Hjälp mig "välja" jobb

Wysiwyg

Trådstartare
(På förhand, sorry för wall of text.)

Kära bukefalos, jag behöver er hjälp så jag inte tjatar hål i huvudet på mina stackars vänner. Jag har ett troligtvis ganska angenämt problem men som ger mig ordentlig ångest på hur jag ska tänka. Nu är det nämligen dags att fundera på och söka till sommarjobb 2018.

Okej. Jobb 1 har jag varit ett halvår på. Det är ett jobb jag Verkligen ville ha och det har övervunnit alla förväntningar jag hade. Det är inom samma bransch men inte yrkeskategori som utbildningen jag går nu. Jag trivs supermegabra och det är har varit så roligt och lärorikt. Jobbar extra parallellt med studierna och det är roligt att gå till jobbet varje pass. Jag lär mig jättemycket och det kommer vara lärorikt även för yrket jag utbildar mig till. Jag kommer inte arbeta på samma sätt igen utan lämnar jag jobbet kommer det inte tillbaka.

Jobb 2 är vikariat inom samma yrke som jag utbildar mig till. Där känner jag att jag vill bättra på mitt CV för att kunna konkurrera om tjänster efter examen. Och en annan väääldigt stor aspekt är att samtliga mina kompisar kommer påbörja tjänster inom detta yrke. Det skulle kännas jobbigt att "bli kvar" även om jag inte på något vis känner att jobbet jag har nu är sämre. Jag tänker bara att det skulle vara så himla roligt att dela den första upplevelsen av yrket "på riktigt" med dem. Och det skulle naturligtvis vara en superbrant inlärningskurva och toppenerfarenheter.

Jag tänker att det kanske är bäst att krama ur det sista ur Jobb 1? Jag känner mig inte alls klar med det jobbet och jag trivs sååå himla bra och det är så himla roligt. Det är verkligen supererfarenheter jag får som jag inte kommer kunna få någon annanstans. Men o andra sidan är jobb 2 himla lockande också just för att det är helt nytt, det är första steget "ut" i det yrke jag kommer ha samt förmodligen mer meriterande för tjänster efter min examen. Det kommer kännas jobbigt att inte kunna "dela" erfarenheter med mina kompisar som alla kommer gå mot jobb 2. Jag tror dock inte jag kommer gå arbetslös efter skolan men ändå..

Om ni vet vem jag är eller vilka jobb det gäller så snälla håll det för er själva tack. Inget av jobben är garanterade nästa sommar så det blir ju absolut steg 1. Men jag gillar som sagt att ligga lite före med ångesten.

Input?
 
Det är ju omöjligt att råda. Jag känner mig rätt övertygad om att jag hade valt 1. Men det beror då på att jag är jag, så att säga, och de flesta av argumenten för 2 är argument som jag inte hade kommit på eller fäst avseende vid. Dvs inget svårt val för mig.

Antagligen skulle "ordentliga människor" ha försökt råda mig att satsa på 2, om jag vid tillfället varit så pass ung att folk hade synpunkter på sådant i mitt fall.
 
Jag hade nog valt jobb 1, och istället för att se det som att du inte kan vara med och dela erfarenheter med vännerna, lyssna på dem och lär dig istället! Då kan du lära av deras misstag och snappa upp bra tips och på så sätt lyckas ännu bättre när du sedan ska börja jobba med liknande saker. Eller tänker jag tokigt?
 
@Petruska Ja, det är ju verkligen helt omöjligt. Känner att det är svårt att råda mig själv. :D En ännu större del är att jobb 2 kommer jag förmodligen ha heeeela livet ut medan jobb 1 bara är nu. Såklart det skulle vara väldigt roligt med jobb 2 också men absolut största delen för mig är nog känslan av att bli "kvarlämnad". Kanske ska jobba med det istället för att fundera över jobben..........

@Red_Chili Hmm, alltså.. Njae. Tycker inte alls du tänker tokigt men tror erfarenheterna är sådana som man måste gå igenom själv för att lära sig av dem. Såklart jag kan lära mig av andra också, verkligen inte så att jag anser mig stå ovan det. Men att lära av andra gör vi nu hela tiden, dagarna i ända så nästa "steg" blir nog att göra det själv så att säga. :)
 
Jag hade nog valt att bli kvar på jobb 1. Ta vara på tiden! Att känna att det är kul att gå till jobbet VARJE pass är ganska sällsynt.

Sedan kommer du att dela din första tid på jobb 2 med dina kollegor och andra människor än dina läskompisar just nu. Jag hade inte fokuserat så mycket på vad andra gör utan utgått ifrån mig själv.

Som du säger själv kommer du ha många år på jobb 2 framöver. Så mitt råd är absolut att vara kvar på jobb 1 just nu.

Obs! Baserat på vad du skrivit och hur jag tolkar det. Hur svårt som helst att råda folk man inte känner via nätet :o
 
I egenskap av arbetsgivare skulle jag säga att det aldrig kommer att ligga dig i fatet att ha arbetat med något i samma bransch men i en annan yrkeskategori så länge det du lär dig och det du gör nu även kommer att gynna dig när du sen går vidare och jobbar med det du utbildar dig till. Det kommer snarare vara meriterande. Det är svårt att hitta arbetsplatser där man trivs så bra som du verkar göra och där man känner att man får möjlighet att växa och utvecklas. Njut av det och passa på att lära dig så mycket du bara kan. När du är "klar" där, då går du vidare. Du har ju massor av tid sen att ta jobb som nr 2, så skit i att kompisarna börjar med det redan nu. Du samlar ju massor med erfarenhet som dom inte kommer att göra då du även lär dig något annat.
 
Jag blev kvar på mitt gamla jobb ända tills jag tog examen. Dels för att jag inte orkade söka jobb när jag redan hade ett, och dels för att jag hade bättre lön på det gamla jobbet.

Inga problem med att få jobb efter examen. Visst är det meriterande att ha jobbat med yrket innan, men den största vikten lades vid personliga referenser.
 
@Teilani Åh vad skönt att höra att det är fler som väntade med jobbyte till efter examen! Ja, lönen är bättre på jobb 1 också och skillnaden skulle nog bli ganska stor efter en sommar. Dock är det ingen jättefaktor för mig även om det såklart är på plussidan.

Det är bara så himla lätt att dras med i jobbhetsen, det är verkligen vad alla pratar om just nu. Ansökningstider, referenser, jobb efter examen, sista tentorna osv osv osv. Vill inte vara en person som blir påverkad av sånt men blir fett nervös och påverkad av andras jobbstress. :arghh:
 
@Teilani Åh vad skönt att höra att det är fler som väntade med jobbyte till efter examen! Ja, lönen är bättre på jobb 1 också och skillnaden skulle nog bli ganska stor efter en sommar. Dock är det ingen jättefaktor för mig även om det såklart är på plussidan.

Det är bara så himla lätt att dras med i jobbhetsen, det är verkligen vad alla pratar om just nu. Ansökningstider, referenser, jobb efter examen, sista tentorna osv osv osv. Vill inte vara en person som blir påverkad av sånt men blir fett nervös och påverkad av andras jobbstress. :arghh:

Jag minns hur det var, hetsigt var bara förnamnet. Och så skulle man ju vara ute i så förtvivlat god tid. Vem vill börja tänka på nästa års sommarjobb när man precis kommit tillbaka till skolan?

Ta du det lugnt och stanna där du trivs om du vill det. Jobb efter examen kommer att lösa sig, det kan jag lova dig. Ibland får man påminna sig om att livet inte är en tävling, man blir inte lyckligare av att komma först i mål.
 
Jag minns hur det var, hetsigt var bara förnamnet. Och så skulle man ju vara ute i så förtvivlat god tid. Vem vill börja tänka på nästa års sommarjobb när man precis kommit tillbaka till skolan?

Jamen verkligen.

Ta du det lugnt och stanna där du trivs om du vill det. Jobb efter examen kommer att lösa sig, det kan jag lova dig.

:heart Det känns såklart bra att få medhåll ( :angel: ) av kloka bukefalister men extra bra med lugnande ord från en som gått igenom samma sak. Verkligen, supertack.

Det är så lugnande istället för alla som ba "jamen nu är det ju dags för nästa kliv", "jaha... oj... ja så kan man ju göra såklart", "jaha, ja men du tar ju igen att du hamnar efter senare säkert!". Liksom geez, tack alla.

Ibland får man påminna sig om att livet inte är en tävling, man blir inte lyckligare av att komma först i mål.

Säger du det? :D Ibland känns det som att hela utbildningen är en enda lång tävling. Jag vet ju att det inte är så alls men ja. Och en kan verkligen behöva komma ner på jorden ibland och se ut i "verkligheten". Att marineras med typ 100 andra hysteriska studenter är sådär lyckat om en är lite ängsligt lagd från början.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 911
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 273
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp