Hjälp mig tänka

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga ner massa tid och pengar på en transport jag inte egentligen trivs med.
Har i nuläget en Christ Comet -05 med totalvikt 1990, dragbilen är en Subaru Legacy -05 som får dra max 1800.

Jag funderar väldigt mycket på vilken transport jag ska köpa och om jag ska kosta på mig att köpa den där jag egentligen vill ha, trots att den är lite dyrare och jag får dra ner på något annat istället.

Det släpet jag först var inne på var ett Thule Royal XT med samma totalvikt jag har idag. Kändes väldigt lovande, men när jag fick reda på att de fortfarande är trägolv blev jag lite osäker, samt att den transporten egentligen blir väldigt lik den jag har nu och egentligen inte en sådan jag vill ha.

Det släpet jag vill ha är ett UME B50, nackdelen är att jag måste ha ett som är nyare än -13 då det var då de höjde framdörrshöjden. Den andra nackdelen är att de knappt finns på begagnatmarknaden alls och nya är relativt dyra i inköp.
Dock funderar jag på att köpa ett ändå och se om jag kan ha kvar min bil i några år till (hade tänkt byta ut den också snart, troligen till en xc70, ev kanske jag kan köpa mammas bil, en xc70 -10, och det blir billigare än en "ny"). Jag resonerar lite som så att släpet kostar ungefär så mycket som jag hade tänkt mig lägga när jag köper ny bil, sen verkar Ume-släpen ha ett bra andrahandsvärde. Så tänker att det är en investering, jag får då en sådan vagn jag vill ha.

Det som väger tyngst är inköpspriset. Ska gå till banken och prata med och se vad som krävs av mig som person, är inte så orolig att inte få lån, men tänker att det nog är bra att föra en dialog med banken ändå.

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, jag inbillar mig att en häst som inte vill bli lastad i ett "vanligt" släp, kommer ha lättare att bli lastad i ett där man kan gå igenom.

Visst jag har kikat efter några med fronturlastning också, men finner inga bra. De jag hittar är likvärdiga det släpet jag har idag och byter jag släp, vill jag byta upp mig till något nyare.

Många för- och nackdelar.
Hur hade du resonerat?
 
Köp det släpet du vill ha om du har råd.
Varför lägga massor med pengar på något du egentligen inte vill ha?
 
Köp det släpet du vill ha om du har råd.
Varför lägga massor med pengar på något du egentligen inte vill ha?
Jo, det där är också något jag tänkt på. Många gånger har jag inte unnat mig det där jag egentligen vill ha för att jag tror inte att jag har råd, ett lån när det gäller ny hästtransport är oundvikligt, så funderar på att göra det ordentligt från början och köpa det där jag vill ha.

När jag väl bestämt mig och fått ok av banken gäller det att hitta återförsäljare bara. :p
 
Jag tänker att om du får låna av banken, spelar det någon roll då om det är lite mer och du får betala på det något år eller två längre?

Jag tänker att det är dumsnålt att köpa ett billigare som du inte vill ha egentligen som säkert bara slutar med att du säljer det, förlorar lite pengar och sen köper det du vill ha iaf.
Å under tiden du förlorar pengar så är du missnöjd också.
Låter som en dålig deal tycker jag.

Jag är också i släpbytartagen och tror att jag kommer att lägga lite mer än jag tänkt från början för att få det jag vill ha.
Mitt problem är bara att jag inte vet vilket släp jag vill ha längre.....
 
Med tanke på att du kan räkna med att kunna ha ditt nya släp i alla fall 10 år, så slå den ökade kostnaden på drömsläpet jmf med alternativet över 10 år. Väg den ökade kostnaden mot att i 10 år sakna si grejer och reta dig på ditt grejer....

Fördelen med att länge haft något man inte är hundra nöjd med är att man sen VET vad man vill ha. Men man behöver bara göra den resan EN gång. Bara dumt göra om den 10 år till.

/Hon som mer än en gång sista året haft lust putta sitt släp nerför slänten. Räknar mer tills jag slutat plugga och kan skaffa nytt...
 
@pulkaskurk och @Alexandra_W vilka bra tankar ni för fram, lite av det ni nämner har jag inte ens tänkt på. Jag börjar inse att det är nog värt att köpa det jag vill ha, även om det är dyrare. Jag har ett släp idag, som jag inte är nöjd med och det finns saker jag saknar.

Den som jag personligen ser som en STOR fördel med ume-släpet, är att hästarna åker baklänges och det är något jag gillar skarpt. Har försökt hitta andra släp med samma funktion, men hittar inga som tilltalar när det gäller kvalitén osv.

Har lite att fundera igenom och snart ska jag boka in tid med banken och ta ett snack med dom också. :)
 
Samtidigt så är väl din ekonomi inte den starkaste?

Jag skulle nog hålla skick i det jag har, på släpen är det trots allt mest bromsservice som man gör själv. Du får fjäska in dig i verkstaden på jobbet då jag antar de har sådan. Resten ska klara sig om man håller det torrt och rent, inte som jag som glömde lyfta på mattan en höst, sen var det golvet kast!

Att lägga så mycket det går på att betala bort alla skulder, nu - medan räntan är låg, så man inte sitter med det när den stiger igen.
 
Jag är dock osäker på om Umes baklängessläp till en svårlastad häst är en bra ide, får man inte in hästen via en stor öppning och bred ramp så är det nog inte lättare att försöka få in den genom en smal ramp och liten öppning.. att de åker bättre baklänges behöver ju inte betyda att hästen frivilligt går in ;) ( jag har ju en häst som inte vill gå in men åker exemplariskt, och en häst som går in själv men knappt kan hålla balansen i en svag sväng om man inte håller 10kmh..)

Hade jag haft pengar för det så hade jag köpt en equi trekk baklänges släp, finns sadelkammare (både små och skit stora) och då man lastar från sidan så brukar hästar tycka mycket bättre om att gå på (min är sån i alla fall, hoppar upp på lastbilar men bråkar vid vanligt släp.)

Ume släpen har ju ingen sadelkammare, liten ingång och kostar mer än en enklare equi trekk.

Har du testat vanlig frontutlastning släp och sett att hästen trivs med att gå ut framåt?
 
Men ja man ska vara nöjd med sitt släp. Det är det viktigaste :), mitt gamla var allt jag ville ha men en två storlekar för litet, saknade sadelkammare och hade två hjul för lite.. och det nya var i perfekt storlek men med fel bommar, fel golv och saknade sadelkammare. Lite pyssel och fantasi så har jag nu ett släp som passar mig perfekt ^_^. Det har allt jag vill ha i ett släp och det blev väldigt mycket smidigare än vad jag förväntade mig ^_^.
hade jag inte blivit så nöjd med det nya släpet så hade jag sålt det vidare det med.
 
Min häst i fråga är inte så "svårlastad", hon går på när jag ber henne om det. Vi har bara inte kommit till stadiet att jag kan skicka in henne i den smala spiltan och hon stannar, utan matte måste gå först in. Känner lite spontant att lastträningen kommer gå lättare med ett släp man kan "gå igenom", har inte haft möjlighet att testa då ingen i min närhet äger ett.
Har kikat på släp med fronturlastning men hittar inget som är bättre än det jag har idag, och det jag har i dag tycker jag inte är värt att kosta på att laga upp så att det blir bra, när jag inte gillar släpet från början.

Vi har ingen verkstad på jobbet, så allt måste inte på verkstad och det är sådant som gjort att min ekonomi inte varit på topp, men för den sakens skull betyder det inte att jag inte kan köpa ett nytt släp. Jag hade ändå inte planerat att köpa det nu, utan i så fall om ett par månader. Då hinner skatten m.m. komma tillbaka. Jag har redan allt planerat och väl igenomtänkt på den planen i alla fall, så inget att oroa sig över där. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
646
Senast: lillan222
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 090
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 733
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp