HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Vi kommer o går i skogen på en stig bägge hundarna ca 10 m före oss. Men sen tar stigen en 90 grader vänster o då är hundarna en bit före. så när vi kommer runt hörnet så har Piru rusat på rådjuren så han är i fullfart o ca 30m bort, så skriker jag NEJ o han tvär bromsar o vänder om och direkt in.

så det blir inge tvivel på han alls, utan det är vi som är en bit efter han bara.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Låter riktigt bra. Poängen är ju att få stopp på hunden och det är ju det viktiga! Drifter måste dom ju få ha, men man måste kunna kontrollera dem! Nej är ett av de bästa kommandona man kan lära in för är nej bra inlärt så kan man bryta hundens beteende och få den att hajja till och lyssna på dig istället!
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Tie skrev:
Låter riktigt bra. Poängen är ju att få stopp på hunden och det är ju det viktiga! Drifter måste dom ju få ha, men man måste kunna kontrollera dem! Nej är ett av de bästa kommandona man kan lära in för är nej bra inlärt så kan man bryta hundens beteende och få den att hajja till och lyssna på dig istället!

Exakt!

För mig betyder ju NEJ stanna upp ta kontakt med husse.
Det funkar så himla bra på han i alla lägen stannar alltid upp söker mig o sen väntar på vidare kommando.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Lånar en knapp.

Så här kan det se ut

http://www.tfk.no/nytt/2001/samarbeid_eller_konflikt/konflikt2.shtml

Detta gäller ren men jag kan försäkra att det ser minst lika illa ut när det gäller rådjur eller andra vilt.
I senaste nr. av tidningen Svensk Jakt finns en skrämmande bild på ett rivet rådjur med två blodiga foster. Trots att rådjuret var svårt rivet krävdes det fem timmars eftersök innan man lyckades avliva djuret. Mycket skrämmande bild som ni skulle behöva titta på så ni kan inse allvaret med lösa hundar.
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

det känns faktiskt inte som det är så mycket jag kan göra åt labbens ovilja att lyda/respektera andra. vissa människor måste han lyda men då får de träna på det och med viss träning kan han lyda hyfsat. så länge han inte sliter sig och stjäler mat från mina hundvakter tycker jag det är ok.

jag har inte något fantastiskt ledarskap á la kung-träl, jag är mest polare med mina hundar för det är så jag vill ha det. men jag är konsekvent och försöker vara så tydlig som möjligt med vad jag kräver av dem.

han hade varit en usel jakthund (piper, har ben som reagerar fortare än hjärnan och är allmänt feg) så någon riktig apporteringsträning har vi aldrig bemödat oss åt. det blir mest dirigeringsövningar med dummys som rolig aktivitet. och han tycker faktiskt att lydanden är ännu roligare så det är där vi lägger vårt krut. jag vete tusan om han ens vågat ta fågeln! :o. det hade varit väldigt spännade att se!
 
Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!

Det finns alltid nått att göra åt problemen;) , men man kan ibland behöva hjälp av en proffesionell tränare som ser hur man beteer sig med hunden och som påpekar sådant som man själv inte tänker på. Den personen ser också vilken som är den lämpligast metoden att gå tillväga just med hunden det gäller!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
943
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp