Hjälp mig spåna om bett

Varför går det inte att utbilda på hackamore? Nyfiken, då jag själv har en häst som går bäst med det. Lite synd att man inte får tävla dressyr med det bara. :angel:

Det blir ganska klumpigt och inget finlir, ledande tygeltag går inte att använda osv.
Det fungerar som en blank stång och jag tycker att det är lite mastigt tll en ung häst som enda alternativ.
 
Det blir ganska klumpigt och inget finlir, ledande tygeltag går inte att använda osv.
Det fungerar som en blank stång och jag tycker att det är lite mastigt tll en ung häst som enda alternativ.
Ah, jag behöver inte direkt ta ledande tygeltag på min häst, så kanske därför det funkar för oss. :p

Jag har för mig många använder sidepull på unghästar, kanske är det ett bettlöst alternativ tills du löst bettfrågan?
 
Varför går det inte att utbilda på hackamore? Nyfiken, då jag själv har en häst som går bäst med det. Lite synd att man inte får tävla dressyr med det bara. :angel:

Det går inte att rida med stöd utan att få utväxling (som på alla bett med häv) och det kräver en extremt (!!) fin hand för att kunna rida med samma finlir iom med det.
Utbilda som i att få hästen dit man vill går naturligtvis, men inte engelsk ridkonst eller vad man nu ska kalla det :p
 
Nu har han fått ett multibridle som vi ridit med idag.
Provade mellan varianten först men det blev lite för skarpt så satte tyglarna I nosgrimman och det gillade han.
Så trevligt att kunna galoppera med avspända jämna språng och inte ryck, hopp och studs.
 
Det går inte att rida med stöd utan att få utväxling (som på alla bett med häv) och det kräver en extremt (!!) fin hand för att kunna rida med samma finlir iom med det.
Utbilda som i att få hästen dit man vill går naturligtvis, men inte engelsk ridkonst eller vad man nu ska kalla det :p
Konstigt, jag tycker jag får bra stöd med min, till och med bättre stöd än med bettet..
 
Konstigt, jag tycker jag får bra stöd med min, till och med bättre stöd än med bettet..

Grejen är ju att det är svårt att få eftergift, bara för att du lättar i handen så lättar inte hacket, du måste ha nästintill slaka tyglar för att få eftergiften.
Pga det är det väldigt svårt att utbilda, plus inga ledande tygeltag om du nu inte vill rida med 2 tyglar och sätta de andra i sidan.

Jag red en hel del på hack och hästen tyckte det var trevligare än bett, uppkollad hos tandis oroa er inte. Hade hacket ca 50/50 varvat med remont nosgrimma och tyglar i sidan, visste precis vilka dagar hon var spralligare innan hon kom ut ur hagen :D
Dock var hon 16 år och klar i utbildningen.
 
Fast det var inte det jag sa.
Du skrev: "Det går inte att rida med stöd utan att få utväxling (som på alla bett med häv) och det kräver en extremt (!!) fin hand för att kunna rida med samma finlir iom med det."

Jag rider inte med extremt fin hand, men ändå får jag bättre stöd än med bettet, det är min personliga erfarenhet, sen hur det är för andra kan inte jag svara på..
 
Grejen är ju att det är svårt att få eftergift, bara för att du lättar i handen så lättar inte hacket, du måste ha nästintill slaka tyglar för att få eftergiften.
Pga det är det väldigt svårt att utbilda, plus inga ledande tygeltag om du nu inte vill rida med 2 tyglar och sätta de andra i sidan.

Jag red en hel del på hack och hästen tyckte det var trevligare än bett, uppkollad hos tandis oroa er inte. Hade hacket ca 50/50 varvat med remont nosgrimma och tyglar i sidan, visste precis vilka dagar hon var spralligare innan hon kom ut ur hagen :D
Dock var hon 16 år och klar i utbildningen.
Jag tycker inte det är mer svårt än ett bett, men vi är alla olika och har olika förutsättningar.
Tycker det är bra att det funkar för mig, då jag egentligen inte kan rida med bett pga hästen.
 
Jag tycker inte det är mer svårt än ett bett, men vi är alla olika och har olika förutsättningar.
Tycker det är bra att det funkar för mig, då jag egentligen inte kan rida med bett pga hästen.

Det är för att känslan vi får i handen är annorlunda än vad som faktiskt händer med hacket. Titta nästa gång när du tränsar så håller du kontakt så som du rider, gör en eftergift så kommer hacker fortfarande ''verka''. Du ser nog då vad jag menar lättare än i text.

Sen är det ju skillnad om hästen är utbildad och äldre än ung och grön, den äldre hästen lär inte behöva ledande tygeltag.
 
Du skrev: "Det går inte att rida med stöd utan att få utväxling (som på alla bett med häv) och det kräver en extremt (!!) fin hand för att kunna rida med samma finlir iom med det."

Jag rider inte med extremt fin hand, men ändå får jag bättre stöd än med bettet, det är min personliga erfarenhet, sen hur det är för andra kan inte jag svara på..

Även om du har citerat mig så förstår du nog fortfarande inte. Jag säger inte att du inte kan ha stöd, jag säger att du inte kan ha det utan utväxling. Det funkar kanske för dig men jag vill absolut inte ha det så på mina hästar och uppfattar @Bison på samma sätt. Det blir ju samma sak som att rida på pelham utan dubbla tyglar, fast på näsan istället för i munnen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 011
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp