Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Det jag gillar med staff är bland annat att dom älskar folk och barn, däremot tycker jag inte att buffliga hundar är särskilt charmigt men man får ta det goda med det onda :D

Vi ska absolut iväg, så snart som möjligt men just nu verkar det vara lite fattigt med utställningar här i närheten. Jag håller även på och kollar runt uppfödare men det som är svårt är att hitta en 'lagom' uppfödare.

Alltså inte en som känns för slapp, som inte gör nödvändiga tester och inte kommer engagera sig i oss, men inte heller en som har för höga krav på oss, med tävling och grejer. Och helst en som inte har kölista till månen på varje kull. :o
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag känner igen lite av det du skriver från hundar jag ofta ser i mitt kvarter, med schäfer, rottweiler, dobermann och amstaff, gärna alla i en och samma hund. Alla krävande raser på sitt sätt, som sällan aktiveras som dom bör och ofta uppfostras med tveksamma metoder a la Cesar Milan. :(

Helt underbart att höra angående er staff dock, något sånt är jag också ute efter! :love:
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

*Jag vill ha en intelligent och lättlärd hund som vill vara till lags och är arbetsvillig.

*Jag har inga problem med att vara konsekvent och att sätta gränser men jag tycker inte om att ryta eller att behöva bli fysisk.

*Jag har en ängels tålamod, men hundar som har en allmän f--kyou attityd är vedervärdiga.

*Det gör inget om det är en 'enmanshund' som inte älskar allt och alla, så länge den älskar mig

*Jag vill kunna ha den lös i skogen och stallet.

*Den ska inte ha några problem med katter (mycket viktigt), andra hundar, hästar eller barn.

*När vi är inomhus vill jag att hunden ska kunna slappna av och varva ner
och inte bli rastlös eller stressad, då jag är en riktig soffpotatis.

*Men ute vill jag att hunden ska vara trygg och stabil, modig, och med på allt.

*Jag badar, fiskar, cyklar, grillar, åker inlines, rider, är ute i skog och mark, åker buss, tåg, bil, färja, plockar bär, tar långa promenader, åker skidor, skridskor, spark, pulka, gör snöänglar, träffar vänner och familj etc etc. Hunden ska kunna vara med på allt, och tycka det är roligt.

*Jag vill inte ha någon arbetsnarkoman, men jag kan erbjuda mycket och varierande aktivering.

*Jag är intresserad av att träna mycket, för min egen skull, men jag är inte, och tror inte jag kommer bli, intresserad av varken tävling eller utställning. Jag har usla nerver.

*Agility och lydnad är de hundsportsgrenar som tilltalar mig som person mest.

Så lät det i min förra rastråd och det är väl mångt och mycket lika fortfarande, jag vet att det förekommer hanhundsaggressivitet och är något jag är beredd på. Låter det som en staff är ngot för mig?
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag tycker en Staffe låter som ett bra val med de önskemålen :laugh: Möjligtvis att ni inte vinner "allt" inom agilityn men jag har sett Staffar som flyger runt agilitybanor som små kanonkulor ;)
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

*Jag vill ha en intelligent och lättlärd hund som vill vara till lags och är arbetsvillig.

Våran lilla kille är otroligt lättlärd,arbetsvillig,och vill alltid vara till lags!


*Jag har inga problem med att vara konsekvent och att sätta gränser men jag tycker inte om att ryta eller att behöva bli fysisk.


Vi har aldrig någonsin behövt ryta till våran,räcker att rynka på ögonbrynet så blir han typ: Ok,ok,förlååååt!

*Jag har en ängels tålamod, men hundar som har en allmän f--kyou attityd är vedervärdiga.

Har aldrig varit i närheten av denna attityd!

*Det gör inget om det är en 'enmanshund' som inte älskar allt och alla, så länge den älskar mig

Han älskar oss högre än allt och vill gärna hålla ihop flocken,men han är nog nästan lika förtjust i andra människor med. Han vill gärna hälsa på andra,men det är hos oss han sitter! Sen var han väldigt mammig när han var liten,följde efter mig vart jag än gick i huset,men det var nog bara pga att det var jag som var hemma mest med honom under valpperioden. Nu har han insett att husse faktist gärna busar lite mer än var matte orkar göra,så nu ligger vi nog på samma plats på listan! :p

*Jag vill kunna ha den lös i skogen och stallet.

Våran går lös en hel del på "säker mark",men där vi riskerar att möta andra har vi koppel på,men det är enbart för att vi faktist varit dåliga att träna! :o Han lyssnar jättebra trots det,och har hitils kommit direkt när vi ropat,men eftersom vi inte tränat så jättemycket på tex stanna och hit så vet vi inte vad som händer om vi tex möter något djur eller så,så då får han sitta i koppel. Min mamma har också staffe,hon har henne lös jämt,aldrig något problem.

*Den ska inte ha några problem med katter (mycket viktigt), andra hundar, hästar eller barn.

Katter har han aldrig träffat på,men det är ju en vanesak,tror inte det skule vara några problem alls! Andra hundar är absolut inget problem,vi har ju som sagt en till hund,och sambon brukar ha med sig han till jobbet där flera arbetskompisar har hund,och det är aldrig något problem! Hästar är han tyvär rädd för,men det funkade kanonbra fram tills han var in i elstängslet 2 ggr på 4 dagar,då fick han plötsligt för sig att hästarna var jätteläskiga. Men jag kan samtidigt tycka det är bra,för förut så var han nästan lite väl nära dom och gick,nu håller han sig på avstånd iallafall på några meter. Barn tycker han är skitkul,för dom orkar ju busa hela tiden! :D

*När vi är inomhus vill jag att hunden ska kunna slappna av och varva ner
och inte bli rastlös eller stressad, då jag är en riktig soffpotatis.


Våran däckar av som en gris när vi kommer in,inte alls som andra hunden som går runt och vandrar lite då occh då,och verkligen lyssnar efter ljud att skälla på. Staffen är verklingen helt lugn och tyst.

*Men ute vill jag att hunden ska vara trygg och stabil, modig, och med på allt.

Trygg stabil och med på allt är våran verkligen,ibland kan han vara lite feg,tex om det ligger en presening och flaxar så kan han liksom krypa ihop lite och stirra på den och smyyyga fram och kasta sig bakåt,men tillslut så vågar han gå fram iallafall. Och det är ju enbart vid extremt konstiga grejer,det är ju aldrig så han springer omkring och är nervös och rädd när vi är ute.

*Jag badar, fiskar, cyklar, grillar, åker inlines, rider, är ute i skog och mark, åker buss, tåg, bil, färja, plockar bär, tar långa promenader, åker skidor, skridskor, spark, pulka, gör snöänglar, träffar vänner och familj etc etc. Hunden ska kunna vara med på allt, och tycka det är roligt.

Våran är med på allt! Och han ÄLSKAR DET! Han brukar t.o.m vara med upp till sambons mormor som sitter på ålderdomshem,och han blir alldeles tossig när han ska in där,han älskar uppmärksamheten han får av damerna,och han vill gärna sitt i knät på dom,och alla har ju så goda bullar hela tiden! :D


*Jag vill inte ha någon arbetsnarkoman, men jag kan erbjuda mycket och varierande aktivering.


Våran är långt ifrån en arbetsnarkoman,han skulle säkert nöja sig med att ligga inne och soffmysa flera dar om det var så. som sagt så är han me på det mesta vi gör,men det betyder inte alla dagar att han får jättemycket motion,utan det kan vara att sitta still i en båt typ halva dagen,sen sitta i bilen resten av dagen,och han är precis liks lugn som han alltid är efteråt.

*Jag är intresserad av att träna mycket, för min egen skull, men jag är inte, och tror inte jag kommer bli, intresserad av varken tävling eller utställning. Jag har usla nerver.

Som mina nerver då! ;)

*Agility och lydnad är de hundsportsgrenar som tilltalar mig som person mest.

En av mina vänner tävlar i lydnad med hennes ena staffe,och weightpull (stavning) med den andra.

Så lät det i min förra rastråd och det är väl mångt och mycket lika fortfarande, jag vet att det förekommer hanhundsaggressivitet och är något jag är beredd på. Låter det som en staff är ngot för mig?

Jag tycker att det låter helt perfekt med en staffe! Aningsfull här på buke hade ju samma funderingar,och där föll valet på staffen! Det är verkligen en helt UNDERBAR hund! Hanhundsaggresivitet har vi som sagt inte märkt av,då våran staffehane bor med en hane,inte heller när vi varit ute och gått,men vissa människor är TVÄRSÄKRA på att alla staffar har det så dom säger: Vänta bara.... Vissa människor säger tvärt om,att det är vääääldigt sällan dom har det,så jag vet inte... Men det är ju något som du är beredd på,så då ska det väll inte vara någon fara,men som sagt så är det inget vi märkt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

*Den ska inte ha några problem med katter (mycket viktigt), andra hundar, hästar eller barn.

På den här önskelistepunkten känner jag mig tvungen att bjuda på en bild:

Som_hund_och_katt_3.jpg

:D
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

:love::love: Man vill bara göra som tanter och nyypa i dom små kinderna, så underbara.

Jag har två daghundar och dom uppskattar inte katterna alls, dom tolererar varandra men mest verkar dom tycka att katterna är odrägliga och jobbiga :angel: Jag tror att en staff kommer passa väldigt bra i vårt hem. :laugh:

Det är kul att läsa om andras hundar, och vi blir mer och mer säker på att det här kan vara 'vår' ras. Nu fattas bara att vi faktiskt kommer iväg och träffar lite staffar också. :bump:

Just nu läser jag allt jag kan komma över om staffar och hund i allmänhet och får upp hoppet lite, det kändes jäkligt tungt och som att vi aaaaaldrig kommer skaffa hund ett tag men nu vet vi att hund kommer hem till oss kring nästa vår eller sommar.
Om ni bloggar om era hundar så får ni gärna PMa :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Vill du/ni ha en staffe så får ni vara väldigt noggranna med uppfödare. Föräldradjuren bör uppfylla alla kriterier för att få valphänvisning + gärna MH o bruksmeriter.
Jag har en vän som fick upp sin staffe, Chili :love: till elit spår. Uppfödaren blev skitsur, staffar skall inte tävla bruks, de är utställnings o sällskapshundar!
Fast uppfödaren var redan sur för att hunden gått MH o HD röntgats (D om jag minns rätt), staffar behöver inte röntgas, de har inga problem med höfter.

Hur som, knappa året innan Chilli kvalade in i elitspår så knep hin det även i sök.
Min vän som ville fortsätta med samma ras sökte med ljus o lykta efter en ny uppfödare, o efter två års letande så blev det en liten straffe vappa från Ballstaffs. Blir nog vappar där snart.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Ja, titta in i Staffetråden, bara....... Man får hjärtklappning och börjar tänka i helt redlösa aoch ologiska banor, man vill bara ha, genast!!!
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Det låter ju jätteoseriöst i mina ögon! Jag känner inte igen någon uppfödare som inte vill att man ska röntga eller göra mh men den kanske - med all rätt- ligger lågt med såna åsikter!
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Jag har insett själv att oavsett om staff är rasen för mig eller inte är det ohållbart att gå runt och vara rädd för en ras pga en dålig upplevelse, det är orättvist mot hundarna och deras ägare, och det är ju jag som går miste. :)

Edit: sen vill jag tillägga att jag går inte runt och är fördomsfull eller otrevlig eller sprider dynga, jag är bara rädd.

Jag tycker inte du ska skämmas för hur du känner för rasen efter din negativa upplevelse. Det är du som fudnerar på att köpa en hund av rasen och då måste också du känna dig bekväm med att äga den.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Word på att man måste vara noga med uppfödare! Rasen har ju blivit populär snabbt och det finns många som avlar för att tjäna pengar.
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Absolut! Just nu kollar jag uppfödare på en sida, inte ssbtk, där det är krav för att få annonsera på röntgade hundar och andra hälsotester.

Har några uppfödare som jag fastnat för men ni får gärna pma var er hund kommer ifrån om ni är nöjd :) Även oseriösa uppfödare förstås
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

:rofl::rofl: Det stämmer ju med staffe och Mulle tycker jag! :idea:

kl
TS: Jag tycker också beteendet låter valpigt och ouppfostrat snarare än aggressivt. Dåliga hundar finns inom alla raser, visst ska man låta sina erfarenheter spela in men om du tror rasen kan vara en stark kandidat i övrigt kan du ju ge det en chans till.

Jag tycker dock att du ska se till att komma över rädslan ordentligt innan du skaffar en valp. Den kommer säkerligen bete sig lite som amstaffen du berättar om vid vissa tillfällen, det gör alla valpar och staffar är ju dessutom väldigt buffliga. Skillnaden ligger ju i att en "normal" hund inte fortsätter så högt upp i åldern, men det har ju väldigt mycket med uppfostran att göra också.
Jag tror inte du får lättare att uppfostra valpen om den här upplevelsen ligger och spökar i bakgrunden, rädsla ger ingen bra grund för att fostra en valp och det kanske blir ännu starkare just med en liknande ras?
 
Sv: Hjälp mig (tredje gången gillt?)

Kan ju bara posta min bild också. Min 4-åriga dotter har inga problem alls att promenera med vår staffe. Hon är from som ett lamm. :D
Otroligt förarvek, så ett enkelt nej lyssnar hon på direkt.

558205_10150657875723030_528978029_9697418_1039578932_n.jpg


Glad, älskar alla. Charmade kassörskan i djuraffären till den grad att hon blev bjuden på ett ben i kassan. :rofl:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Acto
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 293
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 031
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp