HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

du skrev vad jag tänkte.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

:bow: :bow: :bow:
Kunde inte sägas bättre!
Eftersom man kan ana att trådskaparen inte är så gammal kanske man inte behöver ryta till om hundförbudstid istället för att svara på frågan.
Till trådskaparen: Jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig, hunden i vilt tillstånd skulle ju leva av fågelungar och dylikt denna tid på året så det värsta som kan hända är att jycken spyr för att den inte tuggade tillräckligt utan skyndade sig att svälja.
Även om man har hunden i koppel och är ute och promenerar kan liknande olyckor inträffa, har varit med om det själv.
Oftast dör fågeln även om hunden släpper den det blir för stor stress för den helt enkelt.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Cilla: Bara för det hänt dig då är det helt okej med andra ord?. Din hund gör ju utfall är det okej att alla andras hundar också gör utfall då eller?

Det är bara dåligt o inte hinna med. man lär höra fågelungens pip om inte annat.

Ja jag vet hur fort det kan gå jag har en fruktansvärt matglad Schäfer hemma men nog ser jag om han är kopplad vad han hinner sätta i sig.

sen har jag en äldre Rottweiler som också är matgalen men inte fan har nån av dom lyckats med den stora bedrift o käka vilt när dom varit kopplade. O kopplad ska jag låta vara osagt då jag inte har sten koll varje sek då.

ja det är förbjudet o skog o mark nu o ha hunden lös om man inte ha bra koll på den.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

korr; GJORDE utfall ska det heta. visst händer det att hon tänder till, men då står hon mest och studsar upp och ner och slutar när man säger till henne.

att hunden är kopplad behöver inte betyda att man själv också är det. hört talas om löplina?

skog och mark? läs ordentligt. tomt skrev jag. fast det finns visserligen både skog och mark på tomten ;). och den är inte inhängnad men de sprang aldrig utanför gränsen.

"O kopplad ska jag låta vara osagt då jag inte har sten koll varje sek då." jag antar att det ska stå okopplad och inte och kopplad men säger du inte emot dig själv lite nu? du anklagar trådskaparen för att ha dålig koll trots att hon upptäckte att hunden åt fågeln, men själv vet du inte vad de kan ha stoppat i sig???
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Om du inte såg så skrev jag att det var dålig koll trots hunden var kopplad.

Jag går med mina hundar på stigar, de får inte avika från stigen överhuvudtaget när vi är ute vid den här årstiden. så med 99,9% säkerhet vet jag att dom inte jagat eller dödat nåt.

Men nog fan om de är kopplade så vet jag va de sätter i sig.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Du är lite väl rolig ibland - tror du att det var en jäkla stor broilerkyckling den satte i sig, borde höra den pipa ?!?! - shure en fågelunge på några cm som trillat ur ett träd piper enoooormt.

Vet du Piru - jag tror dina hundar ätit saker du aldrig ens sett, nån god råttbajs eller andskit.....tar en normal hund 0,1 sekund att slicka upp i farten.....
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

PIRU tillhör de tuffa grabbarna han sysslar med IPO:eek: de har stenkoll på sina jyckar får inte ens nosa utan tillåtelse på sina skogspromenader.
Skiter och pissar gör de på kommando.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Det är okej det får dom göra för det är inte levande ting iaf.

Klart som fan man hör det.

Sen en valp slukar ju den ju knappast allt som rör sig direkt, för det första brukar de vara nyfika va det är annars är väl hunden utsvulten om den bara dyker på o käkar allt som rör sig.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

mimmipigg skrev:
PIRU tillhör de tuffa grabbarna han sysslar med IPO:eek: de har stenkoll på sina jyckar får inte ens nosa utan tillåtelse på sina skogspromenader.
Skiter och pissar gör de på kommando.

Vad har IPO med det här o göra?. Det stämmer gott att jag har bättre koll på mina hundar än gemene man/kvinna det kan jag säga utan och skryta. Pissa o skita gör de när de vill. Sen att jag inte gillar att hundarna jagar vad är det för fel me det då? Om vi är ute o går ska dom promenera det räcker gott åt dom.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

*kl*

Saken är den att allt är vad hundarna blir vana vid och blir tränade till! Min jakthund som har en enorm jaktlust springer trots detta inte och hugger i sig fågelungar/hare/råttor eller vad det nu kan vara som det rör sig om. Jag tillåter inte sånt!

Är det något som rör sig(förutom hennes vanlig vilt hon jagar så som ripa, orre, tjäder, järpe som hon står för!) så står hon nyfiket och kollar på varelsen och tittar sedan på mig ungefär som "kom och kolla" :bump: :bump: :banana: Så även om hon ofta när vi är i skog och mark (dock inte under denna "hundförbudstid" som jag håller rätt strikt på) springer långt ifrån mig, så kan jag säga att jag har koll på vad hon sätter i sig för hon vill visa mig vad hon hittat. Men det ligger i min hunds natur att vilja ha med mig och visa mig vad hon hittat. Det ligger inte i hennes natur att sätta i sig allt möjligt så fort som möjligt och speciellt inte när det gäller levande varelser! :eek: Fick hon godkännande av mig skulle hon säkert gnaga i sig fågeln vi skjutit också, men poängen är att det är upp till mig vad hon sätter i sig och det accepterar hon (rulla sig i äckliga kadaver är en annan sak....det fixar hon på egen hand :eek: :crazy: och är helnöjd med det:eek: Som tur är händer det väldigt sällan....puh...);) ! Sedan har jag ju genom alla övningar inför jakten och hur hon skall bete sig då, spätt på detta hur hon skall bete sig med vilda djur oavsett om det är ren eller gråsparvsunge hon hittar! Vilket jag är säker på har bidragit till hur hon betér sig idag!

Dock så tycker jag detta är en väldigt bra tråd för det visar hur fort saker och ting kan hända. Och även om man är på tomten kan det ur träden trilla ner någon fågelunge eller springa förbi en harunge eller råtta! Vi tränar så enormt mycket dressyr, bruks mm. Varför är det inte större träning på hur hundarna skall beté sig med vilt. Det är bara jakthundarna som får den träningen! Varför ingår inte detta i alla hundars dressyr? Det borde ingå i alla kurser som annordnas tycker jag för det är en väldigt viktig del, att ha koll på sin hund trots att det springer nått lockande förbi framför näsan! Och det är väldigt många som har problem med detta!

"Viltbehandlingsträning" tål att tänkas på även om man är ägare till en icke jakthund! Det finns vilt överallt i vårt avlånga land och vad som helst kan hända om vi inte har koll på vår hunds beteénde kring vilt!

Det blev lite långt detta, men nu har jag fått skriva av mig iaf;)
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

hund = rovdjur ^^ dom tar säkert en massa fåglar å små saker i det vilda med ^^
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Lånar en knapp!

Märkligt hur ni skriver. Tie visar att det finns kunskap om hundar och Piru har fullständigt rätt.

Jag fattar inte hur ni tänker. Ingen som reagerar på att fågelungen eller andra djur säkert inte njöt av tillvaron. Sedan massor med berättelser om att hundarna minsann hinner ta både det ena och det andra innan ni hinner ingripa.
Sedan kommer det som ett brev på posten att ni har fullständigt kontroll över era hundar. Jag kan faktiskt inte få det att gå ihop.

Sedan tjatet om att ni visst inte behöver ha hunden i koppel. Ni har ju själva bevisat att ni inte kan ha hunden okopplad, ni klarar ju inte ens av att ha den i koppel. Tar den -eller ofredar- vilt i koppel så är kopplet för långt.
Eller som en skrev i en annan tråd "jag skulle ha hunden kopplad till dess vi passerat och sedan släppa". Det är ju så man kan bli mörkrädd.

Sedan kommer det självsäkert att det var ju på vår tomt.
Gäller inte svensk lag där? I så fall enligt vilken lagparagraf.

Helt klart att trådskaparen har brutit mot gällande lag och ska tadlas för det. Det är också ris till alla övriga som inte kan fatta vad som sker i naturen och skiter i att följa gällande lagar.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Jag brukar inte hålla med dig :angel:, men jag gör det i denna frågan.

Fine att vovven käkar en pippi, kan väl hända alla. Men som någon påpekade, ordet "nej"? Är det bara "vi" jakthundsägare som har viltstadga på våra hundar?

//E
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

PIRU skrev:
Om du inte såg så skrev jag att det var dålig koll trots hunden var kopplad.

Jag går med mina hundar på stigar, de får inte avika från stigen överhuvudtaget när vi är ute vid den här årstiden. så med 99,9% säkerhet vet jag att dom inte jagat eller dödat nåt.

Men nog fan om de är kopplade så vet jag va de sätter i sig.


Och bilken koll tror du att du har ??? :o
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Det är nog så att vi jakthudsfolk oftare har det i alla fall :crazy:
Inte ens mina skadedjursutrotande terriers gnappar en fågelunge på marken och tro mig, de har hittat ett antal som de gjort mig uppmärksam på att de finns.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

svarar flera nu;

för det första. trådskaparens hund är inte någon vuxen hund som fått lära sig allt om vad som är rätt och fel i livet. det är fullt normalt för en valp att göra fel, särskilt om den inte varit med om en liknande situation tidigare.

för det andra. det går väldigt fort att äta en fågelunge. trådskaparen kanske inte hann säga nej innan fågelungen var puts väck? eller menar ni att valpen ska kräkas upp fågelungen på kommando?

för det tredje. vi som inte jagar får sällan tillfälle att träna på vilt. har man inte en död fågel att träna på så är det svårt att lära hunden att inte äta döda fåglar. visst ska "nej" sitta, men hinner man inte ge kommandot så ska hunden inte straffas för att den gör något som den inte hade en aning om var fel. dessutom finns det två saker att förbjuda med vilt. det ena är att förfölja och det andra är att döda. att man förbjudit förföljandet behöver inte i hundens ögon betyda att man även förbjudit dödandet. jag tror inte att någon skulle förvänta sig av en hund som aldrig lärt sig låta bli att förfölja att stanna kvar. men här verkar det som om hunden ska förstå att den inte får döda trots att den aldrig tränats till att låta bli?och om man nu ska träna på det, hur i hela friden ska det gå till utan tillgång till vilt? det är liksom en ganska stor skillnad på att lära hunden låta bli grannens tamkanin och att lära den låta bli haren som springer rätt in i munnen på den.

för det fjärde; råttor och möss har vi själva ihjäl varje dag, året runt. att dessa inte skulle kunna få has ihjäl av hundar (eller katter för den delen) låter väldigt märkligt. speciellt när de befinner sig på tomten.

och enbart till pangare; det var jag som skrev att hon borde koppla hunden när hon red förbi fåren och sedan koppla loss, och det är du säkert mycket väl medveten om. om du fortsatt att läsa skulle du också sett att jag skrev "men det vete tusan om jag vågat det" och syftade då på att ha hunden lös. var och en är skyldig att hålla reda på sin egen hund och ansvarar för att den inte driver vilt/husdjur. hennes fråga var dock inte "hur ska jag få min hund lydig?" utan "hur ska jag hindra henne från att jaga fåren" och det var det jag svarade på.

och sist men inte minst; hur har ni fantastiska jägare lärt era hundar att inte döda/äta vilt?
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

För en vuxen hund kan det gå på två röda innan fågeln ligger i magen, men så stor trut har egentligen inte en valp. De får allt trixa lite innan fågeln åker ned i magen. Många valpar tar sig dessutom tid att nosa på saken först för att se om det är ätbart, kanske smaka lite också. Det ger tid att ta fågeln från hunden.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

soffeloffan skrev:
Och bilken koll tror du att du har ??? :o

Jag kan intyga att PIRU har full koll på sin hund. Häromdagen när vi var ute och promenerade och rundade ett hörn så stack det ett antal rådjur rätt ut på ett fält. Piru (hunden) satte fart direkt och husse ropade då NEJ och hunden kommer genast tillbaka och sätter sig.

Hur många hundar skulle direkt avbryta jakten precis när de fått upp farten? Nog är det koll allt.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Just när det gäller tomt tycker jag du går lite väl långt. En hund ska förvisso inte jaga eller döda vilt, men om man nu inte är så duktig att man kan lära hunden detta och därför hägnar in tomten så hunden i varje fall kan gå lös där så ser inte jag problemet. Mer kontrollerat än så kan det inte bli utan att sätta kort koppel på hunden och själv ser jag inte gärna att en hund får gå i kort koppel 24/7 hela livet ut. Med ett tillräckligt bra stängsel kan man dessutm hålla mesta viltet ute, så det blir ingen jakt i vilket fall. Fåglar är ju svårare att kontrollera dock.

Däremot ska man ju inte tillåta att hunden äter liggande fåglar eller annat bara för att man är på tomten, men det är en annan femma. Man måste ju börja träna någonstans.

Jag undrar dessutom om tomt ens kan räknas till marker där det finns vilt och som alltså omfattas av hundförbudet och för fågeln spelar det nog noll roll om den blir uppkäkad av en hund istället för en räv.

Och så känner jag att jag måste försvara mig och min oftast lösa hund något. Den hunden går på stigar. Att gå i terräng är inte tillåtet och hon har eller inte lust att gå där. På stigen finns sällan fågelbon eller liknande och om det räknas som störande får nog alla som går i skogen under sommaren lägga av med det. Vidare jagar hon inte vilt. Ett försök har skett en gång, aldrig mer. Nu slår hon tvärstopp då det dykar upp harar, rådjur eller fåglar. Visst är hon intresserad, men jakten är inte värd konsekvenserna. Saker liggande på stigen undersöks först så det är inga problem att säga åt henne att låta bli och gå vidare. Men märker jag att hon börjar bli disträ och dra sig utåt så åker kopplet på och så talar vi en stund om hur man beter sig. Dock lär vi fortsätta gå på våra spår och stigar utan koppel även i sommar. Jag rekommenderar däremot inte många att göra det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp