Hjälp min unghingst springer ihjäl sig!

S

solax

Jag äger en treårig russhingst som ska sparas som hingst till han är i alla fall fem år. Detta p.g.a. hans värdefulla stam, han räckte dock inte till på avelsvärderingen detta år.
Så han får fortsätta gå med sin kompis, shetlandsvalack tre år.
Vi bor på ett torp som har inte alltför mycket mark och bete, det som gått att få av grannar har jag redan. Det bästa betet ligger dock så nära grannars hästar att han ser dem, det finns buffert på fyra meter till de närmaste hästarna, två ston och en valack.
Han äter knappt, han springer, vankar av och an, står och spanar hela dagarna och gnäggar.
Han börjar se ut som en elitmaratonlöpare, bara ben, muskler och tunn.
Han har minskat en hel del i vikt och omfång på bara en månad. Selen som han fyllde ut skapligt förut har jag fått dra in flera hål överallt.

Jag behöver tips på vad jag ska göra, vågar jag ge honom nåt kraftfoder och i så fall vad? Han behöver lugnas och komma upp i hull.
Vi känner oss inträngda i ett hörn, det ingenstans att ta vägen, ska vi dra till skogs och isolera kraken?
Jag vill pröva alla möjligheter att komma tillrätta med det här innan kastreringskniven åker fram.:(
Solveig Axelsson, Hult, Åsbro
 
Sv: Hjälp min unghingst springer ihjäl sig!

Jag vet precis hur det är att ha hingst! Min gick inte alls att ha på bete, för då vandrade han hela nätterna igenom. Dagarna gick hyfsat, men han blev stressad så fort hästarna i närheten försvann utom synhåll. Jag tog helt enkelt in honom när det var som värst på dagen och gav honom massor av mat. Dock ingen havre, men lusern och olja "fettar" till utan att hetta upp hästen.

Lycka till! (För det är verkligen :devil: -ligt jobbigt när de håller på)
 
Sv: Hjälp min unghingst springer ihjäl sig!

Kanske försöka stödfodra med hö/hösilage som innehåller mycket näring? Eller som föregående sa, ta in nån/några timmar om dagen så att killen din får äta kraft eller hö och lugnar ner sig lite.
 
Sv: Hjälp min unghingst springer ihjäl sig!

Det är ju inte så himla mycket att välja på. Antingen så får du ju skära han då han tydligen inte räckte till och då hans värdefulla stam inte dög. Annars så får du ta in han och ställa han på alfa och lucern. Så han kommer upp i hull. Men han verkar ju inte må bra av att vara hingst.
 
Sv: Hjälp min unghingst springer ihjäl sig!

Du är nog långt ifrån ensam med ditt problem.

Min ena unghingst håller på precis som din, är som en osalig ande i hagen, spanar, håller koll, gnäggar osv går och går och går om han inte ser alla hästarna som finns på gården osv. När alla hästarna runt honom i de andra hagarna är samlade så han ser dem så är han lugn, då står han och vilar. Han ser också ut som en maratonlöpare. Han måste hålla koll på "sin" flock och ha dem samlade eller hur han nu ser på det.

Den andre unghingsten går och betar fram till ca kl 15.00, då början han också att gå och gå och gå, inte fullt så mycket som ovanstående hingst, men denna har nog accepterat att den andre håller koll på flocken.

Jag har accepterat att dom är som dom är och inte kan gå ute dygnet runt på bete. Dom får komma in på nätterna för att får lite kraftfoder, majsolja och hö, och ca en timme efter att jag tagit in dem så ligger bägge utslagna i boxarna och sover djupt. Det är tydligen det enda sättet jag kan få dem till att koppla av på och hålla hull.

Lycka till.
 
Sv: Hjälp min unghingst springer ihjäl sig!

Tack för alla tips!
Jag har skaffat lusernpellets och Shy-feeder (B-vitaminer) nu så får vi se hur han svarar på det. Det som försvårar det hela för mig är att jag veckopendlar till mitt jobb och min sambo är inte alltför benägen att hålla på med flytt av hästar. Han duger till att vattna och fodra i alla fall ;-)
Men snart har jag semester och får vara hemma och ta hand om honom. Jag tror jag ska stängsla in en bit i skogen (jag har fått lov), där de kan få gå några timmar om dagen + lusern fodring. Blir han inte bättre med tiden så får det väl bli kastrering. (Men inte mitt i sommaren - FLUGOR!!!)
Man vill ju inte ha en häst som mår psykiskt dåligt bara för att omständigheterna inte passar. En aspekt att tänka på också är om han skulle ärva ner detta stress-beteende till framtida avkommor, då kan det ju vara bättre att låta bli aveln med den hästen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp