Hjälp mig!

S

Sofia_Mindy

Jag är nya här och har lite frågor.
Vet ej om jag lagt den på rätt, men jag får hoppas det.

Det är så att jag har en korsningsponny kat D på 15 år. Har han uppstallad i ett litet stall på 4 hästar ute på landet.

Jag har nu funderat på att köpa en islandshäst också, och vill då ha dom ute året runt.
men kan en "vanlig" häst gå ute året runt?
Och funkar det att ha en islandshäst ihop med en vanlig häst?
 
Det finns många frågor ang. lösdrift här på Buke, många av dem med utförlig information och nyttiga tips.

Som svar på din fråga skulle jag säga att en islandshäst först och främst är en häst och det är klart att den kan gå ihop med andra hästar, precis som ett shettis kan gå tillsammans med halvblod. :smirk:

De flesta hästar klarar av att gå på lösdrift, bara de har tillgång till mat och skydd. Om just det i ditt fall går bra med lösdrift beror först och främst vad du skall använda hästen till. Skall du ha den rakad är det kanske inte så bra, men annars borde det inte finnas ngr problem :)
 
Tack så mycket för svaret!

Hästen jag har nu har jag inte tänkt raka. Hon är av den kraftigare typen.

Men vissa säger ju att om en islandshäst går men vanliga så blir dom ledsna?? :crazy:

Men tror du att det går?
 
Är din ponny kraftig och ej rakad borde det som sagt inte vara något problem (förutsatt att hon får som tidigare nämnt tillgång till mat och skydd).

Det att islandshästar skall bli ledsna över att inte gå ihop med andra hästar har jag faktiskt inte hört tidigare. Och om det är så att de blir ledsna behöver det inte bero på att de inte går ihop med andra isisar utan på andra orsaker. Om du ändå är osäker kan det vara en bra idé att ta islandshästen på foder eller på prov så får du se hur det går.

Tänk bara på att även om man har lösdrift kan det vara skönt att ha tillgång till ett stall ifall hästen skulle bli sjuk eller skadad.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
664
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp