HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är fel

R

rottweiler

Här är våran historia..
Fick hem min häst i okt 2008 efter att han varit utlånad på foder i 2 år.
första v är han precis som jag minns honom (har haft honom hemma några v under foderperioden också) sen börjar det kännas som sadeln inte ligger bra och jag tillkallar en sadelprovare och får sadeln omstoppad, upplever det som hästen blir lugnare vid ridning och samlar sig riktigt bra.
Upplever också att han tunnat ur lite och ökar maten.
Är rädd att felaktig sadel kan ha orsakat problem så i rent förebyggande syfte tar jag hem en equterapeft/kiropraktor som går igenom hela hästen och behandlar honom med lazer samt ställer tillrätta en kota som ligger lite fel, han är även spänd och öm på vä bakdel och jag blir beordrad att massera och stretcha vilket jag gör, hon påpekar även att han är lite tunn (han blir lätt det på vintern), så jag ökar foderstaten igen.
börjar rida som vanligt igen efter kiropraktorns råd och han går riktigt bra.
Och nu för ca en v sen börjar han uppföra sig konstigt, han blir stressad, har ingen riktig framåtbjudning och vägrar gå i rätt form, håller emot och drar upp huvudet, värst är det i traven.
detta hände från en dag till en annan.

Detta har jag försökt med själv . . försökt titta honom i munnen men kan inte se något ovanligt, masserat och känt på ryggen och han är möjligen lite öm och känns kanske lite öm och hård, men svårt att säga då jag inte har den rätta kunskapen. vilat honom några dagar sen longerat honom för se om nåt ser konstigt ut, fick hjälp att titta på honom och det enda som möjligt kunde ses var att han var lite spännd över ryggmuskulaturen.

Så här tänker jag gå vidare.. ta hit kiropraktorn igen, kolla mun och tänder?
Uppsöka vetrinär..

Har en häst som behöver motion och arbete för att må bra och han tränas/rids normalt 5-6 dagar i veckan.
Ska jag avakta med att rida alt longera tills jag fått svar på vad som har hänt eller kan det vara nåt annat tex sträckning vid race eller liknande i hagen eller kan han ha skadat sig i munnen som jag inte kan se eller något helt annat. det kom så plötsligt. Kan jag rida honom lite försiktigt för att se om det släpper eller är det dumt ? Borde jag massera eller stretcha eller låta bli....
Jag har rådfrågat andra hästkunniga människor men skulle gärna vilja veta vad ni har för teorier eller svar....

Vad har hänt med min häst...
 
Sv: HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är f

En bra hästklinik. Absolut. Beskriv problemet när du bokar tid och börja med veterinären. Ingen seriös ET/kiropraktor etc ska behandla en häst som reagerar som din utan att först hört vad veterinären säger.
 
Sv: HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är f

Förutom det svar du har fått vet jag att fästingsjukdomar kan ge lite diffusa symptom. Stelhelt, ovilja eller som i min häst fall => 41 graders feber samt kolik på mindre än 30 minuter. Koliken behandlades och ansågs vara huvudorsak men febern gav inte med sig. Ytterligare tester visade på Erlichias. Så, det jag försöker säga är att om inga andra fysiska problem kan hittas, testa för fästingen om inte annat för att utesluta.
 
Sv: HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är f

.....som de övriga ovan säger + träckprov......kan vara ett maskangrepp,
kanske långsökt men bra att utesluta.
 
Sv: HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är f

mask det har jag inte tänkt på, han är ju faktiskt fortfarande lite tunn trots att jag ökat fodergivan två ggr.

fortsätt komma med ideer.... tack
 
Sv: HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är f

Klinik helt klart och gör en riktig hältutredning.
 
Sv: HJÄLP, Min häst ahr blivit annorlund till det sämre att rida o det känns nåt är f

Klinik är ju nu en självklarhet att välja som första instans, ömhet i bakre delen av ryggen som tydligen inte släpper trots behandling kan härstamma från annat håll vilket du måste få kontrollerat att så inte är fallet. Allt annat är sekundärt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 177
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp