HJÄLP. Min hanhund är galen i en kastrerad hane.

jkbpower

Trådstartare
Hej,
Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund.
Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm där våran hund träffar alla möjliga hundar och jag har hört från flera att han hundar kan vara väldigt intresserade av kastrerade hannar.
Jag har haft hanhundar förrut men aldrig upplevt nåt sånt. Har i och för sig aldrig träffat så mycket kastrerade hundar heller för den delen.
Men så skaffade min frus syster en hund från ryssland som var runt året när de fick honom.
Vad kul tänkte vi. Då kan våra hundar träffas och leka. Jo tjena.
Min hund blev helt galen i denna hund.
Han vill sätta på honom hela tiden och tjuter och ylar och vi fattade inte varför.
Då säger hon att han är kastrerad och då börjar jag förstå vad det är som händer.
Vi kan inte besöka dom med våran hund för han blir som besatt.
Är det nån som vet vad man kan göra.
Har läst att hanhundar sluter producera hormon när man kastrerar dom och då tror en del andra hanar att det är typ löptik eller nåt.
Tacksam för hjälp.

Mvh jimmy
 
Kasterade hundar saknar sin könsdoft pga att hormornerna inte längre finns där. Det gör dem svåridentifierade av andra hundar.
 
Ja, det är jag med på.
Men finns det nåt man kan göra åt det.
Kan man ge den kastrerade hunden nåt som gör att de producerar den naturliga könsdoften.
Tror min hund har väldigt bra luktsinne. Har inte märkt det så tydligt på andra hundar jag haft.
Vi var ute och gick och samtidigt kom min frus syster på besök innan vi hunnit hem.
Och när de öppnar bildörren börjar min hund bli galen för han kände doften av deras hund som inte ens var med i bilen. Och då var vi typ 100m därifrån och han såg inte bilen.
Vi testar nu s.ka munkpeppar på våran hund men verkar inte göra honom mindra aktiv tyvärr.
Men har hört att man även kan ge det till den kastrerade hanen för att denna ska lukta mindre gott.
 
Ja, det är jag med på.
Men finns det nåt man kan göra åt det.
Kan man ge den kastrerade hunden nåt som gör att de producerar den naturliga könsdoften.
Tror min hund har väldigt bra luktsinne. Har inte märkt det så tydligt på andra hundar jag haft.
Vi var ute och gick och samtidigt kom min frus syster på besök innan vi hunnit hem.
Och när de öppnar bildörren börjar min hund bli galen för han kände doften av deras hund som inte ens var med i bilen. Och då var vi typ 100m därifrån och han såg inte bilen.
Vi testar nu s.ka munkpeppar på våran hund men verkar inte göra honom mindra aktiv tyvärr.
Men har hört att man även kan ge det till den kastrerade hanen för att denna ska lukta mindre gott.
Jag har kemiskt kastrerat min hane som har hög könsdrift, väldigt kåt på ”helkastrerade” hanar. Men han är väldigt kåt på det mesta utom andra hanar… 😎 Nu är ju din bara ett, min är tre, så din kan ju komma att reagera liknande.
 
Jag har en vän som har en kastrerad hane som alla hundar är galna i.
Till och med min hanhund som annars bara bryr sig om tikar i höglöp försöker jucka på den här hanen.

Vet inte varför just han luktar så extremt fel men en del individer verkar kastrering göra något extra med?
 
Gissar också på att den kastrerade hanen inte tycker att det är lika roligt och hoppas han får slippa bli våldtagen.
 
Alltså hundar är inte dumma...efter att ha haft hundar hela livet är jag är 100 % säker på att er hund vet att det är en hane (som han gillar som kompis). Och om inte annat så känner hundar på lukten att det är en hane...
Hundar har ju mellan 10 000 - 100 000 bättre luktsinne än oss människor:idea1:

Anledningen till att dom rider på varandra eller att er hund gör det kan bero på olika saker som att dom bara leker, är uppe i varv, överstimulerade, understimulerade och genom att rida på "någon" gör han av med energi.
Varför er hund gör så - läs hans kroppsspråk- han tjuter så det låter som om han vill göra av med energi...
Min ena hund brukar nån gång ibland jucka på min andra hund (som inte är kastrerad) och det händer om vi varit ute och tränat nosework, spår el liknande och han är bara glad, uppe i varv, stolt och ska rida lite - för att fira kanske:D
Jag brukar bara säga åt honom att sluta...Om det inte funkar för er så skulle ni ju kunna ha honom kopplad och/eller
gör som man gör rent generellt om man vill ha bort ett beteende ta bort honom lugnt om/när ni är där och han börjar rida och Lär in ett nytt beteende.. Det kan vara att lära honom sitt, ligg, låta han söka godis/leksak
så hans bild och förväntningar blir godis sök och sitt övningar istället för att rida på den andra hunden.

Ni kanske behöver aktivera honom mer och träna in lydnad...Som att sitta, komma och andra praktiska saker som det är bra om hunden förstår och lyssnar på..
När ni ska träffas så kan ni ju prova att aktivera honom innan, ta med en leksak eller godis om han är ett matvrak
Uppmärksamma inte beteenden ni inte vill ha..försök bara ta bort honom utan dramatik och gör något annat..
 
Alltså hundar är inte dumma...efter att ha haft hundar hela livet är jag är 100 % säker på att er hund vet att det är en hane (som han gillar som kompis). Och om inte annat så känner hundar på lukten att det är en hane...
Hundar har ju mellan 10 000 - 100 000 bättre luktsinne än oss människor:idea1:

Anledningen till att dom rider på varandra eller att er hund gör det kan bero på olika saker som att dom bara leker, är uppe i varv, överstimulerade, understimulerade och genom att rida på "någon" gör han av med energi.
Varför er hund gör så - läs hans kroppsspråk- han tjuter så det låter som om han vill göra av med energi...
Min ena hund brukar nån gång ibland jucka på min andra hund (som inte är kastrerad) och det händer om vi varit ute och tränat nosework, spår el liknande och han är bara glad, uppe i varv, stolt och ska rida lite - för att fira kanske:D
Jag brukar bara säga åt honom att sluta...Om det inte funkar för er så skulle ni ju kunna ha honom kopplad och/eller
gör som man gör rent generellt om man vill ha bort ett beteende ta bort honom lugnt om/när ni är där och han börjar rida och Lär in ett nytt beteende.. Det kan vara att lära honom sitt, ligg, låta han söka godis/leksak
så hans bild och förväntningar blir godis sök och sitt övningar istället för att rida på den andra hunden.

Ni kanske behöver aktivera honom mer och träna in lydnad...Som att sitta, komma och andra praktiska saker som det är bra om hunden förstår och lyssnar på..
När ni ska träffas så kan ni ju prova att aktivera honom innan, ta med en leksak eller godis om han är ett matvrak
Uppmärksamma inte beteenden ni inte vill ha..försök bara ta bort honom utan dramatik och gör något annat..
Du är inte ensam om att ha haft hund i hela ditt liv och dessutom har du fel i detta fall.
 
Ingen av mina hanar har reagerat på det sättet på kastrater varken inom eller utanför familjen. Men en familjemedlem hade en blandrashane som reagerade starkt på särskilt en kastrerad hane han träffade, han var helt besatt (juckade som besatt på den kroppsdel han kom åt) och det gick inte att ha dem tillsammans. Han var en mycket översexuell hund och reagerade även på katterna om de luktade annorlunda av någon anledning ex. om de hade ett sår. När han kastrerades (fullt vuxen) upphörde dessa beteenden omgående.

Din hane är ung så han kanske har en rejäl hormontopp nu, upplevde att mina hanar hade det då och då under sin könsmognad. Ha dem isär och introducera dem längre fram när han kanske landat lite i sin könsutveckling. Ha då tydliga regler för uppförandet och de kanske inte ska leka och interagera då det kan utlösa juckandet utan bara befinna sig i närheten av varandra och låta varandra vara.
 
Hej,
Jo, han är nog i sin topp just nu för han jar börjat lyfta på benet och allt och håller på att jucka på filtar och kuddar mm så hoppas det lugnar ner sig snart.
Men den kastrerade hunden träffade han för snart ett halvår sen och det var redan från första träffen. Helt besatt.
Åker vi över till fruns syster och har med oss våran hund börjar han så fort vi parkerat bilen.
Har testat att ha dom i varsitt rum men går i 5min sen ylar och skäller han och börjar krafsa och försöka ta sig ut.
Han beter sig precis som att dom skulle ha en tik som höglöper och de flesta hundägare vet att det är biologiskt.
Det GÅR INTE att träna hunden då det gäller det.
I alla fall vet jag ingen som lyckats.
Han går inte att distrahera med nåt.
Och man ser ju hur dåligt han mår för han vet innerst inne att han inte får för mig men han kan inte hjälpa det.
Och när vi lämnat den andra hunden och åker hem så är han helt färdig hela dagen efter.
Faktist jättejobbigt.
Och kastrering bara ökar bland hundar för man tycker det är en enkel utväg och det leder i sin tur att då jag behöver kastrera min för att han blir tokig osv.
Jag vill inte kastrera min hund i första taget för jag tycker om hans glada och busig humör.
Våra bekanta som har den kastrerade hanen tycker deras hund är lugn och bra men jag tycker den är tråkig och likgiltig.
Hundar blir annorlunda vid kastrering och det är inte heller bra för skelett mm.
Men vi kommer få problem med detta då vi brukar åka på semester med våra bekanta och förra året hade vi våran hund med i husvagn utan problem med andra hundar mm men i år kommer dom ha med sig sin hund och jag har sagt till min fru att jag vägrar då våran kommer att vara konstant galen och riva hela vagnen.
Så ett stort problem.
Ev kommer jag överväga en kemisk kastrering.
 
Hej,
Jo, han är nog i sin topp just nu för han jar börjat lyfta på benet och allt och håller på att jucka på filtar och kuddar mm så hoppas det lugnar ner sig snart.
Men den kastrerade hunden träffade han för snart ett halvår sen och det var redan från första träffen. Helt besatt.
Åker vi över till fruns syster och har med oss våran hund börjar han så fort vi parkerat bilen.
Har testat att ha dom i varsitt rum men går i 5min sen ylar och skäller han och börjar krafsa och försöka ta sig ut.
Han beter sig precis som att dom skulle ha en tik som höglöper och de flesta hundägare vet att det är biologiskt.
Det GÅR INTE att träna hunden då det gäller det.
I alla fall vet jag ingen som lyckats.
Han går inte att distrahera med nåt.
Och man ser ju hur dåligt han mår för han vet innerst inne att han inte får för mig men han kan inte hjälpa det.
Och när vi lämnat den andra hunden och åker hem så är han helt färdig hela dagen efter.
Faktist jättejobbigt.
Och kastrering bara ökar bland hundar för man tycker det är en enkel utväg och det leder i sin tur att då jag behöver kastrera min för att han blir tokig osv.
Jag vill inte kastrera min hund i första taget för jag tycker om hans glada och busig humör.
Våra bekanta som har den kastrerade hanen tycker deras hund är lugn och bra men jag tycker den är tråkig och likgiltig.
Hundar blir annorlunda vid kastrering och det är inte heller bra för skelett mm.
Men vi kommer få problem med detta då vi brukar åka på semester med våra bekanta och förra året hade vi våran hund med i husvagn utan problem med andra hundar mm men i år kommer dom ha med sig sin hund och jag har sagt till min fru att jag vägrar då våran kommer att vara konstant galen och riva hela vagnen.
Så ett stort problem.
Ev kommer jag överväga en kemisk kastrering.
Jag tycker kastrering låter som nåt ni ska fundera på för din hund när han växt färdigt i kroppen (GD växer ju länge) om det inte lugnat ner sig då. Han mår uppenbarligen dåligt av sina hormoner, och hans beteende är inte normalt ens för en ung hane utan tyder på att han kanske har för hög könsdrift. Jag är verkligen inte för att kastrera i onödan, men det där låter jobbigt för både honom och er.
 
Hej,
Jo, han är nog i sin topp just nu för han jar börjat lyfta på benet och allt och håller på att jucka på filtar och kuddar mm så hoppas det lugnar ner sig snart.
Men den kastrerade hunden träffade han för snart ett halvår sen och det var redan från första träffen. Helt besatt.
Åker vi över till fruns syster och har med oss våran hund börjar han så fort vi parkerat bilen.
Har testat att ha dom i varsitt rum men går i 5min sen ylar och skäller han och börjar krafsa och försöka ta sig ut.
Han beter sig precis som att dom skulle ha en tik som höglöper och de flesta hundägare vet att det är biologiskt.
Det GÅR INTE att träna hunden då det gäller det.
I alla fall vet jag ingen som lyckats.
Han går inte att distrahera med nåt.
Och man ser ju hur dåligt han mår för han vet innerst inne att han inte får för mig men han kan inte hjälpa det.
Och när vi lämnat den andra hunden och åker hem så är han helt färdig hela dagen efter.
Faktist jättejobbigt.
Och kastrering bara ökar bland hundar för man tycker det är en enkel utväg och det leder i sin tur att då jag behöver kastrera min för att han blir tokig osv.
Jag vill inte kastrera min hund i första taget för jag tycker om hans glada och busig humör.
Våra bekanta som har den kastrerade hanen tycker deras hund är lugn och bra men jag tycker den är tråkig och likgiltig.
Hundar blir annorlunda vid kastrering och det är inte heller bra för skelett mm.
Men vi kommer få problem med detta då vi brukar åka på semester med våra bekanta och förra året hade vi våran hund med i husvagn utan problem med andra hundar mm men i år kommer dom ha med sig sin hund och jag har sagt till min fru att jag vägrar då våran kommer att vara konstant galen och riva hela vagnen.
Så ett stort problem.
Ev kommer jag överväga en kemisk kastrering.

Vilka kloka insikter du har. Ja det kan nog mycket väl vara så att din hund beror på avel i linjer som har för hög könsdrift vilket mycket väl kan döljas genom kastrering. Ofta premieras även detta på utställning med "könstypade" hanar.

Jag vet inte hur många gånger jag hört hanhundsägare säga att de ska låta sin hane få en kull eller två och sedan kastrera då hanen är "så jobbig". Jag blir lika paff varje gång. En hane som inte är enkel och balanserad i sin könsdrift ska INTE gå i avel.

Jag vet inte heller hur många som frågat mig när jag haft intakta hanar om jag inte ska kastrera dem. Varför skulle jag göra det? De har inte mått dåligt på något sätt. De har kunnat leva och träna som vanligt trots löptikar i närheten. Ingen av dem har varit särskilt "könstypade" heller, den äldre trodde många att han var en tik. Sen fick de prostataproblem vid 5-6 års ålder och då blev det tillslut kastrering ändå och det märktes knappt någon skillnad på någon av dem.

Jag förespråkar verkligen inte kastrering men jag tror dock inte hunden kommer bli tråkig av kastrering, det beror nog på annat. Om er hund fortsätter må så dåligt även när han genomgått den mentala könsmognaden (2-3 års ålder) så har jag full förståelse att väljer att kastrera. Jag hade då varit noga med att rapportera detta till rasklubben så det kan lägga in det i sina noteringar om beteendeproblem i rasen.

Angående semester så hade jag aldrig åkt på en sådan med de förutsättningarna, då hade jag sett till att en av hundarna (mest troligt min egen isf) var hos hundvakt eller på pensionat under tiden.
 
Ja, vi kommer så klart att överväga kastrering men vi vill vänta.
Vi har inga problem med att ha honom tillsammans med en mängd hundar på ekerö.
Visst är han intresserad av vissa tikar och ibland har folk tikar där som nog är på g att löpa men då är alla hanar intresserade så det är inget konstigt.
Jag skulle vilja låta honom träffa andra tikar själv.Altså bara min hund och en tik och se hur han beter sig.
Vi har en granne som har en GD tik på 6år men hon har problem med skelett tror jag så de får inte vara med varann. Men vi går förbi där dagligen och han stannar alltid och vill in och leka men blir inte så tokig utan är normal.
Han är väldigt lekfull och valpig fortfarande så kanske kommer lugna ner sig.
Vet att vi träffade en tig i hundrastgården för ett tag sen och det var också lugnt men som sagt, den kastrerade hanen måste våran hund tro är en höglöpande tik helt enkelt.
Så tänker, kan man inte ge lite hormoner till den kastrerade hunden. De producerar ju mindre testosteron när man kastrerar dom och det är ju förmodligen det som gör att det blir snurrigt för vissa hundar som min.
Då kanske våran hund skulle känna av testosteronet och inte tycka han är intressant längre och den kastrerade kanske skulle må bra av en normal nivå av trstosteron.
Men det är bara min egen ide 🙂
 
Man kan i vilket fall träna bort saker man inte vill ha genom att ersätta det med annat.. om man jobbar på det..

Jag har haft 3 hanar och 2 tikar samtidigt under många år förut och det var bara att dela av huset när tikarna löpte - för säkerhets skull, men våra han hundar i olika åldrar var inte "galna" och det gick göra annat med dom..
Jag har även haft 2 hanar från valp och upp med 2 tikar som lätt gick att lära att deras löp bryr vi oss inte om, men det kanske är svårare om det blir till en besatthet...
 
Ja, vi kommer så klart att överväga kastrering men vi vill vänta.
Vi har inga problem med att ha honom tillsammans med en mängd hundar på ekerö.
Visst är han intresserad av vissa tikar och ibland har folk tikar där som nog är på g att löpa men då är alla hanar intresserade så det är inget konstigt.
Jag skulle vilja låta honom träffa andra tikar själv.Altså bara min hund och en tik och se hur han beter sig.
Vi har en granne som har en GD tik på 6år men hon har problem med skelett tror jag så de får inte vara med varann. Men vi går förbi där dagligen och han stannar alltid och vill in och leka men blir inte så tokig utan är normal.
Han är väldigt lekfull och valpig fortfarande så kanske kommer lugna ner sig.
Vet att vi träffade en tig i hundrastgården för ett tag sen och det var också lugnt men som sagt, den kastrerade hanen måste våran hund tro är en höglöpande tik helt enkelt.
Så tänker, kan man inte ge lite hormoner till den kastrerade hunden. De producerar ju mindre testosteron när man kastrerar dom och det är ju förmodligen det som gör att det blir snurrigt för vissa hundar som min.
Då kanske våran hund skulle känna av testosteronet och inte tycka han är intressant längre och den kastrerade kanske skulle må bra av en normal nivå av trstosteron.
Men det är bara min egen ide 🙂

Det finns många hanar som inte bryr sig om tikar annat än vid höglöp. De nosar och konstaterar att det inte är dags att "göra" något och låter då tiken vara. Mina hanar lät även bli höglöpande tikar om man talade om att de skulle göra det. Min numera kastrerade hane låg i en bur 50 cm från en höglöpande tik i flera timmar och var helt lugn. Åt märgben och sov. Andra hanar i samma rum stressade konstant.

Det är så vanligt att normalisera översexuella beteenden hos hanar särskilt bland "utställningsraser". Hos arbetande raser måste man ha dessa hormoner i balans annars har man en värdelös arbetshund som inte kan jobba pga. en så vanlig störning.

Samma gäller tikar. I vissa raser är det helt normalt att tikar som löper och är skendräktiga blir helt förbytta i två månader eller mer men i andra raser märker mer sällan något på tiken som påverkar användbarheten.
 
Vilka kloka insikter du har. Ja det kan nog mycket väl vara så att din hund beror på avel i linjer som har för hög könsdrift vilket mycket väl kan döljas genom kastrering. Ofta premieras även detta på utställning med "könstypade" hanar.

Jag vet inte hur många gånger jag hört hanhundsägare säga att de ska låta sin hane få en kull eller två och sedan kastrera då hanen är "så jobbig". Jag blir lika paff varje gång. En hane som inte är enkel och balanserad i sin könsdrift ska INTE gå i avel.

Jag vet inte heller hur många som frågat mig när jag haft intakta hanar om jag inte ska kastrera dem. Varför skulle jag göra det? De har inte mått dåligt på något sätt. De har kunnat leva och träna som vanligt trots löptikar i närheten. Ingen av dem har varit särskilt "könstypade" heller, den äldre trodde många att han var en tik. Sen fick de prostataproblem vid 5-6 års ålder och då blev det tillslut kastrering ändå och det märktes knappt någon skillnad på någon av dem.

Jag förespråkar verkligen inte kastrering men jag tror dock inte hunden kommer bli tråkig av kastrering, det beror nog på annat. Om er hund fortsätter må så dåligt även när han genomgått den mentala könsmognaden (2-3 års ålder) så har jag full förståelse att väljer att kastrera. Jag hade då varit noga med att rapportera detta till rasklubben så det kan lägga in det i sina noteringar om beteendeproblem i rasen.

Angående semester så hade jag aldrig åkt på en sådan med de förutsättningarna, då hade jag sett till att en av hundarna (mest troligt min egen isf) var hos hundvakt eller på pensionat under tiden.

Det hänger inte alltid ihop med könstypning. Jag känner en utseendemässigt väldigt könstypad hane som utan problem kan träna med full koncentration trots att löptik precis varit där och kissat. Jobbet är viktigare. Sen hade han självklart gått till tiken om han fått tillstånd och det inte var träning. Men då är det en arbetande ras. Bruksras.
 
Det finns många hanar som inte bryr sig om tikar annat än vid höglöp. De nosar och konstaterar att det inte är dags att "göra" något och låter då tiken vara. Mina hanar lät även bli höglöpande tikar om man talade om att de skulle göra det. Min numera kastrerade hane låg i en bur 50 cm från en höglöpande tik i flera timmar och var helt lugn. Åt märgben och sov. Andra hanar i samma rum stressade konstant.

Det är så vanligt att normalisera översexuella beteenden hos hanar särskilt bland "utställningsraser". Hos arbetande raser måste man ha dessa hormoner i balans annars har man en värdelös arbetshund som inte kan jobba pga. en så vanlig störning.

Samma gäller tikar. I vissa raser är det helt normalt att tikar som löper och är skendräktiga blir helt förbytta i två månader eller mer men i andra raser märker mer sällan något på tiken som påverkar användbarheten.
Jag har haft en ras, som räknas till utställningsras men där var det väldigt noga med liknande avvikelser. Har numer en ras som majoriteten är sällskap och har upptäckt att det avlas på allt😎 Mycket aggressivitet, stora störningar hos löptikar osv. Väldigt tråkigt.
 
Ja, jag har tidigare inte reflekterat så mycket på det här.
Vi hade tidigare både en cavalier king charles(hane) och en sankt bernhard tik utan problem.
Våran cavalier var äldre och var inte så förtjust i att sb var på honom och busade men när hon löpte gick det väldigt bra men vi behövde inte sära på dom ens och det bar kanske 2v som det var lite extra intressant och sen var det som vanligt igen.
Min mamma födde upp Cavalier King Charles och jag vet att hon spärrade av tiken när hon löpte och hannarna kunde ju gnälla lite men sen var det inte mer.
Nu vet jag att min GD är mitt i toppen på sin könsmognad så jag ska se om han lugnar ner sig efter ett tag.
Jag brukar träffa andra GD på en träff på söndagar och där umgås vi med 2 par som har bar sin GD hanne. Den ena är kastrerad men denna är min inte på för han har blivit satt på plats ordentligt så han har väldig respekt där.
Den andra GD har dom precis kastrerat kemiskt för han var lite mycket på tikar och han har blivit lugnare men man märkte också att andra hanar var på honom efter det så helt klart bevisat att kastreringen spelar in.
Tror lite problemet med min frus systers hund är att han inte säger ifrån.
Skulle han ryta ifrån ordentligt kanske min hund skulle förstå att det inte är ok.
Kan ju vara det också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har två hanhundar. En är 9 och en är 1 år. Den äldre är inte kastrerad och den yngre blev kastrerad för två veckor sedan. 10 dagar...
2
Svar
24
· Visningar
9 883
Senast: bigganl
·
Hundhälsa Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av...
2
Svar
36
· Visningar
23 275
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
10 690
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp