Hjälp, min häst är svullen

Savannah345

Trådstartare
Senast igår så var mitt 10-åriga sto svullen över nosen. Hon var varm där men visade inget så när vi kände osv. Hon var väldigt låg även fast hon är en riktigt energisk höst som aldrig blir trött. Dock äter hon, bajsar och kissar och dricker. Allt sånt men är låg och är svullen. Veterinärerna röntgade henne idag och kom fram till att hon har bakterie i en tand längre in som har stoppat från att spridas till hela kroppen. Är de någon som vet om de är farligt m.m. Hon är en aktiv hopphäst och tävlings häst och jag är orolig. Tacksam för svar!:)
 
Fråga veterinären som undersökt henne. Det vet de mycket bättre än folk på ett forum på nätet. Vad sa veterinären?
 
Fråga veterinären som undersökt henne. Det vet de mycket bättre än folk på ett forum på nätet. Vad sa veterinären?
Jag tycker detta är en lite tråkig ton. Det är inte alltid lätt att komma ihåg att fråga allt när veterinären är ute. Hade veterinären sagt något så hade användaren nog inte behövt fråga.

Detta är användarens första inlägg, jag tycker vi kan ta bättre hand om nya här på sidan.

Sedan har säkert veterinären oftast bättre svar och det kan vara bra att kontakta den om det är något specifikt man vill veta.

Men det skulle kunna finnas någon här som kan komma med info som gör det lättare att ställa rätt frågor.

Tyvärr har jag själv inte mycket komma med vad gäller själva frågan.
 
Senast igår så var mitt 10-åriga sto svullen över nosen. Hon var varm där men visade inget så när vi kände osv. Hon var väldigt låg även fast hon är en riktigt energisk höst som aldrig blir trött. Dock äter hon, bajsar och kissar och dricker. Allt sånt men är låg och är svullen. Veterinärerna röntgade henne idag och kom fram till att hon har bakterie i en tand längre in som har stoppat från att spridas till hela kroppen. Är de någon som vet om de är farligt m.m. Hon är en aktiv hopphäst och tävlings häst och jag är orolig. Tacksam för svar!:)
Det kan bli farligt, problem med tänder kan leda till bihåleproblem vilket är väldigt jobbigt att få bukt med.
 
Senast igår så var mitt 10-åriga sto svullen över nosen. Hon var varm där men visade inget så när vi kände osv. Hon var väldigt låg även fast hon är en riktigt energisk höst som aldrig blir trött. Dock äter hon, bajsar och kissar och dricker. Allt sånt men är låg och är svullen. Veterinärerna röntgade henne idag och kom fram till att hon har bakterie i en tand längre in som har stoppat från att spridas till hela kroppen. Är de någon som vet om de är farligt m.m. Hon är en aktiv hopphäst och tävlings häst och jag är orolig. Tacksam för svar!:)
Ja det måste åtgärdas. Ta ut en veterinär som också är häst-odontolog som kan titta ordentligt. Kanske räcker antibiotika, kanske måste tanden dras ut.
 
Jag tycker detta är en lite tråkig ton. Det är inte alltid lätt att komma ihåg att fråga allt när veterinären är ute. Hade veterinären sagt något så hade användaren nog inte behövt fråga.

Detta är användarens första inlägg, jag tycker vi kan ta bättre hand om nya här på sidan.

Sedan har säkert veterinären oftast bättre svar och det kan vara bra att kontakta den om det är något specifikt man vill veta.

Men det skulle kunna finnas någon här som kan komma med info som gör det lättare att ställa rätt frågor.

Tyvärr har jag själv inte mycket komma med vad gäller själva frågan.
Hej, tack för svaret. De är ingen fara. Veterinären röntgade endast och sa att en tandläkare skulle komma imorgon men att de troligtvis inte är någon större fara. Hon har behandlats med antibiotika och svullnaden har gått ner jätte mycket verkligen och hela hon är mycket gladare och piggare som vanligt.
 
Det kan bli farligt, problem med tänder kan leda till bihåleproblem vilket är väldigt jobbigt att få bukt med.
Nu var detta inget katastrof läge utan hon behandlades idag med antibiotika och troligtvis behövs endast de. Imorgon kommer en tandläkare Och kollar så allt är under kontroll. Svullnaden är så mycket mindre har nästan gått bort och hon är som vanligt lika pigg och glad.
 
Fråga veterinären som undersökt henne. Det vet de mycket bättre än folk på ett forum på nätet. Vad sa veterinären?
Veterinären sa att de har kommit lite bakterier i tanden vilket har gjort att de har svullnat. Står på Brunmåla deras klinik så vi har alltid nära tillgång till veterinärer. Tandläkaren kommer imorgon och så får vi svar om vi ska dra ut den eller bara behandla. Svullnaden har gått ner nästan borta och hon är lika pigg och glad so m vanligt vilket är väldigt skönt.
 
Ja det måste åtgärdas. Ta ut en veterinär som också är häst-odontolog som kan titta ordentligt. Kanske räcker antibiotika, kanske måste tanden dras ut.
Veterinären sa att de troligtvis måste endast behandlas och inte behöva dras ut. Tandlä'karen kommer imorgon och svullnaden har gått ner och hon är mycket mer pigg och alert som vanligt och gnäggar vilket hon inte gjorde igår. Så skönt.
 
Senast igår så var mitt 10-åriga sto svullen över nosen. Hon var varm där men visade inget så när vi kände osv. Hon var väldigt låg även fast hon är en riktigt energisk höst som aldrig blir trött. Dock äter hon, bajsar och kissar och dricker. Allt sånt men är låg och är svullen. Veterinärerna röntgade henne idag och kom fram till att hon har bakterie i en tand längre in som har stoppat från att spridas till hela kroppen. Är de någon som vet om de är farligt m.m. Hon är en aktiv hopphäst och tävlings häst och jag är orolig. Tacksam för svar!:)
De flesta veterinärer har telefontider där du kan ringa och prata med dom. Annars kan man alltid be behandlande veterinär ringa upp pga man har kommit på nya frågor om sin hästs behandling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 097
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 712
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 675
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp