Hjälp min häst

Sv: Hjälp min häst

blanda inte ihop havre och betforen utan ge det separat, när havren blandas så "behöver" han inte tugga den utan det kan bara som slinka ner otuggat...det bör man tänka på även utan dina problem om man vill dom skall tillgodogöra sig maten.

Det där med hösilaget är ju underligt ändå när du inga tandproblem har, men kan han vara lite "slarvig" ibland bara ??

Hur gammal är din häst?
 
Sv: Hjälp min häst

Funderade också på det till att börja med men det känns inte troligt att det skulle vara fel på i princip allt jag ger honom.

Han har ju haft problem att äta exempelvis havre+betfor, lucernhack, hö och hösilage så det verkar inte troligt att det är fel på allt det fodret.

Tack för ditt svar i alla fall :bow:

Ikväll när jag tog in honom försökte jag först ge honom lite klippt hö med lite betforvatten på (för att lura honom lite) mums sa hästen och stoppade in det i munnen. Det såg precis ut som om han åt så jag gav honom pyttelite till och lite till osv. En liten stund senare kommer det ut en stor tuss hö som han inte har tuggat. *suck*

Provade lite olika varianter typ hösilage+vatten, hö+uppblött lucernpellets osv. Inget funkade, han tog in det i munnen och spottade sedan ut det igen. Tänkte då att jag skulle prova att ge honom lite gräs, det har han ju alltid ätit innan. Gick ut och plockade lite men när jag kom in igen insåg jag snabbt att hästskrället inte hade några som helst planer på att äta gräs heller. Blev nu ordentligt uppgiven så jag tänkte att det är lika bra att skjuta honom på fläcken:crazy:

Försökte dock andas och ta det lugnt så jag tog in honom igen, ställde honom i boxen och gav honom uppblött lucernpellets (läs soppa :angel: ) detta gick ner utan problem så jag klippte lite mer hö och la i vatten. Lät det stå ett tag och hällde sedan av vattnet och ställde in det till honom. Gick sedan därifrån så jag inte distraherade honom :angel: . En stund senare hör jag hur någon tuggar från hans box :banana: . Han fick totalt i sig tre krubbor med uppblött hö, inte så mycket kanske men det är i alla fall något! Nu känns det mycket bättre, hoppet är kanske inte ute för honom :)

Ska prova med samma teknik imorgon så får vi se om det ger resultat.
 
Sv: Hjälp min häst

Äntligen någon som har haft ungefär samma symptom, trodde min häst var helt ensam :bow:

Erlichia skulle faktiskt kunna vara ett alternativ, ska höra med veterinären imorrn vad han tror. Det brukar väl ge ganska diffusa symtom? Vi har ju dessutom kollat allt annat känns det som så det vore ju himla bra om vi hittar en anledning till problemet!

Tusen tack för ditt svar :banana: :bow:
 
Sv: Hjälp min häst

Efter 1:a foderstrupsförstoppningen så ger jag all mat från marken så det hjälpte tyvärr inte.

Tack ändå för ditt tips :bump:
 
Sv: Hjälp min häst

Det med att inte blanda havre och betfor har jag faktiskt aldrig tänkt på. Brukar alltid blanda det innan jag ger det till honom eftersom han har lite dammallergi. Just nu får han bara uppblött lucernpellets enligt veterinärens rekommendationer men om/när jag börjar med havre/betfor igen så ska jag ge det separat.

Hästen är 15år föressten!

Superbra tips! Tack!
 
Sv: Hjälp min häst

Har försökt läsa allt du skrivit men säkert missat en del. Tänkte bara på det där du skrev om att han utan problem käkade hösilaget som han "snodde" på kliniken men inte höet hemma. Plus att han kan äta gräs utan problem. Han kunde äta pellets men inte havre och betfor. Var det förresten uppblött pellets eller torr? Tänker mest på att om den var uppblött så var den ju ganska mjuk och geggig. Samma gäller ju med gräs och hösilage, det är ju i alla fall inte lika torrt och stickigt, mycket mjukare. Har en skum liten tanke om att hästen kanske helt plötsligt bara tycker det är obehagligt att äta stickiga saker. Både havre och hö är ju stickigt (såvida det inte är väldigt blötlagt). Eller så är det kanske av någon skum anledning bara så att hästen bara kan äta "snäll" mat.

Usch, vad långsökt det låter......men jag gjorde i alla fall ett försök. Med tanke på att det inte finns något som helst synligt problem. En lite skum häst du har där.... ;-)

Rätta mig om jag på något sätt missuppfattat vad du skrivit!
 
Sv: Hjälp min häst

Ooops! Såg nu att jag missat att läsa andra sidan.....som det kan bli....ha ha

Det kan inte ha med tungan att göra. Han kanske vrider den konstigt o får kramp i den?? Ha ha....jag vet att det låter tokigt men ibland kan jag få kramp långt ner i tungan och det är skitäckligt!
 
Sv: Hjälp min häst

Hej igen, nu är jag ännu mera ute på hal is, och har egentligen ingen vettig åsikt.
Men, om din häst är dammallergiker, kan han inte vara mer känslig än vad du tror? Så att det är luft strupen som sväller upp då han får torrt foder med damm, än om det är minimalt, för visst ligger luft och foder strupe intillvarann?
Om luft strupen sväller får ju foderstrupen mindre plats.
Och det blir lättare stopp...
Jag kan/är nog ute och seglar.... Kan ingenting om detta egentligen....
Ta detta med en stor nypa salt!!!!!
 
Sv: Hjälp min häst

Är lätt att missa något med tanke på att jag skriver en mindre novell för att verkligen försöka förklara:angel:

Fast pelletsen gav jag honom torr bara för att se om han kunde tugga den och det var inga problem. Dessutom har jag hösilage själv som jag har gett till honom och första gången (för typ 1 1/2 vecka sedan) så åt han det med god aptit för att nästa dag hålla på att spotta ut det igen.

Skulle kunna vara tungan men de hittar inga konstigheter på den så vad det skulle vara vet jag inte.:(

Jag är jättetacksam över att ni hjälper till att spåna lite kring vad det skulle kunna vara:bow: . Är som du säger väldigt skumt och jag håller på att få magsår eller nåt av att hela tiden gå och fundera på vad det kan vara :crazy: .

Det här med stickiga saker skulle det ju kunna vara men det är konstigt att han lyckas äta det ibland och ibland inte. Dessutom är väl uppblött havre och betfor inte så stickigt, eller? Har aldrig tänkt på det.

Ska ringa till vet vid 8,30 och se om de har fått något svar på blodprovet. Ska även höra med honom om vad han tror om Elichia/borrelia (om de inte redan har kollat det, var lite förvirrad i tisdags så jag förstod aldrig vad de skule kolla ;) )
 
Sv: Hjälp min häst

Intressant teori!

Fast det är ju inte bara när han äter torrt foder som han blir konstig. Han har ju även blivit det när han äter uppblött havre+betfor samt hösilage så då spricker ju teorin :confused:

Känns som om alla teorier som jag har haft hittills spricker av en eller annan anledning, det finns inget direkt mönster tyvärr.:cry:
 
Sv: Hjälp min häst

nej jag vet de men han kan ju bli allrgisk mot spånet, stalluften etc. Är fortfarande ute å seglar.........
Nån som har mer koll får gärna skriva om luftrör/foderstrupen...

Mvh malllan
 
Sv: Hjälp min häst

*knapplån*

En häst i stallet - för länge sen - fick havre och uppblött kli. Men ägaren hade på för mycket vatten, så hästen satte havren i halsen. Den dregglade och hade sig. (Det började med att hon gav kliet torrt, det gick inge vidare det heller....)

- Bara kolla det - om det är mycket vatten dricker hästen istället för att äta, och då kan havren sätta sig i halsen.

hoppas din häst blir bra!/mvh T_B
 
Sv: Hjälp min häst

Det kan ge en del diffusa symtom.. Min hade ju även de klassiska samt en del skumma som ex. detta med tuggandet som inte funkade som det skulle.

Nu när jag fått fundera en stund så ser jag inget annat än att det var ett symtom från E. Han är liksom din kollad i munnen och har inga problem, han har även förstorad sköldkörtel och jag vet att man ibland som människa kan få svårt att svälja eller att det går ner lite på tvären, kanske känner hästen av samma periodvis!?!

Hur som så är problemet borta nu och har aldrig tidigare funnits heller utan det var nu i samband med E.

Du får väl fundera om din häst haft några andra symtom för nån månad sedan. Skumma bensvullnader, stel, hältor, ont i benen el. ryggen, tappad aptit, almmänt off, feber är ju några symtom.
 
Sv: Hjälp min häst

Kul att nån tänker på oss :)

Jodå han mår bara bra! Har dock inte kommit igång att äta ordentligt än men vi jobbar på det.

Pratade med en massa andra veterinärer i går för att få lite ny input samt undersöka möjligheterna till att stalla upp honom på klinik ifall vi inte kommer tillrätta med problemet. Tänkte att det var ett bra sätt att se vilka som verkar kunniga och inte:angel:

Den som jag verkligen kände engagerade sig och som dessutom verkade väldigt kunnig var en veterinär på SLU-hästkliniken (?) Vi pratade jättelänge om pållens problem. Hon tyckte att han skulle få lite smärtstillande ifall det är något som gör ont när han äter så sedan igår äter han finadyne. Idag har han förutom sin gröt (bestående av lucernpellets och medicin) ätit äpplen, morötter och lucernhack utan problem. Erbjöd honom lite blött hö men det luktade han bara på, dock åt han upp det när jag hade lagt lite lucernhack över:angel: . Gav honom lite mer hö (typ några nävar) och det gick också ner (när jag la på lucernhacket). Jag gav honom också pyttelite hösilage men det luktade han också bara på tills jag hällde lite betforvatten över för då fick han ner det också.:o Kändes som om han var lite bortskämd idag, men vad ska man göra, han måste ju komma igång och äta så jag kan stalla in honom. Även om det finns lite bete kvar än så kommer ju vintern snart:(

Tycker dock att han tuggar lite konstigt när han väl äter hö och hösilage men det kanske bara är inbillning, står ju och analyserar allt som häststackarn gör:o

Ska fortsätta med finadynet i 5 dagar så får vi se vad som händer. Skulle egentligen vilja låta honom stå inne några timmar så han till slut blir "tvungen" att försöka äta men vet inte om jag vågar lämna honom själv med tanke på foderstrupsförstoppningsrisken. Får se hur han äter i morgon.
 
Sv: Hjälp min häst

Puh....;)
Trodde det hänt nått, så han blivit sämre....
Men vad bra att det inte var så!!!
Skriv gärna å berätta hur d går, jag är iaf nyfiken....:o

//Mallan
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp min häst

Hej! Hur går det med din häst?? Har inte "hört" något på nästan ett dygn. Klart jag undrar. Hoppas allt är bra.
 
Sv: Hjälp min häst

Här är en till som gjärna vill höra hur det hela utvecklar sig.
 
Sv: Hjälp min häst

Vad gulliga ni är som tänker på oss :love:

Igår var läget ungefär som i lördags. Han vill inte äta bara hö eller hösilage men om man "lurar" honom lite genom att hälla på lite betforvatten eller blandar med lucernhack så får han i sig det mesta utav höet (ger honom bara 1/2 krubba åt gången) han försöker dock pilla ur det goda men det är ju inte så enkelt. Igår tyckte jag dock att det såg helt normalt ut när han tuggade lucernhacket så det var ju bra.

Det är dock svårt att avgöra om han äter fastän det gör ont (eller är svårt) bara för att det är gott. Jag menar har man ont i munnen så kanske man lyckas trycka i sig något som är väldigt gott men man ratar det som man inte tycker är så gott för att det inte är "värt" smärtan. Men jag har ingen aning om ifall en häst kan reagera så, kanske är det bara jag som förmänskligar honom:angel:

Tänkte i alla fall att jag skulle åka upp och ta in honom på lunchen idag och ge honom lite hö och hösilage utan en massa gott på och sedan får han stå inne några timmar så får vi se om han har ätit något när jag kommer upp igen. Är ju tyvärr en viss risk att han får foderstrupsförstoppning även utav hö men jag blir nog tyvärr tvungen att ta den risken. Måste ju prova om han äter hö/hösilage när han har stått inne några timmar. Kanske behöver han bara lite tid på sig för att komma igång. De äter ju fortfarande gräs i hagen så han kanske inte är jättehungrig när han kommer in, men efter några timmar utan gräs så borde han ju börja äta (om han nu kan äta vill säga :( ) Känns bättre att ta in honom ett par timmar på dagen än låta honom stå inne hela natten utan tillsyn. På dagarna är det ju oftast någon i stallet.

Återkommer med rapport ikväll så får vi se om han har klarat sig från foderstrupsförstoppning eller inte :( Och om han har lyckats trycka i sig lite hö!
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp