Hjälp, min valack var uppe och klättrade på mitt sto

fejko

Trådstartare
Han är 18 och har aldrig betäckt förut :confused: Däremot har han alltid varit hingstig och gillat ston. Jag kan inte gärna dela på dem då jag precis flyttat ut på landet och har bara de två...
 
:rofl: Men det gör väl inget??
Vi människor är nog ganska likadana,så varför inte låta dem njuta lite???? :rofl:
 
Kanske för att det gör sönder täcken och sliter på valackens höfter!?! :angel:

Stoet kan även få skav av valacken om han är tillräckligt ihärdig.

mvh Jessica
 
Dessutom så är varken sto eller valack rengjord ordentligt, vilket ju kan ge infektioner, på framförallt stoet!
Onödigt...
 
det där är inte bra! dels så kan stoet bli skadat (vet en häst som bröt ryggen :crazy:) och dels så kan det komma in massa bakterier om han "kommer in". sen har en valack inte den känslan som en hingst har, valacken är och klättrar lite här och där, hingsten vet ju vad han gör (har med hormonerna att göra). jag hade oxå detta problemet förut, men vi delade på stona och valackarna. men det är ju synd om dina om de ska gå ensamma! varför inte prova örter? det finns ju örter som lugnar ner hormonerna hos hingstiga valackar. hoppas det ordnar sig!
 
Inte bra, min föredetta sköthäst fick förstoppning och urinvägsinfektion i en vecka av att hennes pojkvän klättrede på henne. Dela på dem eller hitta ngn passande ört som funkar typ munkpeppar.
 
:angel: Ja,kanske det inte är SÅ bra.
Dom får väl gå i egen hage isåfall. Mitt gamla sto blev rätt så irriterad av en nykastrerad travhingst som bara ville hänga efter henne och inte efter andra ston som fanns i samma hage.
Sedan så fick ägaren till nykastrerade valacken ta ut han till en egen hage istället.
 
Även hingstar som betäcker bär sig olika åt.En del är gentlemen andra riktiga k*tbockar som hoppar på lite hur som helst.Att de aoutomatiskt skulle bli "bra älskare" p.g.a av hormoner stämmer inte.
Men till saken.
Går dessa hästar tillsammans bara de två? Om du nu inte vill sära på dem i olika hagar kanske du har möjlighet att släppa in en tredje häst (gärna valack) för att röra om i rangordningen lite.Kan hjälpa i vissa fall.
Annars kan du nog bara hoppas att stoet slutar "släppa till" i det snaraste.
Lycka till o håll oss uppdaterade. :bump:
 
Han är en riktig gentleman så att han skadar stoet är jag inte särskilt rädd för. Får väl tvätta snorren på honom :crazy:

Släpper jag in en valack till så kommer det att bli ett fruktansvärt slagsmål. Det vill jag inte utsätta vare sig honom eller någon annan häst för.

Jag köpte ju stoet för att jag vet att han älskar tjejer och han har aldrig betäckt förut. Hon har också en väldigt positiv inverkan på honom, han verkar tio år yngre och mår bättre och är fräschare än någonsin.
 
Njutning

Ojoj, du skulle sett stona som kom till Faldors pappa då! Jag kan nästan svära på att en av dem fick orgasm till och med, så nog fasen njöt både de och han. Å andra sidan var han en riktig gentleman med låååångt förspel med både kramar och kyssar. :D
 
Min häst är lite lustig på så sätt att han endast betäcker vissa utvalda ston - och det har inget att göra med stoets rang: han betäcker och ratar såväl ranghöga och ranglåga.


Ett exempel: förra sommaren gick han i större flock med en hel del ston (då visste vi inte att han brukade att betäcka). I hagen fanns det två ston som blev väldigt förtjusta i honom. det ena struntade han i, om hon ställde sig framför honom och "viftade på svansen" blev han bara irriterad och jagade bort henne med bakåtstrukna öron. Det andra stoet däremot kunde han betäcka i timmar. Så visst har hästar mer känslor för vissa och mindre för andra.

Idag får han dock nöja sig med vallack- alt. sura ston sällskap. Det är som sagt inte så bra med betäckning i sommarhagen.
 
Min förra valack gick i samma hage som Fodongs sto, kan ju säga så här....
Dom höll på konstant i 2 dagar :eek:
Sen fick dom gå i egna hagar.
dom var så kära så :love: :smirk:
 
Kan nog tillägga att mina varmblodstravarmärrar gick ihop med en shettis-hingst. Han var hur hingstig som helst, jagade en av dom,den äldre, och hon blev jättetrött på honom för hon hade försökt springa ifrån honom (hon var då 18 år) så till slut fick hon ge honom rejält med stryk :eek:
Men som tur var, så blev inte shettisen illa skadad. :smirk:

-----------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp