Hjälp mig välja grindskylt!

Vilken skylt ger rätt intryck?

  • 1. Beware of dogs loose in garden

    Röster: 19 25,3%
  • 2. Beware [hundsiluett] lurcher

    Röster: 2 2,7%
  • 3. Dogs loose please close the gate

    Röster: 40 53,3%
  • 4. Beware of the dogs

    Röster: 11 14,7%
  • 5. Watch out lurcher about [hundtassar]

    Röster: 3 4,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    75

Nytant

Trådstartare
Lyfter mitt grindskylts-dilemma från Vad gör vi-tråden till en egen och hoppas att någon vill engagera sig med mig ☺️

Jag har bestämt mig för stilen, men vill hitta rätt balans mellan avskräckande och inbjudande. Folk med tvivelaktiga avsikter får gärna informeras om att det finns flera stora, snabba hundar som rör sig fritt på tomten som ligger lantligt. Samtidigt vill jag ge ett inbjudande intryck till grannar, gäster, spontana besökare och andra vänligt sinnade individer.

Hundarna är vinthundsblandisar, dvs. lurchers, vilket inte är ett känt begrepp i Sverige. Kanske är det läskigare när man inte vet exakt vad det är man ska akta sig för? Eller googlar tjuvarna snabbt och inser att om man inte råkar vara kanin är den här sortens hund inte särskilt farlig? I och för sig kan mina hundar vara hälsosamt skeptiska mot allt de bedömer som "skumt".

Nr 1. är tveksam favorit, just nu slut i sortimentet men kommer nog fixa en likadan på annat håll om det landar på den. Nr. 3 låter lite som något man ropar när hundarna råkat komma lösa 😄

DogGateSigns.png
 
Ett eller tre ... I USA ar det inte klokt att anvanda en skylt som sager att man ska "akta sig" eller pa nagot satt eller att hunden kan asamka skada ... da vet men namligen att man har en farlig hund och skulle inte ha haft den los pa det sattet ... 🙄

Sjalv funderar jag pa att skapa en skylt som sager att radda mina hundar vid brand ... men att vara forsiktig
 
Tack för reflektioner @Nahar! Blir lite nervös av att tänka att det inte är självklart för alla att hålla grindar stängda, men det kan nog behövas en uppmaning till det. Ingen av mina hundar skulle ens reflektera över att gå genom grinden. Tycker du att den är tillräckligt avskräckande då?
 
Ett eller tre ... I USA ar det inte klokt att anvanda en skylt som sager att man ska "akta sig" eller pa nagot satt eller att hunden kan asamka skada ... da vet men namligen att man har en farlig hund och skulle inte ha haft den los pa det sattet ... 🙄

Sjalv funderar jag pa att skapa en skylt som sager att radda mina hundar vid brand ... men att vara forsiktig
Tack för ditt svar! Jag hänger inte helt med i ditt resonemang 😅 Snackar vi vem som kan hållas juridiskt ansvarig om det skulle uppstå skador på en ovälkommen gäst? Tänker att man i så fall snarare borde anses ha garderat sig juridiskt i form av skylten. Och mina fördomar om lagstiftning i USA är väl lite generellt att man har ryggen relativt fri på den egna marken? Trespassers will be shot osv.?
 
Tack för reflektioner @Nahar! Blir lite nervös av att tänka att det inte är självklart för alla att hålla grindar stängda, men det kan nog behövas en uppmaning till det. Ingen av mina hundar skulle ens reflektera över att gå genom grinden. Tycker du att den är tillräckligt avskräckande då?
Det beror nog lite på hur många okända du förväntar dig gå genom grinden, men min personliga erfarenhet är att om det inte står att grinden ska vara stängd och det går mycket folk, så kommer den lämnas öppen även med skylt:meh: Men är det bara vänner och brevbärare så borde det vara rätt. Avskräckande mot att gå in vet jag dock inte om den är. Vill du ha en riktigt avskräckande skylt finns denna som jag hade när jag hade hund:

45x25_hunden_anfaller_ligg_still.jpg


Då behövde jag inte oroa mig för öppen grind heller för ingen gick in:up::D Men lite opraktiskt om en vill ta emot paket eller ha vänner, typ. Och inte så snygg heller.
 
Nr 4. Tycker jag ser ironisk ut för att det står "the dogs" som att det typ inte är hundar i trädgården utan typ nått litet, som kaniner ist 😅🙈

5. Watch out, lurcher about - jag hade inte kopplat att lurcher är en hundras, utan dratt en parallell till engelska ordet lurching. Och undrat vad för skummis som gömmer sig i trädgården 😂 på nr 2 fattar man iaf att lurcher är en hund ^^

Tycker bäst om nr 1 och 3, kanske mest nr 1, men inte så avskräckande text på någon av dom. Den @Nahar tog som exempel är definitivt det 😅
 
Det beror nog lite på hur många okända du förväntar dig gå genom grinden, men min personliga erfarenhet är att om det inte står att grinden ska vara stängd och det går mycket folk, så kommer den lämnas öppen även med skylt:meh: Men är det bara vänner och brevbärare så borde det vara rätt. Avskräckande mot att gå in vet jag dock inte om den är. Vill du ha en riktigt avskräckande skylt finns denna som jag hade när jag hade hund:

45x25_hunden_anfaller_ligg_still.jpg


Då behövde jag inte oroa mig för öppen grind heller för ingen gick in:up::D Men lite opraktiskt om en vill ta emot paket eller ha vänner, typ. Och inte så snygg heller.
Hahaha 😂 Nej alltså, jag skäms inte för att säga att prio ett är att det ska vara snyggt. Så alla varselfärger går tyvärr bort. Sen vill jag gärna ha vänner, nya som gamla. Så det är balansen som är det kniviga. Det finns ju ganska många "Min hund kommer mörda dig och gömma kroppen"-skyltar, men jag behöver en smart-skylt som dynamiskt anpassar budskapet beroende på besökarens avsikter. Kanske ska tänka om och placera en sfinx vid grinden istället?
 
Nr 4. Tycker jag ser ironisk ut för att det står "the dogs" som att det typ inte är hundar i trädgården utan typ nått litet, som kaniner ist 😅🙈

5. Watch out, lurcher about - jag hade inte kopplat att lurcher är en hundras, utan dratt en parallell till engelska ordet lurching. Och undrat vad för skummis som gömmer sig i trädgården 😂 på nr 2 fattar man iaf att lurcher är en hund ^^

Tycker bäst om nr 1 och 3, kanske mest nr 1, men inte så avskräckande text på någon av dom. Den @Nahar tog som exempel är definitivt det 😅
Vilken underbar recension! Dock tror jag inte det är citationstecken på nr 4 utan skruvhål. Hade dock betalat extra för en ironisk och obegriplig skylt 😂 If you can't dazzle them with brilliance, confuse them with bullshit.

Älskar att din tolkning av nr 5 blir ett scenario där tjuven/skummisen redan tagit sig in, man bara informerar om det. Jobbig skylt att komma hem till, med andra ord! Särskilt om den inte satt där när man åkte 😆
 
Hahaha 😂 Nej alltså, jag skäms inte för att säga att prio ett är att det ska vara snyggt. Så alla varselfärger går tyvärr bort. Sen vill jag gärna ha vänner, nya som gamla. Så det är balansen som är det kniviga. Det finns ju ganska många "Min hund kommer mörda dig och gömma kroppen"-skyltar, men jag behöver en smart-skylt som dynamiskt anpassar budskapet beroende på besökarens avsikter. Kanske ska tänka om och placera en sfinx vid grinden istället?
Jag skulle säga 1, 2, eller 3 med de kriterierna. (Håller med att utan bild på hund kopplar en inte automatiskt till hund.) Ettan är mest avskräckande för eventuella inkräktare, men trean är vänligare mot vänner och mer praktisk. Tvåan är mer neutral. Jag skulle valt trean. Tänker att vetskapen om hundars existens avskräcker nog tillräckligt i sig.
 
snarare borde anses ha garderat sig juridiskt i form av skylten. Och mina fördomar om lagstiftning i USA är väl lite generellt att man har ryggen relativt fri på den egna marken? Trespassers will be shot osv

Nu har jag last pa ordentligt ... I Florida och South Carolina (dar jag bott tills jag flyttade till Oregon) hjalper inte skyltar om hundar alls ... daremot kan det antas att jag vet att jag har en "vicious hund" och darfor fa betala "liability" (ansvar...)

MEN i Oregon dar jag bor nu kan det hjalpa att ha skyltar om bade "privat mark" och "Varning for hund"
Jag ska bara kolla med advokat vannen innan jag kor loss pa skyltar.:)
 
Nu har jag last pa ordentligt ... I Florida och South Carolina (dar jag bott tills jag flyttade till Oregon) hjalper inte skyltar om hundar alls ... daremot kan det antas att jag vet att jag har en "vicious hund" och darfor fa betala "liability" (ansvar...)

MEN i Oregon dar jag bor nu kan det hjalpa att ha skyltar om bade "privat mark" och "Varning for hund"
Jag ska bara kolla med advokat vannen innan jag kor loss pa skyltar.:)
Vilket intressant sätt att tänka kring liability! Jag är själv inte jurist men ibland juristnära i varierande utsträckning, så jag tycker på riktigt det är lite nördkul. Hör gärna vad din vän säger! :)
 
Mina argument för #1 är att den dels innehåller "Beware" som signalerar att besökaren behöver se upp, dels att skylten är fyrkantig och därmed litet striktare än de övriga skyltarnas rundade former.

Sen verkar ordet lurcher vid en snabb googling även ha en äldre betydelse i meningen slang/vardagligt för kringstrykare eller snattare.
 
Jag tycker 3:an ”close the gate” blir lite väl inbjudande. Ungefär som att det är ingen fara att komma in bara du stänger grinden efter dig. Jag hade valt 1:an.
Hmm ja det är min reflektion också. Och det är ju ingen fara – om man är snäll 😄
 
Jag funderade på 1 eller 4, men tycker att 1 är estetiskt snyggare medan fyrans två sista ord verkar lite större och rundningen stör mig lite på något sätt. 1 är mera rakt (duh :rofl:) och estetiskt pleasing.

Beware tycker jag är ett bra ord för det kan både vara positivt och negativt, dvs betyda glada eller vaktande hundar. Lite av en tolkningsfråga. Och folk som känner en vet nog om hundarna är glada så det blir mera humor, medan främmande är mera försiktiga.
 
Hmm ja det är min reflektion också. Och det är ju ingen fara – om man är snäll 😄

Nej precis. Och 1:an kan ju bli en tolkningsfråga. Du varnar för lösa hundar, inte farliga hundar. Men folk som inte har där att göra kan lika lätt tolka det som att du varnar för hundarna som är lösa, att de kan vara farliga.
Där tycker jag man får mest det du vill ha, både en varning och välkomnande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp