Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Magiana

Trådstartare
En person jag känner har fått en hel del problem efter några operationer och behöver hjälp med det mesta. Bara att flytta på täcket är ett projekt. Vännerna kan inte alltid hjälpa till när det behövs.

Vart kan man vända sig för att få hjälp? Personen orkar inte ta reda på det och be om hjälpen själv och den vårdpersonalen h*n varit i kontakt med har inte kunnat ställa upp med stödet som behövts.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Innan man blir utskriven från sjukhuset ska man ha genomgått en vårdplanering, är det så illa som du beskriver så skulle jag ta kontakt med sjukhuset/avdelningen och be dem om hjälp. De även rätt namn på de som hjälper till i hemmet i just erat landsting, det kan variera lite.

Distrikts sköterskan kan oxå vara en bra kontakt, det brukar finnas ett mobilt vårdteam i alla landsting.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Ring kommunens växel och be att få prata med biståndsbedömaren inom hemsjukvården. Säg att det är akut. De ska ordna hjälp i hemmet inom någon/några dag/ar beroende på hur akut det är.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Innan man blir utskriven från sjukhuset ska man ha genomgått en vårdplanering, är det så illa som du beskriver så skulle jag ta kontakt med sjukhuset/avdelningen och be dem om hjälp. De även rätt namn på de som hjälper till i hemmet i just erat landsting, det kan variera lite.

Distrikts sköterskan kan oxå vara en bra kontakt, det brukar finnas ett mobilt vårdteam i alla landsting.

Eller så gör man det själv, den korta vägen, och ringer kommunens Biståndsbedömare.
När en person redan är utskriven, kan knappast avdelningspersonalen göra något längre.
Distriktssköterskan hjälper tack och lov inte till med att flytta täcken och liknande. Distriktssköterskan har hand om medicinska ärenden och problem och även hennes tjänster når man via Biståndsbedömaren.

Hjälbehov utanför sjukhuset är inte landstingets område utan kommunens.
Mobilt vårdteam - vad pratar du om?
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Ja det enda mobila vårdteamet jag stött på var det pallitativa.
Och psyk då.
Pappa var knuten till ett vårdteam för att snabbt få läkarhjälp vid infektioner och annat.
Men det var för svårt sjuka personer.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Eller så gör man det själv, den korta vägen, och ringer kommunens Biståndsbedömare.
När en person redan är utskriven, kan knappast avdelningspersonalen göra något längre.
Distriktssköterskan hjälper tack och lov inte till med att flytta täcken och liknande. Distriktssköterskan har hand om medicinska ärenden och problem och även hennes tjänster når man via Biståndsbedömaren.

Hjälbehov utanför sjukhuset är inte landstingets område utan kommunens.
Mobilt vårdteam - vad pratar du om?

Ja i mitt landsting tillsammans med kommunen finns det ett mobilt vårdteam, det var därför jag tyckte att det var bra att prata med den avdelning personen har legat på för att få rätt namn på vad det heter i olika landsting. Vi hade nästan daglig kontakt med det mobila vårdteamet som hade större kompetens än hemtjänsten, vilket behövdes under de sista månaderna min svärfar bodde kvar hemma.

Jag beskrev de kontaktvägar som finns, hos oss fungerar det antagligen på ett annat sätt än hos er, småstäder har ett annat sätt att fungera än storstäder. Hos oss hjälper distriktssköterskan till att få rätt kontakter, de vet ju vad som finns att få hjälp med och vart man ska söka det.
Men hur som helst har avdelning som skrev ut personen ett ansvar att se till att vårdplanering ska vara gjord innan personen släpptes hem, uppenbarligen gjorde avdelningen en miss och då får de väl hjälpa till nu istället, det finns ju en anledning till att vårdplanering ska göras.

Vi har ju inte en aning om vad TS vän lider av, flera olika operationer låter ju inte som något enkelt problem direkt...
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Som flera andra varit inne på, börja med att ringa kommunens växel och be att få komma i kontakt med biståndsenheten. Organisationen ser olika ut i olika kommuner, men om du blir kopplad till "fel" biståndsenhet så hjälper de dig direkt rätt. Hos oss t.ex. är det uppdelat på en enhet för personer över 65 och en enhet för de under 65. Men det behöver inte vara så hos dig.

När ni kommit i kontakt med rätt biståndsenhet så får din vän eller den som ringer åt din vän kort beskriva problematiken. Därefter bokas en tid för en "biståndsbedömning" där biståndshandläggaren utgår från din väns behov av hjälp och stöd, och beviljar en insats därefter (om det finns behov, vilket det ju verkar finnas).

Har din vän någon kontakt med sjukvården? Finns det behov av kontakt med sjukvården för såromläggning, utskrivning av smärtstillande medicin osv? Om h*n är tillräckligt stark/pigg/frisk för att ta sig till vårdcentralen är det dit i första hand h*n går. Om det inte fungerar erbjuds hemsjukvård, efter bedömning av husläkare/distriktssköterska. Där ser det väldigt olika ut i olika delar av landet. I vissa delar är det kommunen som ansvarar, i andra delar är det landstinget. Detta har dock både vårdcentralen/husläkarmottagningen och biståndsenheten koll på, så det kan ni fråga dem.

Jag önskar dig och din vän lycka till och hoppas det löser sig med hjäpen. Det är dumt att plågas när det finns hjälp att få. Skriv gärna och uppdatera hur det gått :)
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Kl.

Tack alla som svarat! Ni har varit till enormt god hjälp. Det senaste jag har hört är att ett biståndsbeslut kan tas via telefon i ett sånt här fall, men då det inte är jag som skött telefonkontakterna vet jag inte närmare i nuläget. Jag hoppas på att få ett positivt besked inom kort.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Nu pratar jag mer generellt eftersom jag inte vet hur det är i just TS fall. Vårdplanering kan ha erbjudits men en person har rätt att avstå. I vissa fall gör de det för att de tror att de klarar sig bättre än vad de de facto gör. Bara för att personen ifråga inte är vårdplanerad behöver det inte vara vårdpersonalen som har "felat"

Vi får inte tvinga människor
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

I speciella fall kan det göras akuta beslut. Jag har inte koll på lagstiftningen och rutinerna kan säkert variera. Det ska iaf lösa sig snabbt om individen själv vill ha hjälp. Säger h*n nej är det inte så mkt mer att göra. Men jag förstår det på dig som att din vän också vill ha hjälp.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

Det som jag tycker att du tar miste på är vilken huvudman som är ansvarig.
Det beskrivs i trådstarten ett behov av praktisk hjälp i hemmet. Då är det inte landstinget som är huvudman, utan kommunen.

Vid behov av avancerad sjukvård i hemmet, exempelvis vid cancer i palliativt skede, finns det på många ställen särskilda sjukhusanknutna enheter som kan åka hem till patienten.
I en del landsting är det sjukhusanknuten/landstingsanställd personal som sköter hela vården, i många andra är det kommunens personal som sköter nästan allt med stöttning av sjuksköterskor och läkare från landstinget.
Ditt uttalande om att "det brukar finnas mobila team i alla landsting" stämmer helt enkelt inte.

Däremot finns det alltid biståndsbedömare i kommunerna och det är aldrig fel att kontakta kommunen gällande hjälp till person som finns i hemmet.

sjukhusavdelningens ansvar slutar som regel (möjligen undantaget vissa sjukdomar i palliativt skede men det är inget i trådstarten som säger att det är på det viset) när patienten lämnar sjukhuset.
 
Sv: Hjälp och vård i hemmet - Akut!

kl.

Det har ordnat sig. :) Personen har fått träffa en biståndshandläggare som beviljade hemtjänst i en månad. Det var mest formalia kring det hela. Nu hoppas vi bara att läkningen går som det är tänkt och att det inte blir fler komplikationer. Det var p.g.a. komplikationer som det krävdes flera operationer. Nu orkar vederbörande åtminstone prata i 1-2 minuter innan vila krävs.

Tack igen för all hjälp! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 381
Senast: Kirre
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp