Hjälp – min dotter vill ha en häst!

Anna_H

Trådstartare
Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag bara kan om vad det skulle innebära ekonomiskt och arbetsmässigt innan jag ens överväger det. Men även tips och råd om vad man ska leta efter när det gäller häst och stallplats.

Hon är 10 år och rider två gånger i veckan, ena gången i 3 h med stort fokus på häst- och stallskötsel och andra på vanlig ridskola. Vi föräldrar är rena noviser men hennes bonusmamma har haft häst hela livet och är väldigt engagerad i min dotter och skulle självklart hjälpa till att lära både dottern och pappan allt praktiskt kring hästen. Jag vill dock inte fråga henne i det här läget då vi inte har den relationen ännu. Därför frågar jag er.

Hur många gånger i veckan rider ni? Om inte alla dagar, vad gör ni med hästen övriga dagar?

Box eller lösdrift? Vilken servicenivå bör man leta efter?

Hon är redan 160 cm och vägen 50 kg. Köper man häst som passar i strl nu eller en som hon kan ha länge?

Hon vill gärna hoppa i framtiden, vilken typ av häst ska man titta på?

Vad avgör om en häst ska ha skor eller inte?

Tips eller råd på vägen?
 
Först måste du kunna mycket mer om hästar. Du måste veta hur den ska fodras, tränas, lära dig känna igen skador/sjukdomar, lära dig se när du behöver ta in en veterinär/sadelprovare etc. Jag rekommenderar att du försöker hitta en mentor som kan stötta dig i detta.

Att ha häst tar mycket tid. Räkna med att det är en livsstil och inte en hobby.
 
Jag ska försöka svara mer utförligt senare under dagen, ska strax ut och medicinera en av mina hästar.

Lite nyfiken på hur länge dottern ridit?
Tänker att medryttare kanske kan vara ett alternativ? Men jag svarar mer utförligt sedan 😇.
 
Med den lilla erfarenhet både du och dottern har så skulle jag inte rekommendera ett stall med lägre servicenivå än fullservice. Och då i ett stall som har proffs som driver stallet där du är öppen med den lilla kunskap ni har så att ni kan få all hjälp som krävs av personen som driver stallet, även om det egentligen är ett lite väl stort ansvar att lägga på en stallchef.
Som ponnyförälder så har man som vuxen ansvar för hästens skötsel och välmående, så det kräver rätt mycket kunskap som måste finnas som minst I stallet man står om mam själv inte besitter den kunskapen.

Sen är inte alla stall bekväma med att ta emot en så pass okunnig inackordering, men det är ju isåfall någonting du får kolla upp så den biten är klar redan innan hästen är införskaffad.

Välj en läromästare för att inte göra livet ännu mer komplicerat för er själva och teamet som ska hjälpa er.

En bra idé är qtt ha med tränare vid hästköp. En tränare som känner er kan hjälpa er leta.
 
Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag bara kan om vad det skulle innebära ekonomiskt och arbetsmässigt innan jag ens överväger det. Men även tips och råd om vad man ska leta efter när det gäller häst och stallplats.

Hon är 10 år och rider två gånger i veckan, ena gången i 3 h med stort fokus på häst- och stallskötsel och andra på vanlig ridskola. Vi föräldrar är rena noviser men hennes bonusmamma har haft häst hela livet och är väldigt engagerad i min dotter och skulle självklart hjälpa till att lära både dottern och pappan allt praktiskt kring hästen. Jag vill dock inte fråga henne i det här läget då vi inte har den relationen ännu. Därför frågar jag er.

Hur många gånger i veckan rider ni? Om inte alla dagar, vad gör ni med hästen övriga dagar?

Box eller lösdrift? Vilken servicenivå bör man leta efter?

Hon är redan 160 cm och vägen 50 kg. Köper man häst som passar i strl nu eller en som hon kan ha länge?

Hon vill gärna hoppa i framtiden, vilken typ av häst ska man titta på?

Vad avgör om en häst ska ha skor eller inte?

Tips eller råd på vägen?

Kostnaden är svårt att svara på beror väldigt mycket på var du bor och vad kostnaden för inackordering är. Utöver stallplats så tillkommer tillskott, grovfoder om det inte ingår, vaccineringen, skoning av häst, försäkringar, utrustning som behöver bytas och träningar. Buffert för akuta kostnader är också ett måste. Träningar för tränare är inget att snåla in på när din dotter är i den åldern och så oerfaren. Sen har jag säkert glömt några kostnader som andra kan fylla på med.

Du behöver också lära dig grunderna i hanteringen av häst då du har ansvaret dygnet runt 365 dagar om året. Får hästen kolik på julafton så behöver du ut till stallet oavsett och vill du åka bort måste du ha ordnat så att någon annan kan ta ansvar. Vi,l inte avskräcka dig men det är nödvändigt att du själv skaffar kunskaper och har provat på att hantera hästar innan ni eventuellt skaffar häst. Du behöver också läsa på om skötsel och sjukdomar hos hästar. Tänk igenom om du har ork och tid att vara i stallet 7 dagar i veckan året runt 2-3 timmar per dag. Det är en livsstil ingen hobby att ha häst.
 
Bra svar redan, vill inflika ett scenario som jag stod inför. Barnet ville göra andra saker också och hästen behöver ändå tas om hand.

Läxor, kompisar och andra intressen kommer troligtvis dyka upp och då kan det vara bra att ha en plan för hur hästen ska hinnas med och kostnaderna motiveras.
 
Låter för tidigt med egen häst, som sagt det går från hobby till livsstil med egen.
Finns det någon form av fodervärdskap på ridskolan så kan det vara en bra början! Eller medryttarhäst:)
Rådfråga tösens ridlärare också:)
 
Medryttarhäst låter som bästa vägen in till hästlivet, eget ansvar men inte fullt ansvar. Står hon på en anläggning kan hon ta lektioner där och ev fortsätta på ridskolan med, det finns nästan alltid någon att fråga och man kan få följa med ut på uteritter. Egen häst tycker jag ni ska vänta med utan börja som medryttare, foderhäst och sen egen häst om några år.

Mycket kommer att hända de kommande åren med skola, andra intressen och en dag har hon vuxit ur den ponny hon har och tar steget till stor häst, eller kanske redan nu. Som medryttare är det enklare att byta häst, lägga av om intresset svalnar och framförallt så har man varken hela ansvaret eller hela kostnaden.
 
Du har fått flera bra svar redan, och jag håller med om dessa och vill bara inflika: det är naturligt att dottern vill ha en EGEN häst och drömmer om det - det gör nog de flesta hästintresserade i den åldern (och senare med).
Jag tänker att iom att dottern är så liten och inte kan ha ridit SÅ länge + återigen, är så ung, så är det nödvändigt att den vuxne kan avsevärt mycket mer.

För er så tänker jag att det finns flera steg mellan där ni är nu till egen häst.
Börja med att hitta en medryttarhäst där dottern får rida mer, och ni får känna på mer ansvar men hästen ägs ändå av någon annan. Sedan kan fodervärd vara nästa steg, och viktigast av allt hela vägen är att ha kunniga människor omkring sig som hjälper och stöttar.
 
Håller med övriga att det nog är bättre att successivt öka på antal hästdagar istället för att direkt köpa egen häst. Det blir ett enormt steg och hon är så ung att det troligen kommer falla ett stort jobb på er vuxna. Medryttare låter som en jättebra ide!

Egen häst innebär ansvar för hästen alla dagar i veckan. Man kan ju betala och få avlastning, tex genom fullservice om stallet erbjuder den tjänsten, men ansvaret ligger ändå på ägaren. För er som vuxna innebär det att ni ska känna er ok med att spendera flera timmar i stallet varje dag. Varje kväll efter jobbet och varje helgdag.
Ibland behöver man vara i stallet flera gånger per dag, och beroende på stall kan det också tillkomma jourer där man behöver kunna ta hand om de andra hästarna i stallet. Då behöver ni vuxna klara av att tex leda hästar till hage mm.
Om ni börjar som medryttare får även du chans att testa på att vara mer i stallet och du får också lära dig mer om hästar under tiden.
 
Jag hade nog inte skaffat en häst med de premisserna. Det är bättre att börja som medryttare. Jag hyrde min första sommarponny (för egna ihopsparade pengar) i en månad när jag var 12 år. Mina föräldrar är inte hästmänniskor men hade varit med på ridskolan och det var en supersnäll ridskoleponny som jag hyrde. Jag hade då ridit sedan jag var 6 år gammal och hängt massor i stallet och hjälpt till, plus att jag var en riktig bokmal som läste all fakta om hästar jag kunde komma över. Jag klarade alltså att sköta hästen självständigt då, såklart med stöd från äldre tjejer och vuxna som stod i stallet och var där samtidigt.

När jag köpte min egna häst (återigen för egna ihopsparade pengar) så fick jag lära mina föräldrar massor så att de skulle kunna hjälpa mig om jag blev sjuk etc. Jag hade inga krav alls på att de skulle lära sig, men speciellt mamma tyckte nog faktiskt att det var lite mysigt att hjälpa till ibland. Från att ha varit hästrädd lärde hon sig mocka, sätta på täcke, benskydd och grimma och leda hästar.

Förutom detta måste man kunna se hur utrustningen passar och kunna se när hästen verkar sjuk/halt och veta när man ska ta hjälp. Om hästen blir sjuk eller skadad måste man kunna lösa att ge den medicin och kanske bandagera sår och så vidare. Man måste också veta hur man ska lägga upp träningen på ett bra sätt och hur man ska fodra sin häst. Det är så himla mycket sånt som man inte tänker på som man behöver reda ut när man har häst, och eftersom din dotter är så pass ung och oerfaren vore det nog bättre om hon fick skaffa sig den kunskapen på annat håll först. Har man en egen häst måste man vara beredd på att vara i stallet flera timmar varje dag. Som sagt, en medryttarhäst är ett bra första steg!
 
Hur många gånger i veckan rider ni? Om inte alla dagar, vad gör ni med hästen övriga dagar?
Våra hästar rids oftast fem dagar i veckan - övriga två har de helt ledigt eller markarbetas. Har man bra hagar och en för hästen stimulerande utomhusmiljö tycker jag det är bra för alla hästar att åtminstone någon dag i veckan "bara gå i hagen".
Box eller lösdrift? Vilken servicenivå bör man leta efter?
Eftersom ni är så pass okunniga bör ni leta efter fullservice, anser jag. Det är dyrare, men kan inte riktigt se hur ni skulle klara att ha häst utan att få mycket hjälp med det dagliga.

En BRA lösdrift är bättre för hästen än box, men det finns många varianter av inte så bra lösdrifter... För er tror jag det är enklast med box och fullservice på ett ställe med bra hagar och lång utevistelse varje dag.

Hon är redan 160 cm och vägen 50 kg. Köper man häst som passar i strl nu eller en som hon kan ha länge?
En som passar nu. Hon är ung och ännu inte alls erfaren, hon behöver en häst som inte är för stor för henne, utan som hon känner att hon lätt klarar av, både att hantera och att rida. Helst en äldre läromästare som redan hunnit med att lära ett barn eller två att rida!

Hon vill gärna hoppa i framtiden, vilken typ av häst ska man titta på?
Bara en trevlig häst som hon klarar av. De allra flesta vettigt utbildade hästar klarar att tävla i lättare klasser i både hopp och dressyr.

Vad avgör om en häst ska ha skor eller inte?
Hovkvalitet, underlag, belastning och hur mycket den rids. Jag som rider fem dagar i veckan mestadels på grusväg skulle aldrig drömma om att ha mina hästar oskodda (annat än avelsstoet som inte rids alls).

Tips eller råd på vägen?
Det är inte fel att vänta ett par år med att köpa egen häst. Då hinner din dotter växa, mogna och lära sig en hel massa på vägen, hon kan då också vara med och ta ett större ansvar själv.

Hur mycket är det tänkt att bonusmamman ska ta ansvar för om ni skaffar häst? Med en måttligt erfaren tioåring och två hästokunniga föräldrar känns det som om MYCKET skulle behöva hamna på henne. Är hon införstådd med det?

Hur ser ditt eget intresse för hästar och andra djur ut? Att skaffa häst är en enormt mycket större grej än att engagera sig i sitt barns fotbollsträning eller ridning på ridskola. Det är tidiga morgnar, leriga hagar, hårt arbete, veterinärbesök mitt i natten om hästen blir dålig, väldigt mycket pengar och lite till. För mig är det värt det tusen gånger om, men har man inte intresset själv så kan det bli tufft.
 
Jag skulle vilja påstå att det är lika mycket jobb (minst) att vara ponnymamma som att ha en egen häst (hålla ordning på unge PLUS häst). Detta skulle då till stora delar ligga på bonusmammans ansvar.

Kanske skulle bonusmamman skaffa sig en egen häst som dottern kan hjälpa till med när det passar, till en början?
 
Håller med vad alla andra har skrivit, väldigt bra tips. Sedan kommer det ekonomiska med, vill jag passa på att trycka på. En häst kan lät kosta 100.000 idag, särskilt om man skall ha en frisk, snäll läromästare.
Sedan tillkommer alla kostnader, det är inte alls ovanligt att en häst kostar 5000-10000 kr i månaden med stallplats, hovslagare, Kraft/grovfoder, tillskott, försäkring, veterinär, utrustning, träning, equiterapeut/kiro/massör etc. Såna kostnader får man räkna in i budget. Bara att kolla på tråden här på buke som handlar om "vad kostar eran stallplats" och sen plussa på dom extra kostnaderna. På det kan det lätt bli man får åka till veterinären, då får man räkna med att oftast få ligga runt 4000, även med försäkring (självrisk + 25% har många försäkringar). Om det blir större hältutredningar etc, kan det bli mycket dyrare.

Sedan är din dotter så pass ung, så vadå om hon förlorar intresset om 6 månader eller 1 år och hästen då skall säljas? Om den inte är tränad ordentligt får man ofta skicka den iväg på träning etc. (som kostar pengar och troligen blir en förlust på inköpspriset).

Alla såna grejor får man verkligen ta med i kalkylen och överväga noga innan man köper en häst.

Jag fick min första häst som 13, nästan 14årig. Jag spenderade då varje dag i stallet på ridskolan innan och jobbade för att få extra ridlektioner. Jag hade då skötare hästar och hjälpte på lektioner med allt omkring hästarna, sedan blev jag även medryttare. Jag hade en duktig tränare vid sidan som hjälpte oss leta och då även fick hjälp med hästen av henne + lektioner. Mina föräldrar hade/har typ noll koll på hästar, men dom kunna mocka och ta in/ut hästen från hagen.
 
Om ett barn ska skaffa häst så ligger ansvaret på den vuxne. Eftersom du är okunnig så måste bonusmamman i så fall vara beredd på att ta fullt ansvar. Jag skulle dock säga att det är alldeles för tidigt för din dotter att få en häst. En häst kräver engagemang varje dag, året om. Den behöver rätt foder, rätt skötsel (inkl hovslagare, vaccinationer, förmåga att se om någonting är fel etc etc) rätt utrustning och kontinuerlig motion på rätt sätt för att må bra. Det är ett rejält åtagande och kräver massor både i kunskap och engagemang. Det är ett ansvar för en levande varelse. Ridningen är det lilla i sammanhanget.
 
Hur många gånger i veckan rider ni? Om inte alla dagar, vad gör ni med hästen övriga dagar?
Fem-sex är planen beroende lite på hur veckan ser ut för övrigt med jobb och om det typ blåser orkan kanske jag inte rider den dagen. Min häst vilar helt en dag i veckan (går bara i hage) och det är den dagen som det kör ihop sig allra mest på jobbet och jag måste vara på kontoret hela dagen (den här veckan är det idag). En dag i veckan promeneras hon vid handen. Men min häst är också i väldigt stort behov av stimulans, hon blir typ odräglig om hon inte går så mycket. Min shettis har inte alls samma behov, han är mer än nöjd med tre-fyra gånger i veckan (av förklarliga skäl promeneras han och tömkörs).

Box eller lösdrift? Vilken servicenivå bör man leta efter?
Skulle också vilja säga att detta beror på, både på er och på hästen. Jag har provat båda med min häst och varken hon eller jag trivdes med lösdrift. Alls. I ert fall hade jag nog ändå övervägt något stall med möjlighet till att köpa till tjänster och att det finns kunnigt folk där som kan stötta, såvida inte bonusmamma har eget stall och det är okej med henne att ni står där i så fall.

Hon är redan 160 cm och vägen 50 kg. Köper man häst som passar i strl nu eller en som hon kan ha länge?
Inte för liten häst, men en häst som är 140 borde passa och kunna passa ett tag. Hur gammal är hon och hur långa är ni föräldrar? Köp inte för stor häst till ett yngre barn som hon ska "ha att växa i". Det är inte roligt att ha en för stor häst som man inte kan hantera själv och kanske till och med blir rädd för (vi behöver inte ens prata om rädslor, jag kunde inte sadla mitt halvblod själv utan att stå på en pall, det var rätt störigt, för att inte tala om att jag var rökt om jag var tvungen att hoppa av ute i skogen).

Hon vill gärna hoppa i framtiden, vilken typ av häst ska man titta på?
Beroende på hur gammal hon är hade jag tittat på en trevlig sportponny som är allround (typ new forest eller connemara) som man kan göra allting med.

Vad avgör om en häst ska ha skor eller inte?
Hästens hovkvalitet och hur den funkar utan skor. Hovslagaren ska kunna hjälpa er med det. Min häst gick oskodd de första sex åren, men sen började vi rida mer och mer ju äldre hon blev och nu är hon skodd på alla fyra. Min förra häst däremot klarade sig alldeles utmärkt under sina 26 år på det här jordklotet med bara skor fram.

Tips eller råd på vägen?
Jag har varit i din dotters sits. Mina föräldrar kunde absolut ingenting. Min mamma är hysteriskt rädd för alla pälsdjur, och skällde på mig när jag försökte bryta mig in i grannens hästhage som treåring. Bevisligen hjälpte inte hennes skräckpropaganda för här sitter vi 30 år senare och jag är precis lika besatt som då. Den enda som varit lite hästvan är min farfar som jobbade med hästar i jordbruket som väldigt ung innan traktorerna helt slog igenom. Jag red hos grannen tillsammans med en större tjej (hon var alltså i princip vuxen) de första åren, red på ridskola i flera år, vi hyrde häst på somrarna två år också. Sista gången, då var jag elva, insåg nog mina föräldrar att det här går inte över och sen kom min första ponny i december. Vi hade honom på foder (det vill säga vi lånade honom mot att vi betalar och sköter allting som om han vore vår egen) ett halvår först, sen köpte vi honom.

Det har gått bra, men jag har hela tiden varit den som varit tvungen att vara den kunniga, för jag har aldrig kunnat förlita mig på mina föräldrar (din dotter verkar ju i alla fall ha bonusmamma som backup). Vi har fått lära oss av andra hästmänniskor i stallet. Jag slutade inte heller rida på ridskola när jag fick egen häst, utan red på ridskola i många år efter det, men det går ju så klart lika bra att träna för tränare med den egna ponnyn. Pappa red också två terminer på ridskola, han var med och tog grönt kort när jag tog det och han har på det stora hela fått engagera sig och lära sig min hobby på ett sätt man kanske inte behöver göra om barnet spelar fotboll en timme i veckan. Hela familjen har levt med ponnyerna i över 20 år och det har skapat en väldigt speciell familjebild, mina yngsta syskon minns inte tiden före ponnyerna.
 
Nu ska jag skriva ett utförligare svar... Det blir långt..
Jag har haft häst i över 30 år, med varierande upplägg beroende på ålder och förutsättningar.
Jag fick min första ponny när jag var 12 och hade då ridit i 5 år.
Med facit i hand kan jag nog tycka att det var något år för tidigt eller framförallt att det hade varit bättre att stå på en anläggning med fullservice istället för det upplägg vi hade. Mamma var dock mycket engagerad men hade inte massor med kunskap.

Du kommer som förälder behöva vara engagerad och det är du som kommer att ha ägaransvaret för djurets välfärd osv. Du kommer alltså att behöva lära dig mer, mycket mer innan hästköp.
Att luta er på bonusmamman kan ni inte helt göra även om hon säkert gärna hjälper till.
Du måste väga in vad som händer om det förhållandet skulle spricka till exempel.
Har bonusmamman egen häst idag? Eller är det så att hon kommer vara helt delaktig i din dotters häst i så fall? Eller kommer hon alltså då "få en häst till" att dela ansvaret för?

Jag vidhåller att jag tror att medryttare vore ett bättre mellansteg. Jag berättar lite mer om det sist i inlägget.
Nu ska jag försöka besvara dina frågor och berätta om min livsstil ;).

Hur många gånger i veckan rider ni? Om inte alla dagar, vad gör ni med hästen övriga dagar?
Mitt mål är att mina hästar ska motioneras 5-6 dagar i veckan, men då jag har tre stycken så har jag också några s.k. medryttare som ansvarar för motionen av en häst (den som just den personen är medryttare på) det antal dagar i veckan som vi kommit överens om.
De dagar ingen rider så kollar jag hälsostatus och kratsar hovar, ibland borstar jag, fodrar flera gånger dagligen, fyller vatten, gör i ordning höpåsar och kraftfoder och mockar.

Box eller lösdrift? Vilken servicenivå bör man leta efter?
Jag gillar lösdrift, men det beror också på vad för förutsättningar det finns för skötsel och sjukbox om hästen skulle behöva det. Att komma bort från väder och vind vid skötsel gör stor skillnad.
Att ta pass med fodring och så vidare av andras hästar känns inte som ett alternativ innan kunskapen finns.
Jag tycker ni behöver fullservice som start, möjligen utan mockning. Ridbana eller ridhus tycker jag är krav eftersom det är säkrare än att ge sig ut ensam och en 10-åring känns väldigt ung för att rida ute ensam.

Hon är redan 160 cm och vägen 50 kg. Köper man häst som passar i strl nu eller en som hon kan ha länge?
Med de förutsättningarna hade jag nog satsat på en D-ponny eller möjligen en liten häst. Jag är 162cm, vuxen och har en stor D-ponny, kraftig sådan. Ryttare på 170+cm har också ridit honom och sett helt proportionerliga ut tack vare hans grova byggnad. Men det beror mycket på hästens temperament egentligen. Viktigast är att den är en bra s.k. läromästare som är bra utbildad och med ett sinnelag passande ett barn.

Hon vill gärna hoppa i framtiden, vilken typ av häst ska man titta på?
De flesta hästar kan hoppa, bara mer eller mindre bra/högt. Jag hade inte satsat på något som hoppat högre klasser i ett tidigt skede då jag tror det blir "för mycket häst för någon i början av sin ryttarkarriär.

Vad avgör om en häst ska ha skor eller inte?
Slitage på hovarna och hovvalité vilket beror på underlag man rider på, intensitet och hästens medfödda hovkvalité. Det blir också (enligt mig) lättare att förebygga halkskador på vintern när det finns skor på och lätt att sätta i rejäla broddar.
Men det finns fungerande lösningar för barfotahästar också.

Tips eller råd på vägen?
Titta på om det inte vore klokt att försöka bli medryttare.
Vad är då en medryttare? Upplägget kan variera något, och så även priset.
Mina medryttare har ansvar för hästens motion och skötsel ett förutbestämt antal dagar i veckan.
Mer specifikt så mockar de åt sin häst, gör i ordning den hästens hö utöver rider och gör i ordning hästen för ridning.

Det blir lite som att ansvara för en egen häst, men vissa dagar i veckan och utan att ha ägaransvaret och inte behöva ta alla beslut. Genom att vistas i ett stall brukar det också finnas möjligheter att lära sig mycket kring hästen.
Det kräver också ofta en engagerad vuxen, jag kräver till exempel att vuxen är med och har huvudansvar vid all stalltid.
Som vuxen utan stallvana kan det ju vara lite svårt att ha även det ansvaret så då krävs ju en engagerad ägare som är med i början och hjälper er tillrätta enligt mig.

Ett annat alternativ är om hon kan ha en sköthäst på ridskolan, eller annan möjlighet att vistas ännu mer i något annat stall för att lära sig det som krävs för egen häst.
Det kostar dessutom mycket mer pengar än man kan tro. Skoning, stallhyra, utrustning, vaccinationer, försäkring, oväntade veterinärbesök, träningar för instruktör. Instruktör kommer att behövas, för att förebygga och lösa problem. Kolla upp vad allt sådant kan kosta i ert område genom att prata med hästmänniskor i er närhet.

Summa summarum, jag tror det är för tidigt....
 
Hur ser ditt eget intresse för hästar och andra djur ut? Att skaffa häst är en enormt mycket större grej än att engagera sig i sitt barns fotbollsträning eller ridning på ridskola. Det är tidiga morgnar, leriga hagar, hårt arbete, veterinärbesök mitt i natten om hästen blir dålig, väldigt mycket pengar och lite till. För mig är det värt det tusen gånger om, men har man inte intresset själv så kan det bli tufft.
Läs detta tre gånger. Väldigt bra beskrivning.
Själv medicinerar jag häst 2 ggr per dag just nu. Det ena är en inhalationsmedicin i minst 10 dagar, vilken inte är helt lätt att ge på en häst som inte förstår vad det ska vara bra för och inget man tränar på i förväg då det (enligt mig) inte är något vanligt förekommande. Men det kan alltså hända.
Man måste lägga det ansvaret på någon om man inte är kunnig och hästen råkar få en luftvägsåkomma som min.
 
Har dottern någon erfarenhet utanför ridskolan? Jag skulle rekommendera att vara medryttare först. Kanske medryttare hos någon som vill att föräldrarna ska vara mycket engagerade (så får ni vuxna lära er vad det innebär att ha häst) och där det är mer än bara rida o borsta, kanske att ta kvälls eller morgontjänster, hjälpa till med vård o annat stallarbete mm.

Jag har i långa perioder inte kunnat rida alls när hästen varit sjuk, halt eller liknande, nu under vinterhalvåret har hästlivet bestått av mörka mornar o kvällar, vada i lera, sköta om sår o ge medicin flera ggr om dagen mm. O hästen måste alltid komma först, alla dagar i veckan, även helgdagar o lördagkvällar o när du själv är trött, sjuk eller deppig. Det är värt allt slit för mig pga mitt egna stora intresse. Många gånger står man där själv i stallet utan hjälp av någon annan kunnig o ska lösa en situation o att göra sånt utan någon baskunskap allt är knepigt. Tror ni behöver skaffa er lite insikt / kunskap i vad hästägandet betyder innan ni köper en häst både för er o hästens skull.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp