Hjälp mig tänka, stallplats, uppstallad, lösdrift...

ufot

Trådstartare
I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men tänkte att det bara var omställningen. Sedan började småsår dyka upp. Inget allvarligt, men många småsår samt en lättare sparkskada. Jag pratade med stallägaren, men varken han eller jag märkte någon osämla när vi såg på i alla fall.

I lördags hände det som inte får hända. Min häst som hela sitt liv varit låg i rang och supersnäll mot allt och alla, gick till attack mot fölet. Det var riktigt illa, hon sparkade till och med sönder väggen i lösdriften. I lösdriften går min häst, en Islandsvalack samt ett annat Islandssto med föl vid sidan. Vår teori är att fölet varit på min häst flera gånger och att hon tillslut blev less. Men självklart kan hon inte gå kvar.

Jag stallade därför upp henne på stall igen (i samma stall). Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. I mitt område är det tyvärr ont om stallplatser. De flesta är kollektivstall och med mina arbetstider kan jag inte stå i kollektivstall. Jag måste ha lösdrift eller helinackordering. Min häst är dessutom extremt svårfödd och måste ha fri tillgång på hösilage. Detta gör utbundet än mer begränsat.

Jag kan ha kvar henne i nuvarande stall i och med att jag kan köpa till alla tjänster. Nackdelarna är små hagar samt minimal ridbana som det bara går att rida på i skritt och trav. Dessutom kommer vintern snart och jag vill kunna träna hela vintern.

Med tanke på vad som hände i lördags är jag ytterst tveksam till att ställa ut henne på lösdrift igen. Här uppe måste man ha hästarna broddade vintertid och jag är livrädd både för att min ska sparka en anna häst, eller att en annan häst ska sparka min. Efter att ha ringt runt överallt har jag tre allternativ i nuläget:

1. Stå kvar

+ Känner stallet
+ Bra ridvägar
+ Alla tjänster går att köpa till, till rimlig summa (kallhyra 1350. Då ingår alla in- och utsläpp samt mockning 4 ggr/månad)
+ 15 min körväg till stallet

- Små hagar
- Obefintliga träningsmöjligheter

2: Flytta till ridhus

+ Bra hagar
+ Ridhus
+ Bra ridvägar
+ Bra träningsmöjligheter
+ Fullservice, allt ingår

- Längre resväg (ca20-25 minuter, dåliga vägar)
- Dyrare (men inte farligt, helt överenskomligt)

3: Ridskola

+ Ridhus
+ Mycket bra träningsmöjligheter
+ Bra ridvägar
+ Fullservice, allt ingår.

- Små hagar
- 20 min körväg, men bättre vägar
- Inte helt säkert att dem har plats

Hur hade ni resonerat?
 
Från att ha bott på gården till att ha nästan 30 min dit trodde jag skulle bli jobbigt. Nu har jag visserligen min stallkompis som bor vid stallet men alltså den resvägen är verkligen av noll betydelse för mig när jag vet att hästen har det bra. Äter, lyssnar på radio/poddar/musik eller pratar i telefon och tider går hur snabbt som helst. Tryggheten att ha ett bra ställ till sin häst är värt så mycket, allt!
 
I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men tänkte att det bara var omställningen. Sedan började småsår dyka upp. Inget allvarligt, men många småsår samt en lättare sparkskada. Jag pratade med stallägaren, men varken han eller jag märkte någon osämla när vi såg på i alla fall.

I lördags hände det som inte får hända. Min häst som hela sitt liv varit låg i rang och supersnäll mot allt och alla, gick till attack mot fölet. Det var riktigt illa, hon sparkade till och med sönder väggen i lösdriften. I lösdriften går min häst, en Islandsvalack samt ett annat Islandssto med föl vid sidan. Vår teori är att fölet varit på min häst flera gånger och att hon tillslut blev less. Men självklart kan hon inte gå kvar.

Jag stallade därför upp henne på stall igen (i samma stall). Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. I mitt område är det tyvärr ont om stallplatser. De flesta är kollektivstall och med mina arbetstider kan jag inte stå i kollektivstall. Jag måste ha lösdrift eller helinackordering. Min häst är dessutom extremt svårfödd och måste ha fri tillgång på hösilage. Detta gör utbundet än mer begränsat.

Jag kan ha kvar henne i nuvarande stall i och med att jag kan köpa till alla tjänster. Nackdelarna är små hagar samt minimal ridbana som det bara går att rida på i skritt och trav. Dessutom kommer vintern snart och jag vill kunna träna hela vintern.

Med tanke på vad som hände i lördags är jag ytterst tveksam till att ställa ut henne på lösdrift igen. Här uppe måste man ha hästarna broddade vintertid och jag är livrädd både för att min ska sparka en anna häst, eller att en annan häst ska sparka min. Efter att ha ringt runt överallt har jag tre allternativ i nuläget:

1. Stå kvar

+ Känner stallet
+ Bra ridvägar
+ Alla tjänster går att köpa till, till rimlig summa (kallhyra 1350. Då ingår alla in- och utsläpp samt mockning 4 ggr/månad)
+ 15 min körväg till stallet

- Små hagar
- Obefintliga träningsmöjligheter

2: Flytta till ridhus

+ Bra hagar
+ Ridhus
+ Bra ridvägar
+ Bra träningsmöjligheter
+ Fullservice, allt ingår

- Längre resväg (ca20-25 minuter, dåliga vägar)
- Dyrare (men inte farligt, helt överenskomligt)

3: Ridskola

+ Ridhus
+ Mycket bra träningsmöjligheter
+ Bra ridvägar
+ Fullservice, allt ingår.

- Små hagar
- 20 min körväg, men bättre vägar
- Inte helt säkert att dem har plats

Hur hade ni resonerat?

2. Helt klart! Sista åren jag hade häst i Sverige hade jag dom i ett stall med 20-30 min körväg (beroende på trafik och väder).
Det var värt det så mycket plus att med fullservice behövde jag inte åka ut varje dag om jag var tex trött efter jobbet.
 
Säger också 2. Har själv ca 40 min med bil till stallet (oftast 50 min med buss som jag själv åker) men att veta att hästen har det bra & bra träningsmöjligheter är otroligt viktigt. Samt trevliga människor. Restiden spelar ingen större roll för mig, är själv där ca 4-5 dagar i veckan, min mamma minst 2, och sen en dag med fullserivce.
 
Precis när jag bestämt mig för att flytta fick jag veta att stall nr.2 är till salu. Det blir därför ingen flytt dit. Är ju omöjligt att veta om de nya ägarna vill ha inackorderingar. Det är så pass svårt att få tag på stallplats här uppe att jag vackert får stanna kvar där jag är till ridskolan får en ledig plats. Jag längtar tillbaka till Skåne...
 
Nummer 2 utan tvekan. Du har ju inte jättenära ens till stall 1 idag så då blir det ju bara marginell skillnad i tid.
 
Nummer 2 utan tvekan. Du har ju inte jättenära ens till stall 1 idag så då blir det ju bara marginell skillnad i tid.

Såg nu att det inte blir någon flytt. Vad synd. Du tror inte de nya ägarna ska ta över och driva i samma anda då? Du kan ju höra med dom i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 539
Senast: super
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 213
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp