Hjälp min ärvda kaktus.

Cattis_E

Trådstartare
Jag har fått ärva en vacker katus.
Den har dock inte skötts optimalt sista tiden och har fått någon "skada" så den vissnat högst upp på ett par av "stammarna".
Någon som vågar gissa vad det beror på? Övervattning? Uttorkning?
Vad kan jag göra åt det?
Det ser ju lite tråkigt ut, men jag vågar inte riktigt bara klippa av det vissna. Känns som det nog förvärrar situationen?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220918_091021.jpg
    IMG_20220918_091021.jpg
    167,7 KB · Visningar: 154
Går det att bryta av det som är skadat?

Uttorkning är det få kaktusar som skadas av. Tror (!) mer på för mycket vatten och kanske för lite ljus.
 
Går det att bryta av det som är skadat?

Uttorkning är det få kaktusar som skadas av. Tror (!) mer på för mycket vatten och kanske för lite ljus.
Ska prova när jag hittat handskar jag inte sticker ihjäl mig i. Så det rä ok om det går att bryta av, men man vill inte skära eller klippa?

För lite ljus och vatten är nog mycket möjligt.
 
Fick fram mer info nu. Den har stått i ett väldigt soligt fönster. Det har förekommit att den när barnen kom dit och hjälpte att vattna att den slokat i topparna. Men återhämtat sig ochbtärätat upp sig. Kan det ändå vara uttorkning då?
 
Lägger till lite mer.
Den har tydligen varit hos deras farmor så länge den 50-åriga systern minns. Så oklart hur gammal den kan vara. Farmorn blev 100 år. Sen har den varit hos pappan i 2 år.
Längst ned är stammen som hård och träig och torr. Verkar inte fuktig och rutten alls.
Jag planerar omplantering. Men hur djupt sätter jag den i jorden? Som nu? Eller djupare?
Hur gammal kan den bli tro?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220918_104111.jpg
    IMG_20220918_104111.jpg
    256,8 KB · Visningar: 122
Ska prova när jag hittat handskar jag inte sticker ihjäl mig i. Så det rä ok om det går att bryta av, men man vill inte skära eller klippa?

För lite ljus och vatten är nog mycket möjligt.
Det ser ut som den har "leder"? Kanske går det att bryta där. Alltså inte mitt på en "kropp'.

Det kanske går att linda tidningspappersremsor runt? Så har jag gjort på min sjöborrekaktus när jag planterat om.
Fick fram mer info nu. Den har stått i ett väldigt soligt fönster. Det har förekommit att den när barnen kom dit och hjälpte att vattna att den slokat i topparna. Men återhämtat sig ochbtärätat upp sig. Kan det ändå vara uttorkning då?
En kaktus som torkat? Det är ju ökenväxter och det ska mycket till för att torkdöda en kaktus

En så gammal växt ska du inte ändra för mycket för. Plantera i mager jord om du vill plantera om (såjord eller spec kaktusjord) på samma djup
 
Håll med tång, typ korvtång eller grilltång? Det gjorde jag när jag klippte av det dåliga på min. Det var bära eller brista och den hämtade sig väl. Sedan mördade sonen den genom att inte vattna ALLS trots att han svor på heder och samvete att han VISST skulle vattna blommorna han tiggde till sig till sitt rum. Sist jag såg den var den mer vit än grön....

Jag kan inte mycket om blommor, men om du just fått den hade jag inte planterat om den nu, inte allt på en gång så att säga?
 
Det ser ut som den har "leder"? Kanske går det att bryta där. Alltså inte mitt på en "kropp'.

Det kanske går att linda tidningspappersremsor runt? Så har jag gjort på min sjöborrekaktus när jag planterat om.

En kaktus som torkat? Det är ju ökenväxter och det ska mycket till för att torkdöda en kaktus

En så gammal växt ska du inte ändra för mycket för. Plantera i mager jord om du vill plantera om (såjord eller spec kaktusjord) på samma djup
Klart det blir kaktusjord eller såjord. Har andra kaktusar (nåja en som jag delat på) sedan innan. Men har aldrig tagit hand om nån gammal
Det var inte lätt att bryta av. Kanske går det men jag låter det nog vara lite och ser vad som händer. Kanske blir lättare att bryta längre fram.
 
Håll med tång, typ korvtång eller grilltång? Det gjorde jag när jag klippte av det dåliga på min. Det var bära eller brista och den hämtade sig väl. Sedan mördade sonen den genom att inte vattna ALLS trots att han svor på heder och samvete att han VISST skulle vattna blommorna han tiggde till sig till sitt rum. Sist jag såg den var den mer vit än grön....

Jag kan inte mycket om blommor, men om du just fått den hade jag inte planterat om den nu, inte allt på en gång så att säga?
Det går alltså att torkdöda 😇.
Jo, jag kom på själv att prova bryta med grilltång.
Ah, så du klippte på din. Bra att veta. Jag ser hur den utvecklar sig och provar nog att klippa längre fram vid behov .
 
Liknande kaktusar i oknen ar ofta traiga mot botten neremot jorden/sanden nar de ar riktigt stora, sa det tror jag bara ar naturligt att det blir nar de blir aldre.
Det ser nastan ut att kunna vara en "cholla kaktus" som ar mycket vanlig i sodra California och hela sodra kusten till halva Texas ungefar. De blir ofta (alltid?) "traiga" i botten ute i det vilda, men inte alltid nar de ar innomhus. Jag gissar att det beror pa att de som ar innomhus inte har for langa torkperioder och aldrig far for mycket vatten.

Det finns manga olika sorters cholla, de flesta ser liknande ut, och den har ar den vanligaste jag brukar se nar jag kor igenom oknarna i sodra USA. Fantastiskt vackert nar de alla blommar och andra kaktusar blommar i andra farger.

Cholla-Cactus-in-Bloom copy.jpeg
 
Liknande kaktusar i oknen ar ofta traiga mot botten neremot jorden/sanden nar de ar riktigt stora, sa det tror jag bara ar naturligt att det blir nar de blir aldre.
Det ser nastan ut att kunna vara en "cholla kaktus" som ar mycket vanlig i sodra California och hela sodra kusten till halva Texas ungefar. De blir ofta (alltid?) "traiga" i botten ute i det vilda, men inte alltid nar de ar innomhus. Jag gissar att det beror pa att de som ar innomhus inte har for langa torkperioder och aldrig far for mycket vatten.

Det finns manga olika sorters cholla, de flesta ser liknande ut, och den har ar den vanligaste jag brukar se nar jag kor igenom oknarna i sodra USA. Fantastiskt vackert nar de alla blommar och andra kaktusar blommar i andra farger.

Visa bifogad fil 100637
Jo, den där på bilden tycker jag att jag sett både i Cali och Az.
Denna är ju lite annorlunda i färgen och taggarna, faktiskt inte alls lik de jag sett där. Men kanske en annan chollavariant.
Eller nåt annat 😅

Men när du säger det så har jag sett just det att den typen av kaktus var träig på stammen. Tack!
 
Kanske inte funkar på just den här kaktusen som är lite mer förgrenad, men jag vill ändå tipsa om ett "omplanteringshandtag" som jag brukar använda på min stora sjöborrekaktus. (Mamma till @tantens :) )
Jag tar en frottéhandduk som jag tvinnar hårt, lägger den runt kaktusen och låter ändarna "tvinna ihop sig", då blir det ett ganska stadigt handtag. :)
 
Lyckades inte ändra mitt inlägg, måste bara tillägga att det är ju jättehäftigt att få ärva en sådan klenod! :love:
Min sjöborrekaktus är minst 30 år.
 
Lyckades inte ändra mitt inlägg, måste bara tillägga att det är ju jättehäftigt att få ärva en sådan klenod! :love:
Min sjöborrekaktus är minst 30 år.
Ja, jag är jätteglad. Måste försöka lura ut vad det är för art.
Inte lyckats hitta nån självklar än.
 
Det ser ut som den har "leder"? Kanske går det att bryta där. Alltså inte mitt på en "kropp'.

Det kanske går att linda tidningspappersremsor runt? Så har jag gjort på min sjöborrekaktus när jag planterat om.

En kaktus som torkat? Det är ju ökenväxter och det ska mycket till för att torkdöda en kaktus

En så gammal växt ska du inte ändra för mycket för. Plantera i mager jord om du vill plantera om (såjord eller spec kaktusjord) på samma djup
Jo men det går absolut, de är mycket känsligare än jag hade trott. Lämnade en kaktus och en porslinsblomma i ett fönster en sommar i ett par månader. Kaktusen hade torkat ihop som en tvättsvamp och var oräddbar, porslinsblomman brydde sig inte alls utan var nästan som vanligt. Min sons kaktussamling vill också ha mycket mer vatten än jag skulle trott, säkert varannan vecka faktiskt. Julkaktusarna är hopplösa, de slokar för typ ingenting alls och vill ha vatten en gång i veckan minst.

Med det sagt ts så skulle jag nog inte våga gissa på undervattnad på en kaktus om jag inte visste att den hade varit utan/undervattnad ganska länge.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 074
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 297
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp