Hjälp mig spåna om bett

Bison

Trådstartare
Yes, ännu en bettråd.

Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från hell, blir lätt spänd med kort, hög nacke och studsig. Typisk irländsk ponny mao :D

Han är tidigare riden mycket på pelham, rakt och delat vilken har satt sina tydliga spår i hans mun. Vi har varit hos tandutbildad vet och åtgärdar det som behövdes. Han har ett normalt bett men väldigt lite plats i munnen. Behöver ha bettet långt ner för att undvika skav på tänderna, har redan fått lite karies.
Men sätter jag bettet så ner som behövs blir han riktigt sur och lägger gärna tungan över, även vid longering på lös chambon så jag tror inte det är handen. Min andra är väldigt känslig i munnen så jag är van att rida med mjuk kontakt.

Har ridit mest på tredelat, även provat rakt men det vill han icke veta av. Gummibett drar han upp och biter på.
Rider en del på hack och då slappar han av fint, blir låg och trevlig I formen. Men utbilda på hack är ju lite sådär samt att tanke är att han ska gå fälttävlan framöver.
 
Jag är mycket förtjust i baucher bett. Det sitter mera stilla i munnen och det verkar min uppskatta iallafall.
 
Yes, ännu en bettråd.

Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från hell, blir lätt spänd med kort, hög nacke och studsig. Typisk irländsk ponny mao :D

Han är tidigare riden mycket på pelham, rakt och delat vilken har satt sina tydliga spår i hans mun. Vi har varit hos tandutbildad vet och åtgärdar det som behövdes. Han har ett normalt bett men väldigt lite plats i munnen. Behöver ha bettet långt ner för att undvika skav på tänderna, har redan fått lite karies.
Men sätter jag bettet så ner som behövs blir han riktigt sur och lägger gärna tungan över, även vid longering på lös chambon så jag tror inte det är handen. Min andra är väldigt känslig i munnen så jag är van att rida med mjuk kontakt.

Har ridit mest på tredelat, även provat rakt men det vill han icke veta av. Gummibett drar han upp och biter på.
Rider en del på hack och då slappar han av fint, blir låg och trevlig I formen. Men utbilda på hack är ju lite sådär samt att tanke är att han ska gå fälttävlan framöver.
Som jag skrivit i andra bettrådar är jag förtjust i Bombers som går att beställa väldigt smala vilket i alla min pålle varit tydligt nöjdare med. Jag har just nu två stycken "semi-raka" bett. Bombers barrel och bombers cable tvådelat. De har stabiliteten hos raka bett men hästen kan ändå flytta runt dem lite vilket uppskattas av honom och jag får känslan av att rida på delat bett. Båda betten är också mycket slätare mot tungan än klassiska bett.

I hoppningen rider jag just nu min på Micklem med clips mellan bett och nosgrimman. Det fungerar verkligen toppen. Som att rida på bett men överflödigt tryck i tygeln hamnar på nosen.
 
Jag älskar också bombers dock är de riktigt dyra för att bara testa med tyvärr.

Kan du testa rida på riktigt smalt bett, eller ett plattare bett. Köpte mitt på hööks och fick genast en aha känsla när jag testade det.
 
Min har också känslig mun och kryper gärna in med nosen. Han trivs väldigt bra med sitt 2-delade Stübben gold wing. Det är väldigt smalt så jag trodde han skulle uppleva det som skarpt, men tvärtom. Har också nyligen köpt ett Ez control 3-delat (som låser sig), det gav en väldigt fin känsla!
 
Min holländare är också känslig. Vill gärna gå bakom bettet.
Jag hoppar på tvådelat smalt bombers lockup. Älskar bombers bettet eftersom det är rörligt samtidigt som jag upplever att hon faktiskt ligger lite mer i handen på mig när det låser sig, vilket i hennes fall bara är positivt.
 
Nu, efter en vecka på hack vägrar han bett fullständigt.
Lägger tungan över, blir spänd, springig och slår mot skänkeln.
Misstänker att något hände när vi störtade och jag föll av.
Red med endast remontträns och tyglarna fästa i nosgrimmans ringar igår och han slappnade av direkt, sökte sig neråt, framåt och vilade på steget. Flyttade fint för skänkeln och var nöjd med livet.
Ska köpa ett multi bridle i morgon och testa vilket alternativ han gillar bäst.
Sen får vi väl börja om med bett igen efter en tid
 
Han kollades upp hos tandutbildad veterinär en vecka efter fallet.

Okej, missade innan sorry :)

Det sitter säkert i huvudet på hästen att det kan göra ont. Hr reagerar han om du endast har bett utan nosgrimma?
Kanske känner han sig ''fast''. Spånar lite
 
Många känsliga ( och även inte så känsliga) rider jag på tvådelat D-bett!Det ligger stilla och fint!Både jag och hästarna får en bra känsla med det bettet !Kan verkligen rek detta bett!
 
Väldigt konstigt beteende @Bison utifrån att hästen tidigare funkat ?
Jag hade blivit orolig utifrån det och trott att något varit fel mer än att hästen helt plötsligt inte funkar med bett :(:(

Väldigt tråkigt hur mycket trist du råkar ut för :(
 
Okej, missade innan sorry :)

Det sitter säkert i huvudet på hästen att det kan göra ont. Hr reagerar han om du endast har bett utan nosgrimma?
Kanske känner han sig ''fast''. Spånar lite

Ingen skillnad. Han blir stressad direkt han får bett i munnen.
 
Väldigt konstigt beteende @Bison utifrån att hästen tidigare funkat ?
Jag hade blivit orolig utifrån det och trott att något varit fel mer än att hästen helt plötsligt inte funkar med bett :(:(

Väldigt tråkigt hur mycket trist du råkar ut för :(

Han har ju varit lite stökig i munnen hela tiden, växlat meklan vrålstark till att släppa kontakten och däremellan väldigt fin.
Men han är som sagt grön.

På bettlöst är han väldigt trevlig och ridbar. Har honom som handhäst ibland och han rör sig väldigt trevligt. Dansade igenom besiktningen när jag köpte, kollad av et och har väl utprovad sadel.
Det känns inte som det är något fel på honom fysiskt.
Han var galet fin på senaste träningen när jag red på hack.

Men han är en lite ängslig och försynt individ.
 
Vad händer om du sätter i bett men har tyglarna på det bettlösa alternativet? dvs, du har bett men ingen kontakt med det?

Det har jag inte provat.
Tänker låta honom vara helt utan bett en tid nu sen börja låta ha honom bett igen när han går sår som handhäst. Då har jag honom i reprimma sådet blir inget tryck i munnen.
Nu blir han helt förtvivlad så fort han får bett I munnen så jag vill låta honom vara ett tag och inte envisas.
 
@Bison mina reflektioner är utiftån det Du skrivit att helt plötsligt funkar inte hästen alls på bett .

Ja, det förstår jag.
Men eftersom det började efter vår olycka så känns det naturligt och koppla ihop det just eftersom jag inte upplever några andra problem med honom.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 288
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 859
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp