HJÄLP. Min hanhund är galen i en kastrerad hane.

Ja, jag har tidigare inte reflekterat så mycket på det här.
Vi hade tidigare både en cavalier king charles(hane) och en sankt bernhard tik utan problem.
Våran cavalier var äldre och var inte så förtjust i att sb var på honom och busade men när hon löpte gick det väldigt bra men vi behövde inte sära på dom ens och det bar kanske 2v som det var lite extra intressant och sen var det som vanligt igen.
Min mamma födde upp Cavalier King Charles och jag vet att hon spärrade av tiken när hon löpte och hannarna kunde ju gnälla lite men sen var det inte mer.
Nu vet jag att min GD är mitt i toppen på sin könsmognad så jag ska se om han lugnar ner sig efter ett tag.
Jag brukar träffa andra GD på en träff på söndagar och där umgås vi med 2 par som har bar sin GD hanne. Den ena är kastrerad men denna är min inte på för han har blivit satt på plats ordentligt så han har väldig respekt där.
Den andra GD har dom precis kastrerat kemiskt för han var lite mycket på tikar och han har blivit lugnare men man märkte också att andra hanar var på honom efter det så helt klart bevisat att kastreringen spelar in.
Tror lite problemet med min frus systers hund är att han inte säger ifrån.
Skulle han ryta ifrån ordentligt kanske min hund skulle förstå att det inte är ok.
Kan ju vara det också.

Jag hade inte låtit min hund träffa den hanen han är besatt av på rätt länge och låta honom mogna innan de träffas igen. Jag hade också tagit bort allt hemma som han juckar på så att han inte tillåts befästa det beteendet.
 
Förstår vad du menar.
Har också tänkt att även om han kommer lugna ner sig så kanske den andra hunden kommer trigga beteendet.
 
Du är inte ensam om att ha haft hund i hela ditt liv och dessutom har du fel i detta fall.
Sa jag att jag var ensam om att ha haft hund hela livet? Nej jag skrev typ "efter att ha haft hund hela livet så är jag 100% säker på att dom vet skillnaden på tik och hane, mm..Vad har jag fel i- att hundar vet skillnad på tik och hane..Ja det är klart dom gör...Varför fördummar ni hundar...
Dom är bra mycket smartare än vissa verkar tro och dom känner garanterat på lukten om någon är en hane eller tik...

Menar ni att vissa hanar som dras till kastrerade hanar för deras lukt tror det är en tik då eller har jag missförstått? Är det inte så att dom dras till den kastrerade hanen även om dom vet att det är en hane för att dom tycker dom luktar gott eller/och tycker om hunden (fast på ett annat sätt än löpande tikar)

Och träna något annat...Det funkar med många hundar.. MEN
Jag vet inte hur alla hund raser funkar!
Jag är van vid brukshundar och dom jag haft /har har det gått utmärkt att träna med när vi haft löpande tikar i samma hus.. men jag är noga med att mina hundars föräldrar har bra hälsa och mentalitet MH, Bph och bruks meriter istället för utställnings meriter...

Till TS - en tanke bara han är ju precis i "trotsåldern" tonåren och då kan ju alla hundar bli lite "galna" eller bli "döva" eller totalt tappat minnet för vad man ev har lärt dom och då blir dom ju också mer intresserade av dofter, tikar osv...Det är svårt det där för alla hundar är ju så olika både olika raser och individer. Ja och tonåren som jag inte tänkte på först, men det är ju den "jobbigaste" tiden med vissa individer..medans vissa passerar trotsåldern obemärkt.

Några passande länkar om du vill titta...

https://hund.susscreations.se/sanningen-om-hundars-juckande/

https://glanna.se/hundens-tonarsperiod/
 
Tror lite problemet med min frus systers hund är att han inte säger ifrån.
Skulle han ryta ifrån ordentligt kanske min hund skulle förstå att det inte är ok.
Kan ju vara det också.

När det gäller juckande så ska inte den andra hunden behöva säga ifrån, det ska ni ha gjort långt innan. Det är få saker jag har nolltolerans med men juckande är verkligen aldrig okej förutom vid planerad parning. Att jucka på folk, saker eller andra hundar är aldrig okej och ska avbrytas på en gång, helst precis innan det hinner börja anser jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har två hanhundar. En är 9 och en är 1 år. Den äldre är inte kastrerad och den yngre blev kastrerad för två veckor sedan. 10 dagar...
2
Svar
24
· Visningar
9 893
Senast: bigganl
·
Hundhälsa Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av...
2
Svar
36
· Visningar
23 288
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
10 705
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp