Hjälp min häst drar iväg

Hej. Hon säger i princip allt det ni har tipsat om. Dock så vill hon att jag avbryter till skritt när hästen börjar öka hastigheten för att "få mer kontroll".

Det är ett bra råd! Och om du kan rida en sträcka utan att hästen ökar, så sakta av lite innan den ens tänker tanken att öka, dvs låt hästen "lyckas" med hela övningen. Du vill inte befästa skritt - kontrollerad trav - för snabb trav - ner till skritt, utan du vill befästa skritt - kontrollerad trav - ner till skritt! Så mitt tips är att rida väldigt korta sträckor i trav till en början och sedan givetvis öka successivt när den lugna traven är lite mer befäst.
 
Tack för ditt tips. Det har jag gjort nu de senaste gångerna, samt träna på min egen och hästens balans. Jag är medveten om att det tar en lång tid innan man får resultat men jag har all tid i världen så jag stressar inte. :)
 
Hej. Hon säger i princip allt det ni har tipsat om. Dock så vill hon att jag avbryter till skritt när hästen börjar öka hastigheten för att "få mer kontroll".


Har den gått på travet tidigare? Hur länge har den varit ridhäst?

Att den rusar hänger säkerligen ihop både med att den är obalanserad och omusklad (det är lättare att springa fort än långsamt), men kan även vara så att den inte riktigt har koll på vad som förväntas av den under ridningen.

Lite som @Roheryn skrev ovan. Det handlar om vana och beteende. Tror den att galopp alltid betyder dra iväg i full kareta så gör den ju det såklart. Så tänk åt nyinlärningshållet. Skritten ska vara lugn, och reglerbar, du ska kunna korta och länga stegen. Mycket beröm. Sedan samma med traven, lugnt och reglerbart, korta och länga stegen med små fina hjälper. Mycket beröm. Träna på det innan du börjar med galoppen. Gärna även med cavaletti, som hjälper till att bygga muskler och får hästen att se sig för och inte bara dundra på.

När du väl galopperar sedan (det kanske tar några veckor) så träna halvfattningar. Bara ett-två steg, sedan ner i trav igen. Beröm, beröm. Låt den aldrig rusa iväg, varje gång den sticker så befäster du beteendet att galopp = fullt ös så minimera risken för att det ska hända.
 
Hon var varit en ridhäst hela sitt liv men ägaren har själv ridit in henne vilket kanske kan vara en anledning till hennes beteende (det var den första hästen hon red in själv). Jag har varit medryttare åt henne i några månader bara så jag kan inte svara på hur hennes trav har gått tidigare. Nu under de senaste gångerna har vi tränat på att förbättra balansen men hästen är väl muskulös.

Tack för dina tips, jag kommer ha det i tankarna när jag rider nästa gång. ;)
 
Hon var varit en ridhäst hela sitt liv men ägaren har själv ridit in henne vilket kanske kan vara en anledning till hennes beteende (det var den första hästen hon red in själv). Jag har varit medryttare åt henne i några månader bara så jag kan inte svara på hur hennes trav har gått tidigare. Nu under de senaste gångerna har vi tränat på att förbättra balansen men hästen är väl muskulös.

Tack för dina tips, jag kommer ha det i tankarna när jag rider nästa gång. ;)

Den kan vara muskulös utan att vara musklad för ridning. En travhäst är också vältränad och välmusklad, men för att dra sulky. Den har inte muskler på samma ställen som den får när den ska bära upp sadel och ryttare.

Titta på en travhäst som tävlar från sidan. Titta på en dressyrhäst som tävlar från sidan. Där kommer du att se skillnad.

Utan att känner er och veta mer nu så låter det som att inridningen kanske inte varit helt perfekt (inte så konstigt om det var första gången ägaren red in en häst). Jag rekommenderar det jag skrev i första inlägget. Backa lite i träningen och undvik galoppen tills ni klarar att rida den lugn och balanserad i skritt och trav.
 
Jag har lärt mig av tränare att aldrig bromsa en pigg häst. Han menade att man inte ska sitta och bromsa då hästen tappar sugen att använda sin energi på rätt sätt. Inte helt lätt men i praktiken gäller det att istället för att bromsa , ställa hästen alt göra volt. Så fort det rinner iväg så lägger man en volt alt. ställer hästen utåt för att ta kontroll över farten. Hästar blir starka när dom går rakt fram. För min del är volter mindre bra men att ställa lite utåt fungerar utmärkt. Man blir lätt hängande i tygeln på en häst som smyg ökar farten hela tiden
 
Jag har lärt mig av tränare att aldrig bromsa en pigg häst. Han menade att man inte ska sitta och bromsa då hästen tappar sugen att använda sin energi på rätt sätt. Inte helt lätt men i praktiken gäller det att istället för att bromsa , ställa hästen alt göra volt. Så fort det rinner iväg så lägger man en volt alt. ställer hästen utåt för att ta kontroll över farten. Hästar blir starka när dom går rakt fram. För min del är volter mindre bra men att ställa lite utåt fungerar utmärkt. Man blir lätt hängande i tygeln på en häst som smyg ökar farten hela tiden
Jag har också hört det där och jag håller inte riktigt med. Självklart är det ingen bra idé att sitta och bromsa ("tjuvhålla" som en av mina gamla ridlärare sa) hela tiden, men jag tycker ändå att det tillhör grundläggande utbildning av hästen att den går att bromsa - även om den är pigg och även rakt fram - och att det faktiskt funkar att säga till hästen att "hallå, nu går det för fort, nu får du lugna ner dig".

Min nuvarande tränare är rätt mycket på mig om att jag skall använda skänklarna och faktiskt "komma till ridning" trots att jag har en pigg häst som går framåt av sig själv, så att jag inte bara passivt följer med istället för att rida aktivt. Och DET tror jag är väldigt viktigt även för TS (och det är kanske det som är syftet med det rådet du fått också), så att fokus inte bara blir på att hålla ner tempot, utan också att komma till ridning och utveckla hästens ridbarhet.
 
Bra poäng. Jag försöker rida med aktivt och inte hålla i ”handbromsen” hela tiden på hästen men i vissa fall går det alldeles för snabbt vilket kan vara rätt farligt, både för mig och för hästen.
 
Bra poäng. Jag försöker rida med aktivt och inte hålla i ”handbromsen” hela tiden på hästen men i vissa fall går det alldeles för snabbt vilket kan vara rätt farligt, både för mig och för hästen.
Precis! Och det är då som du i ett tidigt stadium - innan farten ökat för mycket - måste kunna säga till hästen att sakta ner. Det tror jag att du tränar bäst genom de råd du redan fått - att träna på kontrollerat tempo skritt och trav med täta avsaktningar i början så att det aldrig hinner "fara iväg".
 
Jag har lärt mig av tränare att aldrig bromsa en pigg häst. Han menade att man inte ska sitta och bromsa då hästen tappar sugen att använda sin energi på rätt sätt. Inte helt lätt men i praktiken gäller det att istället för att bromsa , ställa hästen alt göra volt. Så fort det rinner iväg så lägger man en volt alt. ställer hästen utåt för att ta kontroll över farten. Hästar blir starka när dom går rakt fram. För min del är volter mindre bra men att ställa lite utåt fungerar utmärkt. Man blir lätt hängande i tygeln på en häst som smyg ökar farten hela tiden
Man ska såklart inte sitta med bromsen i konstant, men det är ju också en fråga om lydnad. Jag tränar alla hästar jag rider till att bli lydiga på mina signaler, och att lägga iväg i fart utan att jag bett om det eller att strunta i förhållning är olydnad (eller att hästen blivit dåligt tränad såklart).
 
Det finns ju två delar att ta hänsyn till i ett sånt här fall, som gärna ska kombineras. En travhäst är ju avlad för att springa snabbt, rätt långa sträckor. Det är ju inte något man "tränar bort", i och med att det är en egenskap som är framavlad i flera generationer. Självklart ska hästen tränas till att lyda och inte springa på eget bevåg, men ska man få till lydnad, en lugn och harmonisk häst med fungerande broms, så kommer den ju också behöva få utlopp för sina drifter - annars kommer lydnaden vara svår att få till.

Så där gäller det ju att hitta en balans, att få till en fungerande lydnad utan att "hämma" hästen. :)

Sen, för lite mer specifik tekniska råd, så är det inte ovanligt att folk glömmer driva pigga hästar. Man fastnar i tanken på att det ska gå långsammare och skippar då drivande hjälper, vilket kan vara nyckeln till att få hästen att ta förhållningarna och använda sin energi på ett mer korrekt sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 221
Senast: Maaddeh
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 702
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp