Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

moiran

Trådstartare
Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel.

Min kelgris som alltid kommit fram bland de första för att prata, blåsa varm luft i nacken och bli kliad på halsen har plötsligt blivit en enstöring som går längst bort i flocken när det kommer en människa och kommer någon ändå nära lägger hon bak öronen och förmedlar klart och tydligt att hon inte är intresserad av sällskap. Jag har klurat, men jag kan inte komma på något speciellt som hänt i samband med att det här började, men det har sakta eskalerat hela tiden trots att hon aldrig vunnit något på det. Hon vill helt enkelt inte ha med oss människor att göra och känner väl att hon måste bli allt tydligare på att förklara detta. Hon har blivit lite reserverad mot sina hästvänner också, men inte alls i samma grad. Möjligen rör hon mindre på sig i hagen än vanligt, men det är mer en känsla än ett faktum. Liksom att jag har känslan av att hon är mer arg/ledsen rent generellt.

Hon är lugn och snäll i all hantering när kontakten väl är ett faktum och hon fungerar bra i ridningen även om hon kan kännas lite tung och seg då och då, även till och från i ett ridpass. Plus en grej som jag inte vet om det är jag som är orsaken till eller hon, men hon väljer att fatta galopp istället för att gå öppna åt höger, alla andra sidvärtsrörelser går bra i alla gångarter. Men hon hoppar och ökar galoppen friskt eller samlar utan protester. Vi kan inte se att hon verkar stel varken vid ridning eller hagen, kan inte känna att hon har ont någonstans och som sagt fungerar hon precis som vanligt mellan det att grimman träs på och grimman är av.

Jag har provat att ställa av henne ett par veckor och låta henne få vara ifred så när som på den dagliga kollen, men det har inte gett någon förändring. Jag har bytt sadlar, träns och bett utan att få gensvar. Bytt hage. Flyttat henne till en mindre flock med mer lugn (med pensionärerna... :D). Där lessade hon dock ur totalt och gick loss och sparkade stora märken på lösdriftväggarna, massakrerade hinkar och hittade på andra sattyg i ren tristess. Men det fortsätter eskalera. Idag gjorde hon utfall mot mig när jag kom med grimman vilket hon inte gjort sedan hon var åring och testade läget. Men hon gav sig rätt fort och jag kunde sedan gå mellan de andra hästarna och henne flera gånger innan jag valde att sätta på grimman. Sedan gick hon obekymrat bakom mig precis som vanligt.


SÅ. Någon som kan hjälpa mig brainstorma vad det är hon har problem med? Vi har funderat på Anaplasma. Lite långsökt kanske, men börjar få slut på idéer. Tänkte be vet komma hit och ta prover, om man nu fortfarande gör det, denna veckan.

Andra idéer? Tillskott av kraftfoder? Hon, liksom de andra, äter bara grovfoder + mineraler och håller hull och sätter muskler som hon borde. Hon är till och med rätt tveksam till att äta kraftfoder, morötter och annat som inte är grovfoder över huvudtaget. Äpplen går ner! :) Plötslig växande osäkerhet på människor (det är inte bara mig hon reagerar så här på)??? Tristess? Är vi skittråkiga och plötsligt helt ointressanta trots att det som vanligt utdelas allmänt kliande och gosande och alla andra hästar samlas och pockar på uppmärksamhet och där hon brukade vara en av de två första?

Så, hur får jag tillbaka min glada, sociala och nyfikna häst?
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Är hon helt säkert kollad av vet? Vår ena valack gjorde sådär hos en fodervärd, vi åkte dit flera gånger han hade inte ont när vi red, visade inget iaf. Men höll sig undan flocken, ville inte ta kontakt. Detta blev värre, även den vet de hade sa att det inte var något fel på honom än att han var stel, så vi fixade massör osv osv. Men två månader sedan så tog de in han på klinik då han sparkat en person då denne skulle ta in honom. Ingen allvarlig skada skedd som tur var. Visade sig att han hade någon skada i ryggen(minns ej exakt vad). Tråkigt, men eftersom vi är ägarna valde vi att ta bort honom även om fodervärden tyckte han kunde gå som sällskapshäst, hästen hade tydligt ont någonstans och han hade helt enkelt inte visat det från början tills de bara blev värre. Kolla hästen om det inte är gjort, annars har jag ingen aning om vad felet kan vara :/ Men min logi säger om alla djur som håller sig undan så pass mkt, de har ont någonstans, även om de inte visar sig tydligt alla gånger.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag hade undersökt henne med ultraljud vid en gynekologisk undersökning för att utesluta så att det inte är en cysta eller något annat fel gynekologiskt. Hormoner i olag kan påverka väldigt mycket.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Är hon helt säkert kollad av vet? Vår ena valack gjorde sådär hos en fodervärd, vi åkte dit flera gånger han hade inte ont när vi red, visade inget iaf. Men höll sig undan flocken, ville inte ta kontakt. Detta blev värre, även den vet de hade sa att det inte var något fel på honom än att han var stel, så vi fixade massör osv osv. Men två månader sedan så tog de in han på klinik då han sparkat en person då denne skulle ta in honom. Ingen allvarlig skada skedd som tur var. Visade sig att han hade någon skada i ryggen(minns ej exakt vad). Tråkigt, men eftersom vi är ägarna valde vi att ta bort honom även om fodervärden tyckte han kunde gå som sällskapshäst, hästen hade tydligt ont någonstans och han hade helt enkelt inte visat det från början tills de bara blev värre. Kolla hästen om det inte är gjort, annars har jag ingen aning om vad felet kan vara :/ Men min logi säger om alla djur som håller sig undan så pass mkt, de har ont någonstans, även om de inte visar sig tydligt alla gånger.

Hon är INTE kollad av vet. Eftersom vi inte kunnat se att hon har några fysiska problem har det inte känts som det primära att prova. Jag och andra kan inte se någon hälta eller annan förändring i rörelsemönstret ens när vi rider på en ganska liten volt. Hon grinar inte illa vid sadling och när jag går igenom henne hittar jag inget (jag är inte alls professionell, men jag anser att jag har rätt mycket bättre koll på hästens anatomi än den genomsnittliga hästägaren). Hon protesterar inte mot att bli hanterad så som till exempel stretchas, skos eller broddas och har heller inga uppenbara problem med ridningen. Hon har heller inte ändrat beteende vid brunst.

Det är i grunden en vänlig häst men hon har sedan hon varit föl haft tuff attityd, så det är väl lite därför jag varit lite seg med att reagera när det började eskalera. Men så här illa som det är nu har det aldrig varit och så här i retrospekt ser jag att det hållit på drygt ett par månader uppskattningsvis. Men det är svårt att definiera när hon faktiskt började protestera och dra sig undan eftersom det smugit sig fram Jag upplever inte alls att hon "kaxar" eller försöker sätta mig på plats utan hon vill bara bli lämnad ifred rakt upp och ned. Förutom när jag kommer med fallfrukt då, då kan hon bli väldigt inställsam. ;)

Men jag känner också att det är dags att hälsa på vet. Jag hade som sagt tänkt nöja mig med att kolla Anaplasma, men kanske är det bättre att åka in till klinik och få henne noggrannt genomgången. Det känns lite svårt ändå. Jag kommer ju inte kunna provocera fram några som helst symptom på kliniken eftersom det bara är i hagen som vi märker någon skillnad. Med grimma och grimskaft eller träns eller lös i boxen/uppbunden i spilta känns det väldigt avlägset att hon skulle sparka eller ens grina illa mot någon (mer än mot sin egen mamma som hon hyser lite agg mot), trots att det är främlingar som hon kan tycka är läskiga.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Ja lika bra att kolla upp allt ordentligt så vet du ju till 100% att hästen är frisk. Som sagt vi kunde rida på vår häst också in i det sista i princip. Så vissa hästar döljer det mesta oerhört bra. Tyvärr :/ Du kan ju berätta för vet om problemet, men de behöver ju inte se någon symtom för att undersöka henne. :)
Har du nyligen bytt hagkompisar åt henne? Hon kanske blivit av med sin "bästa vän" ??
Min gamling har alltid varit liiite av en ensam häst, mest för att han är hästen med kollen, som jag brukar säga. Han ställer sig en bit utanför, blåser upp sig och stirrar på allt annat utom det som är i hagen och här händer det inte mycket kan jag lova x) Men detta beteende blev "värre" när hans livslånga kompis togs bort och efter de var han mest för sig själv helatiden. :P kan ju vara en anledning
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Ja lika bra att kolla upp allt ordentligt så vet du ju till 100% att hästen är frisk. Som sagt vi kunde rida på vår häst också in i det sista i princip. Så vissa hästar döljer det mesta oerhört bra. Tyvärr :/ Du kan ju berätta för vet om problemet, men de behöver ju inte se någon symtom för att undersöka henne. :)
Har du nyligen bytt hagkompisar åt henne? Hon kanske blivit av med sin "bästa vän" ??
Min gamling har alltid varit liiite av en ensam häst, mest för att han är hästen med kollen, som jag brukar säga. Han ställer sig en bit utanför, blåser upp sig och stirrar på allt annat utom det som är i hagen och här händer det inte mycket kan jag lova x) Men detta beteende blev "värre" när hans livslånga kompis togs bort och efter de var han mest för sig själv helatiden. :P kan ju vara en anledning

Nä, hon går i samma flock som hon föddes i, hon har fått en lillasyster (för fyra år sedan), men i övrigt ser den likadan ut! :)
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Det finns ju andra fel/sjukdomar än hälta. Så en koll tycker jag är på plats.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Det finns ju andra fel/sjukdomar än hälta. Så en koll tycker jag är på plats.

Absolut, men de flesta fel/sjukdomar har ju fler symptom än att hästen blir osocial mot människor i hagen. (Vi har förresten tagit tempen regelbundet, men någon feber har hon inte haft) Men jag byter ut Anaplasma-provet mot ett klinikbesök.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Håller med.

Hade samma situation gällt för mig hade min ET och min veterinär fått ta sig en titt på hästen.
Jag går starkt efter att ingen häst blir personlighetsförändrad utan orsak.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag tyckte du skrev att hon hade problem med öppnor, galopp istället ?kolla henne vetrinärt .
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag skulle misstänka ryggproblem. Något som orsakar smärta även i vila.

De jag sett som varit så har samtliga haft kissing spines.
Hoppas verkligen det är något annat, lätt åtgärdat, med din häst.

Men jag håller med övriga, veterinärkoll är verkligen på sin plats.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag hade ultraljudat äggstockarna.

En av mina vänners ponny blev mycket sur vid sadling och allmänt grinig vid hantering. Visade sig att hon hade något fel med ena äggstocken.
De hade också kollat "allt" innan detta upptäcktes.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag tyckte du skrev att hon hade problem med öppnor, galopp istället ?kolla henne vetrinärt .

Vi har problem med öppna åt ena hållet. Måste inte nödvändigtvis vara hon, men visst skulle det kunna vara ett symptom, det var därför jag tog upp det.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Hur gammal är hon? Om det är en ung häst kanske det kan vara någon sorts trotsålder? Kan hon ha blivit kär i någon valack så kanske den är roligare att umgås med än du?
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Hur gammal är hon? Om det är en ung häst kanske det kan vara någon sorts trotsålder? Kan hon ha blivit kär i någon valack så kanske den är roligare att umgås med än du?

Det är en unghäst. Hon har haft tydliga trotsperioder tidigare, men de har inte inneburit att hon undvikit kontakt, snarare tvärt om. Det ena utesluter inte det andra, men jag känner viss tvekan. :(
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

1. Veterinär.
2. Veterinär.
3. Veterinär.

Hästen är personlighetsförändrad och har högst troligen ont någonstans.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag kan inte påstå att jag spontant kommer på någon skada som ger de symptom du beskriver, iaf inte enbart. Men. Jag hade också börjat med ett klinikbesök, för att utesluta eventuella problem med rygg, nervsystem och inre organ. Det behöver ju inte vara något som går att upptäcka genom grundlig visitering, om det ligger djupare. Eftersom det inte varit några förändringar i vardagen etc på senare tid, som du kan komma på, känns det som en bra start att utesluta fysiska problem.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag hade en valack med knäproblem (som inte heller visade hälta, för övrigt), och han blev tydligt påverkad även i hagen när han inte var smärtstillad. Grinig mot andra hästar och så småningom även mot människor. Så jag säger som de andra - klinik.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

Jag skulle också insistera på att kolla efter cystor.
De kommer ofta smygandes liksom problemet.

Hört om flera ston som varit helt ok men ibland visat överjävligt humör.
sen tillbaka till trevliga. Alla har berott på hormoner.
 
Sv: Hjälp, min häst har blivit ett monster!!

detta får mig att tänka på en lena furberg serie i min häst där en häst ändrade beteende och blev sur och attackerade sin ägare. det visade sig att hästen hade en tumör i hjärnan.

uppdatera oss efter att du har varit hos veterinären!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 700
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 402
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp