Hjälp, mitt hår går av.

Wega

Trådstartare
Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt slitet och blekte några slingor i juni förra året, i november började jag märka att håret hade gått av en del framme vid ansiktet och bak mot öronen och i dagens läge är det katastrof! Allt hår bak till öronen har gått av, rakt av, på exakt samma ställe, vilket gör att jag har en "lugg" på båda sidorna av huvudet. Även nackhåret har gått rakt av på samma ställe och en del av överhåret bak på huvudet är också av, i exakt samma längd. En tofs kan omöjligt slita av allt i exakt samma längd, för håret har ju "olika långt" bak till tofsen? Stress kan väl leda till håravfall men inte att allt går av på samma ställe, väl?

Har bytt schampoo och balsam och kör nu på Macadamias produkter, har även inpackningen som jag kör på två gånger i veckan. RedKens anti-snap leave-in efter duschen och även olja som jag fördelar jämnt i håret. Reder ut håret med en bredtandad kam och gnuggar aldrig håret med handduken. Måste ha uppsatt hår på jobbet och kör nu på klämma som jag försöker variera i höjd och jag sover alltid med fläta (men hälften ramlar ju ut). Äter även priorin sen en och en halv månad tillbaka. Motionerar regelbundet och tycker själv att jag äter rätt varierad kost.

Jag försöker toppa mig ytterst lite, men ofta. Klippa det kort är inte ett alternativ tyvärr, jag har ett klotrunt huvud som inte alls gör sig i kort hår. Så, är det något jag har missat? Har ni några tips? Huskurer? Förslag på bättre produkter? Någon som kan trolla? HJÄLP! :cry:
 
Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt slitet och blekte några slingor i juni förra året, i november började jag märka att håret hade gått av en del framme vid ansiktet och bak mot öronen och i dagens läge är det katastrof! Allt hår bak till öronen har gått av, rakt av, på exakt samma ställe, vilket gör att jag har en "lugg" på båda sidorna av huvudet. Även nackhåret har gått rakt av på samma ställe och en del av överhåret bak på huvudet är också av, i exakt samma längd. En tofs kan omöjligt slita av allt i exakt samma längd, för håret har ju "olika långt" bak till tofsen? Stress kan väl leda till håravfall men inte att allt går av på samma ställe, väl?

Har bytt schampoo och balsam och kör nu på Macadamias produkter, har även inpackningen som jag kör på två gånger i veckan. RedKens anti-snap leave-in efter duschen och även olja som jag fördelar jämnt i håret. Reder ut håret med en bredtandad kam och gnuggar aldrig håret med handduken. Måste ha uppsatt hår på jobbet och kör nu på klämma som jag försöker variera i höjd och jag sover alltid med fläta (men hälften ramlar ju ut). Äter även priorin sen en och en halv månad tillbaka. Motionerar regelbundet och tycker själv att jag äter rätt varierad kost.

Jag försöker toppa mig ytterst lite, men ofta. Klippa det kort är inte ett alternativ tyvärr, jag har ett klotrunt huvud som inte alls gör sig i kort hår. Så, är det något jag har missat? Har ni några tips? Huskurer? Förslag på bättre produkter? Någon som kan trolla? HJÄLP! :cry:

Har inga svar alls - men är i exakt samma sits! Följer tråden med stort hopp!
 
De med afrohår som ofta blir torrt och går av blir hjälpta av silkesörngott har jag hört. Om man har torrt hår kan det fastna i bomullen och gå av men på silke glider håret lätt.
 
Att håret går av på samma ställe låter jätte konstigt. Stress och kost kan leda till att man tappar håret från roten men även att man får sämre hårkvalité.
Ungefär hur långt är håret där det går av? Tänk att håret växer ca 1-2 cm/månad hände nått traumatiskt i ditt liv för ungefär den tiden att håret började växa? Under tiden det växte ut från rötterna alltså. Sånna saker kan påverka att håret blir mycket sämre.
 
jag tycker det låter som nån färgning längre tillbaka påverkar
I mitt fall är det enda nya jag kan komma på att jag flyttade till gotland och att vattnet är annorlunda här.. Färgat håret har jag gjort regelbundet sedan 15år bakåt och det har aldrig påverkat.
 
I mitt fall är det enda nya jag kan komma på att jag flyttade till gotland och att vattnet är annorlunda här.. Färgat håret har jag gjort regelbundet sedan 15år bakåt och det har aldrig påverkat.

Vattnet är VIDRIGT här nere för håret, speciellt om man har färjat det!
 
Att håret går av på samma ställe låter jätte konstigt. Stress och kost kan leda till att man tappar håret från roten men även att man får sämre hårkvalité.
Ungefär hur långt är håret där det går av? Tänk att håret växer ca 1-2 cm/månad hände nått traumatiskt i ditt liv för ungefär den tiden att håret började växa? Under tiden det växte ut från rötterna alltså. Sånna saker kan påverka att håret blir mycket sämre.

Jag har förstått att det kan vara något sådant, och det skulle ju vara väldigt logiskt egentligen eftersom allt gått av i exakt samma längd. Men tusan, hade det gått av varje gång jag var stressad så hade jag ju varit flintis by now, så jag får nog fundera tillbaka lite, och se till att det inte händer igen. :crazy:

jag tycker det låter som nån färgning längre tillbaka påverkar

Jag har färgat håret en gång på sisådär 3 år. Då blekte jag slingor hos frisören. Det är ju förvisso inte så snällt mot håret, men att allt går av på exakt samma ställe? Tror inte det är den blekningen som gör det alltså:(. Men jag har givetvis inga som helst planer på att färga/bleka det i nuläget, riskerar inte att det blir värre!
 
Om man inte har en dålig hårsnodd, och håret i samma uppsättning dag ut och dag in..

Fast ts skrev ju i trådstarten att håret gått av framför öronen och dessutom i samma längd så det låter ologiskt att det skulle vara en hårsnodd :) Oftast är det underhåret i nacken som går av först när det är en snodd som sliter.
Just håret framför öronen är oftast utav finare kvalité och skörare vid just stress/dåligt mående. Gravida som tappar hår tappar ofta mycket just framtill. Så då kan det ju också vara något att tänka på om det kan vara hormoner som spökar? Har ts bytt preventinmedel eller påverkats av hormoner på andra sätt?
 
Enklast att svara är nog om du lägger in en bild på håret. Så man ser vart det gått av och hur håret ser ut i kvalité. Annars är det svårt att svara på.
Spontant låter det som om det ändå kan vara slingorna, men det är som sagt svårt att svara på :)
 
Just håret framför öronen är oftast utav finare kvalité och skörare vid just stress/dåligt mående. Gravida som tappar hår tappar ofta mycket just framtill. Så då kan det ju också vara något att tänka på om det kan vara hormoner som spökar? Har ts bytt preventinmedel eller påverkats av hormoner på andra sätt?

Har käkat samma mini-piller i 5år, så tycker ju inte att det borde spela in. Har inte varit gravid eller något sådant heller. Förvisso har jag ingen koll på om hormoner och sådant kan påverkas av andra saker...
 
Enklast att svara är nog om du lägger in en bild på håret. Så man ser vart det gått av och hur håret ser ut i kvalité. Annars är det svårt att svara på.
Spontant låter det som om det ändå kan vara slingorna, men det är som sagt svårt att svara på :)

Ja egentligen, vet dock inte riktigt hur man lägger in bilder:o. Men jag har väl aldrig haft någon toppenkvalitet på håret direkt, men ändå ett helt okej hår liksom. Tunna, fina hårstrån, lite halvtorrt hår, och detta givetvis kombinerat med en fet hårbotten :meh:.

Däremot använde jag en del torrschampo förra sommaren och hösten, kan det kanske varit en bidragande faktor? Slutade givetvis med det i samma veva jag märkte att det började gå av.
 
Det KAN vara en stressig period där hårproduktionen inte varit av hög kvalité. Nu när den delen växt ner bryts den av i samma längd runtom, beroende på hur stort slitaget är precis på den aktuella delen. Det hade jag nog tyckt låg närmst till hands.
 
Samma sak händer med mitt hår, klippte av det slitna och blekte botten sen började det gå av. Efter ett år så klippte jag allt i samma längd och nu har samma sak hänt igen! Har någon förstått vad som händer eller fått hjälp med samma problem?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 972
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
703
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 559
Senast: scizofren
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 133
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp