Hjälp! Min snälla häst är som förbytt

M

Maccadam

Jag har ett sto som alltid varit en sann glädje att hantera. Lätt att leda, lugn att rida, inga problem med hanteringen, aldrig någonsin. Alltid varit lydig, gått fint bakom, stannat om jag stannar, står still där hon blir "parkerad" osv.
För några veckor sedan bytte vi stall, till ett som är lite större och som ligger närmare där jag bor. Rutinerna är annorlunda, utetiden kortare tex.
De första dagarna var hon lite allmänt gnäggig och orolig, men inte överdrivet, mer som man kan vänta sig när en häst flyttas och allt, inklusive kompisar är nytt.
Efter ett par dagar lugnade hon ner sig och blev lik min vanliga snälla, glada häst igen.
Men nu, nu är "cirkusen" i full gång. Går knappt att leda, drar och småstegrar, trampar runt, har börjar nafsa, är enormt ELAK mot alla (hästar) som kommer i närheten. Att rida är hon stirrig och tittig, det går mera på tvären än rakt fram.Känns hela tiden "spänd".
Vidare har hon troligen fått lite "fnatt" på hormonerna också. Bredvid henne står ett årsföl som hon blivit totalt "betuttad" i. (har aldrig själv haft något föl) Dagtid går det med sin mor i hagen intill, min häst står på andra sidan staketet och kollar och liksom "bevakar" det hela tiden, ve den häst som försöker komma nära. Vidare har hon fått "mjölk" i juvret.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra. :( Inte nog med att hästen är "tokig", vi lär åka ur stallet också om hon inte lugnar ner sig.
Jag blir snart också tokig! Funderar på att flytta "hem" henne till det gamla stallet igen, men dels får jag åter så långt till henne, dels kanske det inte alls hjälper....
VAD ska man ta sig till, egentligen?
 
Jag flyttade min islandsvalack nu innan sommaren och han var precis skogstokig de första två månaderna.Tidigare var han lugn och fruktansvärt snäll...skulle inte kunna göra en fluga förnär och så vid stallbytet vägrade han lämna hagen..jag fick lov att jaga honom i timmar,han vägrade sena gå någonstans när han kommit ut ur hagen....sedan vägrade han gå in stallet.Blev fruktansvärt ororlig när han lämnade de andra hästarna och helt tokig i boxen om man tog in honom.Öppnade man boxdörren gjorde han allt för att kasta sig ut och så stegrade han oavbrutet.
Han gamla hovslagare som tidigare skott honom i 9!år var chokad när han skulle sko honom första gången i nya stallet.Hästen var ju som förbytt!Stog mer på två ben än fyra.
jag gjorde så att han fick gå i en egen hage för att han skulle fatta att hans nya hästkompisar(tidigare har han stått ensam i 9 år)inte skulle försvinna om han vände ryggen till.Det fungerade och han lugnade ner sig alltmer.
Nu har jag min gammla vanliga häst igen.
Jag tror att din häst kommer att lugna ner sig allt eftersom....
 
Jag hoppas att dom du flyttade till förstår att hästen måste få tid på sig.
Det kan ta lång tid(då menar jag lång tid)innan dom acklimateserar sig.
Bra att hon står nära en som hon gillar.
Ta det lugnt och gör det bästa möjliga så ingen kommer till skada.
 
Det tar tid för en häst att ställa om efter ett miljöombyte. Ofta tror jag att vi människor härjar för mycket med våra hästar och tycker att de ska anpassa sig efter oss (inte menat till dig då men i allmänhet). Du får nog räkna med en 2-3 månader innan hästen vänjer sig. Många hästar blir deprimerade när de byter miljö.

Sedan verkar det ju vara "hormonproblem" dessutom. Kan du inte byta box om hon är så fixerad vid fölungen? Kanske en annan hage som inte angränsar till den med fölet?
 
Vet inte vad det kan bero på, men vet fler hästar som varit så när man bytat stall.

Mitt tips är att du låter hästen ta det lugnt i några veckor (ta det lugnt = gå ut och gå, löshoppa eller tömkör)

Ännu bätte är att bara låta dom gå i hagen, ta in dom o borsta o ev fodra och sedan släppa ut igen.
Men det kanske man inte är så pigg på om man har en häst i full kondition som man håller på att träna hårt med..

Så, ta det lite lugnt.. kräv inte för mycket och gå ut och gå o gör lite ledövningar så hon förstår att det inte är okej att bete sig som hon gör nu.

lycka till! :)
 
Det tar 6 månader för en häst att acklimatisera sig på det nya stallet ungefär. Så ha tålamod. Hoppas att det ordnar sig för din häst!
 
Jag har haft henne i lite mera än 2 år och det konstiga är att hon inte alls hade dom här "problemen" när jag tog hem henne :confused: Då var hon som jag beskrev de första dagarna, lite gnäggig och småorolig...
Idag var det lite bättre, jag red henne för första gången igår.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp