Hjälp min häst drar iväg

Lisasliv

Trådstartare
Hejsan alla!

Jag är medryttare på en häst (osäker på ras men är bl.a en korsning mellan en travhäst och en nordsvensk) som har ett visst beteende. Hon har en tendens att dra iväg. Det är som om hon blir superstark, tar i bettet och springer så man knappt får stopp på henne. Vid uppvärmningen (i skritt) är hon supersnäll, går på fint och lyssnar på alla mina hjälper men så fort jag vill öka takten springer hon bara. Speciellt när man har fattat galopp, då avbryter hon mitt i allt och travar med stora steg som en travhäst. Vi har kollat allt på henne, hon har inte ont det inget fel på bettet och så vidare. Jag har tränat henne mycket för hand på det sistone och longerat henne så jag kan kontrollera hastigheten bättre. Vi har gjort några framsteg men det är fortfarande inte bra.

Dela gärna med er av tips som kan kanske vara till hjälp. MVH Lisa
 
Vad säger ägaren? Gör hästen samma sak med henne eller har hon något bra tips på hur hon jobbar hästen?
 
Hej tack för svar. Jag har pratat med ägaren om det och det ska vara likadant för henne. Dock så ska jag prata med en tränare som har mer kunskap inom området men jag tänkte att jag skulle fråga er först. Det ända ägaren sa var att hon har alltid varit väldigt pigg och het när man ökar takten. Jag sköter inte fordringen men jag har en misstanke att hästen får i sig lite väl mycket energi genom det..
 
Arbetar hästen i en bra och ändamålsenlig form? Jag kan tänka mig att den tappar balansen och därför drar iväg :)
 
Hej! Enligt ägaren så har hon aldrig haft problem med att fördela vikten jämt och balanserar upp sin kropp fint. Men jag tänker på att ägaren har varit lite mer frånvarande och därför har träningen tappats bort lite eftersom hon inte går i en lika fin form längre. Jag kan höra mer med henne imorgon och kanske börja bygga upp musklerna igen.
 
Om det är travare i den kan den mycket väl ha lite svårt att 'hålla reda på benen', lätt bli obalanserad och därmed kräva mycket av ryttaren.
Att ryttaren måste rida så den inte tappar balansen. Att hjälpa den mycket.
Särskilt i galopp då.
Det krävs både styrka och tid.

Jag har själv en travarkorsning och nummer ett för oss i början var att hålla oss till gångarter som är balanserade ochfina. Dvs skritt ochsen trav.
När det funkade bra och hästen jobbade i en bra form avspänt och trevligt lades det in galopp(fattningar) över bommar och små hinder. Företrädesvis i töm eller Lina.
Rulla i galopp ute och à och o har varit att ha hästen avspänd.
så fort det kommer spänning med i bilden blirgaloppen avsevärt mycket svårare för hästen att hantera.

Om hästen drar kan det mycket väl vara så att den försöker hitta sin balans genom att öka farten. Komma ikapp sej själv.
 
Hejsan, tack för svar. Detta låter logiskt. Jag får ta hjälp av en tränare så hennes balans förbättras. Jag kommer även att förmedla ditt svar vidare till ägaren. :)
 
Om skritten funkar, utgå från den. Trava några få steg, ner till skritt igen, kontroll. Så småningom kan du utöka antalet steg i trav som du har kontroll på, men bryt alltid av och gå ner till skritt igen innan du tappar kontrollen. Vänta med galopp tills traven funkar bra.
 
Hur är din balans i traven? Hur pass erfaren ryttare är du? Ofta är det lättare att rida i skritt då ryttaren har koll på kroppen. Om hästen dessutom är obalanserad och inte så stark påverkas den mer av din balans.
Prova att rida lätt långsamt eller sitta emot lite med sätet. Prova att mjukna i handen och bromsa med sätet. Vissa hästar, jag har förstått att travare gör det ännu mer än ridhästar, springer mer när de får tryck i munnen.
Det är svårt att ge råd när man inte vet hur du rider, hästens utbildningsnivå eller styrka. Det är med största sannolikhet inte pga maten den blir pigg i traven.
 
En del hästar är pigga av naturen och blir väldigt heta vid en del tillfällen.
Anpassa ökad fart tex inte mot stallet.
Man får lära sig känna hästen och känna av energin.
Mycket går att lösa med lydnad men heta hästar är svåra att nå när dom fått upp farten.
En het häst taktar och vill öka farten efter en galopp.
Har en sådan häst och ibland får man låta bli att öka farten och anpassa ridningen.
Ju mer dom får springa ju hetare blir dom.
Är det balansen som är problemet så märker man snabbt det när man saktar av, ramlar den ned på framdelen för att hålla balansen. Då är det lite farlig att göra en förhållning då hästen kan tappa balansen helt. Den bör inte ridas fortare än att hästen klarar av farten. Vixlar den dvs blandar ihop gångartena. Är hästen lugn och inte vill dra iväg med en gång så är den inte het utan springer ifrån ett problem då har hästen inte tillräcklig bärkraft utan skjuter ifrån med bakbenen.
 
Hur är din balans i traven? Hur pass erfaren ryttare är du? Ofta är det lättare att rida i skritt då ryttaren har koll på kroppen. Om hästen dessutom är obalanserad och inte så stark påverkas den mer av din balans.
Prova att rida lätt långsamt eller sitta emot lite med sätet. Prova att mjukna i handen och bromsa med sätet. Vissa hästar, jag har förstått att travare gör det ännu mer än ridhästar, springer mer när de får tryck i munnen.
Det är svårt att ge råd när man inte vet hur du rider, hästens utbildningsnivå eller styrka. Det är med största sannolikhet inte pga maten den blir pigg i traven.
Hejsan. Jag är ganska erfaren (ridit 11 år) men jag känner att jag måste träna mer på min balans för att hjälpa hästen mer. Med hjälp av alla andra som har skrivit, av ägaren och en av gårdens tränare vet jag nu vad jag ska göra. Hästen som jag rider ska enligt ägaren ha en väl balanserad kropp men jag känner att den kan förbättras ännu mer. Tack så mycket för din kommentar. All hjälp uppskattas! :)
 
En del hästar är pigga av naturen och blir väldigt heta vid en del tillfällen.
Anpassa ökad fart tex inte mot stallet.
Man får lära sig känna hästen och känna av energin.
Mycket går att lösa med lydnad men heta hästar är svåra att nå när dom fått upp farten.
En het häst taktar och vill öka farten efter en galopp.
Har en sådan häst och ibland får man låta bli att öka farten och anpassa ridningen.
Ju mer dom får springa ju hetare blir dom.
Är det balansen som är problemet så märker man snabbt det när man saktar av, ramlar den ned på framdelen för att hålla balansen. Då är det lite farlig att göra en förhållning då hästen kan tappa balansen helt. Den bör inte ridas fortare än att hästen klarar av farten. Vixlar den dvs blandar ihop gångartena. Är hästen lugn och inte vill dra iväg med en gång så är den inte het utan springer ifrån ett problem då har hästen inte tillräcklig bärkraft utan skjuter ifrån med bakbenen.
Hej! Tack för din kommentar. Saken är att hästen rider med en fin trav, till exempel hela ena långsidan och första kortsidan av paddocken, men så fort nästa långsida är framför ökar hon takten. Under de senaste gångerna har jag då känt när hon börjar öka farten och avbryter till skritt. Det var ett tips jag fick från gårdens tränare. Balansen hos henne ska jag försöka bättra på ändå.
 
Övergångar, volter, serpentiner osv mängder av dom och så lite fyrkantsspår som möjligt.

Var mjuk i handen och försök vänta ut hästen så den själv väljer ett långsammare tempo. Dvs att rida med handbromsen i är inte för ngn och hjälper er inte alls.

Skit i tempot i uppvärmnigen och var mer noga med att hästen håller det spår du vill ha, gör övergångar när du vill och börjar slappna av.
Rid lätt långsamt, försök få hästen att hålla en jämn takt och se till att du är mjuk balancerad och så avslappnad och lugn att du nästan somnar ;) (det brukar smitta av sig på hästen ^_^).

Skritt är superbra att börja med riktigt arbete i när traven blir för snabb, dvs jobba med bommar sidvärtesrörelser och be om riktigt arbete i skritten, och fokusera främst på takt och avslappning i trav och galopp.
 
Absolut! Det är sånt lite smått och gott som jag har gjort de senaste gångerna och verkar fungera rätt bra. Tack för ditt tips! :)
 
Hejsan. Jo, jag tar mig hjälp av gårdens tränare men jag ville även få eran tips som kanske kunde hjälpa mig när jag rider själv eller som gav ett annat perspektiv. :)
 
Hej. Hon säger i princip allt det ni har tipsat om. Dock så vill hon att jag avbryter till skritt när hästen börjar öka hastigheten för att "få mer kontroll".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 221
Senast: Maaddeh
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 702
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp