärad över länden på höger sida, men han är lite svår att läsa när han inte uppskattar att okänt folk står så nära och klämmer, han tror att man vill att han ska flytta sig. Vet tyckte inte att det var något anmärkningsvärt men att det är bra om vår hästfysioterapeut (förkortning på det?) går igenom honom och om hon tycker att han bör medicineras med injektioner(?) av muskelavslappnande(?) så skulle vi komma tillbaka för det.

Vidare håller vi ryggen varm, bara lilla lätta medryttaren får rida någon dag i veckan och så jobbar vi upp honom från marken tills han blir starkare.
Det blir nog skor även bak antingen vid nästa skoning eller den därefter, mest för halkskydd. Särskilt om han visar sig ha problem med spänningar i ryggen.

Känns lite antiklimax, hoppas på att HFT (fniss) hittar något revolutionerande som ger den aha-upplevelse jag saknar nu.
Eller så var det bara många små saker, HFT trodde ju ev på hovledsinflammation, och det kan ju hända att Metacamkuren tog hand om den och det var därför han inte var halt längre. Eller om skorna nu ändå gjort någon skillnad, det får tiden utvisa för nu blir det skor över vintern i alla fall.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Men en häst kan ju inte vara ohalt om hästen har böjprovsreaktioner ???
Böjprovsreaktioner = halt.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja... jag tyckte så med, frågade om flera gånger. Men så sa hon.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag förstår att du tycker det känns som en antiklimax. Om jag förstår dig rätt så har detta helt ändrade beteende funnit ända sedan hoppträningen. Hur menade veterinären att det hängde ihop? Utan en bättre sammanhängande förklaring skulle jag känna mig högst tveksam till att felet verkligen är hittat. Det vore verkligen onödigt om du får åka in och betala för injektioner och sedan visar det sig att felet är något helt annat. Och dessutom försöka hålla igång hästen som inte vill...
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag skulle efter såhär lång tid definitivt söka upp en annan klinik.
Hitta felet-felen.
inte snillen spekulerar.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

+ ni andra.

Ja, det ändrade beteendet har funnits sedan hoppningen i vintras, värst direkt efter sedan har det varit bättre men inte bra.
Jag känner inte att jag fick värsta utläggningen om hur veterinären föreställde sig hela händelseförloppet, men alla är ju inte såna att de lägger ut texten. Eller så vill hon inte gissa om sånt hon inte vet. Jag fick en känsla av att hon var ganska nöjd med att han är så mycket bättre nu och att det kanske inte är värt att gräva mer i orsaken just nu..

Att han är så omusklad kan ge instabilitet och diffusa inflammationer både här och där, hon tyckte att han måste arbetas stark och i form igen för att hålla ihop typ. Och att det är viktigt att träna upp honom på ett gradvis sätt utan att överbelasta honom igen så det blir nya inflammationer.

Något i hov/hovled har ju uppenbarligen botats av Metacamkuren, eftersom hon pga fångrisken inte ville spruta enstaka leder fick jag intrycket av att det kanske inte är superviktigt att ta reda på exakt vad som var fel om bara det inte återkommer.
Vi tittade ytterligare en gång på plåtarna på hovarna, där hovleder osv ju syns, det finns inget där som antyder en inflammation, men det kan det ju ha varit ändå.

Som sagt tyckte hon att det är jättebra om HFT går igenom honom och behandlar uppmjukande, och som sagt om det skulle behövas något extra eller om han skulle bli sämre igen så får vi ju komma tillbaka direkt.

Han är jättevillig nu när vi tränar, precis som förr, och nu känner jag att jag verkligen vet hur han visar om han skulle få ont igen. Så jag tror vi borde kunna bygga upp honom igen.

Jag avvaktar veterinärbyte iaf tills vi träffar HFT och hör vad hon säger, förutsatt att han fortsätter att jobba på bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 982
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp